آرامگاه پیر هرات (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۳    ۱۳۹۳/۹/۲ کد خبر: 84085 منبع: پرینت

در شمال شهر هرات و در دامنه کوه فرزند ایوب انصاری صحابه پیامبر (ص) آرامیده است. آرامگاهی که از جایگاه خاص در میان مردم افغانستان بخصوص شهروندان هرات برخودار است که در لهجه هراتی به نام های خووجه انصار، پیر هرات، خواجه عبدلله انصاری و کازرگاه شریف معروف است.

خواجه عبدلله انصاری مادرش از بلخ و پدرش ازهرات بود. وی شعر فارسی وعربی می سرود و علوم دینی را نزد ابوالحسن خرقانی آموخت؛ تا جایی که در حفظ علوم دینی بخصوص احادیث نبوی مقام کسب نمود.

خواجه عبدالله انصاری (ره) در طول 82 سال عمر با برکت خود توانست "طبقات الصوفیه سلمی" به زبان فارسی (لهجه هراتی)، تفسیر قران در کشف الاسرار را ترجمه نماید. وی همچنان موفق شد مناجات نامه، نصایح، زادالعارفین، کنزالسالکین، قلندرنامه، محبت نامه، هفت حصار، رساله دل وجان، رساله واردات، منازل السالکین، ذی الکلام، صد میدان ، مناقب اهل الاثار و الهی نامه را مولف باشد.

خواجه عبدالله انصاری سرانجام درسال 467 هجری شمسی درهرات درگذشت.

 

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201411/201411230657591305.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201411/201411230657591471.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201411/201411230657593990.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201411/201411230657591318.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201411/201411230657593798.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201411/201411230657592426.jpg


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تشکر از زحمات افغان پیپر درتهیه همچو مضامین خوب اگر ممکن میبود بعضی کتب عرفانی را هم به دانلود می گذاشتید مثلا از کتب که نام برده اید

>>>   الهی!
چه زیباست ایام دوستان باتو!
چه نیکوست معاملت ایشان در آرزوی دیدار تو!
چه خوش است گفت وگوی ایشان در راه جست وجوی تو!
چه بزرگوار است روزگار ایشان درسرکار تو!
( خواجه عبدالله انصاری: کشف الاسرار،ج3، ص626 )
پیامنده : اخلاقی جاغوری

>>>   الهی نه آنچه دانم دارم و نه آنچه دارم دانم
الهی آنچه روزی من است نمیدانم در دست کیست و آنچه در دست من است نمیدانم روزی کیست
الهی به حق آن نام که تو آنی و به حق آن صفت که تو چنانی دستم رابگیر که میتوانی:
از مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری (رح)
رحمانی از هلمند

>>>   یا رب دل مارا تو به رحمت جان ده
درد همه را به صابری درمان ده
این بنده نداند که چه می باید خواست
داننده تویی هر آنچه خواهی آن ده
این نثر از خواجه عبدالله انصاری به یادم آمد و با دوستان شریک ساختم
محبی

>>>   هرگوشه چو شود آباد/من آباد میشوم
ای وطن نازنینم

>>>   باتشکرازاینچنین مطالب
پیرهرات ومشاهیرمعروف ماشهرت جهانی دارندلکن افغانهاباهویت وفرهنگ گذشته خودبسیاربیگانه هستند.
مامی توانیم صنعت توریزم وگشتگری خودرااحیاوایجاداشتغال وعایدات ووصادرگرفرهنگ خودباشیم
سیدحسن شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   مجموعه زیارت خواجه عبدالله انصاری یکی از زیباترین و جالبترین آثار معماری م معنوی کشور ماست. نیاز است تا نهادی ویژه برای مرمت اساسی، حفظ و نگهداری و بهره برداری علمی از آن ایجاد شود. صحبت تنها بر سر حیاط و نمادهای معماری آرامگاه نیست، بل گازرگاه در مجموع باید تحت نظر متخصصان و آگاهان طوری تنظیم گردد که زیبایی و ظرافت اولی آن تجلی یابد.
در این محل بزرگانی بسیار به خاک سپرده شده اند. مطلوب است کار مرحوم استاد فکری سلجوقی در معرفی این بزرگان ادامه یابد و کتاب رهنمای گازرگاه پیوسته اکمال گردد.
حیاط زیارت باید مانند حیاط مثلا زیارت سخی در کابل یا زیارت خواجه ربیع در مشهد اصلاح و مرمت شود. دریغ که کمبود دلسوزی و آگاهی از زیباییهای نهفته مجموعه، کیفیت عظیم روحانی گنجینه را ناتوان ساخته است.
مرید صوفی

>>>   پير انصار از شراب شوق خورده جرعه اي
همچو مجنون گرد عالم مست و حيران آمده

>>>   جناب سید حسن شیوا پیر هرات خواجه عبدالله انصاری ایرانی هستند چرا که در دوره ایشان افغانستان نامی وجود نداشت و هرات از شهرهای خراسان بزرگ و خراسان بزرگ اعظم ولایات ایران بود بماند که حال افغان ملتی ها همه چیز را به افغانیت منتسب میکنند البته متأسفانه معلوم است شما از نام ایران دل خوش ندارید! اشعار ایشان بسیار ناب و عرفانی میباشد و من از خداوند برایش طلب عافیت میکنم

>>>   جناب سید حسن شیوا پیر هرات خواجه عبدالله انصاری ایرانی هستند چرا که در دوره ایشان افغانستان نامی وجود نداشت و هرات از شهرهای خراسان بزرگ و خراسان بزرگ اعظم ولایات ایران بود بماند که حال افغان ملتی ها همه چیز را به افغانیت منتسب میکنند البته متأسفانه معلوم است شما از نام ایران دل خوش ندارید!اشعار ایشان بسیار ناب و عرفانی میباشد و من از خداوند برایش طلب عافیت میکنم

>>>   دوردبر پیامبران بزرگوار اسلام لعن بر منافیق وهابی و طالیبی

>>>   متشکرم افغان پیپر که دل ما را جلا دادید با این تصاویر الهی.
عباس از سبزوار خراسان رضوی

>>>   من اهل اصفهان هستم و اشعار عرفانی ایشان را بسیار دوست دارم مخصوصا در ماه مبارک رمضان مناجات های ایشان از رادیوتلویزیون زیاد پخش میشود از مردم هرات میخواهم به نیت من برایشان فاتحه ای بخوانند .

>>>   به بهانه گزارش از آرامگاه پیر هرات: جای تان خالی. هفته گذشته با جمعی از دوستان به زیارت پیرهرات رفتیم و بر سر آرامگاه او حاضر شدیم. آرامگاه پیر هرات، مجموعه گرانبها از تاریخ و هویت گذشته مردم افغانستان؛ به خصوص گزارشگر تاریخ دوره تیموریان، غوریان و...نبز هست.چرا که در این مجموعه آرامگاه، علاوه بردرخشیدن پیر هرات و مقبره او، مقبره بزرگان دوره های تاریخی فوق به همراه زندگی نامه و آثار هنری آفریده شده نیز وجود دارد.اما تاسف و صد تاسف که در طول ایام نه چندان دور گذشته بلکه در دوره نمی دانم طالبان، قبل و یابعد از طالبان این آثار نفیس و گرانبها به تخریب عمدی و ناجوانمردانه گرفتار آمده است. تعدادی از نوشته های این سنگ قبرها با سنگ فریز صاف شده. به قول دوستان که قبلا نیز از این جا دیدار داشته است، در گذشته نزدیک، این سنگ قبرهای استثنایی، مزین به نوشته های برجسته و نسبتا شفاف بوده است، ولی فعلا این نوشته ها به کلی برداشته شده است.دیگر نوشته های که بیانگر تاریخ هرات در گذشته است، وجود ندارد. برخی از سنگ های مقبره که چند نفر نمی تواند آنها را ازجا بلند کند شکسته شده است. نمی دانم چه سیاستی در هرات تعقیب و دنبال شده و یا می شود که تاریخ مردم هرات را مورد دستبرد قرارداده است و کوشیده است با اقدامات فوق،به خصوص بخشی از تاریخ ایام تیموریان و غوریان را محو و نابود نماید.
یکی از برنامه های نادرست دیگر نیز که در این مجموعه دنبال می شود، دفن اموات جدید در ازاء گرفتن پول زیاد و تخریب مقبره های است که راوی تاریخ گذشته هست. اما امروز بی کس و بی حامی، به تدریج نابود می شود.
محمدی

>>>   جناب محمدی برای اینکه معلومدار شوی برایت میگویم جواب شما این است که حکومت افغان ملتی میخواهد هیچ نام و نشانی از تمدن هزار ساله خراسانی و ایرانی هرات و بلخ و دیگر شهرهای باستانی نباشد و مبادا کسی به این پی ببرد که قبل از صد و پنجاه سال پیش سالیان دراز نام این خطه سرزمین چه بود؟ حتی ممکن است این ها زبان فارسی را هم مورد تهدید قرار دهند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است