منتظر تحولات جدید در سیاست کشور باشید!
اشرف غنی مدعی است که در تبیین سیاست خارجی افغانستان برنامه هایی دارد که طی ده سال گذشته براساس تجارب فراوان آنها را طرح ریزی کرده و می تواند بین 5 گروه کشورهای همسایه، کشورهای اسلامی، کشورهای غربی، کشورهای آسیایی و سازمانهای بین المللی به خوبی تفکیک قایل شود 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۸    ۱۳۹۳/۹/۲ کد خبر: 84078 منبع: yjc پرینت

کشور ما در دوران معاصر در شرایط حساسی قرار گرفته است، به همین دلیل اقدامات مقامات دولت جدید از جمله اشرف غنی به عنوان رییس جمهور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به نظر می رسد محترم اشرف غنی‌ به اهمیت شرایطی که در آن قرار گرفته واقف است، به همین دلیل در ابتدا به دقت اهداف و برنامه‌های کاری‌اش را برای آینده افغانستان تصریح کرد و در عمل نیز به دنبال عملیاتی کردن این برنامه‌ها می باشد.

داکتر اشرف غنی در ابتدا حلقه‌های روابط سیاسی کشور را مشخص کرد و توضیح داد که برای افغانستان 5 حلقه در روابط سیاسی مورد توجه است. حلقه نخست كشورهاي همسايه، حلقه دوم كشورهاي اسلامي، حلقه سوم كشورهاي غربي مانند آمريكا و كشورهاي عضو ناتو، حلقه چهارم كشور‌‌هاي آسيايي و در نهايت حلقه پنچم سازمان‌هاي بين‌المللي مانند سازمان ملل متحد، بانك جهاني و...

اینکه در حلقه اول کشورهای همسایه قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهند تا چه اندازه دولت وحدت ملی به اهمیت روابط حسنه با کشورهای همسایه توجه دارد. در همین ارتباط می‌توان به تلاش اشرف غنی برای برقراری روابط با کشورهایی مانند پاکستان، ایران، چین، ترکمنستان و... اشاره کرد.

با وجود اینکه نخستین حلقه روابط سیاسی افغانستان، همسایه‌ها اعلام شدند، اما در عرصه عمل، اشرف غنی روابط خود را با کشورهای دیگر از حلقه دوم شروع کرد. وی در نخستین سفر خارجی خود به عربستان سعودی سفر کرد. در اهمیت این سفر و دلیل آن می توان توضیح داد که احمدزی مانند دیگر مقامات افغانستان به نقش عربستان در حمایت از مدارس دینی کشور که حمایت ویژه‌ای از طالبان‌ دارند، واقف است. به این ترتیب اشرف غنی با ارتباط برقرار کردن با عربستان سعودی به صورت مستقیم به دنبال کنترل اقدامات این کشور در مورد حمایت از طالبان‌ بود.

این موضوع نشان می دهد که نخستین اولویت دولت وحدت ملی در مسایل امنیتی است. این مساله در سفر اشرف غنی به چین نیز تایید شد به طوری که نخستین موضوع مطرح شده از سوی وی در دیدار با مقامات چین موضوع تروریسم و مقابله با آن بود.

البته باید توجه داشت که برای چین اولویت با مسایل اقتصادی است، همان گونه که به کرات در روابط بین الملل گفته شده است، چین کشوری است که به روابط اقتصادی با سایر کشورها بیشتر از مسایل امنیتی، سیاسی و... توجه دارد.

اما به نظر می رسد با توجه به رقابت آمریکا و چین در مورد نزدیک شدن به دولت جدید افغانستان مسایل امنیتی و از جمله تروریزم از سوی چینی‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

موضوع دیگر که در مورد روابط سیاسی افغانستان با سایر کشورها باید مورد توجه قرار داد این است که دولت وحدت ملی باید بتواند موازنه‌ای میان روابط با شرق و غرب ایجاد کند. در این شرایط است که می تواند بهترین بهره برداری را از روابط خود با سایر کشورها داشته باشد.

موضوعی که به جد باید به آن پرداخته شود این است که تلاش‌های دولت جدید برای دست یافتن به پیشرفت اقتصادی و سیاسی چه هزینه‌هایی برای ما در پی دارد.

نخستین پیامد سیاست‌های اعمالی از سوی دولت وحدت ملی، مباحث امنیتی است که طالبان‌ برای کشور به وجود آورده‌اند. دولت اشرف غنی در نخستین اقدام خود برای نشان دادن حسن نیتش به آمریکا توافقنامه امنیتی را امضا کرد، این توافقنامه مورد قبول طالبان‌ نبود و از ابتدا این گروه اعلام کرد بر اقدامات تروریستی خود می افزاید.

همان طور که طالبان‌ وعده داده بودند، از زمان امضای توافقنامه امنیتی میان آمریکا و افغانستان، هر هفته شاهد دست کم یک مورد امنیتی اعم از بمب گذاری یا حملات انتحاری بوده ایم.

دومین موضوع اینکه، نزدیک شدن دولت کابل به کشورهای مختلف از جمله چین و آمریکا و کشورهای غربی مداخله این کشورها را در مسایل داخلی افغانستان به دنبال خواهد داشت.

ناگفته مشخص است که کشورهای توسعه یافته بدون چشم‌داشت به روند توسعه سایر کشورها کمک نمی کنند، بنابراین زمانی که کشور ما از کشورهای دیگر و چه بسا سازمان‌های بین‌المللی کمک های مالی دریافت می کند باید خود را برای سهیم کردن این کشورها و یا سازمان‌ها در روند توسعه آماده کند.

به هر حال اشرف غنی مدعی است که در تبیین سیاست خارجی افغانستان برنامه هایی دارد که طی ده سال گذشته براساس تجارب فراوان آنها را طرح ریزی کرده و می تواند بین 5 گروه کشورهای همسایه، کشورهای اسلامی، کشورهای غربی، کشورهای آسیایی و سازمانهای بین المللی به خوبی تفکیک قایل شود و به هر گروه سهم خاص خود را بدهد تا هیچ کس ناراضی نماند.

البته این موضوع که سیاست خارجی دولت کابل مختص دولتمردان ارگ ریاست جمهوری باشد، کمی به آرزو شبیه است تا واقعیت زیرا در 13 سال گذشته در کشور ما آمریکا تصمیم گیرنده بوده نه رییس جمهور. که امیدواریم این اتفاق در دولت وحدت ملی تکرار نشود.

امینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من ازکشور های دوست و کمک کننده دوست خواهان این هستیم که در عرصه بیمارستان زاهشگاه ها در ولاییات بادغیس غور فاریاب هم نگاه داشته باشه برای مدا وای مریضان به ولایت هرات میرود.

>>>   منتظر تحولات جدید در سیاست کشور باشید!
متفکر دوم جهان ی... تو چطور بزرگترین مرکز انتحاری که از سوط سران آل سعود تمویل میشود اجازه دادی که در مرکز افغانستان جور شود وقتی که زور آمد باز در امریکاه میری دیگر مردم بیگاه افغانستان در خاک خون میکشانی.
قاضی ذاده از دینمارک

>>>   تشکر جناب امینی صاحب!
من هم با این نوشته ی شما موافق هستم، رئیس جمهور اشرف غنی فعلاً برای مستحکمی روابط خارجی "سیاست های خارجی" خود توجه خاص دارد.در واقع سیاست های خارجی در شرایط کنونی بسیار با اهمیت است. چون افغانستان از هر نگاه خیلی ضعیف است و به نفع افغانستان است که ارتباطات خود را مستحکم سازد، بطور مثال سفر رئیس جمهور به کشور عربستان سعودی، چین و پاکستان نشان دهنده کارایی سیاست خارجی اش است.
حسین علی احمدی

>>>   جناب حسين علي خان
بسيار بجا اما يك نكته را بايد در نظر داشت كه با معاملات ناشيانه براي نسلهاي آينده تخمي نبايد كاشت كه از يكسو مكتب اتاترك لاييك تربنه كند از طرف ديگر مدرسه عربستان سعودي واهابي و لشكر داعيش و اطر طرف ديگر...آنچا با يك پلته پيش كردن روس يا انگليس يك بار ديگر كشور به آتش كشيده شود. اگر هر كامي گداشته ميشود بايد آگاهنه و هوشيارانه باشد از ما و شما گذشته است اشرفغني شايد ده سال ديگر زنده كرده نتواند ولي نهالي را بايد نشاند كه براي نسل آينده ميوه شيرين به ثمر آرد به نظر ما بايد جلو تهاجمات فرهنگي مذهب گرا بايد گرفته شود كه سر وقت است.
جوانان بيدار افغانسان

>>>   شایسته ی غنی است که درین برهه ی زمان حرکات انقلابی از خودتبارزدهد ،زیراتاهنوزتعدادی قوای خارجی درکشور موجود است که مانع اقدامات کودتایی وبغاوتی مفسدین شود،ورنه اگر کرزی گونه ترسو ازتپ، تپ پای مفسدین وببرهای کاغذی...تنظیمی بسرببرد هرگز درد ملت دوا نخواهد شد ، زیرا زبونی کرزی و بزدلی اش دراول حکومت عبوری از تنظیم سالاری باعث آن شد ، تا همه مفسدین تنظیمی خون ملت را بمکد ضمناٌ مفسدین هنوز هراس دارند که در بغاوت برضد حکومت جدید سایرمنافع خودرا ازدست میدهند ،بابررسی مجدد قضیه ی کابل بانک مفسدین که تنگ شان سست شده بود ، هرکدام مانند موش غار میپالیدند و گوش های شان لم شده بود با کار شکنی مقامات عدلی که هنوز هم پشتوانه ی بقایای کرزی رادارد قرار است دوباره سر بلند نمایند.
اقدام اشرف غنی درمورد بررسی جدی فساد درکابل بانک، زنگ خطری هوشیاردهنده ی بود برای مفسدین دوران دولت کرزی ، ولی دریغا آهسته، آهسته نسبت کارشکنی بقایای کرزی ترس شان پرید، بناءاٌ ضرورت است تا غنی چند گربه ی دیگر را نیز دم حجله بکُشد زیرا با همین اولین اقدامش من در یک جمعی از پشتونها که دور یک تلویزیون حلقه زده بودند و حین اعلان بررسی قضیه کابل بانک شنیدم (( آخ !سترګې دې جارسم غنی)).
من دانستم که اینګونه اقدامات حد اقل چقدرمردم مارا قوت قلب میبخشد ومردم علاقه مند اقدامات دولت میشوند .بناءاٌ لازم به نظرمیرسد که توسط فرامین تقنینی څارنوالی اختصاصی ومحکمه ی اختصاصی برای مفسدین ایجاد و با دریافت کوچکترین فاکت و سند مبنی برفساد ، مفسدین به پای عدالت کشانیده شوند، هیچ وزیری از کابینه ی کرزی بجزوزیر مخابرات نباید در کابینه ی جدید حضورپیدانماید حتی بشمول زاخیلوال ، بعداز قضیه کابلبانک به ترتیب بررسی فساد ازکمیسیون انتخابات آغازوتمام قضایای فساد شامل لست تحریری استاد صباح که درسایت هاانترنیتی (دعوت میدیا –آریایی وغیره ) نشر شده ، تحت بررسی قرار گیرد وپای مرتکبین آن به عدالت کشانیده شود ، حتی کوچکترین قضیه ! زیرا همین تخم دزد است که فردا شتر دزد میشود . اگر باز مفسدین دزدان وادک کشان شورای نظار یک گمی مهلت پیدا کنند باز همان کاسه همان اش دوره کرزی خواهد بود زیرا که باند...شورای نظار در کمین دسیسه و تو طیه بازی برای اشرف غنی توسط حامیان خارجی اند

>>>   خوب بهتر است که جلو آموزش وهابیت و لائیک بودن بدست خود مردم افغانستان باشد نه پاکستانی و یا کدام خارجی دیگر. حداقل حق انتخاب خدمت گزار وهابی و یا لائیک را میداشته باشیم. دیگر از انحصار طلبی دیندار و بیدین خسته شده ایم.
ذکی

>>>   تصدی ها وفابریکات نساجی باید دوباره زیر رهبری دولت فعال گردد تا مواد خام کشور به مفت ازدست داده نشود جلو استراج خودسرانه معادن گرفته شود زمین ها غصب شده دولتی که بالایش شهرک ها ساخته شده به قیمت روز بالای غصب کننده گان فروخته شود .وبه مردم قباله دولتی داده شود تا ازاستثمار دائمی غاصبین نجات یابند

>>>   داكتر صاحب غني از همه اولتر بايد اتحاد خود را با داكتر صاحب عبدالله نگاه نمايد اندك اشتباه ويا از بين بردن اين اتحاد پاكستاني ها بازهم دست بالا پيدا خواهد نمود ، شما در اينده در صورت اتحاد كلي ميان داكتر صاحبان تغيرات سياست هسايگان را خواهد ديد كه كاكا به نفع مردم ميخواهد بود .
موضوع ديگري را كه ميخواهم بگويم كه خارجي ها بخصوص انگليس و امريكا شما هردو داكتر را بالآي يك ديگر استفاده ميخواهند نمايند كه به هوشياري و زيريكي هردوي تان ارتبط خواهد داشت كه انرا براي نفع مردم خود كاركيريد ،
فايق

>>>   با این بهانه اسلامی وغیر اسلامی نمیشود با دشمنان این ملک رابطه نزدیک داشت آیا پاکستان اسلامی است ؟؟؟ هند اگر اسلامی نیست بازهم بهتر از پاکستان برای افغانستان است کاش پاکستان مانند مصری های قدیم پشک پرست میبود اما اینقدر دشمنی با افغانستان نمیکرد بنام اسلامی پاکستان دوست نمیشود او دشمن تاریخی است وهمیشه دشمن باقی میماند چون منافع ملی پاکستان در ویرانی افغانستان تامین میشود نه در ابادی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است