تکرار قندهار در کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۰    ۱۳۹۳/۹/۱ کد خبر: 84049 منبع: پرینت

سالانه بيش از سی هزار افغان براي مراسم حج به عربستان مي‌روند و نزدیک به دوصد ميليون دالر را از كشوري فقير مثل افغانستان خارج مي‌كنند تا به حلقوم آل سعود و افراطي‌گري وهابيت بريزند، در حالي كه افغانستان بالاترين آمار مرگ و مير مادر و نوزاد را در جهان دارد. بيش از هشتاد درصد مردم درفقر زندگي مي‌كنند، كاسه‌ گدايي افغانستان توکیو، لندن، پاريس و واشنگتن را مي‌گردد.

در حالیکه با هر يک ميليون دالر مي‌توان يك كلينيک درماني خوب در هر كجاي افغانستان آباد كرد تا زنان و كودكان از مرگ نجات يابند. می توان ده ها مکتب ساخت، اشتغال زایی کرد تا مردم از فقر وگرسنگی رهایی یابند و...

حالا، خادمان حرمین شریفین با تکیه بر همان باور اسلامی که همانا مسلمانان برادر همدیگرند خواسته اند سهم شان رانسبت به برادران بی بضاعت شان ادا کنند. بخشی از درآمد باد آورده حج را برای رشد و تعالی فرهنگ اسلامی در افغانستان هزینه کنند. اگر قایل بر این باور باشیم که مسلمانان برادر همدیگر اند و عربستان منحیث اولین خواستگاه اسلام بیشتر از هر کشور دیگر مسولیت دارد تا به امور کشورهای اسلامی توجه نماید و خادمان خانه خدا خودشان را مسوول می دانند تا عاید بدست آمده از خانه خدا را در کشور های اسلامی به مصرف برسانند. چرا این همه مسایل در مورد کودکان محروم غزه و آوارگان سوریه اتفاق نمی افتد؟

مردم افغانستان بیش از آنکه به مسجد چند میلیون دالری نیاز داشته باشند به آب آشامیدنی سالم نیازمند است، به اشتغال زایی و حمایت از تولیدات محلی ضروت دارد، به سرک، شفاخانه ومراکز درمانی نیاز دارد تا جان مردم را نجات دهند. نمی دانم؟ کشوری که تا هنوز سینما ندارد، رانندگی زنان جرم محسوب می شود، ظاهر شدن زن روی پرده تلویزیون را حرام می داند با کدام پشتوانه فرهنگی و تاریخی می خواهد برای باروری و تعالی فرهنگ اسلامی به افغانستان کمک کند؟

همین پول های باد آورده نفت و حج بود که عربستان سعودی برای سال ها سلطه سیاه طالبان را بر سرمردم افغانستان تضمین کرده بود. همین دو منبع سود آورد بود که ماشین جنگی طالبان هزاران انسان را در گوشه و کنار افغانستان قتل عام می کردند و زنان را همچون دوران جاهلیت اعراب درخانه ها زنده به گور کرده بودند.حالا با کدام منطق بپذیرم عربستان برای بهبودی جامعه ما گام پیش نهاده است.

در زمان فرمانفروایی طالبان وقتی به پاکستان سفر می کردم یکی از همراهانم ساحه وسیعی را در قندهار که دها نفر در حال کار بودند به من نشان داد و گفت: قرار است طالبان در این جا بزرگترین مسجد را بسازند که در بین کشورهای اسلامی نمونه باشد. گویا در آن زمان عربستان یکی از حامیان اصلی طالبان تمویل کننده این پروژه بود. سالها از آن سال می گذرد، مانند سایر برنامه های افراط گرایانه طالبان این برنامه نیز به فرجام نرسید. حکومت طالبان با حمله امریکا ساقط شد اما ایدولوژی طالبانی ساقط نشد، بلکه خودش را پشت چهره های جعلی مخفی نگه داشت و به بقای نامرئی خویش ادامه داد.

بیش از یک دهه از سرنگونی حکومت طالبان می گذرد. دولت که فلسفه وجودیش بر نفی طالبان (ایدولوژی طالبانی) استوار بود حالا آنها را به عنوان نیروی سیاسی پذیرفته است. دولت افغانستان بخاطر برای متقاعد کردن طالبان برای پیوستن آنها در حکومت به خواسته های عقوبت بار باداران آنها ( عربستان و پاکستان ) تن در می دهد.

پذیرش طالبان (ایدولوژی طالبانی) منحیث یک نیروی سیاسی وسهم دادن آنها در قدرت امروز به عنوان یکی از راه حل های کلاف سر درگم سیاسی افغانستان برای سیاست مداران افغانستان پذیرفته شده است. وزیرتکنوکرات وزارت اطلاعات فرهنگ دولت جمهوری اسلامی افغانستان به حضور و نوع پوشش زنان روی صفحه تلویزیون به رسانه ها هشدار می دهد، زنان مطابق شریعت امارت اسلامی طالبان شلاق زده می شوند، سنگسار می شوند و... دولت بنا به فشار های نهاد های مدنی وحقوق بشری فقط به صدور فرمان مبنی بر بازداشت عاملان جنایات اکتفا می کند.

برنامه های که طالبان در زمان حاکمیت شان با حمایت عربستان می خواست در افغانستان پیاده سازد، که عملی نشد، کم کم دارد به اهدافش می رسد. حضور شان در صحنه سیاسی افغانستان با صحنه سازی های سیاسی هموار گردیده شریعت شان در بسیاری از مناطق افغانستان جاری است، بزرگترین مسجد را که در قندهار تهداب گذاشته بودند حالا در کابل می سازند.


آصف محمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بزرگترین‏ ‏دشمن‏ ‏مردم‏ ‏سرزمین‏ ‏ما‏ ‏همین‏ ‏عربستان‏ ‏اززمانهای‏ ‏خیلی‏ ‏پیش‏ ‏بوده‏ ‏ومتأسفانه‏ ‏هزارودوصدسال‏ ‏پیش‏ ‏کشورمتمد‏ن ‏وپیشرفته‏ ‏وبزرگ‏ ‏مارا‏ ‏اشغال‏ ‏کردند‏ ‏وهنوز‏ ‏درصدد‏ ‏گمراهی‏ ‏مردم‏ ‏ما‏ ‏میشوند.لطفأ‏ ‏کمی‏ ‏به‏ ‏دنبال‏ ‏تاریخ‏ ‏واقعی‏ ‏بانام‏ ‏واقعی‏ ‏کشورمان‏ ‏باشیم.

>>>   محمد ظاهرشاه در سال ١٣٤٤ با مهمان شان ملك فيصل شاه سعودي موسسه تحقيقات اسلامي را در جوار پلتخنيك كابل تهداب گذاري كردند . ظاهر شاه تقاضاي اين كمك سعودي را در ابتدا سياستأ رد نكرد ولي در عمل مانع اجراي اين طرح شد زيرا در عقب اين كمك انتشار ايدلوژي وهابيت و نفوذ ايشان در افغانستان مطمح نظر بود. ولي سعودي ها٥٠ سال بعد هم از أهداف خود صرفنظر نكرده اند . برأي يكبار هم اگر شده متوجه شويد و قبول خواهيد كرد كه در عقب تمام جنگها،ناأرامي ها ،خشونتها و بدبختي ها در كشورهاي إسلامي ، سعودي ها وپول باد آوردهء شان قرار دارد .
(روشن)

>>>   زنده باشید ما به کمک عرب ها نیاز نداریم شر نه رسانند از خیر شان ما را تیر، نان نداریم ،علم و فرهنگ ، مکتب ، کلینیک و حفظ الصحه ابتدایی را نداریم و نمی تواینم مراعات کنیم ولی همیشه از حجاب گفته اند و از اژدها و گژدم های دوزخ ما را ترساندند و آرام آرام این دنیا را بر سر هر افغان دوزخ ساختند.
لمپاکی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است