به سفر رییس جمهور به پاکستان خوشبین نیستم
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۴    ۱۳۹۳/۸/۲۴ کد خبر: 83543 منبع: پرینت

رییس جمهور جدید افغانستان به پاکستان سفر کرد. توسعه همکاری های اقتصادی، امنیتی و نظامی مهمترین هدف از سفر اشرف غنی به پاکستان اعلام شده است. حامدکرزی رییس جمهور پیشین افغانستان بیش از 20 بار به این کشور سفر کرده بود تا بتواند همکاری های صادقانه پاکستان را در کار تامین صلح و ثبات افغانستان جلب کند. اما این سفرها پیامدهای دلخواهی نداشت.

قربان کوهستانی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «نیمه روز» پیرامون امیدها به سفر رییس جمهور اشرف غنی به پاکستان گفت: رییس جمهور گذشته بیش از 20 بار به پاکستان سفر کرد و از آنها دعوت به صلح کرد اما پاکستانی ها در این قسمت صداقت نداشتند و به آن عمل نکردند. چرا که آنها از تمام خلا ها و مشکلات افغانستان باخبر هستند. پاکستان این را دریافته است که ما توانایی رقابت با آنها را نداریم.

وی اضافه کرد: اگر پاکستان به این باور برسد که افغانستان به عنوان کشوری مستقل عمل می کند مذاکره می تواند نتیجه ای داشته باشد و تا زمانی که مشکل از طرف دو کشور حل نشود، کاری از پیش نمی توان برد. سیاستمداران ما هنوز به این درک نرسیده اند که خواست اساسی پاکستان از کشور چیست. برای این موضوع ما ابتدا باید مشکلات درونی کشور خود را حل کنیم و نیروهای رزمی خود را نیز قوی سازیم.

این نماینده مجلس مشکل اصلی را در داخل کشور دانسته اظهار داشت: رییس جمهور غنی هنوز مشکلات داخلی کشور را حل نکرده است، پاکستان نمی تواند روی حرف اشرف غنی اعتماد کند. در توافقنامه امنیتی، آمریکا از افغانستان تعهد یکطرفه گرفته است. بازی پاکستان با افغانستان هم مثل همین بازی است یعنی هرچه آن کشور می گوید ما باید انجام دهیم در غیر این صورت به آسانی با ما کنار نخواهد آمد.

قربان کوهستانی تصریح کرد: گفته می شود که اشرف غنی از چین، عربستان سعودی و ترکیه، کشورهایی که نفوذ بیشتری بر پاکستان دارند خواسته است تا به این کشور فشار وارد کنند و یا آن را وادار به تغییر سیاستش در امور افغانستان سازند اما پاکستان در کشور ما یک استراتژی را برای آینده خود برنامه ریزی کرده است. این کشور با اینکه با چین و عربستان و آمریکا روابط خوب دارد اما استراتژی خود را قربانی چین و عربستان نمی کند.

وی گفت: اگر این بازی ها و جنجال های پاکستان برای افغانستان باشد احتمال اینکه به یک راه حل برسیم وجود دارد آنهم در صورتی است که منافع این کشور تامین شود اما اگر بازی افغانستان برای آسیای میانه، چین و یا روسیه باشد، در این مورد بازی مشترک انگلیس و پاکستان و آمریکا است و این بازی به آسانی پایان نمی یابد.

کوهستانی در پایان گفت: دولت در مقابل پاکستان باید روابط دیپلماسی خود را قوی سازد اما برای پشتوانه ی آن نیروهای جنگی را نیز قوی کند چرا که در حال حاضر 25 هزار نیروی طالب از پاکستان داخل افغانستان است. من به این سفر چندان خوشبین نیستم و فکر نمی کنم که اشرف غنی با دستاوردی قوی به کشور بازگردد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تحلیل خوبی بود.
حکمتی

>>>   این ... چی می داند که اظهار نظر می کند توان نویشتن خط را ندارند مثل این ادم ها در شورای ملی امده است نیروی جنگی خود را قوی بسازیم جهان تلاش داره به صلح دایمی وابدی برسیم این ادم می خواهند که نظریه ریالیسم را با بی سوادی خود تعریف کند.

>>>   شرم برمردم غوربااین وکیل بی سوادوفریبکارودزدش!!دراین چندسال هرچه تانیست بنام مردم غوردزدی کردوبه جیب خودزدوبه همین قانع نیست ازمردم بنام زمین علی اباد مزارپیسه گرفته وبرادرزدش مستردنموده پنج بارشش باربرای کسانی که بی خبرمی فروشد... برقربان کوهستانی وبرادران دزدش.
غلام عباس ازمزارشریف

>>>   من از نزدیک قربان کوهستانی را نمی شناسم اما با افراد که این شخص را می شناسد می گویند بسواد ترین عضو پارلمان افغانستان شاید همین باشند ومی گویند این فرد برای وزرای انکشاف روستایی زراعت مالداری وسایر وزرا پول می داده است و پروژه ها می گرفتند واو پول را دوتقسیم می کردن یک قسمت را در پروژه مصرف می شد ویک قسمت را خودش می گرفت وپروژه بی کیفیت را به مردم می داد ومردم راغور به همین قسم به چشم اش در دودوره خاک انداخت واین می آید تحلیل از پاکستان ودبپلماسی دوکشور را مورد برسی قرار می دهند.
سلطان حسین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است