سیاست اشرف غنی در قبال ایران چه خواهد بود؟
این موضوع را از آن جهت به آمریکا ربط دادیم که اشرف غنی در مساله ایران حساسیت زیادی به خرج داده است و مطمئنا می خواهد همکاری با ایران تحت نظر کاخ سفید و با موافقت و نظارت غرب صورت پذیرد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۰۸    ۱۳۹۳/۸/۱۷ کد خبر: 83066 منبع: پرینت

در حالیکه بحث داغ رقابت بین دولتهای غربی و شرقی در کشور ما همچنان در جریان است و روسیه، ایران، هند و اتحادیه اروپا که در جریان انتخابات از داکتر عبدالله حمایت کرده بودند و آمریکا، انگلیس و اسراییل که خود را حامی اشرف غنی می خوانند، هم اکنون با تشکیل دولت وحدت ملی سخن از تعامل به میان آورده اند.

طی روزهای گذشته روزنامه های آمریکایی به نقل از مقامات کاخ سفید در چند مرحله اعلام کرده اند که نباید نقش ایران را در افغانستان نادیده گرفت و جالب اینکه اشرف غنی نیز درباره ایران اظهار نظر واضحی نکرده است.

لذا ضرورت دارد تا نقش ایران در کشور ما از منظرهای مختلف مد نظر گرفته شود تا دولت وحدت ملی به ریاست اشرف غنی و داکتر عبدالله از این حیث نیز عقب نماند.

در غرب، اغلب چنین گفته می شود که نقش ایران در افغانستان، نقشی آسیب رسان و مضر است. مقامات آمریکا و ناتو، ایران را به تامین اسلحه برای طالبان متهم کرده اند. در سال 2007 و 2011، نیروهای بین المللی حاضر در افغانستان، مدعی رهگیری محموله های سلاح ایرانی برای طالبان شدند. پس از آن نیز در موارد مختلف، مطالبی درباره نقش غیرسازنده ایران در افغانستان منتشر شده است.

اما با این وجود، نقشی که ایران در افغانستان بازی می کند، در عمل نقشی سازنده است. منافع ایران و آمریکا در افغانستان (به طور مثال درباره برقراری ثبات در کشور ما) تا حد زیادی با هم مشابه است. ایران می تواند در دوره پس از خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان، به ترویج این منافع مشترک کمک کند؛ به ویژه در صورتی که روند بهبود روابط میان تهران و واشنگتن ادامه پیدا کند.

در حقیقت، ایران تاکنون بارها به آمریکا در افغانستان یاری رسانده ست. در جریان کنفرانس «بن» در سال 2001، این ایران بود که به تشکیل نخستین دولت پس از طالبان کمک کرد. جیمز دابینز، نماینده آمریکا در کنفرانس بن، اشاره می کند که چگونه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کنونی ایران، افغانستان را به پذیرش ترکیب دولت مورد نظر متقاعد نمود.

تهران و واشنگتن در مبارزه با طالبان و القاعده نیز با یکدیگر همکاری کرده اند. در نخستین سال های ورود نیروهای بین المللی به افغانستان پس از سال 2001، ایران آن دسته از سران القاعده را که به داخل سرزمینش گریخته بودند دستگیر کرد و نقشه های مواضع طالبان در افغانستان را در اختیار آمریکایی ها قرار داد.

افزون بر این، ایران حاضر شد مسوولیت آموزش 20 هزار نیروی نظامی افغانستانی را نیز بر عهده بگیرد. در سال 2003، ایران به واشنگتن پیشنهاد برگزاری مجموعه ای از گفتگوهای جامع را داد که موضوع افغانستان نیز بخشی از آن بود. اما این پیشنهاد با مخالفت جرج بوش، رییس جمهور وقت آمریکا مواجه شد.
این همکاری نباید باعث تعجب شود. وقتی موضوع افغانستان به میان می آید، تهران و واشنگتن آمادگی دارند درباره طیفی از موضوعات، از جمله طالبان به گفتگوی مستقیم بپردازند.

در این زمینه، موضوع مواد مخدر نیز مطرح می شود: قدرت گیری طالبان تا حد زیادی مرهون درآمدهای حاصل از فروش مواد مخدر بوده است و مقصد این تجارت نیز معمولاً ایران بوده است. این موضوع، خود به بحران مواد مخدر در ایران دامن زده است.

دلایل مطمئنی برای رسیدن به این نتیجه وجود دارد که ایران به دنبال یک افغانستان باثبات است. بی ثباتی بیشتر، سبب تشدید قاچاق مواد مخدر خواهد شد. افزون بر این، چنین امری سبب تشدید سیل مهاجرت اتباع افغانستانی به ایران می شود. یک عامل دیگر نگرانی برای ایران این است که بی ثباتی در افغانستان، سبب قدرت گیری گروه های افراط گرا در افغانستان و مجاورت آن شود.

از سوی دیگر، ایران و آمریکا به طور مشترک از ایده همگرایی بیشتر افغانستان با آسیای جنوبی و آسیای مرکزی استقبال می کنند. ایران خود در جستجوی احداث راه ها، خطوط لوله و پروژه های تجاری بوده که سبب برقراری ارتباط بهتر میان دولت های آسیای مرکزی شود. این در حالی است که آمریکا نیز به نوبه خود، پروژه جاده ابریشم جدید را در این منطقه دنبال می کند.

به هر حال، بر اساس این زمینه ها و همچنین دیگر زمینه های پیوند میان ایران و افغانستان، از جمله پیوندهای فرهنگی و مذهبی، می توان نتیجه گرفت که ایران در دوره پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، به بازیگری موثر در کشور ما تبدیل خواهد شد. این در حالی است که به طور مثال کشوری مثل چین، از چنین جایگاهی در افغانستان برخوردار نبود. علاوه بر این، پاکستان نیز از روابط خوبی با کابل برخوردار نیست و هند نیز با وجود روابط مساعد، به دلیل پاره ای ملاحظات از ورود بیش از حد به کشور ما خودداری خواهد کرد. اما ایران، چه از جنبه سیاسی و چه اقتصادی، به شدت در افغانستان فعال خواهد بود.

مجموعه این عوامل توجه بیشتر به نقش ایران در آینده افغانستان را ضروری می سازد و امریکا می تواند بر پایه این زمینه های مشترک و علاقمندی ایران به تامین ثبات در افغانستان، به تعامل با ایران پرداخته و از این طریق، منافع خود را در کشور ما تضمین نماید.

این موضوع را از آن جهت به آمریکا ربط دادیم که اشرف غنی در مساله ایران حساسیت زیادی به خرج داده است و مطمئنا می خواهد همکاری با ایران تحت نظر کاخ سفید و با موافقت و نظارت غرب صورت پذیرد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   روابط با ایران بسیار پیچیده و تاریخی است و نباید ساده لوحانه به آن نظر داشت.

>>>   اگر ایران هند روسیه و اروپا از یک کاندید حمایت کردند دلیل نمشود که هرسه یک سیاست در قبال افغانستان خواهند داشت. منافع ملی هرکدام در بعضی مواقع با یکدیگر در تضاد هست.

>>>   ایران کشور هم تاریخ و هم زبان و هم کیش و فرهنگ ماست و روابط با او بسیار مهم است

>>>   خدا عاقبت ما افغان هار بخیر کنه اصلن کار سیا ست مدار اینه که منافع ملی ره در نظر بکیره محافظ جان مال مردم باشه

>>>   اگر افغانها به ذات خود باهم یکپارچه و متحد باشند اصلاً ضرورت احساس نمیشود تا در مورد کدام کشوری فکر کرد, چون ما دارای کشور مستقل خود هستیم و به کسی اجازه مداخله را باید نداد. وسلام

>>>   در زمان بحران بين المللی کشور ترکيه حاضر شد تمام دارايی ايران را خريداری و در عوض آن به ايران طلا تحويل دهد.
حاضر شد گاز را با قيمتی بالاتر نسبت به روسيه و جمهوری آذربايجان از ايران بخرد.
منظورم اين هست کشورهای غربی محدوديتی برای متحدان خود برای روابط با ايران قائل نيستند و به نظر می رسد طرف افغانستانی تمايل زيادی به روابط بيشتر نداشته و منتظر هست اصرار ايران را ببيند.
ترکيه صرفاً به اين خاطر که پل ايران و غرب شد از يک کشور جهان سومی در حال تبديل به ابرقدرت هست و تورم 80 درصدی خودش را به نزديک صفر رسوند با اين که اين کشور در عراق و سوريه رو در روی ايران در حال جنگ هست.
ولی افغانستان هميشه از روابط با ايران فرار کرده طنز تلخ اين جاست که فرمانده ی ارشد پنتاگون بايد اهميت روابط با ايران را به مسئولانشان گوشزد کند و از گنگره ی آمريکا درخواست استثنا کردن افغانستان از تحريم ايران را داشته باشه تا سودش به افغانستان برسه!!
در برخی تصميمات آقای کرزای ديديم افغانستان در تحريم ها حتی از آمريکا هم جلوتر زد.
تأکيد می کنم در صورت بهبود روابط ايران با غرب اين احتمال وجود دارد که ديگر افغانستان برای ايران اولويت نباشد.
به نظر می رسد بخش زيادی از کمک های ايران به علت جلوگيری از انزوای خودش هست.
صد البته ايران برای جلوگيری از مواد مخدر و سيل مهاجران هم که شده علاقمند به افغانستانی قدرتمند هست ولی به گمانم پروژه های ناسودبر و بزرگی چون خط آهن هرات ديگر هرگز تکرار نخواهد شد.
به نظر من سياست اشرف غنی با کرزای هيچ تفاوتی نخواهد داشت ولی افغانستان بايد تغييرات مدام جايگاه ايران را در نظر داشته باشه.

>>>   ایران کجاست؟
سیاوش چو آن دید آب دو چشم
ببارید و ز اندیشه آمد به خشم
که یاد آمدش بوم زابلستان
بیاراسته تا به کابلستان
همان شهر ایرانش آمد به یاد
همی برکشد از جگر سرد باد
ز ایران دلش یاد کرد و بسوخت
به کردار آتش دلش بر فروخت
حکیم فردوسی"
پیشرفت کشور های ایران و افغانستان یعنی اعتلای هر چه بیشتر تمدن مشترکمان. به امید اتحاد هر چه بیشتر.
از ایران

>>>   رابطه اشرفغنی با ایران رابطه متقابل به مثل خواهد بود . به این معنا که اگر ایران با افغانستان دوستی کرد با او دوستی خواهد کرد و اگر دشمنی کرد با او دشمنی مکند. برای مثال هر رفتاری که با مهاجرین ما انجام مدهند افغانستان هم با اتباع او همین کار را بکند . اگر ایران به رسانه های افغانی اجازه نشر داد افغانها هم به آنها آزادی رسانه را بدهند و اگر نداد دولت هم نباید به ایران اجازه بدهد. اگر ایران حق دارد تا خود را حامی عبدلله بداند افغانها هم باید حق داشته باشند تا در انتخابات ریاست جمهوری ایران دخالت داشته باشند. همانطور که مرزهای ما به روی کالاهای ایرانی باز است مرزهای ایران هم باید باز باشد وازین دست مثالها بسیار زیاد است . چیزی که تا به حال فقط به سود ایران بوده است و امید داریم تا این رابطه به یک رابطه دوطرفه هدایت شود.
مهاجر

>>>   جناب مهاجر این فقط ایران نبود که حامی عبدالله بود هند و اروپا هم بودند اکثریت ملت هم به عبدالله رای دادند ولی خواست آمریکا و پاکستان پیروز شد پس گله را از پاکستان کنید هنوز یاد تقلب ها از ذهن مردم برون نیست.

>>>   اقای مهاجر افغانستان در جایگاهی نیست که بخواهد مقابله به مثل کند تو میخواهی کدام اتباع ایرانی را با سیل میلیونی افغانهای مهاجر در ایران مقابله کنی!!یا چه چیزی می خواهی به ایران صادر کنی وقتی افغانستان صرف یک کشور مصرف کننده است نکند میخواهی مواد مخدر صادر کنی!!برادر فراموش نکن ایران قدرت منطقه ای است امریکا جرات مقابله با ایران را ندارد ان وقت افغانستان مقابله کند برادر از خواب بیدار شو ما یک کشور مستعمره هستیم زیاد از جایگاه قدرت حرف نزن واز خیال بیرون بیاما باید با ایران روابط دوستانه داشته باشیم به هزار و یک دلیل
دانشجوی هراتی

>>>   مطمین باشید سیاست ایران سیاست قویی است ودولت افغانستان اگر عاقل باشد روابط مستحکمی با ایران ایحاد می کند ما نباید بگذاریم روابطمان با ایران سست شود اول و اخر ما می مانیم و ایران .ایران به روابط با ما نیازی ندارد این ماییم که نیاز داریم و اسیب می بینیم
مهاجر سابق

>>>   به مهاجر :
رابطه مقابل به مثل ، رابطه برادرانه نیست . در رابطه برادرانه برادران در قبال کاری که برای هم انجام میدهند طلب جبران آن را نمی کنند و اگر کوتاهی از برادر خود دیدند کینه او را به دل نمی گیرند و تلافی نمی کنند بلکه با کار خوب او را شرمنده می کنند ، رابطه بین ایران با افغانستان گذشته از همه مسائل سیاسی ، احساسی و عاطفی است و با رابطه ای که هر یک از دو کشور با اروپا و آمریکا و چین و هند و غیره دارند بسیار متفاوت است . فکر نکنید که ایران کشور بی در و پیکری است که همینطور دو سه ملیون نفر بدون مدرک و مجوز سی سال در آن بمانند و آب از آب تکان نخورد . نه برادر جان این را از آن سه کوهنورد آمریکایی بپرس که اشتباهی دو کیلومتر وارد خاک ایران شدند یا از آن 15 افسر نیروی دریایی انگلیس بپرس که فقط 10 متر وارد آب های سرزمینی ایران شدند و بلافاصله دستگیر شدند و ایران تا قطع کامل رابطه به انگلیس هم پیش رفت اما کوتاه نیامد . از این اتفاق ها زیاد افتاده است . پس افغانی هائی که به ایران می آیند و می روند به خاک برادران خود می آیند و کسی هم حرفی ندارد ، برخوردهای جزئی هم پیش می آید ، شما به دل نگیر ید . ما که به دشمن قسم خورده شما کنار خاکتان پایگاه نداده ایم قرارداد امنیتی هم با دشمن شما امضاء نکرده ایم . مطمئن باشید دشمن ملت افغانستان دشمن ما هم هست اما اینجور نیست که شما با هر کسی دوستی کنید ما هم او را دوست خود و شما بدانیم .
انصار - ایران

>>>   ايران 50 هزار نيروی آماده باش در مرز افغانستان نگه داشته. سالانه صدها مليون دلار صرف مبارزه با مواد مخدر می کنه. تاکنون 7 مليارد دلار صرف استحکامات مهندسی در مرز افغانستان کرده و اين رقم تا 4 سال آينده به 20 مليارد دلار خواهد رسيد. افزون بر اين با معضل ورود سيل آسای مهاجران روبرو هست که مانند آناکوندا کشورش را احاطه و خفه کرده. در خوش بينانه ترين ارزيابی بيش از جنگ هشت ساله برای مهاجران هزينه کرده و بيش از جنگ هشت ساله در درگيری با قاچاقچی های مواد مخدر شهيد داده.
بنابراين حضور ايران در افغانستان برای جلوگيری از خرابکاری بيشتر بعضی ها حق طبيعی ايران هست و افغانستان نبايد خودش را با ايران مقايسه کند.
چون افغانستان ميدانی برای پياده سازی طرح های ژئوپليتيکی ايران نيست بلکه کشوری هست که در صورت بی ثباتی در آن بيش از همه ی دنيا ما ازش ضربه می خوريم و مستقيماً تاوانش را ما می دهيم.
در صورتی که تمايلی به روابط دوستانه با ايران نداريد می توانيد مرزهای خودتان را بسته و کليه ی روابطتان را با ما قطع کنيد. ما 30 سال هست با آمريکا و اسرائيل رابطه نداريم. سال هاست سفارت های اروپايی در تهران تعطيل هستند و آب هم از آب تکان نخورده. ظاهراً سود ايران از پايان اين همزيستی بيش از ضرر آن هست.
ياد آوری می کنم تهران 500 مليون دلار حقوق معلمان مدارس کابل را طی مدت شش ماه پرداخت. بزرگراه مشهد هرات احداث کرد. مهمترين حامی درآمد سرانه ی افغانستان هست. حواله ی افغانی های شاغل در ايران 6 درصد توليد ناخالص ملی افغانستان هست. سرمايه گذاری های ايران در هرات حجم مبادلات تجاری را به يک و نيم مليارد دلار رساند ولی هنوز طرح آمريکايی راه جديد ابريشم روی کاغذ مانده.
اين سومين شريک تجاری افغانستان هست.
ایران برای صادر کنندگان افغانی در صورت استفاده از بندر چابهار واقع در جنوب ایران تخفیف 90 درصدی عوارض بندری، تخفیف 50 درصدی خدمات انبار و حق ترانزیت بلامانع را اعلام کرده.
بنابراين ما بر گردن شما حق پدری داريم چون خرجتون را می ديم و اين مسئله هرگز برای ما اقتصادی هم نيست. هر وقت شما هم دست ما را گرفتيد و نقشی هر چند اندک در ايران داشتيد مجاز هستيد در کشور ما نقش سازنده داشته باشيد.
ما تاکنون تنها حامی صلح و ثبات و عمده ترين حامی مالی و نظامی افغانستان بوديم در حالی که هميشه سود آن به جيب عربستان و ترکيه و پاکستان و هند و چين و کشورهای غربی رفته و دودش به چشم ما رفته.
در حال حاضر که هيچ سودی از شما به ما نرسيده اميدواريم در آينده به قول خودتان به يک احترام متقابل برسيم.

>>>   از نظر ايران هر کسی به جز طالبان حکومت افغانستان را به دست بگيرد تفاوتی برای منافع ايران نخواهد داشت چون فعلاً تصميم گيری همه چيز به عهده ی آمريکاست.
ولی به علت اشتراکات تاجيک ها با فارسی زبانان ايران و ضد ايرانی نبود آن ها مقداری پول در اختيار ستاد انتخاباتيشان گذاشت. چند برابر اين پول را ترکيه و عربستان در اختيار اشرف غنی گذاشتند.
بديهی هست عبدالله هم موافق توافق نامه ی امنيتی بود. ايران روی اختلافات بعد از انتخابات پافشاری نکرد و از طرح جان کری حمايت کرد. در صورتی که در حوادث يمن ايران با قطعيت از فاتحان صنعا حمايت همه جانبه کرد. از عبدالله حتی در اخبار و رسانه ی خودش هم حمايت نکرد و عليه اشرف غنی هيچ حرف بدی نزد.
به طور مشخص در صورت پيروزی عبدالله روابط با افغانستان توسعه بيشتری پيدا می کرد ولی به طور قطع می توان گفت ايران نه مستقيماً به هيچ حزب افغان حمايت همه جانبه کرده و نه هيچ کدام از طرفين افغان روی ايران حساب ويژه باز کرده و بی ترديد حتی مهاجران درون ايران هم تمايلی به نقش ايران ندارند.
بی پرده بگويم افغانستان مانند لبنان و سوريه و عراق نيست. دشمنان خارجی دو کشور با هم متفاوت هست. دوستانشان با هم متفاوت هست. منافع مشترکی ندارند و تنها يک سری مسائل فرهنگی دخيل هست در يک کلام هيچ کسی در افغانستان اصلاً ايران را قبول ندارد و همه چيز حول يک پيوند خونی و ريشه ی مشترک هست.
اميدوارم روابط دو کشور مانند اوکراين و روسيه يا کره ی جنوبی و شمالی يا چين و تايوان نشه.
ضمناً ايرانی ها هميشه افغانستان را به صورت واحد می بينند. شما بهتر می دانيد بالای 99 درصد مردم ايران حتی اسامی اقوام و مذاهب افغانستان را نمی شناسند و فقط قومی به اسم افغانی را می شناسند. حتی نمی دانند مهاجران داخل ايران زبانشان چيست. مذهبشان چيست.

>>>   افغانستان که یک ملک مستقل نیست که سیاستش را رئیس جمهور ان معلم کند.اگر امریکا روابطش با ایران تلطیف شد سعی میکند اشرف غنی هم سعی میکند روابط با ایران را گسترش دهد و اگر روابط امریکا با ایران سرد شد روابط را کم میکند.تا حال از خود پرسیده اید با وجود ای همه معادن و نیاز افغانستان به اعمار راه اهن و راه های جدید و برق چرا ما معامله سودده ای را به همسایه غربی پیشرفته مان پیشنهاد نکردیم.چرا معادن افغانستان را به قیمت ارزان چین و امریکا و انگلیس میبرند ولی پیشنهاد سود ده نمیکنیم که ایرانیها در ای کشور کارخانه فولاد و نیروگاه برق بسازند.دلیلش معلم است امریکا به حکومت کابل اجازه نمیدهد دشمنانش سرمایه گذاری وسیع در افغانستان کنند.بعد نفوس با دیدن نتایج مثبت ای تعامل ان را با اعمال امریکا در ای مدت اشغالگری مقایسه کنند و امریکا و نوکرانش را برای همیشه از افغانستان بیرون بیاندازند.باید تا سالهای دور به اندک کمک های امریکا دل خوش کنیم تاتمام معادن مهم مثل لیتیوم و اورانیوم و زغلا سنگ را که غارت کردن و دیگر چیزی نبود خودشان بروند.بعد هم مدام نوکرانشان ادعا کنند امریکا باید در افغانستان باشد چون خرج افغانستان را میدهد!!!!!!!

>>>   روابط افغانستان به ایران بستگی به رفتار وبرخورد ایران به افغانها ست هرچه کاشتی درو خواهی کرد هرحاکم غیراین حرکت کند محکوم به زوال وشکست خواهد بود چون برخلاف اراده ملت حرکت کردن فاصله ایجاد میکند

>>>   وقتی افغانستان در دست امریکا است برای ایران فرقی نمی کند که چه کسی ریس حمهور شود و قدرت را در دست گیرد چون عملا قدرتی ندارد وتصمیم نهایی را امریکا می گیردوبرای مردم ایران هم چیزهای دیگری در الویت است وبه مسایل افغانستان کاری ندارند وحتی در رسانها حرفی از افغانستان نیست وتنها خواهان بازگشت افغانها به کشورشان هستند انها فقط از لحاظ زبانی وفرهنگی وتاریخی به افغانستان اهمیت می دهنددر این سیزده سال هم دولت افغانستان نشان داد که فارسی ستیز است وتمایل به غرب دارد پس ایرانیان فقط دورادور به افغانستان نظر دارند .دولت افغانستان باید به ایران توجه داشته باشد چون قدرت منطقوی است
دایکندی

>>>   ما با تمام همسایه گان خود روابط نیک و احترام متقابل را خواهانیم
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   با امدن رییس جمهور جدید افغانستان روابط ایران وافغانستان سرد می شودچون غنی نو کر امریکا است وامریکا نمی خواهد ما با ایران رابطه داشته باشیم واین از بدبختی ما افغانها است که همسایه ای پیشرفته داشته باشیم ونتوانیم از علمش در سدسازی ومهندسی بهره ببریم از این پس روابط ایران و افغانستان فقط در موضوع مهاجرین است که اران حق داردهمع را اخراج کند چرا باید بار ومسیولیت دولتی را به دوش بکشد که جیره خوار امریکا است من به ایران حق میدهم هیچ دولتی زیر بار میلیونی مهاجرین ان هم از نوع غیر قانونی نمی رود. وای به حال ما افغانها که دوست و دشمن خود را نمی شناسیم

>>>   ایران از دولت افغانستان به دلیل فارسی ستیزی در برابر اکثریت جمعیت فارسی زبان بیم دارد و مسیله مواد مخدر وپیمان نامه ای که همه چیز را به آمریکا فروخت و دودش ابتدا در چشم خود مردم میرود و بعد دخالت در امور همسایگان ولی بالکل ایران زیر بار زور غرب نمیرود و دولت غنی متأسفانه شدیدا متمایل به غرب است و از او حرف شنوی دارد.

>>>   متاسفانه تفکرسیاستمداران ایران جدای ازفرهنگیان ودرتقابل مستقیم قراردارد .آنهاسیاسی واقتصادی وباتکبر ومنفعت طلبی فکرمی کنندوحقوق انسانی وکرامت اخلاقی افغانهاخصوصامهاجران رانادیده گرفته ازآنهابه عنوان نیروی کار برده داری قرن بیست ویک بامحرومیت ازحقوق شهروندی واشتغال دردیگربخشهاومحدودیت سکونت استعمال می نمایند.
نواندیشان بلخ.سیدحسن شیوا.کاندیداحتمالی

>>>   جواب به نواندیشان بلخ:
پولی که صرف امنيت افغان ها شده بيش از سودی هست که برای اقتصاد ايران دارند. آن ها تنها تحت اصرار دولت کابل در ايران هستند. طبق برنامه ريزی های طولانی مدت سال 2015 تا 2016 هيچ مهاجری در ايران نخواهد بود.
در حالی که هيچ وقت دخل و خرج ايران در مورد شما با هم نخوانده و شما هم نمک خورده ی همين سفره هستی حضرت عالی تمام افق پيشرفتی که برای افغانستان می بينيد بستن آب ها به سمت ايران برای کشاورزی هست و به دنبال راهی برای خرابکاری هستيد.
بدانيد ايران کشوری هست متصل به اقيانوس با انرژی و صنعت و معدن فراوان، وسعت و نيروی انسانی زياد که وهابی و تروريست هم کم داره و جزيره ی ثبات در منطقه ای آتش گرفته هست. محتاج هيچ کشور دنيا نيست. بهتر هست راه دوستی و منافع خودتون را در پيش بگيريد تا سودش به خودتون برسه.

>>>   کهنه اندیشان بلخ از مهاجرین ایران چیزی نگو که باری بر دوش دولت وملت ایران هستند
کدام برده داری که ازبعصی ایرانیان وضعشان بهتر است نکندتوقه داری پست وزارت نفت را به افغانهای بیسواد ومتوقع بدهند ! تسهیلات در سکونت یعنی اجازه دهددولت دز کاخ گلستان افغانها سکنی گزینند وچوچه کنند! حقوق انسانی افغانها در ایران بیشتر از جاهای دیگر رعایت می شود وقتی یک افغان مثل یک دزد وارد یک مملکت می شود هیج حقوقی ندارد

>>>   آقای شيوا زندگی هموطنان شما در ايران نتيجه ی بيچارگی و فساد اقتصادی شديد ايران هست.
قيمت واقعی دلار آمريکا 5 هزار تومن هست ولی دولت ايران آن را 3 هزار تومن می فروشد و در گذشته هزار تومن می فروخت.
در نتيجه هموطنان شما بعد از تعويض پولشان با دلار به سرمايه ای نجومی دست می يابند که در حقيقت اموال بی صاحب ايران هست.
با اصطلاح برده داری موافقم منتها اين ايران و مردمش هستند که مورد برده داری قرار گرفتند و ثروتشان را بدون اين که خودشان بفهمند به شما می بخشند.
اجازه دهيد قيمت ها در ايران واقعی شوند و يارانه ها برداشته شوند آن وقت ببينيد اصلاً زندگی در ايران به صرفه هست يا نه.
اتفاقاً در نتيجه همين شرايط صادرات افغانستان به ايران بسيار به نفع افغانستان هست و واردات از ايران هم به نفع افغانستان هست و فقط ايران بيچاره هست که از مال خودش بذل و بخشش کرده چون نيمی از هر داد و ستد را از پول خودش می بخشد.

>>>   وقتی منطق بعضی افغانها را می بینم که چگونه راجع به مهاجرین صحبت می کنندمثل اقای نو اندیشان شیوا
ودایما حرفهایی نظیر بردهداری و حقوق شهروندی را تکرار می کنند بدون انکه اندکی مطالعه کرده باشند که طبق کنوانسیونهای بین المللی پناهندگان باید به کشور خود بر گردند واگر ماندند هیچ حقوقی ندارند واین که ایران اجازه ماندنانها راداده به پای برادری و فرهنگ مشترک بگذارید واین قدر متوقع ونمک نشناس نباشید .اقای شیواشما هم اگر کاندید شدید سعی کنید هموطنانتان را که مثل سریش به ایران چسبیده اندرا به افغانسنان باز گردانید تا از حقوق سهروندی در افغانستان برخوردار شوند سیاستمدارانی نظیذ شما اینچنین بی خرد چیزی جز افغانستانی اینچنین ویرانه حاصل نمی شود

>>>   اقای نواندیشان ایران نباید سیاسی واقتصادی فکر کند وبه فکر منفعت خود باشد وبرای ایران حرام است اما افغانستان باید به سیاست واقتصاد خود فکر کند وبه امریکا پایگاه بدهدو به فکرمنفعت خود باشد اب را به روی ایران ببندد واز هر چیزی که به ضرر ایران است حمایت کند چون حق خود می داند وبغض وکینه خود به ایران را خالی میکند وبه ایران خنجر بزند ولی ایران اگر به مهاجرین غیر قانونی اگر گفت برگردید حقوق سهروندی راپایمال می کند واقعا انسان دررفتار شما افغانها می ماند کمی منصف باشیدتا خا در حق شما انصاف داسته باشد شای یک دلیل بدبختی و اوارگیتان همین است که دید انسانی به هیچ چیر ندارید واگرزورتان برسد دنیا را کنفیکون می کنید

>>>   آقای شيوا کسی که مايل به زندگی در افغانستان نيست يعنی اين خاک را دوست نداشته. ما به او ياد می ديم که بايد به افغانستان خدمت کند. تربيتش می کنيم و به افغانستان می فرستيم.
خود تو هم اگر شهروندی ايران می گرفتی هرگز به افغانستان بر نمی گشتی.
ظاهراً جناب عالی تنها به اين علت افغانستانی هستی که ايرانی ها به تو شناسنامه ندادند.
تمام وطن پرستی جناب عالی در اين کينه و حسرت از ايران خلاصه شده.
پس از ايرانی ها تشکر کن که دست کم به تو ياد دادند که يک افغانستانی هستی و بايد کشور خودت را بسازی.

>>>   اول سلام
بعضی ازدوستان توقع زیادی دارن من خودم افغانیم وتوایران بدنیااومدم تقریبا35ساله توایرانیم البته خودم بیست سالمه رفتارهای خوب وبد ایرانیارو دیدم ولی ازشون کله ی نیست چون مشکل ازخودمونه وقتی ماباهم متحدنباشیم هیچ کس به فکرمانیست نه ایران، امریکا، چین،وهمسال اینا به فکرما نیستند به فکرمنافع خودشون هستند مطمئن باشیدهیچ کس برای مادل نمی سوزنه درپی اهدافشون هستند این قانون دنیاهست یکی ازدوستان حرف خوبی زدکه مردم ایران حتااززبون ومذهب ماخبرندارن وبه همه به چشم افغانیا نگاه میکنند حقیقتش همینه ماهمه افغانی هستیم امامتاسفانه دربین خودمون تعصب قومی، مذهبی، زبانی داریم افسوس ودراخربعضی ازدوستان ایرانی خیلی بالفظ شدیدتوهین کردن دوستان ماازشمابابت جادادنتون تشکرمیکنیم ولی شماهام آنچنان خدماتی دراختیارمانذاشتین ازنظرتحصیل، حق شهروندی وغیره ودرضم دولت شما به عضای هرافغانی ازسازمان ملل پول ميگرفت که اینجا بی حساب میشیم
باتشکرامین احمدی ازبغلان

>>>   من با نظر نو اندیش بلخ موافقم خودمم الان در ایران هستم ویک مهاجر افغان وباچشم سر میبینم برخورد مردم و حکومت کشور دوست ایران را با مهاجرین بد بخت افغانی واز دوستان ایرانی خواهش میکنم به قول خودشان.. اینقدرماست مالی نکنند ...

>>>   آقای احمدی چرا سازمان ملل به اونايی که توی افغانستان هستن کمک نميکنه. چرا به مردم سودان و سومالی و اينا کمک نمی کنه. چه سری و چه عشق و علاقه ای هست ميان شما مهاجران ايران و سازمان ملل که همه ی خرج شما را تأمين می کنه و هيچ کشور ديگه ای تو دنيا وسوسه نشده شما را از ايران تحويل بگيره تا پولی به جيب بزنه و چرا سازمان ملل که همش دشمن ايران هست حاضر شده اين طور ايران ازش اخاذی کنه.

>>>   آقای بلخی هر کس ناراضی است و به اصطلاح نمک خورده نمکدان میشکند میتواند فورا از ایران برود این به نفع خود ماست مهاجر پذیرفته ایم تازه یک چیزی هم بدهکار شدیم العجب ..... یاللعجب!!
یک مطلب دیگر را هم بگویم جناب بلخی مواظب باش در سخنانت چه میگویی ممکن است برخی سیاستمداران ما اشکالاتی داشته باشند ولی در اموری این چنین که به سیاست خارجی و اتحاد ملی ما ربط دارد همه ایرانیان با هم متحد و متفق القول هستند شما نمیخواهد برای خودت سخن از قشر فرهنگی و.. بگویی
دوم آن که مواظب باش اگر خدای ناکرده کوچکترین سخنی از شما مرجعش به رهبری عزیز ما بخورد حساب کارت با کرام الکاتبین است و این را شاید خوب بدانید که مردم ایران هر چه مشکلات هم داشته باشند روی رهبرشان غیرت شدید و عجیبی دارند و به هیچ وجه کوچکترین بی احترامی به ایشان را نمی پذیرند و نزدشان بی پاسخ نخواهد بود والسلام...

>>>   متاسفم برای نظرات غیر منصفانه دوستان افغان
برگردید کشور خودتان . اگر دلمان نخواهد نیروی کار افغانی در ایران باشد باید چه کنیم؟ برگردید افغانستان و همه کمکهای ناچیز سازمان ملل هم ارزانی خودتان .
یا بروید اروپا و امریکا !ما نیازی به نیروی کار شما هم نداریم . از اندونزی و هزاران کشور پرجمعیت دیگر نیروی کار می اوریم . اصلا شما برگردید افغانستان خودمان یک فکری می کنیم . شما چرا در همه امور ایران حق دخالت دارید و نظر می دهید. مگر خودتان وطن و کشور ندارید؟

>>>   امین احمدی ازبغلان
حتما بخاطر همین مشکلات است که دهها سال است ول کن ملت ایران نیستید.اگر 10 تا ازتون اخراج میشه هزاران نفر قاچاق سعی میکنید وارد خاک ایران بشید.افاغنه بهتر از هر کسی میدانن که ادعاهای پرداخت پول توسط سازمان ملل فقط یک خیال پردازی کودکانه است.حالا حالا ها نمیتونید لطفی که ملت ایران به شما کردن را جبران کنید.البته با قاچاق مواد مخدر و تروریسم و پیمان با امریکای متحد اسرائیل و ندادن حق ابه و حرمت شکنی وهابیونتون توی ماه محرم خب دارید جبران میکنید!!!و البته مطمئین باش این پرداخت هزینه دیگه خیلی دوام پیدا نمیکنه اونوقت هم اتباع افغانی و هم حکومت افغانستان متوجه میشن این دشمنی ها دودش توی چشم کی میره.پس منتظر باشید ما هم منتظر میمانیم!!!!!

>>>   جواب به دوستان افغانستانی که از ايران دلخور هستند:
چرا همه ی روابط دو کشور را منحصر به مسئله ی مهاجران کرديد؟
چرا به دنبال استفاده از ايران برای آباد کردن خاک خودتان نيستيد؟
چرا از تاجيکستان تقليد نمی کنيد که فقط پول يک مليونر ايرانی توی بانکاش به اسم بابک زنجانی از کل سرمايه ی کشورش بيشتره.
شما از پاپ کاتوليک تر شديد. دقت کنيد حتی حامد کرزای و اشرف غنی و حتی آمريکا به دنبال نقش بيشتر ايران در افغانستان هست ولی شما به دنبال تيرگی روابط هستيد. فراموش نکنيد ايران ستيزی را همين ها سر زبان شما انداختند.
به خدا وضع کشورتان مايه ی ناراحتی ماست. راه حل آن سربار ديگران شدن نيست راه حل آن خودتان هستيد ما هم کمکتان می کنيم تا کشورتان را بسازيد.

>>>   جواب به امين احمدی از بغلان:
از سال 2011 کمک های جهانی به مهاجران در ايران قطع شده چون از نظر آن ها دليلی برای مهاجرتشان وجود نداره.
ضمناً کمک ها صرفاً 1 مليون دلار بود يعنی سالانه به هر خانوار يک جوراب!

>>>   دوستان افغان در ایران میدونن که چی باعث شده دید مردم ایران نسبت به افغانها تغییر کنه دلیلش تعدادی از مهاجرین هستند که باکارهای ناشایست خود آبروی هر چی افغان رو بردن حالا خدایش بگید اگر یک ایرانی در افغانستان به یک زن تجاوز کنه چکارش میکنید یا اینکه یه ایرانی برای بدست آوردن مشتی پول صاحب کار خودش رو با چاقو تیکه تیکه کنه چی؟
دوستان من حالا حساب کنید این اتفاقها بین تعداد میلیونی و اون هم بین مهاجران غیر قانونی پیش بیاد چه باری بدوش اون کشور میفته
امیدوارم هیچ وقت جایی جنگ پیش نیاد ولی دوست دارم تعدادی مهاجر به سمت افغانستان سرازیر بشه تا ببینیم این برادران متعصب افغانمون با اونها چکار میکنند
بله دوستان شما همچین موردی سرتون نیومده که ببینید چه مشکلاتی داره تا سه میلیون مهاجر رو اداره کرد.

>>>   کشور بزرگ ایران از نظر ژئو پلتیکی در چند حوزه دارای منافع است که برای او ارزش حیاتی دارد : حوزه خلیج فارس که از سمت جنوب به آن حوزه می پیوندد، حوزه خاورمیانه ، حوزه قفقاز و آسیای میانه و حوزه شبه قاره هند که در شرق ایران .در رژیم گذشته تمرکز حکومت بر حوزه خلیج فارس بود ، اما بعد از انقلاب تمرکز ایران بر حوزه بزرگتر خاورمیانه متمرکز است که حوزه خلیج فارس نیز در نهایت زیر مجموعه حوزه خاورمیانه قرار میگیرد . چالش اصلی ایران مسئله اسرائیل غاصب است و حضور نامشروع قدرت های غربی در این حوزه . تا زمانی که ایران در این حوزه با رقبای غربی و عوامل آنها در این منطقه درگیر است . ایران خواستار و ثبات در حوزه های ژئو پلتیک دیگر است .در این وضعیت آنچه برای ایران مهم است این است که افغانستان آرامش و ثبات داشته باشد و نیز این را با دقت رصد میکند که در این شرایط که با قدرت های بزرگ و عوامل آنها در جبهه های عراق و سوریه و لبنان و فلسطین و یمن در کشمکش است ، از پشت ناگهان خنجری در پشتش فرو نرود .
امیر - شیراز

>>>   دوستان وبرادران مسلمان اعم از ایرانی وافغانی
سلام
لطفا فضای بحث رااز حالت جدل بی ثمر به تبادل نظر راه گشا تبدیل فرمایید

>>>   دوستان خوب لازم دانستم بعداز خواندن مطالب چند نکته رو متذکر بشوم
1- ایران تمام تلاش خودرا جهت جلوگیری از کشته شدن افرادبیگناه مردم عزیز کشور افغانستان انجام داده ومیدهد
2-ایران تمام تلاش خودرابرایایجاد افغانستانی مستقل ارام پیشرفته وبدون مواد مخدر انجام داده ومیدهد
3-ایران هیچ چشم داشتی به افغانستان عزیز ندارد
اینها شاخصهای برادری ما ایرانیهاست
البته من میپذیرم رفتار نامناسب بعضی از هموطنهارو ولی شما هم بپذیرید رفتار ناپسند بعضی مهاجرین رو
سید علی اکبر شریعت زاده -ایران

>>>   دوستان عزیز!
سیاست به دو گونه اعمال میشود یا به عبارت دیگر ظاهر میشود.
1. سیاست اعلانی یعنی 20%: در این مرحله همه سیاست مداران تلاش می کنند عوام مردم را منحرف بسازد.
2. سیاست اعمالی یعنی 80%: در این مرحله نقطه مهم "پشت پرده" است نه چهره ظاهری ان. اینجا به دنبال اعمال هستند که عامه مردم آگاهی ندارند.
حسین علی احمدی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است