سیاست از اشرف غنی، اصلاحات از عبدالله
تیزبینی و عاقبت اندیشی جناب اشرف غنی در گسترش و تعمیق روابط دوستانه با همسایگان و کشورهای اسلامی منطقه بیانگر آینده ای روشن در سیاست خارجی افغانستان است که اگر نفوذ و برنامه های اصلاحی داکتر عبدالله را به آن اضافه کنیم، امیدواری برای بهبود اوضاع کشور بیش از پیش افزون می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۰    ۱۳۹۳/۸/۷ کد خبر: 82501 منبع: پرینت

شي جين پينگ، ریيس جمهور چين، در ديدار با اشرف غنی احمدزی با اشاره بر اهميت روابط افغانستان و پاکستان گفت: مي‌خواهيم در راستاي تامين اعتماد بيشتر ميان افغانستان و پاکستان نقش ميانجيگري را ايفا کنيم.

همچنين دولت چين اعلام کرد که سقف کمک‌هاي خود به افغانستان را که در جريان سال‌هاي گذشته 500 ميليون يوان بوده را به 1.5 ميليارد يوان افزايش می دهد.

محترم اشرف غنی نیز در جریان این دیدار پس از امضاي 4 موافقنامه همکاري با چين از تلاش براي تبديل افغانستان به نقطه اتصال اقتصادي منطقه، خبر داد و ضمن اشاره به پيشنيه تجارت و ارتباط افغانستان و چين از طريق راه ابريشم گفت: مي‌خواهيم افغانستان در 20 سال آينده به نقطه اتصال اقتصادي منطقه تبديل شود.

ریيس جمهوری افغانستان همچنین افزود دولت کابل خواستار تامين ارتباط مستقيم با چين از طريق منطقه اقتصادي واخان در شمال افغانستان می باشد.

اینگونه که داکتر احمدزی تاکنون نشان داده ضرورت داشتن روابط و مناسبات حسنه با همسایه‌ها و اهمیت ارتباط با کشورهای اسلامی، یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها و شاخصه‌های سیاست خارجی دولت جدید می باشد.

محترم اشرف غنی بر این باور است که برقراری روابط گرم و گسترده سیاسی با همسایه‌ها با اهمیت‌ترین بخش سیاست خارجی افغانستان می باشد و در این راستا امضای پیمان های همکاری‌های منطقه‌ای ضرورت دارد.

از گفته های داکتر احمدزی اینگونه بر می آید که ثبات سیاسی در کشورهای همسایه نیازمند وجود ثبات در افغانستان است و بی‌ثباتی در این کشوهای همسایه با بی‌ثباتی در افغانستان ارتباط دارد. لذا همکاری های منطقه ای باید در اولویت باشند.

آنچه مسلم است اینکه جنگ در کشور ما ابعاد منطقه‌ای و جهانی دارد و تحت هیچ شرایط و بر مبنای هیچ ملاحظه‌ای نباید این نکته مغفول بماند که همکاری و هماهنگی کشورهای همسایه در استقرار صلح و تامین ثبات سیاسی در کابل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آنچه شایان تقدیر می باشد این است که این نکته مهم از دید رییس جمهور محترم مخفی نمانده است.

احساس همدردی با کشورهای اسلامی، امکان انسجام بر اساس اعتقادات و آموزه‌های اسلامی و تقویت روحیه همگرایی و هماهنگی در بین کشورهای اسلامی در سطح منطقه، ضرورت انکارناپذیری است که توجه به آن می‌تواند آثار ارزنده‌ای در راستای رفع نیاز این کشورها به ویژه کشور ما داشته باشد.

تیزبینی و عاقبت اندیشی جناب اشرف غنی در گسترش و تعمیق روابط دوستانه با همسایگان و کشورهای اسلامی منطقه بیانگر آینده ای روشن در سیاست خارجی افغانستان است که اگر نفوذ و برنامه های اصلاحی داکتر عبدالله را به آن اضافه کنیم، امیدواری برای بهبود اوضاع کشور بیش از پیش افزون می شود.

مشروط بر اینکه این دو رییس بخواهند، بتوانند و دیگران بگذارند که چنین تقسیم وظایفی در دولت وحدت ملی اجرایی شود و همگان خود را خادم ملت بدانند نه آقا و سرور مردم.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   فکر میکنم اقای محمد اشرف غنی داود خان دوم باشد . اما هنوز زود است که همچو ادعا کنیم .

>>>   بلی، شری برخیزد که خیر ملت در آن باشد۰
کابورا

>>>   محترم اشرف غنی باید یک محمکه اختصاسی بخاطر دزدی میزو چوکی قالین پرده واثاثیه دفتر عاجل جور کردن قرار گزارش هنگامیکه کارقانونی خاتمه یافت نصف اثاثیه دفتررا پسر فهیم بخانه پدری خود برد ونصف دیکر را قانونی بردکوچک ترین چیز در دفتر نگذاشتن گفته قدیم ها میراث خورراخواب می بردآموخته خور را خواب نمی برد چون هردو در دزدی بانک وچور کردن مال مردم ودارایی عامه عادت دارند حال شروع به دزدی میز چوکی قالین پرده دفتر بیت المال کردن از بعدبعدترش توبه باید محکمه در مورد شان عادلانه برخورد کندقانون رابالای شان تطبیق کندبه کسی از مدارا کار نگیرد .
حاجی صبور

>>>   اقای غنی دبل را نمان که باز به وندگرایی و دزدی شروع میکند روزانه او را باید کنترول کنی وزیر نظر داشته باشی که یک رگ پنجشیری دارد.

>>>   به امید خدا که چنین خواهد بود من هم مثبت می اندیشم آرروی موفقیت برای هردو ریس ومردم شریف خود دارم
آرمین ازبدخشان

>>>   ازقدیم گقتند کورازخداوند دوچشم بینامیخواهد حالا هم ملت بیچاره ماازهمه قوم پرستی وملیت پرستی ها خسته شده اند فقط یک لقمه نان میخواهند که باآرامش بخورند دعامیکنیم خداوند هردوی عالیجنابان راصبروبردباری وهمدیگرپذیری بدهد تادرد این ملت نیزدواگردد همه دعانمائید
هراتی

>>>   بنظر بنده ایجاد حکومت وحدت ملی برای مردم در شرایط فعلی افغانستان بسیار یک گام نیک و پسندیده بود ولی به شرط اینکه هر دوی آنها دست به دست هم داده در روند حکومت داری خاصتا در تشکیل کابینه از نخبه گان کشور کار گرفته کار را به اهل آن سپرده ودر تاریخ کشور یک یاد ماندنی را به جای مانده ازاینکه سر وقت است میشود که افراد اشخاص را که راس اداره قرار میده هند باید جدید الشمول باشد چرا که آزموده را آزمودن خطا است واز قبل جیزی گفته نمی توانیم چرا که به وقت نیازاست انشا الله به امید آن روزی که کشور عزیز ما با توجه رییس صاحب جمهور رییس اجراییه ج. ا.ا و اعضای کابینه جدید از تمام مشکلات به امان باشد .
عمر فاروقی

>>>   برای دولت وحدت ملی، آرزوی موفقیت دارم. خدا کند که با دور اندیشی، جامع نگری، اصلاح طلبی، شایسته سالاری، بسط عدالت اجتماعی، ثبات سیاسی، حفظ تمامیت ارضی و ...، از این بعد کشورم مایه سربلندی و افتخار من باشد و نه مایه سرافگندکی و ننک که متأسفانه تا به حال برای مردم ما اینگونه بوده است؛ چون هرجا نام از افغانستان برده میشد؛ برابر بود با فقر، عقب ماندگی، خشونت، جنگ، فساد اداری، بی عدالتی، ناامنی، بلاتکلیفی، ناامیدی، تنگدستی، نبود قدرت سیاسی و نظامی، ضعف علمی و تعلیمی و ...

>>>   دزدی اختـــــــــــــلاس فـســاد چوربانک ها از کرزی !

>>>   از نویسنده کد (10) ابراز امتنان که ملی گرایانه می اندیشد. آرزوی ملت هم همین است که داکتر صاحبان محترم هر یک اشرف غنی و عبدالله با درک عمیقی که از افغانستان، منطقه و جهان دارند بتوانند ازین آزمون بزرگ موفقانه بدر آیند.
از تمام افغانهای وطنپرست تقاضا میرود تا از دامن زدن موضوعات قومی و تعصبات منطقوی جلوگیری نموده و موضوعات را قسمی بحث کنند که کافه ملت ازآن نفع ببرد. "خوبترین مردم کسانی اند که نفع شان به مردم برسد"
احمد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است