پیشرفت اقتصاد افغانستان در گرو چین
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۰    ۱۳۹۳/۸/۶ کد خبر: 82396 منبع: پرینت

پس از امضای توافقنامه بین دو کاندیدای انتخاباتی و انتخاب شدن اشرف غنی به عنوان رییس جمهور و تشکیل حکومت وحدت ملی در افغانستان، رییس جمهور طبق وعده ای که در زمان مبارزات انتخاباتی داده بود اولین سفر خود را برای به جا آوردن حج عمره به عربستان سعودی آغاز نمود. وی در جریان این سفر با ولیعهد عربستان و شماری از مقامات بلندپایه ی آن کشور درباره گسترش روابط دوجانبه و نقش عربستان صعودی در گفتگوهای صلح دیدار خواهد کرد. اشرف غنی پس از بازگشت از این سفر قرار است برای شرکت در چهارمین نشست کشورهای قلب آسیا که در ماه اکتبر در چین برگزار می شود، به این کشور سفر کند. افغانستان باید از هر فرصت و کمکی برای فشار آوردن به پاکستان برای همکاری صادقانه این کشور با افغانستان در بخش گفتگوهای صلح طالبان با دولت استفاده نماید.

عارف رحمانی عضو مجلس نمایندگان دربرنامه «یکصد روز نخست» گفت: دولت افغانستان دولتی تازه و جدید است و بیش از 7 میلیون رای از لحاظ اسمی دارد و خوشبختانه امروز حداقل اپوزیسیون نداریم. از این لحاظ دولت وحدت ملی یک نقطه قوت است اما مشکلات افغانستان تازه نیست و ما می خواهیم از کشورهای منطقه، مخصوصاً کشورهای قلب آسیا، کشورهای قدرتمندی مثل چین، هند و دیگر همسایه های افغانستان کمک بگیریم. این کشورها می توانند ما را در درمان این مشکلات یاری نمایند.

وی موضوع تروریزم و افراط گرایی را مشکل مشترک منطقه و موضوع محوری افغانستان دانست و افزود: بحث عدم توسعه یافتگی افغانستان و در مجموع فقر فراگیر، بیکاری، عدم رشد زیربناها، توجه به ابعاد اقتصادی و مهمتر از همه سونامی مواد مخدر و اعتیاد، یک اصل خدشه ناپذیر و بسیار جدی در سیاست افغانستان در طول 13 سال گذشته بوده است. ما در یک موقعیت جغرافیایی قرار داریم و نمی توانیم همسایگان خود را انتخاب کنیم اما می توانیم با یک دیپلماسی فعال، میان منافع کشورهای مختلف منطقه تعادل برقرار کنیم و شاهد ثبات سیاسی و امنیتی در افغانستان باشیم. همچنین افغانستان دوباره به جایگاه استراتژیک قدیم خود به عنوان پل عبور میان آسیای میانه و جنوب آسیا تبدیل شود.

رحمانی در خصوص چگونگی همکاری کشورهای منطقه عنوان کرد: تاریخ نشان داده است که مجبوریم اختلافاتی که وجود دارد را حل کنیم، مثلاً اختلاف میان هند و چین به عنوان دو قدرت اقتصادی در قلب آسیا، میان پاکستان و هند و مشکلاتی که بین افغانستان و پاکستان از این موارد می باشد. خوشبختانه همگرایی بین افغانستان و هند در دولت حامد کرزی بوده و همکاری استراتژیک و سنتی بین چین و پاکستان نیز وجود دارد، با این همه افغانستان نیاز دارد که در این نشست، کشورها با ما همکاری داشته باشند.

عارف رحمانی در ادامه گفت: اختلافات می تواند عمیق و ریشه ای باشد به طور مثال هند می خواهد که با توجه به جمعیت وسیعی که دارد، به سرعت به رشد اقتصادی بالا برسد، زیرا بعد از سال 2025 اژدهای زرد یعنی چین در حال بلعیدن تمام جهان است. کشورهای منطقه تمایل دارند که مشکلات منطقه ای خود را با همسایه ها حل کنند. این کشورها قدرت های نوظهوری هستند که تمایل دارند تبدیل به رهبران آینده ی جهان شوند. این خواست بزرگ می تواند مشکلات آنها را رفع کند و به افغانستان نیز نگاهی از موضع بالاتر بیندازد.

عضو مجلس نمایندگان اظهار داشت: چین علاقمند است طی سال های آینده میلیاردها دالر در افغانستان سرمایه گذاری کند. موضوع معدن مس عینک، موضوع حوزه ی نفتی آمو دریا و حوزه های مختلفی فراروی چین است که می تواند روی آن کار کند. بازار چین در 30 سال آینده به مواد خام نیاز دارد. این موضوعات برای چین وسوسه ای جدی به وجود آورده است. صدور کالا از چین از طریق احیای جاده ی قدیمی ابریشم به آسیای میانه و از طرف دیگر منابعی که در آسیای میانه وجود دارد برای اژدهای زرد بسیار مهم است.
از گذشته رابطه ای سنتی و استراتژیک میان چین و پاکستان وجود داشته و رابطه چین با افغانستان از طریق پاکستان بوده است. با توجه به تغییرات راهبردی که در دولت افغانستان بوجود آمده، برقراری ارتباط با متحدین پاکستان و داد وستد معقول مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به نفوذ سیاسی و اقتصادی چین در پاکستان، چین انگیزه ی یاری افغانستان را پیدا کرده است.

به باور عارف رحمانی، افغانستان در گذشته برای همکاری با چین گام های جدی برنداشته بود اما رابطه ای جدی با هندوستان دارد. بودایی ها بخش عمده ای از چین هستند، چین نگران این است که هند از طریق بودایی های هندی نفوذ بالقوه ای در چین داشته باشد. در گذشته جنگی بین دو کشور در گرفت و برخی ادعاهای ارضی هم حل نشده بین دو کشور باقی ماند. چین اگر پاکستان را زیر فشار قرار دهد طبیعی است متحدی استراتژیک که مزاحم جدی برای هند محسوب می شود را از دست می دهد، برای جلوگیری از این موضوع، چین همیشه از عینک پاکستان به افغانستان نگاه می کرده است. حالا این فرصت به وجود آمده است که با دادن و گرفتن امتیازات ویژه و یک رابطه ی دیپلوماتیک و فعال میان افغانستان و پاکستان، مشکلات استراتژیک چین در منطقه حل شود و حتی به ایجاد صلح و ثبات در منطفه کمک کند.

وی گفت: ما با پاکستان چند مساله ی اساسی داریم که افغانستان تا به حال نگاهی واقعی به آن نداشته است. پاکستان همسایه ای است که بیشترین مرز را با آن داریم. خط دیورند همچنان حل نشده است. از راه دادن و گرفتن امتیازاتی می توانیم مشکلات خود را با این کشور حل کنیم. متاسفانه سیاست خارجی افغانستان تا به حال رابطه ای معقول با پاکستان نداشته است. اگر می خواهیم به ثبات جدی در کشور دست پیدا کنیم و از افراطیت فاصله بگیریم باید نگاه عمیق تری به رابطه ی چین و پاکستان داشته باشیم.

نماینده ی مجلس در پایان اظهار امیدواری کرد: این نشست ها می تواند فرصتی جدی باشد برای اینکه کشورهای منطقه به همگرایی به عنوان مساله ای معقول و جدی نگاه کنند. شرط سرمایه گذاری و توسعه برای یک کشور امنیت است. چین می داند که اگر افراطیت در افغانستان و پاکستان همچنان جدی و روبه افزایش باشد،امنیت ملی چین تهدید می شود و زمینه ای امن و سالم برای سرمایه گذاری در افغانستان برای این کشور به وجود نمی آید تا بتواند بازار افغانستان و آسیای میانه را در اختیار داشته باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   رحمانی بدون در نظرداشت موقف امریکا در کشور ومنطقه خیال پردازی نموده است زیرا همان طوریکه نزدیکی ما عربستان موجب خشم ایران گردید همان قسم نزدیک با چین موجب خشم امریکا خواهد شد .
دوراندیش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است