استراتژی کلان آمریکا حضور در منطقه است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۰    ۱۳۹۳/۸/۵ کد خبر: 82315 منبع: پرینت

رییس جمهور در مراسمی که به عنوان خداحافظی با کارمندان خود ترتیب داده بود به بیان دستاوردها و مشکلات این 13 سال پرداخت. وی دستاوردهای خود را کلان خواند و وجود بعضی موانع را عامل ناکامی در بعضی کارها دانست. وی در این مجلس، آمریکا و پاکستان را به نداشتن صداقت متهم کرد و عدم صلح و ثبات در کشور را به علت خواست این کشورها خواند.

صادقی زاده نیلی عضو مجلس نمایندگان در برنامه سیاسی تمدن گفت: 13 سال گذشته کشور ما از نظر سیاسی بهترین وضعیت را داشت. مردم افغانستان که از حکومت طالبان بسیار ناراضی بودند روی کار آمدن حکومت فعلی با شعار صلح و دموکراسی برای آنها بسیار جالب بود. از سوی دیگر توجه جهانیان به افغانستان جلب شده بود، این فرصت طلایی برای ما بود. حامد کرزی در مراسم خداحافظی خود گفت کارهای کلانی در این سال ها انجام شد ولی ناکافی بود باید از وی سوال کرد چه کارهای کلانی انجام شده است؟

وی تصریح کرد: آنچه که ما می بینیم کارهای کلانی که باید انجام می شد انجام نشده است. درست است که با آغاز حکومت موقت همه چیز از صفر شروع شد. اردو و پولیسی که بتواند از حکومت کرزی حمایت کند در ابتدا وجود نداشت. نیروهای امنیتی خارجی زیر فرمان و حاکمیت رییس جمهور نبود و تعدادی از رهبران و نظامیان دوران مقاومت نیز که باقی مانده بودند زیر تسلط رییس جمهوری قرار نداشتند. مشکل دوم اقتصادی بود. کمک های اقتصادی که جامعه جهانی به افغانستان وعده می داد نیز توقع مردم را از حکومت افزایش می داد.

نیلی اظهار داشت: ما متوجه کارهای کلانی همچون ایجاد اردو و پولیس، آزادی بیان و نظام سازی و قانون اساسی که کرزی برای آن تلاش کرده است هستیم ولی زیاد نمی توان به علت مشکل و موانع موجود وی را تبرئه کرد. آمریکا امروز ادعا می کند که 104 میلیارد دالر در افغانستان مصرف کرده است در حالی که وزارت اقتصاد کشور اعلام کرده که بیش از 70 میلیارد دالر کمک دریافت کرده و به طور میانگین 18 درصد در اختیار حکومت افغانستان قرار داشته است. بنابراین اقتصاد و پول در اختیار خارجی ها بود که بنا بر سیاست ها و خواست های خود آن را به مصرف می رسانید، هر چند که طرح و برنامه از سوی رییس جمهور کرزی به خارجی ها پیشکش می شد تا آنها بر اساس مصارف آن پول بپردازند.

صادقی زاده نیلی در مورد انتقاد کرزی از خارجی ها و پاکستان مبنی بر این که آرزومند ثبات و صلح در افغانستان نیستند گفت: استراتژی کلان آمریکا حضور در منطقه است و بهترین جایی که به نفع آنها است افغانستان می باشد. اگر افغانستان در آرامش باشد و همگی برادروار و به خوبی با یکدیگر زندگی کنند ضرورتی برای حضور آمریکایی ها نخواهد داشت.

به باور عضو مجلس نمایندگان، در چند مورد کرزی در مقابل آمریکا ایستادگی کرد مانند عملیات شبانه، حملات و بمباران هوایی، زندانیان و موافقتنامه ی امنیتی با آمریکا. خوشبینی بسیار زیاد تعدادی از مردم ما به آمریکایی ها آنچنان که هدف آن ها را از آمدن به افغانستان نجات مردم می داند اشتباه است. تا منافع آمریکا ایجاب نکند حتی یک دالر هم در کشور ما مصرف نمی کند.

وی در پایان گفت: بزرگترین دستاورد حکومت کرزی آزادی بیان بود همچنین، حوصله مندی و صبر و لطوفت وی با تمام اقوام افغانستان، بی بدیل و مثال زدنی است امیدوارم که زعمای بعدی کشور این مساله را سرلوحه ی کار خود قرار دهند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   امریکا از قاچاق مواد مخدر افغانستان سالی 70 میلیارد دالر عایدات دارد. اگر صرف 50 فیصد آن را به ما بدهد ما رضا هستیم یعنی سالی 35 میلیارد دالر به افغانستان بدهد و متباقی را خود چور و چپاول کنند. نه اینکه سالی 3 میلیارد به ما بدهند و 67 میلیارد را به کیسه خود بریزند.

>>>   وای اینکه خلقی ها و پرچمی ها فریاد میزدند؛ که امپریالیزم جهان خوار امریکا ولی شمایان هرگز نمیدانیستید که این راست است یا دورغ. بلاخره در عمل دیدید که چطور جهان را نشخوار میکند.

>>>   این شما ها ... نوکران سراپا قرص امریکا وامپریالیزم بودید که سالهای سال به فرمایش وهدایت ان وطن تانرا خراب وویران کردید ...خوشبختانه یا بگویم بد بختانه طی این 14 سال نه تنها برشما بلکه برهمه یی مردم افغانستان واضیح شد که دشمن اصلی داخلی ودشمن اصلی خارجی افغانها کی بودو کی هست؟ دشمن اصلی داخلی افغانستان شما ...دشمن اصلی خارجی ما همین دوست دیرینه شما یعنی امریکاه بود وهست وخواهدبود.بشمول کشورهای عرب... وچتلستان.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است