مجلس خواهان اصلاحات جدی در سیستم انتخابات
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۱    ۱۳۹۳/۸/۴ کد خبر: 82243 منبع: پرینت

مجلس نمایندگان ضمن بحث پیرامون کارکرد کمیسیون های انتخاباتی، خواهان اصلاحات جدی در سیستم انتخابات گردید.

در جلسه ای که به ریاست صدیق احمد عثمانی نایب اول مجلس نمایندگان برگزار گردید، اعضای مجلس نمایندگان موضوعات مختلف و اساسی کشور را مطرح نمودند.

در ادامه جلسه، پیرامون کارکردهای کمیسیون های انتخاباتی بحث های مفصل و همه جانبه صورت گرفت.

اعضای مجلس نمایندگان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی سال 1393 را مملو از تقلب دانسته، افزودند: جامعه جهانی، نهادهای مدنی، رسانه ها و ملت افغانستان همه بر تقلب گسترده و ناتوانی کمیسیون های انتخاباتی در مدیریت انتخابات، اعتراف نموده اند.

وکلا علاوه نمودند که موجودیت کارت های تقلبی، دست داشتن کارمندان کمیسیون های انتخاباتی در تقلب و تخطی، ناتوانی مدیریتی و اخذ رشوه در کمیسیون های انتخاباتی، استخدام کارمندان خدمات ملکی بر خلاف قانون خدمات ملکی، نقض قانون اساسی، ساخت اسناد جعلی توسط برخی نامزدان شوراهای ولایتی، تاخیر در اعلام نتایج نامزدان شوراهای ولایتی و محروم شدن مردم برخی ساحات از اشتراک در انتخابات دور اول ریاست جمهوری، خاطره تلخی را از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی سال 1393 بجا گذاشته است و عدم مدیریت کمیسیون های انتخاباتی و دست داشتن آنان در سازماندهی تقلب، انتخابات افغانستان را در سطح ملی و بین المللی بدنام ساخت.

به باور وکلا این ضعف مدیریت کمیسیون های انتخاباتی انگیزه مردم را برای اشتراک در انتخابات پارلمانی نیز کاهش داده است.

با این همه، اعضای مجلس نمایندگان خواهان محاکمه دست اندرکاران کمیسیون های انتخاباتی گردیده، علاوه نمودند که خیانت به پروسه انتخابات به مثابه خیانت ملی پنداشته می شود و باید عاملان آن محاکمه شوند.

وکلا اظهارات عبدالرحمن هوتکی معاون کمیسیون مستقل انتخابات را که برگزاری انتخابات را در سطح منطقه موفقانه خوانده است، مضحک و بیشرمانه دانستند.

در همین حال، اعضای مجلس نمایندگان تأکید نمودند که انتخابات پارلمانی به وقت و زمان معین آن مطابق قانون اساسی کشور برگزار گردد اما قبل از آن باید اصلاحات جدی در سیستم و مدیریت انتخابات وارد گردد.

وکلا خواهان برکناری اعضای کمیسیون های انتخاباتی، اصلاحات در قانون انتخابات و توزیع تذکره الکترونیکی گردیدند و افزودند: تا زمانی که این اصلاحات جدی انجام نشود، از یک طرف مردم حاضر به اشتراک در انتخابات پارلمانی نخواهند شد و از طرف دیگر افغانستان در موجودیت کمیسیون های فعلی بازهم با بحران دیگر مواجه خواهد گردید.

از سوی دیگر برخی وکلا توزیع تذکره الکترونیکی را قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی بعید دانستند و تاکید نمودند که برای ایجاد شفافیت باید روی اسناد دیگری کار صورت گیرد و یا هم فهرست رای دهندگان در هر محل مشخص شود.

رییس جلسه نیز از تقلبات سازماندهی شده در انتخابات ریاست جمهوری یادآوری نمود و از کمیسیون تقنینی مجلس نمایندگان خواست تا برای تشکیل یک کمیته جهت بررسی اصلاحات نظام انتخاباتی آمادگی بگیرد.

وی خاطرنشان ساخت که رییس جمهوری می تواند با وارد آوردن تعدیلات لازم در قانون انتخابات، طی فرمان تقنینی در این زمینه عمل نماید.

آقای عثمانی همچنان تاکید نمود که مجلس نمایندگان خواهان برگزاری انتخابات پارلمانی بوقت و زمان معین آن می باشد و باید برای شفافیت آن اقدامات عملی و جدی اتخاذ گردد تا بحران انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی سال جاری در انتخابات پارلمانی آینده، تکرار نشود.


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است