بررسی نقش جاپان در دولت کرزی و دولت جدید
جاپان با همه کمک های گسترده ای که در عرصه های مختلف افغانستان داشته است، هیچگاه آنرا به رخ مردم ما نکشیده و از دولت افغانستان تقاضاهای آنچنانی که انگلیس از دولت کابل داشته، نکرده است 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۰۲    ۱۳۹۳/۸/۳ کد خبر: 82178 منبع: پرینت

براساس اطلاعیه دفتر مطبوعایت ارگ ریاست جمهوری، محترم اشرف غنی احمدزی دیروز جمعه با هیروشی تاکاهاشی سفیر جاپان در کابل دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار سفیر جاپان اطمینان داد کشورش به تعهدات خود در کانفرانس بین‌المللی توکیو متعهد بوده و به همکاری‌های خود با دولت جدید افغانستان در عرصه‌های مختلف به خصوص بهبود اوضاع امنیتی و مبارزه با فساد ادامه می‌دهد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که کمک‌های کشور جاپان در راستای ایجاد حکومت‌داری خوب و آبادانی یک افغانستان قدرتمند به مصرف رسد.

داکتر اشرف غنی احمدزی نیز در این دیدار ضمن اظهار سپاس از کمک‌های جاپان به افغانستان به‌ویژه حمایت آن کشور از پولیس ملی، به طرف جاپانی اطمینان داد دولت جدید اراده‌ای قوی برای مبارزه با فساد و بهبود وضعیت امنیتی دارد و اصلاحات در صدر برنامه‌های آنان است.

حال باید دید که سیاست جناب اشرف غنی درباره این کشور چیست و البته نقش جاپان در این سیزده سال حضور کشورهای بین المللی در کشور ما چه بوده است؟

در پاسخ باید گفته شود که جاپان یکی از کشور های بسیار مهم در بازسازی کشور ما بوده است. جاپان در سال های گذشته منبع اصلی تمویل مواد سوختی کشتی های نیروهای ایتلاف در اقیانوس هند بود که در ماموریت افغانستان سهم دارند. سپس به این ماموریت پایان داد و در عوض پنج ملیارد دالر برای کمک به بازسازی ویرانه های ناشی از جنگ در افغانستان اختصاص داد که روند مصرف این کمک ها در پروژه های متعدد انجام شده است.

البته توکیو در دوازده سال گذشته قریب ده میلیارد دالر را در بخشهای مختلف تعلیم و تربیه، صحت و بازسازی زیربناهای اقتصادی کشور ما کمک کرده است.

جاپان که سومین کشور کمک کننده بزرگ اقتصادی به افغانستان است، علاوه از رسیدگی و توجه به عرصه های دیگر کشور، بیشترین تلاش اش را برای تامین امنیت افغانستان (حمایت غیرنظامی پشت جبهه) نیز انجام داده است.

توکیو در نخستین سال های پس از سقوط اداره طالبان میزبان کانفرانس بین المللی در مورد افغانستان بود که کشور های مختلف جهان به شمول جاپان کمک های هنگفتی را به هدف بازسازی افغانستان تعهد کردند. که این کانفرانس سنگ نخستین بازسازی و پیشرفت افغانستان را ریخت و این سرآغاز کمکهای جامعه بین المللی به افغانستان شد که با تدویر کنفرانس ها و همایش های لندن، برلین و پاریس و .... این سلسله ادامه یافت و کشور ما تا امروز کمکهای زیاد مالی را از کشورهای کمک کننده دریافت کرده است.

بنابراین نقش دولت جاپان در بازسازی، تامین امنیت و کمک ها در عرصه های صحت، تعلیم و تربیه در کنار همکاری های مالی امریکا بسیار برجسته بوده است اما با اینحال دولتمردان جاپانی هیچ گاه این کمک ها را به رخ افغانستان نکشیده و یا به دولت کابل طعنه نزده اند.

اما برخی دیگر از کشورهایی که کمکهای مالی یا نظامی به افغانستان ارسال نموده اند بارها در این مورد به طعنه زنی ها پرداخته و یا تقاضای اجرای درخواستهایی را از دولت داشته و دارند که حتی در مواردی تهدیداتی صورت گرفته شده که در صورت انجام نشدن خواسته های آنها این کمکها قطع خواهد شد.

اگر بردباری سران دولت جاپان و طعنه زنی ها و فتنه گری های برخی از کشورها از جمله اناگلیس که بارها بصورت غیر مستقیم خواستار سهم دادن طالبان در قدرت و بهبود روابط با پاکستان شده است با یکدیگر مقایسه شوند، می توان گفت که جاپان با همه کمک های گسترده ای که در عرصه های مختلف افغانستان داشته است، هیچگاه آنرا به رخ مردم ما نکشیده و از دولت افغانستان تقاضاهای آنچنانی که انگلیس از دولت کابل داشته، نکرده است.

سفیر جاپان با تشکیل دولت ملی طی سخنانی بهبود شرايط اقتصادي و اجتماعي شهروندان افغانستان ، زمينه كاهش فقر كه از جمله ريشه‌هاي ايجاد تروريزم در جهان محسوب مي‌شود، بهبود شرايط آموزش و پرورش، بهبود شرايط كشاورزي و كشت گندم و برنج در اطراف كابل به جاي كشت خشخاش ، آموزش نيروهاي پوليس و پرداخت حقوق داوطلباني كه به نيروهاي پوليس مي‌پيوندند، را از مهمترین راهکارهای بازسازی افغانستان خوانده و حمایت کشورش از انجام این طرح ها را اعلام نموده است.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   12 ملیارد دالر را کرزی چه کرد. وهمچنان ملیاردها دالررا از کابل بانک همین کرزی وبرادرانش با مرحوم فهیم قسم و برادرن چپاول کردن. کسی نیست که پرسان شود. 42 مملکت کمک کننده هرکدام پول دادند فرض کنیم خود آنها هم خوروبرد کردند اما بقیه چه شد. درین موارد لطفا دقیق باشید و خائنین را به چنگال قانون بسپارید ولو هرکس باشد.
زمانخان مهاجر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است