حاجی، این ره که تو رفتی به ترکستان است!
قرار بود اولین سفر حاجی اشرف غنی چین باشد ولی از آنجایی که ظاهرا انجام مراسم حج و بستن عهد و پیمان با خدای متعال در سرزمین وحی و سپس دیدار با یاران قدیمی از آل سعود ضرورت بیشتری داشت، رییس جمهور راهی ریاض شد تا با ولیعهد عربستان نیز درباره مسایل سیاسی گفتگو کند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۰    ۱۳۹۳/۸/۳ کد خبر: 82177 منبع: پرینت

محترم اشرف غنی رییس جمهوری جدید افغانستان امروز شنبه برای ادای مراسم حج عمره و گفتگو درباره مناسبات دوجانبه راهی عربستان سعودی شد.

این سفر که اولین سفر حاجی اشرف غنی محسوب می شود، در حالی انجام شد که پیش از این گفته می شد اولین سفر داکتر احمدزی چین خواهد بود ولی از آنجایی که ظاهرا انجام مناسک حج و بستن عهد و پیمان با خدای متعال در سرزمین وحی و سپس دیدار و گفتگو با یاران قدیمی از آل سعود ضرورت بیشتری داشت، رییس جمهور راهی ریاض شد تا با ولیعهد عربستان نیز درباره مسایل سیاسی گفتگو کند.

به همین منظور لازم است نکاتی را به جناب اشرف غنی یادآور شویم تا چندی بعد به ایشان نگویند: حاجی، این ره که تو رفتی به ترکستان است!

سالها است که دولت آل سعود تلاش می کند تا به هر طریقی که شده نقش مستقیم در وضعیت سیاسی کشور ما داشته باشد که به رسمیت شناختن طالبان، داشتن روابط پشت پرده با پاکستان، میانجگری برای مذاکرات مخفیانه میان طالبان و دولت و سپس تلاش برای حمایت از یک نامزد خاص و ... از مواردی است که شاهد این مدعا می باشد.

موضوع مورد بحث در این مطلب این است که آیا واقعا دلسوزی های عربستان به نفع افغانستان است یا بیشتر منافع آل سعود در آن مد نظر گرفته می شود؟ زیرا عربستان در قبال هر کشور یک سیاست خاص را پیگیری می کند. بطور مثال در تظاهرات های بهار عربی که شعار همه مردم کشورهای مصر، تونس و بحرین یکی بود، در قبال بعضی سکوت و در قبال دیگری نیروی نظامی اعزام نمود و به کشتار مردم بیگناه دست زد.

می توان اینگونه گفت که رفتار آل‌ سعود به‌گونه‌ای است كه براساس همان سياست دولت انگليس برای ايجاد جنگ بين شيعه و سنی در جهت خواست آمريكا و صهيونيست‌ها حركت می‌كند. بر همگان روشن است که عربستان سعودی به دنبال کسب مقام مرکزیت اسلام و همچنین گسترش روز افزون وهابیت می باشد. طالبان با تعصب افراطی که نسبت به اسلام دارند، دیدگاه فکری بسیار نزدیکی با وهابیت داشته و دولت سعود به پرداخت کمکهای مالی به راحتی توانسته وهابیت و دیدگاه های خود و اربابانش را در افغانستان گسترش دهد.

از طرفی مدتی است که سعودی ها به فکر ایجاد کنفدرالیسمی متشکل از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به مرکزیت عربستان، شده اند به این معنا که در صورت موافقت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس معاهده ای برای یکپارچه کردن سیاستهای خارجی، دفاعی، و امنیتی بین این کشورها امضا می شود.

این طرح شامل یکپارچه کردن سیاستهای امنیتی، دفاعی و خارجی است، بصورتیکه یک وزارت امورخارجه برای سازماندهی روابط شورای همکاری با دیگر کشورها ایجاد می شود، و هرکدام از کشورهای عضو فقط یک سفارتخانه در کشورهای دیگر خواهند داشت، و پاسپورتهایی یکپارچه برای همه شهروندان کشورهای عضو اختصاص می یابد.

این یعنی عربستان قصد دارد با سوء استفاده از قرار داشتن کعبه و حرم نبوی در کشورش، خود را رهبر جهان اسلام معرفی نماید. امری که تقریبا پذیرش آن از سوی بسیاری از مسلمانان محال به نظر می رسد چرا که حکومت عربستان یک حکومت شاهی است و مردم این کشور هم از این حکومت استبدادی به تنگ آمده اند . حکومت فعلی عربستان با کشور های اسلامی روابط دوستانه ندارد به حدی که می توان گفت زعمای عربستان غلامان حلقه به گوش غربی ها می باشد.

از سوی دیگر تاکنون حکمرانان عربستان کاری نکرده اند که به نفع مسلمانان تمام شود چه در قبال کویت، چه در قبال فلسطین و عراق و بحرین. حتی در مورد کشور ما افغانستان نیز تا به حال آل سعود نیت خالص نداشته اند و همیشه تلاش کرده اند تا کسانی را بر سر کار آورند که تحت امر آنها و مطیع سعودی ها باشند. دقیقا مانند برخی کشورهای عربی که خود را واجب الاطاعه آل سعود می دانند.

لذا اکثر علماء مسلمان معتقدند که بهتر است عربستان سعودی بحیث رهبر جهان اسلام برخی عملکرد طالبان، داعش، القاعده، النصره و دیگر گروه های افراطی را که مغایر اساسات دین مبین اسلام است برای همگان روشن سازد، نه اینکه باعث ترویج افکاری شود که نتیجه اش حمله انتحاری و کشتار مردم بی گناه می باشد و یا به نظامیان خود دستور دهد تا دست از تخریب مساجد و سوزاندن قرآنها در بحرین بردارند.

همچنین شواهد و اسناد تاریخی نشان می دهند که مهم‌ترين عاملی كه غرب و رژيم صهيونيستی در بين مسلمانان برای دامن‌زدن به جنگ شيعه و سنی دارند، آل‌ سعودی می باشد که سالها روی این خاندان کار شده است . آمريكايی‌ها چون نمی‌توانند خود آشكارا در بحث فيمابين مذاهب اسلامی سخن‌پراكنی كنند، از آل سعود به عنوان منادی و بلندگويی برای بيان نظرات خود استفاده می كنند.

هم اکنون اکثریت سران طالبان در عربستان به سر می برند و تمامی دیدارها و نشستهای آنان در این کشور صورت می گیرد. حتی می توان مدعی شد که وزارت خارجه عربستان به دستور آمریکا مسوول مستقیم هماهنگی بین گروه های مختلف طالبان است تا آنها را منسجم نماید.

اعتماد به عربستان سعودی اشتباهی بود که کرزی صاحب مرتکب شد و اگر با دیدی بازتر می توانست مسایل سیاسی را تحلیل کند، شاید برگ برنده ای بنام صلح را نیز در دست داشت. با این توضیح که حامد کرزی رییس جمهور پیشین برای آوردن صلح به عربستانی متوسل شد که خود مزدور و مطیع آمریکا است و تمامی منافعش در افغانستان با حضور طالبان محقق می شود به همین جهت هم هیچگاه مقامات آل سعود در این زمینه با دولت کرزی همکاری نکردند بلکه مانع پیشرفت تلاش ها شورای عالی صلح هم شدند.

با تمام این تفاصیل باید خطاب به جناب اشرف غنی و همچنین دولتمردان جدید کشور گفت که به عربستان از دیدگاهی نگاه نمایند که قصد دارد منافع خود و اربابانش را در کشور ما پیاده نمایند دقیقا مثل پاکستان، نه از دیدگاه محوریت جهان اسلام. پس بر دولت وحدت ملی لازم است که عدم وابستگی خود به غرب را با تعیین دیدگاه جدیدی درباره کشورهای همسایه و منطقه به روشنی مشخص نماید.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به هر طرف كه رو به خداوند بياوريد خداوند بيننده است به شرطيكه دلت پاك بأشد

>>>   پاكستان يعني عربستان عربستان يعني آمريكا آمريكا يعني انگليس پس دولت هاي اين چند كشور از ريشه باهم يكي هستند

>>>   جناب ریس جمهور :-
دل بدست اور که حج اکبر است
از هزارن کعبه یک دل بهتر است
حج رفتن فرضی ویا عمر باید از پول شخصی حاجی انهم از پول حلال قبول درگاه الهی قرار خوهد گرفت بشرطیکه هدفش کسب رضای الله ج باشد نه نمایشی ولی صاحبان قدرتی که اکثریت ملتش زیر فقر چه که شب ها گرسنه می خوابند ودست به خود کشی فامیلی میزنند اما حکام ان از پول بیت المال همین فقرا تنگدست به حج عمره انهم بشکل گروپی میروند ایا از دیده اسلام درست است اگر مصارف همین مقدار پول در چنین سرمای زمستان برای چند یتیم وبیوه زن که نان اوران خود را در انتحار وانفجار از دست داده مواد سوخت ولقمه نانی برای شنا تهیه میگردید ثواب ان چندین برابر از حج عمره نبود تا از مرگ ومیر شان جلوگیری میگردید بهترین خدمت نزد الله ج خدمت خلق الله است .

>>>   دوبل جاجی محمد اشرف غنی احمدزی ریس جمهور متقلب دولت دست نشاندهای به نام وحدت ملی!
چطور مجبور هستی که به ساز مردم افغانستان برقصی!
تسبیح و لباس پیراهن می پوشی یا نه؟
فرهنگ غرب را چه کردی؟!!
ها ها ها ها، اینجا افغانستان است باید اینطور باشی..
شهروند..

>>>   اصلا نام حج است ولی پشت پرده عرب سعودی دستورات خاص خودرا دارد.
حقگو.

>>>   پاكـــــــــــــــــــــستــــــــــان يعتني اســـــــــــرائيـــل
عربستان يعني شيخ هاي عياش وقمارباز ان تمويل كننده پول طالبان
امريكا وانگليس يعني بيشترين كمك كننده به افغانستان

>>>   چون رییس جمهور ما دید گاه طالبانی دارد واین معلوم بود که حتما به اولین کشوری که طرف دارطالب باشد سفرکند اما بعضی موانع ها باعث کندی این سفر شد خداوند خیر کند بحال ما ملت مظلوم
سادات

>>>   خداكند همه دعايش مستجاب شود

>>>   اشرف غنی ظاهراابتدابادشمنان دیرینه افغانستان مانندپاکستان وسعودی دیداردارد .مابانظرات ودیدگاههاوشعارهای بسیاردقیق وصحیحش دراصلاحات اجتماعی وسیاسی کشورموافقیم ولی این ره که می رود به ترکستان است
نواندیشان بلخ.سیدحسن شیوا

>>>   محمد مرسی هم اول به دستبوسی ال سعود وهابیت رفت و پس از یک سال مفتضحانه از دولت کنار گذاشته شد به نظرم غنیگگ هم میخواهد به این سرنوشت شوم دچار شود. نباید میرفت حالا که رفته حکومت خود را یکساله کردو با تعفن آل سعود در هم آمسخت. یهتر بود به این سفر شوم نمیرفت

>>>   انمالاعمال باالنیات . چرااشرف غنی در طول عمر خود به حج که
رکنی از ارکان اسلامی است و بر هر زن و مرد مسلمان بالغ و
مستطع فرض است نپرداخت (این سفر حج هم نیست )
عاقلان هم دانا اند و هم گواه .
حسینه عطارد کابل

>>>   این عبادت نیست سیاست است
نجیم آریا کابل

>>>   دل هوا خواهان باند دزد ورهزن شوربای نصوار ترقید داکتر صاخب هر قدر این چپاولگران.... برایت سنگ اندازی کردند اما خداوند به طرف تو بود این....شورای نظار شرمنده شدند

>>>   به حریم کعبه رفتم زحرم ندا برآمد
که برون درچه کردی که درون خانه آیی

>>>   حج رفتن آقای غنی مانند تتمثیل روبا است: روزی روبا تسبیح درگردن گرفت ازخانه خود بیرون رفت درراه می رفت که یک خرس نظرش به روبا افتید پرسید ای روبا تسبیح درگردن گرفتی خیرباشد به کجا روان هستید؟ روبا جواب داد به حج میروم .خراس گفت من هم همرای توهم درراه روان بودند که یک کبک نظرش به روبا افتید همراه خراس پرسید که ای روبا کجا؟ جواب به حج میروم ونمی خواهم دیگر از جمله ظالمین باشم وکسی را بخورم .پس کبک هم باروبا یکجاشد و رفتند. زمانیکه به درخانه روباه رسیدن روباه گفت بفرمائید باکمال راحت زمانیکه داخل خانه روبا شدند تسبیح را ازگردن دور انداخت گفت حج روباه قبول شد. هردوآنرا نوش جان کرد خداکند آقای اشرف غنی حجش واقعی باشد روبا مانند نباشد.

>>>   آقای اشرف غنی حتی انجام مناسک اولیه دینی را بلد نیست واین نشان میدهد که همه این رفتارها فیلم است من فقط از باب توصیه به اشرف غنی میگویم که با هرکه بازی کردی با خدابازی نکن چون خداوند این اعمال شما را برنمی تابد.درضمن آقای غنی وتیمش حتی با آداب تشریفات ودیپلماتیک هم خداحافظی کرده است واین کارهای ایشان به آبروی ملت صدمه وارد میکند. هرچه لنگی وجامه و بی نظمی است این افراد به نمایش می گذارند.
فاتح

>>>   فکر میکندمردم نمیدانند که باظاهر فریبنده خودرا مسلمان جلوه میدهد.
امیری ایران

>>>   حاجي رفت مكه برگشت
مار بود اژدها گشت
خداخيراي ملت پيش كنه

>>>   دوستان عزیز رییس جمهور محترم در روز تحلیف وعده د که اولین سفر خارجی وی جهت حج عمره خواهد بود، علاوه بر آن در خلال سی و پنج سال گذشته تمامی کشورهای موثر منطقه و فرا منطقه در مسایل افغانستان دخالت سیاسی و نظامی داشته اند اگر بنا باشد به دلیل رفتار گذشته یا حال ما قطع ارتباط کنیم با همه، این امکانپذیر نیست لازم است تا در چارچوپ یک دیپلماسی فعال زمینه های تغییر رفتار این کشورها را ایجاد کنیم و برای ایشان واضح نماییم که مردم افغانستان تصمیم خود را برای توسعه و آبادانی گرفته است و به نفع آنها خواهد بود که با این اراده ملت همراهی نمایند -
غلام نبی موسوی -

>>>   درطـــــــــــــــــــول تاريـــــــخ در افغانســـــــتان رهبري نبوده كه در زندگي مردم از اوراضائيت نشان داده باشند اين از بدي رهبران نيست اربدي مردم است كوچكترين ذره عيب را مي بينند اما مانند كوه نقطه مثبت را نمي بينند ووقتي از دنيا رفت عكسهايش را در ديوارها موتر ها دكان ها نصب ميكنند همين اشرف غني از هر حيث از تمام رهبران منطقه مشروع تر وسويه علمي بالا دارد
راستگو

>>>   ايــــــــــــــــــن راه كه داكترصاحب ميرود صـــــــراط مستقيم به جـنـت است !

>>>   سفر حج برای اشرف غنی لازم و ضروری بود انشا الله بعد از مدتی صاحب ریش هم می شود دقیقا همان چیزی می شود که نصر الله بابر روزی ملا عمر را لباس سفید و لنگی سیاه به سرش داد و گفت ریشت را دراز بگذار و ادعای امیرالمومنی کن بر تمام افغانستان حاکم خواهی شد و او هم انجام داد و حاکم شد
اشرف غنی اگر می خواهد در افغانستان حکومت کند تنها لنگی و تسبیح کافی نیست باید این کارها را بکند تا جای هیچ تردیدی برای فریب قوم پشتون که تمام عقل خود را در همین ظواهر می گذارند باقی نگذارد. آفرین غنی صاحب مطمن باش بعد از حج به گپ های که در افغان پپر نوشته می شود هیچ اعتنای نکن ببین که بعد از این سفر از هر طرف به بهانه حج این قوم چی کارهای که نمی کنند

>>>   عربستان بجزمنفعت رسانیدن به امریکا واورپا خلاصه دونیای غرب هیج سودی ازاین حیف ومیل های بیت المال توست گروه های ترورستی نمی بردفقدوفقدملحودین را به آرزوی دیرینه شان میرساند

>>>   چیزیکه عیان بود -حاجت به بیان نبود.
نه کرزی -آزاد ازبند اسراییل و انگلیس و امریکا بود ونه هم کوچی غنی/
بدا به حال مردم افغانستان که هربار ازیک سوراخ خزیده میشوند و بعدآ به همان سوراخ سجده مینمایند.
غنی خودش یهود و اسراییلی است و جز برنامه های اسراییل و از طرف اسراییل درپاکستان ماموریت انجام داده بود که در هنگام تبلیغات انتخباتیش از درس خواندن اسلامی در پاکستان سخن راند؟؟؟؟ اما با وجوددرس خواندن اسلامی؟؟؟؟ در پاکستان هم- حتی به محمد صلی الله علیه وسلم گفتن هم آشنا نیست.
سیلی سلم

>>>   من مشاهد نظراتی درین سایت بودم که چند روز قبل بخاطر سفر داکتر صاحب به چین گذاشته شده بود،و درآن شدیدٱ انتقاد نموده بودند که چرا داکتر طبق وعده اش به حج نمیرود؟ امروز هم از رفتن شان به حج انتقاد میکنند، پس اگر اینجوری است داکتر صاحب باید با شما مشوره کند چون بدون مشوره شماآینده کشور در خطر است، باید تذکر بدم که این همان ملت است که امان الله خان، داود خان وداکتر نجیب را نگذاشتند که به اهدافش برسند که همانا هدفشان پیشرفت و ترقی کشور بود،محال است که به داکتر صاحب اجازه دهند که به هدفش (تحول تداوم) نایل آید،،
،سید محب الله حضرتی از تهران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است