هیچ قومی حاضر نیست فردی فاسد از آنها نمایندگی کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۸    ۱۳۹۳/۸/۳ کد خبر: 82127 منبع: پرینت

چانه زنی بر سر تشکیل کابینه ی حکومت وحدت ملی میان افراد رییس جمهور و رییس اجرایی ادامه دارد. نمایندگان دو شریک قدرت در کمیته ی گزینش تلاش می کنند تا فهرست وزرا را مشخص کنند. با توجه به تقسیم مساوی کرسی ها میان رییس جمهور و رییس اجرایی هنوز مشخص نیست که چقدر بحث تشکیل کابینه به درازا خواهد کشید و چه کسانی به کرسی وزارت خواهند رسید؟

فرهاد عظیمی عضو کمیته ی سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی در برنامه «فراخبر» گفت: برای تطبیق مفاد توافقنامه ی سیاسی، دو تیم تشکیل شده است. تیم اصلاحات و همگرایی کمیته ی سیاسی به تعداد15 تن را تشکیل داده که 5 تن از این افراد مذاکره کنندگان مستقیم با تیم مقابل هستند که مسایلی که به دو رهبر سیاسی مربوط می شود را به عهده دارند. در سایر موارد تکنیکی بحث و تبادل نظر با تیم مقابل و کمیته ای که آنان تشکیل داده اند در حال جریان است.

عضویت کمیته ی اصلاحات و همگرایی را جناب ناطقی، عالمی بلخی، ستار مراد، کریاب و شهرانی به عهده دارند و از تیم مقابل نیز بعضی افراد تغییر می کنند به طور مثال ابتدا اتمر حضور داشت ولی بعد فاروق وردک جایگزین وی شد، زکی، اسدالله سعادتی، داوود شاه صبا و یک تن دیگر از جمله ی افراد تیم مقابل می باشند. در حال حاضر بحث روی ساختارها و مسایل تکنیکی است و هنوز بحث روی افراد اصلاً مطرح نشده است. زمانی که مسایل در مورد نهادها و ساختارها تثبیت گردید آن زمان در مورد انتخاب اشخاص برای کابینه، دو رهبر صلاحیت بیشتری دارند.

وی افزود: حکومت افغانستان به دو تیم خلاصه نمی شود اشخاص خبره و شایسته ای نیز در سطح کشور و جامعه وجود دارند که به مفهوم واقعی کلمه بیطرف هستند. تلاش این تیم بر این است که این افراد شناسایی شوند و مورد بررسی قرار گیرند.

به باور عظیمی، دو تیم می خواهند که به مردم افغانستان خدمت بکنند و به همین علت در یک دولت باهم ایتلاف کرده اند. در موافقتنامه ی اولیه که دو تیم به امضا رسانده بودند بسیاری از موارد هنوز به توافق نرسیده بود ولی با تلاش کمیته ها از دو جانب با دقت لازم و همکاری متخصصین، موافقتنامه ترتیب شد. در تفسیر و معنای دقیق بعضی کلمات و اصطلاحات آن، اختلاف نظرهایی موجود است که این تیم برای رسیدن به هماهنگی و تعریف یکسان مفاهیم کار می کند. هر چندکه در بعضی موارد دوستانی که از تیم مقابل با ما همکاری می کنند ادعا کرده اند که صلاحیت لازم به آنها در بعضی مسایل داده نشده است که از تیم تحول و تداوم می خواهیم که این صلاحیت را به اعضای تیم شان بدهند و یا مواردی که در صلاحیت آنها نیست را برای ما واضح بسازند.

فرهاد عظیمی با در نظرداشت این که افغانستان کشوری متشکل از اقوام مختلف است انتخاب افرادی از اقوام مختلف در حکومت را طبیعی خواند و گفت: مسلم است هرگاه کرسی وزارت به فردی از یک قوم داده شود باید معیارهایی که در روح موافقتنامه پیش بینی شده را دارا باشد. اولین مکانیزم شایستگی افراد است. ترکیب سیاسی و اجتماعی کشور دومین معیار در نظر گرفته شده است که اقوام، احزاب مختلف، زنان و اشخاص دارای معلولیت در این مورد شامل می شوند. سوم، سهم گیری وسیع شخصیت ها و کادرهای ورزیده در سطوح مختلف نظام است به این معنا که صرف حضور دو تیم در حکومت مطرح نیست و معیارهای گوناگونی برای تعیین افراد سنجیده شده است. هیچ قومی حاضر نیست که شخصی فاسد از آنها نمایندگی کند.

عضو کمیته ی سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی در پاسخ به این سوال که رهبران دو تیم در مقابل کسانی که برای آنها پول مصرف کرده اند و در تبلیغات آنها سهم داشتند چه خواهد کرد، گفت: این افراد ابتدا مورد بررسی باید قرار گیرند که آیا در فساد و دیگر موارد غیرقانونی دست داشته اند یا خیر، اگر برائت حاصل کردند آن گاه در مورد تعیین جایگاه ها با درنظرداشت نوع صلاحیت، تصمیم گیری خواهد شد. حکومت نیز همچنان که از نام آن پیداست باید یک حکومت فراگیر باشد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: هر کسی حق دارد در کابینه ی جدید شامل شود بنابراین هرگاه افراد کابینه ی قبلی دارای معیارهای مورد توافق دو رهبر باشد در این حکومت شامل می شوند اما اگر مطابق معیارها نباشند و مردم نیز آنها را شایسته ی وزارت ندانند طبیعی است که در کابینه حضور نخواهند داشت.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حا ل اين چه رقم قدرت است كه هچ تقسيم نمي شو د
مر دم را خو دربدر نمودن يكسال در انتخابات و يكسال هم
تشكيل كا بينه امريكا اين رقم مردم افغانستان را مصروف ساخته كه هچ فكر نكنيد

>>>   هر کسی که به نظام فاسد قبلی ارتباط داشته باد مثل خودت دیگر نمیتواند اعتماد در میان مردم داشته با شد . بیشتر از این خود را در میان این حکومت هم جا نزنید بگذارید دیگران چانس خود را برای خدمت به مردم امتحان کنند . بیشتر از این ننویس و شعار نده .

>>>   اشتباه بزرگ تیم تحولوتداوم جاگزینی فاروق وردک قومگرای معتصب در کمیسون سیاسی جهت چانه زنی کابینه با تیم تحول وهمگرایی است نمیدانیم که فاروق وردک چه جادوی دارد که در حکومت زمان کرزی در هر جا سبز میکرد ودر حکومت جدید هم خود را پیوند کرده است حالا به یقین ثابت شد که پاکستان در تام قضایا از طریق گماشته گان خود اطلاع دارد اگر همچو چهره های چون فاروق وردک معتصب قومگرا معامله گر بازهم در پست های مهم دولتی جابجا گردند اعتماد مردم از حکومت جدید کم رنگ میگردد .

>>>   فاسد ترین مردم در گروپ عبدالله است لطفآ برادران تاجک در این مورد تجدید نظر کند رهبران عالم دانشمند و با تدبیر برای خود انتخاب کند.
زلمی

>>>   غنی کوچی و زاخیلوال و انورلق احدی از جمله فاسد ترین وزرای مالیه وتجارت- سیزده ساله کرزی بودند که مافیای پخش اقتصادی را در دست داشتند و آنقدر دزدی نمودند- که ما وشما شاهد انتخابتهای سه دوره یی بخصوص انتخابات اخیر که کوچی غنی حتی گفته میشود به ملیارد دالر مصرف نمود وبعدآ سروصدا نمودند که در خزانه دولت پول حتی معاشات یکروزه مامورین نمانده؟؟؟؟ همه پولهای بیت المال دزدیده شده/ پس این ...که در راس قدرت اند- ازینها کیها فاسد تر خواهند بود؟؟؟؟
کابلی

>>>   مگر تاجکها حاضرند دزدان و قاتلان از آنها نمایندگی نمایند!!! اگر دروغ است دا گز او دا میدان او دا دبل عبدالله

>>>   عاملین اصلی فساد و بدبختی حکومت کرزی فاروق وردک-خرم- زاخیلوال -انورالحق احدی میباشند که در تیم تحول نیز
قرار دارند مردم چطور میتواند به این شعار های دروغین شان اعتماد کنند ؟
دوراندیش

>>>   پس این فاسدین جه در شورا های ولایتی چه ولسی جرګهغیره و غیره که می آیند کی ها برای شان رای میدهد.
فساد در زیر پای مردم است ورنه مفسد جرأت کاندید شدن را نخواهد داشت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است