رشد روز افزون اینترنت در کشور را جدی بگیریم
بدون شک امروزه اینترنت جزو جدانشدنی زندگی شهروندان کشور به ویژه جوانان و محصلین شده است که دولتمردان جدید کشور به ویژه وزارت مخابرات باید به آن با دیدی ویژه نگاه کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۶    ۱۳۹۳/۸/۱ کد خبر: 82087 منبع: پرینت

پس از دوران حکومت طالبان در افغانستان استفاده از اینترنت از سال 2002 میلادی آغاز شد و کاربران آن رفته رفته در سراسر کشور افزایش یافت.

البته در گام نخست ورود اینترنت به کشور تنها دفاتر و سازمان‎های خارجی و همچنین برخی از اداره‌های دولتی از اینترنت استفاده می‎کردند و پس از آن رفته رفته استفاده از این سرویس مورد توجه جوانان قرار گرفت و روز به روز بر تعداد کاربران اینترنت افغانستان افزوده شد.

هم‌اکنون و طبق آخرین آمارثبت شده ، افغانستان دارای بیش از سه میلیون کاربر اینترنت است که در 21 ولایت روزانه به اینترنت دسترسی دارند و تا پایان سال 2013 میزان ضریب نفوذ اینترنت در کشور 7 درصد اعلام شده است هرچند که امکان استفاده از این فن آوری برای نیمی از جمعیت کشور مهیا می باشد. دولت جدید مانند دولت قبل اینترنت را به عنوان یک منبع مهم رشد و توسعه برای کشور به رسمیت می‌شناسد، و اعتقاد دارد که فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند فرصت‌های خوبی برای تمام قشرهای جامعه ایجاد کند.

تا سال 2013، اداره‌های دولتی در کشور به اینترنت متصل شده بودند و برنامه "حکومت الکترونیک" نیز با هدف تامین امنیت شبکه در این اداره‌ها شروع به‌کار کرد که در عرصه مخابرات پیشرفت چشمگیری نیز حاصل شد. آوردن شبکه فیبر نوری و اتصال آن با کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان و ازبکستان زمینه‌های خوبی را برای آینده استفاده از اینترنت در افغانستان فراهم کرده است.

اما کاربران اینترنت در کشور ما چه کسانی هستند؟

جوانان به ‌ویژه قشر تحصیلکرده ی کشور بیش از هر چیز به اینترنت علاقه‌مند هستند و یکی از راه‌های برون‌رفت مشکلات خود را استفاده از این سرویس می‌دانند به طوری که تمام اطلاعات آموزشی خود را از فضای مجازی یا اینترنت به دست می‌آورند به نحوی که ‌رفته رفته اینترنت در افغانستان جا باز کرده و دامنه استفاده آن از ادارات خارج و در دسترس شهروندان کشور نیز قرار گرفت و هم‎اکنون شاهد پیشرفت سریع آن در سراسر افغانستان هستیم.

پس از حضور 12 ساله دسترسی به اینترنت هم‎اکنون علاوه‌بر اداره‌های دولتی و سازمان‌های خارجی به صورت گسترده در اختیار اکثر افغان‎ها به‌ویژه دانشجویان، دانش‎آموزان و حتی شهروندان عادی قرار گرفته است.

بیش از یک میلیون افغانستانی حساب کاربری در شبکه اجتماعی فیس‌بوک دارند و صدها هزار نفر دیگر در توییتردارای حساب کاربری هستند. این افزایش استفاده از اینترنت نیز پس از گذشت 13 سال باعث افزایش فعالیت سایت‎های اینترنتی در افغانستان شده است به طوری که ده‎ها سایت خبری، اجتماعی و فرهنگی نیز ایجاد شده است.

شبکه‎های اجتماعی و ارتباطی و همچنین آدرس‎های الکترونیکی نیز بیانگر پیشرفت اینترنت در افغانستان است. وزارت مخابرات از سال 2002 میلادی تاکنون تمام سایت‎ها و فضاهای اینترنتی را در دسترس مردم قرار داده و تنها سایت‎های مبتذل و ضداخلاقی را فیلتر کرده است.

یکی دیگر از اقدامات دولت برای استفاده از اینترنت طی 13 سال گذشته ایجاد کافی نت در سراسر کشور بوده که استفاده از اینترنت را برای تمام شهروندان سریع و آسان کرده است. شهروندان با ایجاد کافی‌نت در چند سال اخیر قادر به استفاده از اینترنت به‌طور سریع و آسان در موارد مختلف شده‎اند. بیشتر کاربران اینترنت در کشور از کافی نت‌ها برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و همچنین تماس صوتی و تصویری با دوستان خود در داخل و خارج از کشور استفاده می‎کنند.
براساس آماری که سخنگوی وزارت مخابرات ارایه کرده هم‎اکنون نزدیک به 6‌هزار کافی نت در سراسر افغانستان فعال است.

هزینه استفاده از اینترنت طی 13 سال گذشته ثابت نبوده و با گذشت هر سال هزینه آن با تلاش مسوولان وزارت مخابرات کاهش یافته است. به این ترتیب که هزینه هر مگابایت اینترنت در سال 2002 میلادی 5 هزار دالر بود که این هزینه در سال 2004 میلادی به 4 هزار دالر، در سال 2008 میلادی به 3 هزار و 500 دالر و در سال 2010 میلادی به هزار و 500 دالر آمریکا کاهش یافته است که در سال 2012 این هزینه به 97 دالر کاهش یافت که امسال نیز هزینه هر مگابایت اینترنت تقریبا 30 دالر در ماه می باشد.

با گذشت زمان تعداد کاربران اینترنت در افغانستان افزایش می‎یابد و این امر سبب کاهش کیفیت اینترنت در کشور شده و شهروندان نیز بارها از این امر شاکی شده‎اند. متاسفانه کاهش هزینه استفاده از اینترنت سبب بی‌کیفیتی آن به‌ویژه در چند سال اخیر شده که مقام‎های وزارت مخابرات نیز بی‌کیفیتی اینترنت را پذیرفته‎اند.

گفته می شود یکی از دلایل بی‌کیفیتی اینترنت در افغانستان نبود برق است. هم‎اکنون بیش از 5 هزار و500 آنتن و دکل اینترنت در کشور فعال است که تمام آنها با سوخت فسیلی (نفت) کار می‎کنند در حالی که اگر این دکل‌ها و آنتن‌ها از برق استفاده می‎کردند کیفیت اینترنت بهتر شده و در خصوص مکالمات تلفنی و جمع‌آوری اطلاعات، مردم قادر به انجام کار خود در اسرع وقت ‎بودند هرچند وزارت مخابرات وعده داد که با راه اندازی ماهواره جدید این مشکل هرچه سریعتر حل شود.

اینترنت در افغانستان تنها توسط وزارت مخابرات در دسترس مردم قرار نمی‎گیرد، بلکه شرکت‎های خصوصی دیگری نیز وجود دارد که به ارایه اینترنت می‎پردازند. بر اساس آمار ارایه شده توسط وزارت مخابرات ، هم‎اکنون بیش از شصت شرکت در عرصه ارایه اینترنت کشور فعالیت دارند که تنها 5 درصد آن را شرکت‎های دولتی تشکیل می‎دهد.

شرکت‎های مخابراتی نیز با استفاده از نسل تکنولوژی «3g» به شهروندان اینترنت ارایه می‎کنند که این امر علاوه ‌بر کاهش هزینه، مردم را قادر به استفاده اینترنت در هر مکانی کرده است. براساس گزارش‌های منتشر شده روند استفاده از اینترنت در افغانستان رو به افزایش است و شرکت‎های بیشتری برای کسب سود و درآمد در تلاش برای اخذ مجوز ارایه خدمات اینترنتی در کشور هستند.

تمامی این مطلب نشان دهنده اهمیت اینترنت برای آینده کشور و ضرورت نگاه ویژه دولت وحدت ملی به این فن آوری روز دنیا است. بدون شک امروزه اینترنت جزو جدانشدنی زندگی شهروندان کشور به ویژه جوانان و محصلین شده است که دولتمردان جدید کشور به ویژه وزارت مخابرات باید به آن با دیدی ویژه نگاه کنند و البته از معضلات و خطرات و سوءاستفاده های آن نیز با گفتمان های تخصصی و کارشناسانه جلوگیری به عمل آید.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اخ خوش به حال شما سال 86که قرار بود 3gوارد ايران بشه مسولان ايران پراتور دوم را مجبور کرد که هزينه بيشترى بکنند تا با يک کلمه دهان پر کن edge مردم را سر كار بذاره و سرعت اينترنت موبايل رو به شدت پايين اوردن مخابرات هم که دستشون بود به راحتى سرعتشو پايين نگه داشتن. حالا هم که نسل سه رو با حضور روحانى. تجديد کردند اجازه بالا بردن بالا 1مگابيت رو نمى دن در صورتى که سرعت واقعى نسل سه 42برابر اين عدد هست. کاشکى بعد خاتمى به جاى احمدى نژاد روحانى ميومد لا اقل اون اشوب انتخاباتى رو موسوى و کروبى درست نمى کردند. الان وضعمون اين نبود
سرعت اينترنت پايين تر از افغانستان يکى از اثارش بود
سيد محمد حسينى

>>>   بدون شک انترنیت وسیله خوب آموزشی و اطلاعاتی خوبی است . اما کلید این افزار هنوز بدست خودافغان نیست گویا هرثانیه بیک سویچ میتواند ازاختیار ماخارج شود . همانطوریکه برق برکشورما باوجودگازفراوانیکه داریم از خارج بماخریده شده بایک سویچ میتواند همه جاتاریک و همه کارخانه و فابریکه متوقف گردد . یعنی این وسایل باوجودهمه خوبیها مارا به وابسته متلق مبدل ساخته هرآن ازین وسیله استفاده سیاسی و منفعتی سرمایه داردردست است خداعاقبت ماراخیرکند .
وطندوست

>>>   مـــــــــــــــاهـواره كه وزير مخابرات وعده داده بود صرف جنبه تبليغاتي داشت چون دران زمان موضوع ساختن كابينه از طرف كانديدان گرم بود براي اينكه وزير توجه آنان را بخود جلب كرده باشد همه تلويزيون هارا ديجيتلي ساخت وماهواره به فضا فرستاد !!!! اما شايد با همه اين مكاره گري ها نتواند اشرف غني را فريبدهد چون او مغز سرد دارد وبا اين ابليغات مانند كرزي صاحب فريب نميخورد چنانچه در براب رلاف زني هاي فاروق وردك گفت : معارف جاي شوخي نيست !يعني بدروغ لاف زدن وهمه چيز را تكميل نشان دادن كار خطا است
وزير مخاربات كدام تلويزيون ديجيتالي شد؟؟؟ كدام تغيري در سيستم آمد كه ماهواره نصب كرده ؟؟
همين حالا همه تلويزيون هاي داخلي از طريق ماهواره هاي خارجي نشرات دارند !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است