برنامه تجلیل از روز ملل‌متحد در کابل برگزار شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۱    ۱۳۹۳/۸/۱ کد خبر: 82058 منبع: پرینت

در کنفرانسی که در سال 1945 در شهر سانفرانسیسکو برگذار شد، 151 کشور پیش نویس منشور ملل‌متحد را تدوین کردند و سازمان ملل‌متحد به صورت رسمی کار خود را از اکتبر 1945 آغاز کرد.

به گزارش کمیسیون حقوق بشر، هدف از تاسیس این سازمان در ماده یک منشور آن، این گونه بیان شده است:
1. حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، انجام اقدامات دسته جمعی موثر برای جلوگیری و برطرف کردن تهدیدات بر ضد صلح به صورت مسالمت‌آمیز و بر اساس اصول عدالت و حقوق بین‌الملل

2. توسعه روابط دوستانه میان ملت‌ها بر مبنای احترام به اصل تساوی حقوق و خودمختاری ملل و انجام دیگر اقدامات مقتضی برای تحکیم صلح جهانی

3. ایجاد شرایط همکاری بین‌المللی در حل مسایل بین المللی در زمینه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی یا بشردوستی، در بر انگیختن همگان به رعایت حقوق بشر و آزادی‌های اساسی

دوم عقرب برابر با 24 اکتوبر مصادف با روز تاسیس سازمان ملل متحد است و این روز در سراسر جهان بنام روز ملل‌متحد نامیده شده است. افغانستان در سال 1946 به این سازمان پیوسته است و از اعضای قدیمی این سازمان است. به همین مناسبت برنامه ای در دانشگاه کابل از طرف ملل‌متحد و به همکاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شده بود.

ابتدا رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل به سخنرانی پرداخت و به ضرورت تاسیس، اهداف و کارکرد این سازمان اشاره کرد. او در بخشی از سخنان خود گفت: ناکامی انسان‌ها در پیش‌گیری و جلوگیری از جنگ جهانی دوم همگان را متقاعد کرد که باید یک نظام کارآمد بین‌المللی بوجود آید تا از جنگ و نتایج ویرانگر آن جلوگیری بعمل آمده و برای حفظ جهان موثر باشد. بالاخره این نیاز سبب شد که در سال 1945 سازمان ملل‌متحد تاسیس شود و به کار خود آغاز کند.

سرپرست وزارت محترم تحصیلات عالی در سخنانی پس از تبریک گفتن این روز به سرمنشی سازمان ملل متحد و تمامی انسان‌ها علاوه کرد که بر اساس ماده یک اساس‌نامه یونسکو، هدف سازمان، کمک به صلح و امنیت جهان به وسیله ترویج همکاری میان ملت ها از راه آموزش علوم و فرهنگ است، به گونه ای که در همه جا احترام به عدالت، حکومت، قانون، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی برای همگان فراهم شود. این هدف در کشور ما در طی چند سال گذشته رشد چشم‌گیری داشته است و وزارت تحصیلات عالی تلاش نموده است تا تسهیلات لازمه را تا حد امکان فراهم سازد و اینگونه کمکی به آوردن صلح در کشور نماید.

مارک ماودین نماینده یان کوبیش از دفتر ملل متحد در بخشی از سخنان خود به اهداف توسعه هزاره ملل متحد در افغانستان اشاره کرد و گفت: اهداف هزاره ملل متحد شامل از میان برداشتن فقر و گرسنگی، نیل به تحصیلات ابتدایی در سطح جهان، توانمندسازی زنان و برابری جنسیتی، سلامت زایمان، مبارزه با ایدز، کاهش مرگ و میر نوزادان، حفظ محیط زیست و مشارکت جهانی برای توسعه بود که در افغانستان رشد تحصیلات ابتدایی از طریق وزارت معارت افغانستان و کاهش مرگ و میر نوزادان و افزایش سلامت زایمان چشم‌گیر و قابل تحسین بوده است.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است