رفتن بسوی انتخابات پارلمانی نوشیدن زهر است
یک حلقه ی معین در 2003 اساس انتخابات را خراب ساخت تا بتواند در هر انتخابات از این آب گل آلود ماهی بگیرند. هنوز هم این حلقه فعال هستند 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۳۷    ۱۳۹۳/۷/۳۰ کد خبر: 82035 منبع: پرینت

به جنجال کشیدن چند انتخابات افغانستان نشان داد که ساختار انتخاباتی نیاز به اصلاح دارد و تا زمانی که این اصلاح صورت نگیرد همچنان انتخابات کارکرد درستی نخواهد داشت. چند روز پیش نهادهای مشاهد ملی انتخاباتی، نشست مشترکی با یکدیگر داشتند و پیشنهاداتی را در جهت اصلاح این کمیسیون ها ارایه دادند. از سوی دیگر کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که تازمانی که قانون تغییر نکند کسی نمی تواند آنها را از مقام خود برکنار نماید.

فضل احمد معنوی رییس پیشین کمیسیون انتخابات در برنامه «یکصد روز نخست» گفت: هر گونه اقدام در جهت اصلاح کمیسیون های انتخاباتی گامی نیک است که از آن استقبال می کنم. در اصل موافقتنامه تاکید شده که اصلاح سیستم و نهادهای انتخاباتی امر ضروری است که باید صورت بگیرد. باید در سطح دولت کمیته ای برای این کار ساخته شود اما این کافی نیست بلکه بهتر است نهادهای جامعه ی مدنی خصوصاً بخش های مرتبط به انتخابات، در این کمیته دخیل باشند و یا آن را حمایت کنند و طرح هایی را به این کمیته ارایه نمایند.

وی افزود: تا انتخابات پارلمانی فرصت زیادی نمانده است همچنین انتخابات شورای ولسوالی را که تعهد شده و انتخابات ریاست جمهوری پیش روی را برگزار کنیم. به این معنا که برنامه های کوتاه مدت، متوسط و بلندمدت را باید در این راستا داشته باشیم. در موافقتنامه ی اولیه که بین وزیر خارجه ی آمریکا و افغانستان به امضا رسیده اصلاح نظام انتخاباتی مطرح شده و در موافقتنامه ی کلانی که بین دو نامزد ریاست جمهوری صورت گرفت نیز با صراحت تاکید شده که در نهادهای انتخاباتی اصلاحات صورت گیرد.

به باور معنوی، اراده ی واقعی برای اصلاح کمیسیون های انتخاباتی را نمی بینم. مطابق تعهدنامه ی بین المللی باید این اصلاحات انجام شود. بعد از انتخابات جنجالی 2009 و 2010 دانستم که سیستم انتخاباتی نیاز به اصلاح جدی دارد اما حلقه ای که در کنار رییس جمهور کرزی بودند با ایجاد اصلاحات به سختی مخالفت کردند و دیدگاه کرزی را تغییر دادند.
یک طرف اصلی که حکومت وحدت ملی است در این باره بسیار جدی است از سوی دیگر در ظاهر خارجی ها نیز در این موضوع بسیار جدی هستند. حکومت چاره ای جز اصلاح این کمیسیون ها ندارد یا باید فاتحه ی انتخابات را بخواند یا باید نظام های انتخاباتی به معنای واقعی اصلاح شوند. وجود این سیستم انتخاباتی با این مشکلات یک عیب بزرگ برای ملت افغانستان است.

فضل احمد معنوی با تاکید بر برنامه ی کوتاه مدت و طولانی مدت در ایجاد اصلاحات نظام انتخابات گفت: ما فعلاً به برنامه های کوتاه مدت ضرورت داریم زیرا انتخابات پارلمانی نزدیک است. اولین کاری که باید صورت بگیرد این است که قانون تشکیل و صلاحیت یا به تعلیق درآورده شود یا لغو شود که در صلاحیت پارلمان است. اگر قانون جدیدی پاس شود بسیار خوب خواهد شد و در غیر این صورت حکومت برای تعدیل آن پیشنهاد کند اگر هیچ کدام نشد بهتر است فرمان تقنینی در رخصتی ها صادر شود که مقداری کار را ساده تر سازد. هر چند که در مورد قانون انتخابات نمی توان فعلاً کاری کرد زیرا قانون اساسی، با باقی بودن یکسال به پایان کار مجلس، اجازه ی تغییر را نمی دهد.
دوم این که کارت هایی که برای انتخابات بین مردم توزیع شده بود لغو گردد. یک حلقه ی معین در 2003 اساس انتخابات را خراب ساخت تا بتواند در هر انتخابات از این آب گل آلود ماهی بگیرند. هنوز هم این حلقه فعال هستند. در حال حاضر که آگاهی مردم از مسایل انتخاباتی افزایش یافته قدرت این حلقه را رو به زوال می بینم. بنابراین کارت ها باطل و دوباره لیستی از واجدین رای دهی به هر قیمتی که است تهیه شود، مراکز رای دهی لغو گردد با توجه به واقعیت های عینی جامعه ی افغانستان و تعداد نفوس، فاصله های مکانی مراکز و محلات رای دهی ایجاد گردد. کارت معیاری توزیع شودتا بتوانیم به سوی انتخابات بعدی برویم در غیر این صورت با چنین شرایطی برگزاری انتخابات اشتباه و تکرار گذشته خواهد بود.

رییس پیشین کمیسیون انتخابات تصریح کرد: با این کمیسیون ها به سوی انتخابات رفتن نوشیدن زهر است. اصلاح نظام انتخاباتی نه زمانگیر است و نه ناممکن. همچنان که در گذشته هم بودجه و هم امکانات آن را تامین کردم و تضمین نمودم که این کار را انجام دهم. در آن زمان نیز بارها اعلام کردم که توزیع تذکره های الکترونیکی با چنین شرایطی ناممکن است ولی عده ای این موضوع را دستمایه ی بازارگرمی برای انحراف اذهان عمومی از مساله ی اصلاح انتخابات ساختند.

وی دلیل ناممکن بودن توزیع تذکره ی الکترونیکی را چنین توضیح داد: توزیع آن ناممکن است چرا که از لحاظ سیاسی، تکنیکی، امنیتی و زمانی مشکل داریم، در کشورهای پیشرفته ی دنیا 8 تا 10 سال را در بر گرفته است. من از کشور برزیل که این کارت را توزیع می کرد دیدن کردم و دیدم که کاری بسیار سخت و زمانگیر است. آغاز خوبی است که باید انجام شود اما مردم به هیچ وجه انتظار نداشته باشند که در انتخابات پارلمانی و یا شورای محلی بتوانیم از آن استفاده کنیم چون زمان زیادی نیاز دارد، اراده ی سیاسی موجود نیست و هنوز حلقاتی برای از بین بردن این طرح کمر بسته اند.

معنوی خاطرنشان ساخت: از هر چیزی، اصلاح نظام انتخاباتی برای افغانستان اهمیت و اولویت بیشتری دارد. باید در این راه گام های صادقانه ای برداشته شود. نباید در چشم مردم خاک بزنیم. متاسفانه برای کارت های معیاری رای دالر های زیادی مصرف شد ولی کاغذپاره ای بیش نیست. همین تذکره های غیرمعیاری به مراتب بااعتبارتر از کارت های معیاری است که در انتخابات توزیع کردیم.

فضل احمد معنوی در مورد اعلام کمیسیون انتخابات مبنی بر این که هیچ کسی نمی تواند ما را برکنار کند، گفت: اول، بسیار شرم آور است که این افراد این حرف را می زنند. بسیار شرافتمندانه است که این افراد اعلام کنند که به خاطر خواست مردم از مقام خود کناره گیری می کنند. دوم، قانون تشکیل صلاحیت که من از ریشه با آن مخالف بودم با دلایلی که برای برکناری این افراد پیش بینی شده حکم به برطرفی و برکناری این مقام ها می کند. سوم، این قانون می تواند تعدیل شود. چهارم، به حالت تعلیق بیاید که در این مورد پارلمان بسیار عزم جدی دارد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   فضل یامد!!!!!!
صدای ته نکش کلاه ته پشرویت بان وقضاوت کن هنوز هم دو موتر کمسیون انتخابات زیر پایت اس .خانه خراب! اگه از پرسان شوه که ای موتر را ره چرا تا حالی قید کدی چه میگویی؟از دگه طرف میبینی که وزن و اتم بیکی مردم ولسوالی ما روز به روز کم شده میروه چقه بگویم که چپ شو؟ نور و رنگ خو از رخ تو پریده یک زره خدا یته به صداقت یاد کو.

>>>   راه بهتر و کوتاه و عملی تعدیل و تصلیح قانون انتخابات و راهبر دها
و لوایح مربوط به آنست که میتواند در رخصتی پارلمان به فرمان تقنینی
قانون انفاذ پیدا کـــند.
چانس و فرصت خوب ازینجا است که تک روی ها مانند دورۀ کــززئ
از بین رفته و با موجود شدن دو تیم که دولت وحدت ملی نامیده شده
نظریات و دید های مختلف و نا همگون مورد بحث و کنکاش باید قرار
گیرد تا به یک راه و فورم بهتر قانون بهتر در سایۀ تجارب سه دوره
انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان و ولایتی دستیابی میسر گردد
رئیس جمهور مصلحتی آقای اشرف غنی را لازم است به خاطر یک
یا دو دوره ریاست خود از اساسات دموکراسی خارج نه شود و ثابت
کــند که واقعآ به امور کشور می اندیشد تا اقتدار گرایی خویش.
انتخابات پارلمان پیش رو است و پیداست که رئیس جمهور مصلحتی
خواهد کوشید تا قانون را به نفع اقتدار گرایی بسازد.
ولی اگر وجدان حاکم گردد انشاءالله بصورت نسبی قانون بهتر ساخته
خواهــــد شد.
و اما کمیسیون موجوده که بالاتر از بی کفایتی به خیانت ملی کسترده متهم است و دلایل ثبوت هـــم زیاد است نه تنها برطرف
گردند بلکه مستوجب تعقیب عـــدلی و مجازات میباشند.
دیدگاه آقای معنوی قابل غور و در بسیار مورد قابل پذیرش است
چونکه تجربه کافی را دارد .
م.ش. زمین بوس

>>>   این چهره .... اصلآ هیچ ....حیا ندارد اګر خدا نخواسته به جای این معامله ورشوت خور قرار میداشتم اصلآ خودرا به انظار عمومی ظاهر نمیکردم بخاطریکه خودش درزمان که رییس کمیسیون انتخابات بود ۵۰ فیصد چوکی های ولسی جرګه در سرای شهزاده ودوبی به فروش رساند وانتخابات افغانستان رابه خاک یکسان کرد و کمیسیون فعلی بدتراز از این معامله ګر نام افغانستان رابه سطح ملی وبین المللی بدنام کرد
رحمانی از شهرمولاعلی

>>>   تاجاییکه من معلومات دارم کارمندان کمیسیون انتخابات ازبالا تا پایین همه درتقلب دست دارندیک حلقه است که درچندین انتخابات درمقابل پول کار مینمایند ، برنده را بازنده ، بازنده را برنده می سازند.
اگر دولت وحدت ملی درافغانستان برای مردم خدمت مینماید از(الف ) تا(ی) کارمندان کمیسیون را منفک نموده درعوض انسان های صادق پاک را تعین نماید ، ازریس کمیسون تا آخرین قدمه کمسیون را سوگند بدهند که خیانت وتقلب نکنند
با احترام مولاداد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است