جوابیه تلکس زنگ چور در سفارت افغانستان در تهران
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۵    ۱۳۹۳/۷/۳۰ کد خبر: 82034 منبع: پرینت

(این متن بدون هرگونه اصلاح و ویرایش متنی و مفهومی نشر شده است)

درود! اشاره به برخی از واقعیت‌ها در سفارت افغانستان در تهران
یک؛
چند روز پیش نوشته‌یی زیر نام "صدای زنگ چور در سفارت افغانستان در تهران" در ستون تلکس شایعات شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شد. چون این گونه مطالب بارها از سوی کسانی بنا بر اهداف مشخص و اکثراً غیر واقعی بیرون می‌گردد، خواستم اشاراتی نسبت به موارد نشر شده اخیر داشته باشم. آن مطلب را گویا کسی نوشته است که خود شاهد همه مسایل سفارت افغانستان در تهران است. و گویا براساس مشاهداتش، دروغ‌نامه‌اش را ترتیب کرده است؛ اما حقیقت این نیست که در ذیل آن احساسات برخی دوستان بر افروخته شده و خویش را شریک کاروان همدردی هموطنان مظلوم شان کرده‌اند. و کسان دیگر مستعارگونه موارد غیرواقعی و خلاف اخلاق را نیز نوشته اند.
اگر این شخص واقعا راست می‌گفت و اسنادی در خصوص ادعاهای خویش ‌می‌داشت، چرا آشکارا نامش را نمی‌نوشت. ما‌که شاهد همه مسایل و موارد مختلف سفارت هستیم، این شاهد دروغین و همه همکارانش را می‌شناسیم. واقعیت این است که همچون نوشته‌ها از گذشته‌های دور وجود دارد و یک تیم و بنگاه بخصوص برای اهداف معین، حیثیت و اعتبار مسوولان و دست‌اندرکاران سفارت را نشانه می‌روند، چه، اینکه مرزهای اخلاق و عفت را نیز همیشه دریده‌اند.
کوتاه اینکه این جمع با جوسازی و ایجاد ذهنیت وارونه و نادرست از سفارت افغانستان در ایران، تلاش دارند و همیشه تلاش داشته اندکه افراد و همدستان خویش را در این سفارت جابجا کرده و دسترخوان سؤاستفاده و بهره‌برداری شخصی و تیمی و گروهی خویش را به هر صورتی فعال نگه بدارند. پس از تحولات جدید در کشور، تلاش این گروه در قالب اتهام‌ها -در سایر صفحات اجتماعی- بیشتر شده است.
در واقع از سوی این جمع، ده‌ها دسته مافیایی در تهران وجود دارد که اکثراً بی نظمی و سؤاستفاده توسط همین‌ها در سفارت مدیریت می‌شود، روند کاری سفارت بارها از همین آدرس برهم خورده است تا اینکه منفذها و زمینه‌های بهره‌برداری شان باز بماند.
مسوولان سفارت هماره با استفاده از روش‌ها و ساز وکارهای مختلف تلاش کردند تا عوامل نفوذی و زمینه‌های استفاده نادرست این گروه‌ها را از بین ببرند، ولی دیده می‌شود، هر زمانی‌که سفارت سروسامانی میابد و کارها نظم می‌گیرد و روند ارایه خدمات سهل و بهتر می‌گردد، این گروه‌ها از همه امکانات خویش برای برهم زدن اوضاع کار می‌گیرند.

دوم؛
واقعیت مسأله این است‌که مشکلات مهاجران افغانستان در ایران بسیار گسترده، متنوع و پچیده‌ است. این مشکلات از سی سال بدینسو با شروع پدیده مهاجرت و تداوم آن، آغاز شده و بزرگ گردیده و هر روز هم، به دلایلی چون:
حضور ملیونی مهاجران، رفت و آمد انبوه غیر قانونی، تردد همیشگی، حضور ده‌ها هزار خانواده افغانی در ایران، پیشینه دراز مهاجرت و شکل‌گیری مناسبات و روابط جدید و دیگرگونه و اکثرا غیر قانونی، بیبشتر و افزون تر می‌شود.
بناً بخش بزرگی از مشکلات در این زمینه، همین جامعه ملیونی مهاجرین و خواسته‌ها و مشکلات متنوع و گسترده شان می‌باشد. بخش دیگر مشکلات بر می‌گردد به قوانین و مقررات در این خصوص، چگونگی نگاه سیاسی به افغان‌ها، نوع نگاه متحول نظام و نوع برخورد و رفتار دست‌اندرکاران و مسوولان و جامعه ایران. در این میان، طبعاً کمبودی‌ها و نارسایی‌هایی هم در سفارت بروز می‌کند که گاهی یک امر طبیعی است و اکثراً به دلایل بالا وجود داشته و وجود دارد.
بهتر است واضح بسازم که رقم و میزان مهاجرین افغانستان در ایران- قانونی و غیر قانونی- برابر و حتا بیشتر از نفوس برخی کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس است.
در این حال، سفارت افغانستان در تهران با امکانات محدود، فضای کوچک، کارمندانِ کم و توجه ضعیف و ناکافی از سوی دولت افغانستان، در برابر مشکلاتِ به این بزرگی و تنوع قرار دارد. و الزامآ به هرترتیبی، باید به مطالبات و نیازمندی‌های مهاجرین‌ رسیدگی کند؛ چون یگانه مرجع قانونی رسیدگی به مطالبات مهاجران است. در این حال، هر انسان با منطق و با وجدانی می‌تواند بفهمد که رسیدگی به این حجمی از مشکلات، با این امکانت و محدودیت‌هایی که تعریف شد، سخت و حتا ناممکن است. و از عهده این سفارت کوچک چی که، چند وزارت خانه هم بر نمی‌آید. و طبعاً در چنین وضعی‌، نارسایی‌های بروز می‌کند و مشکلات هم شکل می‌گیرد؛ جدا از اینکه گروه‌های استفاده‌جو همواره در صدد برهم زدن اوضاع بوده اند.
همه شاهدند که سفارت افغانستان در تهران به ویژه بخش قنسولی آن، در فضای 200 متر مربع، روزانه میزبان از یک تا دو هزار مراجعه کننده است. کارمندان کم این سفارت همه روزه در برابر کار بسیار بزرگ قرار دارند و مجبور هستند با حقوق و امتیازات محدود این بارسنگین و طاقت‌فرسا را تحمل کرده و تا آنجا که مقدور است به حل شان بپردازند. بخش مطلق کار سفارت بدوش قونسلی است و کارمندان این بخش به صورت معمول از صبح تا شام و بعد از موعد قانونی، کار می‌کنند. واقعیت دیگر این است که بخش قونسلی سفارت با آمدن آقای صمدی در رأس آن، تغییرات گسترده‌یی را شاهد است و رویهمرفته، ساختار خوب و پاسخگوتر می‌شود. سیستم ثبت نام و رسیدگی به مشکلات و مطالبات مراجعه کنندگان، از حالت قدیمی و دستی به کامپیوتری و انترنیتی تبدیل شده است که می‌تواند جلو استفاده همین گروه‌های مافیایی و افراد سود جو را بگیرد و کارها را به سرعت و در زمان معین تنظیم کند. خودم شاهد بودم که آقای صمدی روزها و بارها از صبح تا هشت شب بدون وقفه و صرف غذا و به صورت پیوسته صادقانه کار کرده و از کارمندانش کار خواسته و به مشکلات مراجعان رسیدگی کرده است. از سوی دیگر، این بخش میراث‌دار مشکلات قبلی هم است و باید در برابر دسته‌های استفاده جو هم ایستادگی کند.

سوم؛
برعکس ادعای دروغین نویسنده که خود را شاهد قلمداد کرده است، آنگونه که من شاهد هستم و در جریان کارها قرار دارم، اتهام‌هایی که علیه داکتر نصیراحمد نور سفیر تازه افغانستان در تهران بسته شده است و دیدگاه‌هایی که برخی از مستعارنویسان در پایین آن گذاشته اند، واهی، دروغین و غیر اخلاقی و به قول مردم ناجوانمردانه است. اینها حقیقت بیان و زبان نیست؛ بلکه گفتم اهداف و غرض‌هایی دیگری در پشت آن پنهان است که اکثراً از داخل کشورهم مدیریت می‌شود.
همه همکاران و اهل خبره و آگاه در میان مهاجرین ایران، این موضوع را تأیید می‌کنند، سفیری که تا اکنون به مورد و مناسب نمایندگی کشوری چون افغانستان و اوضاع علمی و فرهنگی کشور ایران فرستاده شده است، همین شخصیت است. تحصیلات بلند به سطح دکترا دارد، محقق و پِژهش‌گر است. آغشته به فساد مالی و اخلاقی نیست. اهل تساهل و مدارا و گذشت است. در کار و رفتارش رویکرد همه شمول، ملی و عادلانه و بدون تبغیض و غرض را تعقیب می‌کند و همواره از احساسات، خون‌گرمی و رفتارهای پنهان و زیر زمینی و استخدام نابجای افراد به غرض استفاده شخصی و یا هم برای استفاده در برابر دیگران پرهیز کرده است؛ به گونه‌یی که در گذشته ها بسیار معمول بوده است. داکتر نصیراحمد نور نمایندگی خوبی از کشورش در ایران ارایه داده و شبانه روزی برای حل مشکلات مهاجرین کوشیده است. تلاش کرده است نظم و ترتیب آبرومندی در سفارت به وجود آید و زمینه‌های سؤاستفاده از بین برود.
این‌ها شناخت من و دوستانم از این شخصیت است. این حرف‌ها را من از روی سلیقه و ذوق نمی‌گویم، حقیقتی است که وجود دارد و نگفتنش اغماض و نادیده انگاری واقعیت‌هاست. اما در این شکی نیست که برخی‌ها از این‌گونه رویکرد و رفتار سفیر سؤاستفاده کرده اند. به جایی رسیده اند و کارهای شان درست شده و بعدن نمک دان را هم شکسته اند و آن همه احسان را به فراموشی سپرده اند.

چهارم؛
در این شکی نیست که مکان کوچک سفارت، یکی مشکلات جدی در این زمینه است و هنوز هم این مشکل به قوت خود باقیست. اما آنگونه که خبر داریم، این موضوع بارها به صورت کتبی و شفاهی و حضوری، به مقام‌های ذیدخل دولت افغانستان رسانیده شده است. در نتیجه آن بودکه وزارت خارجه افغانستان تصمیم گرفت درهماهنگی با دولت ایران ساختمان جدیدی گرفته شود. همه می‌دانند که دولت ایران در این زمینه و موارد مختلف، سیاست‌ها و روش‌های خاصی خود را دارد و اعمال می‌کند. به همین دلیل، سفارت نمی‌تواند سربخود و بدون تصمیم دولت ایران ساختمان به میل خود را در محلی که می‌خواهد و مناسب است را به کرایه بگیرد. همین بودکه ماه‌ها برای دریافت مکان مورد نظر صرف شد و ساختمان‌های ارازن‌تر و خوب هم پیدا شد ولی دولت ایران اجازه گرفتن آنها را نداد؛ دلایلش هم نزد خود شان می‌باشد.
حتا یک ساختمان خیلی بزرگ و ارزان‌ به دست آمدکه می‌توانست مشکل مراجعه گسترده روزانه مهاجرین را حل کند و در عین حال، چسپیده به ساختمان اصلی سفارت بود. مقدمات کارش تمام شده بود و آماده عقد قرارداد بود که اعلام شد این ساختمان را نمی‌توانید به کرایه بگیرید. بناً از روی ناچاری، کمیسیون موظف بعد از جستوی زیاد ساختمان جدیدی را که در قسمت بالای تهران و محل گران‌قیمت هم است پیدا کرد و موافقت دولت ایران هم نسبت به آن کسب شد، به گروی گرفتند. تا آنجایی که من در جریان هستم پروسه آن به صورت شفاف و از سوی کمیسیون موظف به انجام رسیده است.
کاری که این گونه دنبال شود، چگونه ممکن است با عقد قرارداد ساختمانی که همه کارهای آن از سوی کمیسیون موظف دنبال می‌شود و همه کارمندان هم در جریان کارهاش قرار داشته باشند، 300 ملیون تومان دزدی شود و بعد سفیری که در راستای فراهم آمدن این مکان جدید روزها تلاش کرده و ده‌ها ساختمان را از نزدیک مشاهده نموده و برای شفافیت کار، نظارت مستقیم کرده است، یک چنین سؤاستفاده بزرگ صورت گیرد و باز خودش هم شریک آن باشد، که اتهام نادرست و زشتی‌است.
تا هنوز هیچ دیپلوماتی به خارج فرار نکرده است. واقعیت همین است. استفاده از رخصتی‌های قانونی و به کشوری سفر کردند، به معنای فرار و تقاضای پناهندگی نیست. مطرح کردن یک چنین ادعاهای کذب و بدون مدرک، نیت‌های شوم و غرض‌های شخصی و گروهی را هویدا می‌کند و بس...

هوشمند- تهران


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خدا کند که ملت افغانستان و مسئولین مملکت بخود آید که دیگر شاید این همه حقارت نباشیم .جای تشکر دارد که مسئولین بدنبال جای وسیع تر است. موفق باشید. مرگ یا را همیشه پیش رو خود بدانید.
قاسمی

>>>   هوشمند خود جز چاپلوسی کاری یاد ندارد در مطلب زنگ چور چندسوال وجود دارد که هوشمند باید جواب دهد اول چرا سفارت جایی ره کرا کرده که هیچ دردی از مردی را دوا نمی کند و حتی مردم ان را ندیده اند دوم چرا باید جای برای سفارت گرفته شود که استخر و سونا و سنوکر دارد و هوشمند انجا تفریح کند و مردم دلب سرک د گرما وسرما باشن سوم چرا همچنین خانه باید به ای نرخ دوبرابری گرفته شود مگر وزارت خارجه حساب و کتاب ندارد که برا یک منزل بیفایده دومیلیون و پنجصد هزار دالر گرو میشه چهارم چرا سفارتیها یک به یک به خارج میگریزند رحیمی و دریور سفیر کجاستند؟ چهار جای این که ای سوالهای که همه میخایند جوابش بگیرن بگویی ...میگی منتظر جواب هستیم/
اسنودن افغان

>>>   خدا خودش از همه چیز با خبر است خدا خدمتکار ملت را کمک کند و خائن ملت ذلیل کند

>>>   خیلی متفکرانه و خرمندانه نوشتید هوشمند صاحب . مرگ بر توطعه گران و نوکران امریکا و انگلیس. در داخل و خارج کشور

>>>   جناب هوشمند بزرگترین مشکل مهاجرین نداشتن سفارت یک تشناب است مراجعین ساعت 4 صبح به دروازه سفارت صف میگرند وتاساعت 4عصر منتظر جواب های شان هستند وخودم از درب سفارت یک تاکسی را مبلغ 20000تومان دربست گرفتم بخاطر رفتن به تشناب وصدها نفر مثل من سرگردان اند.
فرید.ن ازتهران

>>>   حکومت اگر افراد فاسد واهل چخین را از ادارات دولتی دور نسازد سخن گفتن از اصلاحات مفهومی ندارد
راست نظر

>>>   همانند هوشمند صاحب به این رسایی و زیبایی نمی توانم ماجرا و پس پرده ها را شرح دهم اما با توجه به حقایق و وظیفه انسانیم چند سطری را خلاصه در این مورد مرقوم مینمایم: ورود بنده به سفارت مقارن با آغاز به کار دکتور نصیر احمد نور به عنوان سفیر در تهران بود، قبل از شروع کار فقط یکبار ایشان را دیده بودم اما حسن شهرتش را بارها شنیده بودم فردی دانشمند و متقی، بارها دیدم که کارهای مهمی را به خاطره ادای نماز اول وقت رها کرده. وی را مدیر بی کفایت خواندند اما باید اذعان کنم که ایشان با فضا دادن و حمایت ازجوانان متخصص و عملی کردن پیشنهادهای خلاقانه آنها توانست در یک پروژه بسیار موفق تمدید دهها هزار جلد پاسپورت را در مدت زمان محدود و با نیروی انسانی محدود پشت سر بگذراند . جوانگرایی و تخصص گرایی در مدیریت او مشهود است. استفاده از سیستم های نوین مدیریتی ایشان جهت تسهیل و تسریع ارباب رجوع در کل ادارات دولتی افغانستان نمونه بوده است. وی سنگ بنای سیستمی را گذاشت که آیندگان به زودی به اهمیت کار وی پی خواهند برد و بهره  ثمره آن برای روزهای پیش رو شیرین خواهد بود. در مورد قنسول محترم ! همانگونه که هوشمند اشاره کرد بنده هم بارها دیده ام آخرین فردی است که از سفارت خارج می شود حامی مظلومان بوده و در مقابل سر کشان ایستاده! چند صباحی است که مستقیما با او کار میکنم از وظیفه شناس ترین افراد بوده که تا حال دیده ام. اما تهمت ناجوانمردانه برمدیر مالی سفارت جز نیات شریر تهمت نویس چیز دیگری را بیان نمیدارد. من خود در جریان کامل قرار داد بوده ام که با شفافیت و احساس مسئولیت کامل و با طی مراحل اداری انجام یافته است. از سوی دیگر از همکاران شنیده ام که مسئول مالی قبل از ورود به سفارت دارای مکنت و ثروت بوده که نیاز به این کارها ندارد.   به همینگونه سایر اتهامات شاهد بی عین را واهی و بی اساس مینگرم.
كارمند سفارت

>>>   هوشمند صاحب اشتباهات املایی تان را اصلاح کنید

>>>   به گمان من که هوشمند صاحب هم از همان دسته است به خاطر اینکه ایشان هم در همان مکان مشغول به کار هستند درحالی که ظاهرا خود را آدمی بیطرف معرفی کرده است که خود دروغ کلان است و باید خجالت بکشد و دیگر اینکه این مطلب را یک افغانی باید بنویسد که از آنجا دیدن کرده و کارهایش به سهولت انجام شده باشد.
هوشمند اصلا نفامیده است که مشکل این است که سفیر صاحب چرا به جای اینکه مشکل مراجعه کنندگان را حل کند میرود و برای خود جای لوکس را میگیرد
همچنین، هوشمند پاسخ دهد که آیا با رفتن سفیر به جای لوکس، کدام جایی برای مراجعه کنندگان اختصاص یافته است؟ اگر ادعای ایشان این است که این کار هم برای سهولت در کار مراجعه کنندگان است چراکه فقط جای باقی کارمندان باز شده است و هر کدام یک اتاق را صاحب شده اند.
دیگر اینکه هوشند باید به مشکل مردم فکر کند که چگونه میشود مشکلات مطرح را شده را کم کرد نه اینکه وقت بگذارد و با دروغ هایش جواب ادعاها را بدهد.
به علاوه که اگر واقعا آنها در کار خود صادق و دلسوز هستند چرا کار مراجعه کنندگان را بعد از چاشت دیگر انجام نمیدهند و مردم بیچاره را که از شهرهای دور امده اند را پس روان میکنند یا چند روز معطل میسازند.
من و تمام مهاجرین متاسف هستیم آدمهایی مانند هوشند در سفارت قرار میگرند و به جای حل مشکلات مردم دروغ پراکنی میکنند و حداقل قبول نمیکنند که نیمی از آنها ادعاها صحیح میباشد و همانها را باید مدیریت کرد و به خوبی پیشبرد.
سهیل اندرابی

>>>   جناب هوشمند اسم من حسن زاده است و ساکن کابل هستم و نه نامم مستعار است و نه نیازی به این کارهای دون دارم که بخاهم به طریق استعاره حرفم را بگویم.
سوال من از شما اینست که در تمام این قصه پرانی های شما یک عدد سند موجود نبود پس چطور خود شما ادعای این را میکنید که کارهایتان بسیار شفاف بوده و چطور ادعا میکنید طرف مقابل شما که حتی از دانه دانه ریز قیمتها خبر دارد و یقینا یکی از کارمندان یا مرتبطین به کارمندان است بدون سند حرف خود را گفته؟ وقتی خود شما اذعان میکنید که مشکلات وجود دادر و وقتی خود شما اذعان میکنید که سفیر صاحب آدم سهل الوصولی است و اهل تساهل و تسامح است یعنی اینکه سفیر اقتدار ندارد و بسیار به زودی و آسانی میتوان ایشان را مورد سو استفاده قرار داد. جناب هوشمند خود شما فرض کنید که کارمند سفارت هستید و این چنین فساد اداری را مشاهده میکنید, آیا عقل سلیم به شما این اجازه را میدهد که با نام اصلی خود و مشخصات اصلی خود این خبر یا شایعه را پخش کنید؟! مطمئنا نه. چون خبر دارید که وقتی چنین فساد گسترده ایی وجود داشته باشد جناب سفیر یا اراکین ساکن کابل بسیار به زودی فردی که خبر را نشر کرده به بهانه های مختلف از کار بیکار میکنند. جناب هوشمند شما مدرک ارایه بدارید که چطور به آسانی حرف دولت ایران را برای انتخاب یک ساختمان مشخص در منطقه گرانقیمت و دور از سفارت اصلی را انتخاب کردید؟ شما بیان کنید که آیا با وزارت متبوعه خود این موضوع را ذکر کردید و خواستار راه حل شدید یا خیر؟ چرا از مجاری قانونی کاری نکردید که بتوانید همان ساختمان کنار سفارت را بگیرید و دلایل خود را با دولت ایران مطرح نکردید؟ جناب هوشمند هر کس زیبا حرف بزند و از لغات وزین استفاده کند مشخصا حق به جانب نیست. مدرک ارایه بدارید بعد دیگران را متهم به خرابکاری و نیت شوم بکنید.

>>>   هرجاه مهاجرت است تقلب و فريب كاري هم بارود دارد

>>>   هوشمند عزیز!
اگر خواستید چاپلوسی نمایید، این کار را برای انسان های پیسه دار و کلانتر از سفیر برحال و ...انجام دهید.
الهه از جرمنی

>>>   درود برشرف کرمندان باوجدان سفارت ان چند نفر هم حسابشان به خدا

>>>   آقاي هوشمند
درود بر شما كه زيبا نوشتيد و حقيقت گفتيد. اما
هوشمندانه تر اين خواهد باشد كه با يك مشت بي منطق مبتلا به بيماري نفاق وقت گرانبهاي خود را ضايع نكنيد. منطق گفتن با كسي كه عقل، چشم و گوش خود را بسته باشد هيچگونه فايده اي ندارد. مطمئن باشيد كه اكثريت قاطع و قدر شناس مهاجران در ايران از سفارت و تلاش هاي مستمرش در جهت خدمت بهتر به مردمش راضي هستند. بسيار كار خوب كرديد كه بخش سياسي سفارت را از بخش قونسلي جدا ساختيد و فضا را به مراجعين قونسلي و بخصوص به بانوان وسبعتر و محترمتر ساختيد. ابتكارات، طرح ها و تلاشهاي شما مانع ادامه حرام خوري دلالان و جعل كاران و فريب كاران شده و ميشود و فقط به همين دليل است غوغا راه انداخته اند ورنه داشتن استخر در يك ساختمان كه همه ميدانند عيب نيست و چيز عادي در اكثر عمارات و ويلا ها در تهران است. به آقاي سفير و همكاران شان بگوييد كه راه خود را ادامه دهند. مردم مهاجر قدر شما را ميدانند و خدا پشتيبان شما باشد.
احمدي از قم

>>>   بنده يكهفته پيش رفتم سفارت افغانستان درتهران وضمن ملاقات بايكى ازدوستان شاهد اوضاع واحوال مردم مهاجربيچاره هم بودم كه ازشهرهاى دورومختلف ايران براى اجراى كارهايشان به اين مكان كه نه شبيه يك سفارتخانه بلكه شبيه يك اردوگاه كوچك بود آمده بودند .واقعا شرايطى اسفبارى بود مردم دركنارسرك ها وووووآنچه كه بيش ازهمه براين بى نظمى افزوده بود عدم توجه ورسيدگى مسولان سفارت به اين اوضاع بود .تنها مرجع رسيدگى به اين مشكلات ظاهرايكى دونفرازبخش مهاجرت سفارت بود كه انهم دريك زيرزمينى وجاى كوچك پاسخگوى مشكلات مردم بود.بنده ازيكى ازدوستان سفارت سوال كردم چرابه اين وضعيت رسيدگى نميشه حداقل يك جايى رابراى بودوباش مردم درنظربگيرن تاموردتمسخر رهگذران ايرانى قرارنگيرين .ايشان ميگفت تاحالا مردم چندبارخواستارملاقات باجناب سفيرشدن اما ايشان حتى يكبارحاضربه ملاقات بامردم نشده است.درحاليكه به گفته يكى ازافرادنزديك به سفارت مقامات سفارت بارقمهاى دومليون يورويى براى خودشان درشمال تهران زندگى لوكس ساختند وبه مشكلات مردم بيچاره رسيدگى نميكنند.واين بى توجهى باعث سوء استفاده برخى فروشنده هاى دورگرد ايرانى ورونق بازاركسب وكارايرانيها شده وووو
درمشهد هم متاسفانه وضعيت قنسولگرى افغانستان بدترازتهران است مردم درصف هاى طويل دركنارسركها ....ولى مقامهابه دنبال تفريح وامورات شخصى خودشان من خانمى راميشناسم كه براى يك عريضه معمولى به مشهدمراجعه كرده بود ودرقبال يك نامه معمولى 8يوروازايشان خواسته بود وگفته بودن بروچندروزبعدبيا جواب ته بگير معلوم نيست چه قانونى حاكم هست كه مردم اينطوربايد جوابگوى خواسته هاى نامعقول مقامات محترم باشند وبراثربى برنامه گى اين مقامات به ظاهرديپلمات نما ...تاوانش رامردم اينطور پس دهد...واقعا جرا؟ اينها گوشه هاى كوچكى است ازهزاران مشكلى كه براثرندانم كاريهاى مقامات ماهرروزدرنمايندگيهاى كشوردرايران اتفاق ميفتد وهيچ مرجعى نيست كه پاسخگوباشد ورسيدگى كند به اين مشكلات .البته جدايى ازاين بى نظمى ها بعضى ازكارمندان محلى هم هستند كه مشكلات مردم رادرك كرده وازدل وجان ودرحيطه وظايف شان به اين مشكلات رسيدگى ميكنند كه جاى تشكررادارد.
سيدقاسم موحد

>>>   مشکل مردم افغانستان این است هیچ وخت انسان پاک لایق و با استعداد را دیده نمیتوانند چون همیشه خودشان را نزد وی کم احساس میکنند اینها فقط به زور ادم میشوند نه به بحث و تحلیل در غیر آن چطور امکان دارد که به شخصیت همچو نصیر احمد نور سفیر فوق العاده فعال دانشمند وطن دوست این همه اتهامات را ببندند، خدایا اگر این شخص یکی از دانشمندان ایران میبود شاید روز ها و شب ها در باره وی تبصره میکردند و اظهار خوشحالی میکردند که ایران همچو شخصیتی دارد ، هموطنان ما در ایران هم زندگی میکنند به جای تقلید های بی جا کمی خود پرستی را یاد بگیرند خوب خواهد بود .
و از اغای هوشمند هم خواشمندیم وخت خود را روی این مسایل ضایع نکنید چون خوانده گان این پست ادم های با دانش نیستند که برای اینها دلیل میاورید بعضی اینها ادم های کوچه بیش نیستند . سفیر افغانستان در تهران را همه میشناسد به نظر این افراد فکر نکنم به شخصیت وی کدام صدمه وارد شود .

>>>   به سخنوری که خب مهارت دارین...
یک مستراح برای مراجعین ایجاد کنید که سرگردان به دوکان های وخانه های اطراف نباشند
هوشمند توحقیقت را میگی فکر نکنم زیرا حقیقت ابتدا معرفی خودت هست که با نام مستعار وبه فرمایش سفیر مینوسی
خودت را اصلاح کن وگرنه همین گونه افشاگری ها اینبار با شناخت خودت شروع میشود
من دست نوشته ها را خوب میشناسم
علی احمد مهاجرانی سمنان

>>>   برادران سایی های سفارت و ازجمله دیپلوماتان و شرکای نذدیکشان است به جای اینکه خجالت بکشند به دفاع از نابه سامانی ها میپردازد شما فکر کنید امکانات محدود بحث میکند درحالیکه پول های مصارفات همه حیف میل میشود و سفارت مشکل یک تشناب را برای مراجعین تحیه کرده نتوانستند از این دیگر به چه اندازه بیکفایت باشند ایا منتظر هستند تا تشناب را هم در کمک های دولت ایران به افغانستان برای شان آباد کند و یا اینکه وزیر خارجه از افغانستان برود اول پروژه انرا طرح کند و برای تامین بودیجه مالی شان هم از کشور های دونر کمک بخاهد .جای شرم برای کسانی که از حقیقت چشم پوشی مینماید این ناکامترین سفارت خانه ها در برابر افغانهای شان است .
جمیل از انکارا

>>>   من به حیث یک کارمند محلی سفارت که مدت سه چهارسال است درین سفارت کار می کنم حرفهای هوشمند را کاملا رد می کنم سفیر افغانستان درتهران کاملا یک آدم محافظه کار است وحتی از صلاحیت هائی که قانون به او به عنوان سفیر ونماینده تام الاختیار افغانستان داده است استفاده نمی کند وهیچوقت درفکر حل مشکلات مهاجرین نیست. حتی کوچکترین موضوع را که خودش می تواند وصلاحیت آن را دارد که آنرا حل کند به مرکز راجع می کند وازمرکز هدایت می گیرد وتازمانیکه جواب مرکز بیاید وقت زیادی را تلف می کند. درست است که یک انسان مسلمان ودانشمند است ولی یک مدیر لایق نیست سفارت مدیریت فعال می خواهد اینجا دانشگاه ویا مسجد نیست بهتر است جناب ایشان به دانشگاه تشریف ببرد وتدریس کند تا اینکه درسفارت باشد.
کارمند محلی سفارت

>>>   ازسفیر سوال میکنم :
آقای سفیر دردوره ماموریت شما درسفارت افغانستان درتهران شخصی بنام مشکات رحیمی همراه یک نفردیگر با پاسپو رت خدمت به اروپارفرارکردند یانه ؟ از این سفارت جهت اخذ ویزا به یکی ازسفارت خانه های اروپای با امضا ومهرشما نامه گرفتند یانه؟ ودرحال حاضر دراروپا به سرمی برندیانه؟ شما خبرداریدیانه ؟ اگرشما خبردارید چرا این کار را انجام دادید؟ مگه این یک کارخلاف نیست ؟ اگرخبرندارید خبرنداشتن از اداره که در راس آن هستید خلاف نیست؟ پس امضای ومهر شما را کدام شخص انجام داد؟جناب سفیر مگه چنین موضوعی درمورد خانواده یفتلی (خانمش همراه شش فرزندش) مسؤل امور مالی سفارت به عینه تکرارشد یانه؟ مگه خانم ایشان همراه چهرفرزندش دراروپا هستن یانه؟ و عین موضوع درموردخانم وچهار فرزند رحیمی تکرا شد یانه؟
-آقای سفیر راننده شخصی شماکه مسؤلیت خدمت برای خانواده شمارا داشت همراه ده نفر اعضای خانواده اش به اروپا فرارکرد یانه؟
- درآخرین مرحله خانواده ارساری( خانم وچهارفرزند) کارمند دیپلماتیک برکنارشده سفارت شما به اروپافرارکرد یانه؟
- جناب سفیر چرابه یک دیپلمات برطرف شده که درحدود شش ماه میشودکه به دلیل خیانت به دولت و ملت افغانستان از کار برکنارشده است با زهم از سفارت خانه های اروپای درخواست ویزا میکنید ؟ وخانواده ایشان را به اروپافراری میدهید؟
آقای سفیر دراستخدام هایتان دراین سفارت خیانت نکرده اید؟
مگه این سفارت میراث اجدادی شما واقوام وتبار شما است؟
مگه خودشما نمی دانید که یفتلی درپروسه قرارداد منزل جدید سفارت خیانت کرده ومبالغ زیادی را به جیب زده است؟
مگه جناب شما نمی دانید که ساختمان جدیدکه قرارد داد شده است هیچ مشکلی را حل نمی کند وهیچ دردی را دوانمی کند؟
مگه خودشما نمی دانید که فرهنگ ، صمدی ، وسایرکارمندان سفارت شما به ملت افغانستان خیانت میکنند و وظایف خود را انجام نمیدهند؟
مگه شما نمیدانید که برخی از کارمندان دیپلماتیک ومحلی شما همه روزه درسفارت به فکر زیپ شلوار وزیب کت وشلوار شان هستند؟
مگه جناب سفیر خود شما خیانت های راکه درداخل سفارت همه روزه انجام میگیرد نمی بینید؟
چطور همه میبینند وهمه روزه شاهد این مسایل هستند وشما نمی بینید؟
همین هوشمند چاپلوس ومتعصب تاجیک تبار که ظاهرا هرگز اصلیت افغانی ندارد و اصالت ایشان به کشوری دیگری برمیگردد مسؤلیتش را انجام میدهد؟ ایشان همان خیانت راکه از دستش برمی آید انجام میدهند.
مثلا باید ساعت هشت سرکار بیاید وایشان ساعت یازده میآید ویک ومیرود وخیلی روزها هم هرگزسرکار نمی آید.
اگر زمینه فراهم می بود ایشان مانند سایر همکاران دزد تبارش در دزدی از همه سبقت می گرفتند.
آقای سفیر مگه این سخنا دروغ است یک کم سربه گریبان مبارک تان فروبرید جواب خواهید گرفت.
جعفری

>>>   سفارت افغانستان درتهران بصورت خانوادگی درامده است.زوج ها به شرح ذیل میباشد:
- آقای پوپل وشهناز پوپل براد وخواهر
- هانیه حسنی ، معصومه حسنی ومحمد روزی همسرایشان
- آقای رحیمی وخانم رحیمی شوهروهمسر
-صادق وهمسر ایشان وغیره کسانیکه از قلم باقی ماند ه است.
بانو

>>>   با عرض سلام آقای هوشمند همه این مشکلات که گفتی دلیل بر فساد و چپاول کردن شهروندان نمی شود که شما و همکارانتان به آن مشغول هستید. سفارات افغانستان در تهران بارها آمده ام و به جرات می توانم بگویم از بدترین سفارت خانه ها در جهان است.
سروش حقیقت

>>>   برادر هوشمند...خودت با کدام مدرک تحصیلی وارد سفارت شدی ؟
تمام کسانیکه در سفارت ها وکنسلی ها کارمیکنند شاید بسیار اندک شان مدرک وتحصیلات داشته باشند 95%توسط پارتی به این مقام ها رسیدند وهمه هم فامیل هستند ویا هم نژاد تا از همدیگر همایت کنند وهر کس تلاش میکنند به خودش همایت گر درست کنند اگر یک روز مسولی پیدا شود اینها باز خواست کند اینها همه باید خارج شوند وحتا باید محکمه شوند چون توسط پارتی بازی به این مقام ها رسیدند وجای یک عده آدم زحمتکش را غصب کردند
بینام از وردک

>>>   دزدی و رهزنی در افغانستان یک معمول است که هیچ عیبی ندارد بلکه سبب افتخار و غرور انسانها جاهل هم میکردد .قراریکه مطالعه نمودیم در سفارت ایران هم دزدی از پول ترمیمات سفارت صورت گرفته است که این کار همچنان در انکارا هم صورت گرفت برای سفارت افغانستان بدبخت در انکارا مبلغ یک میلیون و دوصد هزار دالر نقدآ حواله شد تا سفارت ترمیم اساسی شود اما قهرمان که از طرف صلاح الدین خان پسر ارشد ربانی به این جا به صفت نماینده و سفیر معرفی گردیده است همه به نامشان اشنا است( امان الله جیحون) که درانکارا مردم او را به لقب امان جاهل مسما ساخته است این مرد خدا پول ترمیم سفارت را برای خود خانه لوکس انکارا که در سمت اوران ستی میباشد خریداری نمود و سفارت را رنگمالی کرده آثار ترمیم درآن دیده نمیشود آیاکسی هم است از این پروژه سفارت برسی نمایند و از مرد خدا پرسان شود این مبلغ انگفت که برای ترمیم آمده بود به کجا رفت به چه مصرف شد یا خیر

>>>   به نام خدا
با سلام. فقط میخواستم بگم سفیر هیچ تعصبی نداره فقط یه عده از تاجیکان سفارت خود را به سفیر نزدیک و جای هر 3 مستشار سفارت را پر کردن در بخش قونسلی ابتدا سفیر آقای هلالی را تعیین کرد ولی به مرور آقای صمدی با خراب کردن آن جناب جا در دل سفیر باز کرد ناگفته نماند که آقای هلالی به مانند سفیر از پیشکسوتان وزارت خارجه هستند و کمتر کسی هست که نداند ایشان مدت طولانی ریاست قونسلی وزارت امور خارجه را عهده دار بودن و هنوز هم برای برخی امور قونسلی وزارت با ایشان مشورت میشود. امید وارم که هر چه زود تر آقای سفیر از خواب زمستانی بیدار شود و به چاپلوسیها توجهی نکنند.
با تشکر یکی از دوستان سفیر

>>>   به سایت محترم وزین افغان پیپر :در رابطه به مطلب اخیر زنگ چور در سفارت احترامآ مینگارم اروز دارم آنرا بصورت مکمل نشر فرمائید .
1- اولا اقای هوشمند مامور وارده و صادره آتشه فرهنگی بوده و در آن سطح قرار ندارد که در این موضوعات ابراز نظر نمایئد
2- تعمیر که در بالا شهرتهران منطقعه کامرانیه ساخته میشود اصلان اقامتگاه مستشار سفارت بوده که بطورت مخروبه و غیر قابل استفاده بوده حسب فیصله مقامات دیصلاح(وزارت امور خارجه و امور شهر سازی )نقشه شده بعد از منظوری مقام ریاست جمهوری جهت اسکان دپلومات های وزارت خارجه چهار سال قبل در زمان جناب داکتر عبید سفیر آن وقت تهداب گذاری شده است قبلا دپلومات ها مبالغ انگفت را جهت پرداخت کرایه ماهوار منزل مصرف مینمودند که بعدار اعمار تعمیر و نقل مکان در انجا صرفه جوی خوبی خواهد بود .
3- محترم داکتر نور سفیر صاحب انسان خیل نجیب بوده ولی باید اعتارف نمود که مدیریت خیل ضیف دارند
اشحاص ذیل :
1- رحیم الدین صهیب رحیمی سکرتر سوم که برادر خانم محترم مارشال صاحب فهیم 2- عبدالسمع تمنا مسولITسفارت 3_ عبدلرزاق محمدی مسول مرکز تیلیفون سفارت 4_ حبیب درایور مقام سفارت 5_ شمیم خالی درایور آتشه تجارتی به فامیل های خویش با نامه سفارت به اروپا و کانادا فرار نموده اند.
4- یک عده دپلوماتان و آتشه ها مخصوصآ اقای فرهنگ خلاف نورم های دپلوماتیک به کمیشن کاری مانند اغذ ویزه برای اتباع ایرانی و همچنان گرفتن پاسپورت نکاح خط و غیره بر معاجیرین پرداخته بیدون آنکه مطابق لایحه وظایف خود را پیش ببرن
5_ معیاد خدمت دپلومات ها و آتشه ها در خارج از کشور سه سال بوده یک تعداد مانند 1_ هوشمند بالاتر از سه سال چند ماه 2_ گل مکی بخت یاری از سال 1380 الی 1390 بحث آتشه فرهنگی و از آن تاریخ الی اکنون منحیث نماینده وزارت اطلاعات فرهنگ در موسسه فرهنگی اکو و یک تعداد دیگر که میعاد خدمت شان به وزارت های مربوطه شان معلوم بوده نسبت ضعف مدیریت و زدبند ها تا هنوز هم شامل خدمت در سفارت هستن .
ااحترام ک تن از دپلوماتان سفارت.افغانی مقیم تهران

>>>   سلامی به گرمیه پول رشوت و به شیرینیه مال حرام
بنده به همراه همسرم حدوده چند وقت پیش به سفارت مراجعه میکردیم تا پاسپورت های خود را تمدید کنیم 2 روز اول شماره به ما نرسید و ما دست از پا درازتر به هشتگرد بازگشتیم روز 3 که دیگر خونمان به جوش آمده بود مجبور شدیم شماره را از نگهبان هراتی که دمه در حیاط بود به مبلغ 50 هزار تومان بخریم سپس با خوشحالی از اینکه کارمان درست شده و ناراحت از اینکه به اندازه 2 روز حقوقم را به آن مفت خور نگهبان داده ام به باجه تمدید مراجعه نمودم و مدارک را به آقای جهانی دادم سپس پاسپورت همسرم را پس داد و گفت به باجه خانمها مراجعه کند خوشحال از اینکه سفارت به فکر نوامیس مردم هست پاسپورت را
به همسرم دادم که به آنجا مراجعه کند پس از 1 ساعت همسرم آمد و گفت خانمی آنجا جهت تمدید در همان روز مبلغ35 یورو از او در خواست کرده است به خیال آنکه پول تمدید پاسپورت است آن را لای پاسپورت گذاشتم و به همسرم دادم و گفتم که خدا دوستمان دارد که کارمان همان روز خلاص شود پس از 15 دقیقه همسرم به همرا مدارک و یک فیش35 یورویی آمد که پرداخت کنیم به همسرم گفتم که آن 35 یورویی که نقدا دادیم چه شد که گفت آن را بابت اینکه امروز پاسپورتمان را بدهد نقدا گرفت و این فیش بابت پول سفارت است دیگر خونم به جوش آمده بود که این دیگر چه خراب شده ای است با هزار زور و زحمت همسرم را راضی کردم که برود و پول نقد را پس بگیرد و از گرفتن پاسپورت در همان روز منصرف شدیم ( ناگفته نماند که همسرم بار اول از داد و بیداد آن زن بی حیا و دروغگو بسیار ترسیده بود و جرات مراجعه دوباره را نداشت) پس از بار دوم همسرم گریان آمد و گفت که آن خانوم با سر و صدای زیاد و با حالتی طلبکار گفته که از کسی پولی نقدا نگرفته است بعد از آن برای شکایت به پیش رییس یا سفیر رفتم که نگبان دم در گفت برو دایی مدرکی اگر داری بیا اگر نه هیچ اینبار رفتم و فیش را پرداخت کردم و به همسرم دادم و خود نیز همراهی اش کردم درون اتاق 2 نفر خانم بودن که یکی کار اموز و دیگری خانمی به اسم خلیلی که همه کاره بود نشسته بودند با مراجعه به خانم خلیلی باز این زن حیله گر و بد اخلاق و شیطان صفت سر من و همسرم لچری کرد و ما را تهدید کرد که پاسپورتتان را دیگر نمیدهم .خلاصه میکنم که اگر کارتان در سفارت بود با جیبی پر پول و دهانی بسته بروید که اینجا به مانند ادارات داخل افغانستان و شاید بدتر هم باشد .
به امید آنکه سفیر و یا شخصی مسوول اینرا بخواند و اگر زورشان به این رشوت خوران و حیله گران رسید آنها را مجازات کنند.
فرید تاجیک هشتگرد

>>>   باسلام به خدمت تمام همشهریان مهاجر درتهران.به امید روزیکه همه ما درسایه صلح آرامش درکشور عزیزمان بدون دغدغه‌های فعلی زندگی کنیم.
خودم کارمند هراتی جلو دروازه سفارت هستم بنابه گفته فرید تاجیک که 50 هزار پول گرفتم .
آقای فرید تاجیک اگر راست میگی بیا خودم باهم میریم پیش سفیر صاحب اگر گرفته بودم همان موقع استعفا میدم .کاری که ما انجام میدیم بیشتر به اجر معنوی آن فکر میکنیم باز شما خودت را جای ما بگذار با این مراجعین که بلد نیستن صف به ایستند وهیجان پیشنهاد رشوه میکنن تا حق هموطن خودرا ضایع کنند.برایتان متاسفم آقای فرید تاجیک.روزی همه ما پاسخگو خواهیم دربرابر اعمال مان.

>>>   سلام
خدمت همه هم وطنان عزیز و گرامی
من سالی یک بار برای تمدید پاسپورتم به سفارت میرم
سفارت قبل از همه چیز یک برنامه ریز خیلی قوی میخواد که بتونه روزانه کار این همه ارباب رجوع را حل کنه اکثر همه از شهرستان می آیند مثل خودم که از کرمان می آیم
چون ما همه افغانی هستیم فکر میکنیم که کارمندای سفارت نوکر ما هستند و باید همون لحظه کارمون رو راه بیندازند ولی خداییش رشوه خواری هم هست داخل سفارت متاسفانه این بند )پ( قانون اساس ما ))پول و پارتی(( هنوز از افکار طالبانیسم و کهنه کار بعضی از کارمنداان حذف نشده ولی بعضی از کارمندان هم در سفارت هستند که قابل هستند که خودم دیدم یک شخصی در بین صفحات پاسپورت پول گذاشت و اون کارمند تا پول ها را دید نزدیک بود که پاسپورت را پاره کند و به شخص ارباب رجوع گفت که برو پاسپورتت نمی دم
به نظرم این بهترین کارمند سفارت بود یک آقای میانسال که در قسمت تمدید پاسپورت و در حیاط سفارت گوشه سمت چپ اون باجه ای بود که کار میکرد
ولی مدیریت و برنامه ریزی قوی تنها راه چاره برای هم وطنان ما در سفارت هست
مثلا همین برنامه عکس و کپی ها اگر یک تایپ تکثیری داخل سفارت قرار بدن هم وطنای ما دیگه اینقدر حیرون نمیشن که بروند بیرون و هزار تا منت و .... سر ما بزارند و همین طور این مبلغ یورو و صرف شدنش که خیلی هزینه داره و باید چند برابر پول به اون دلالای بیرون سفارت بدیم
کلا خیلی از این اشتباهات داره سفارت همه برنامه ریزی میخواد
آقا و خانم کارمند سفارت تو رو خدا رشوه نگیر
آقا و خانم کارمند سفارت برنامه ریزی کن نه اینکه پشت سر هم بنشینی و چایی بخوری
خیلی ها در ایران هستند که مدرک دانشگاهی و درکشون از تویی که اونجا نشسته بالاتره ولی تو باهاش درست حرف نزدی
میدونی ما اافغانی چی رو درست بلد نیست
ما افغانی صد منهی یک را صفر میکنیم
هنوز یاد نگرفتیم که صد منهی یک میشود نود و نه
امیری از کرمان

>>>   سلام فرید تاجیک هستم
آقای نگهبان هراتی فکر کردین ما ... هستیم اگر من بیام سفارت و اسم واقعی خودم را بدهم و بر فرض که پیش مسوولین برویم از کجا معلوم که به من تهمت کاره دیگری را نزنید و اقامت مرا باطل و خودمم ضرب و شتم نکنین سالی 1 بار برای تمدید میایم و اگر قرار بر دادن رشوت باشه میدم که اقامتم باطل نشود و فکر میکنم پولم را به فقیری دادم و گشنگانی را سیر کردم. من واقعا برای مسولین آنجا متاسف هستم که بجای بر خورد با رشوت خواری و زور گویی به آنها اجازه ادامه فعالیت میدهند.
با تشکر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است