سفر سرتاج عزیز پیام مشخصی نداشت
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۳    ۱۳۹۳/۷/۳۰ کد خبر: 82033 منبع: پرینت

حکومت وحدت ملی با حرکت های آغازین خود توانسته است امیدواری زیادی در بین مردم ایجاد کند. ملت افغانستان پس از تحمل چند دهه جنگ و ناامنی در کشور و دوره ی طولانی تشنج انتخاباتی امیدوارند که این حکومت بتواند وعده های خود را عملی سازد و گامی بزرگ به سوی تحقق آرمان های ملی بردارد. اشرف غنی احمدزی و هم داکتر عبدالله از شخصیت های با تجربه ی کاری در حکومت بوده اند و شعارهایی بسیاری در راستای حکومتداری خوب و مبارزه با فساد داده اند، بنابراین انتظار می رود که از 13 سال گذشته تجربیات خوبی آموخته باشند و منافع ملی را در انتخاب و تصمیمات خود در نظر بگیرند.

داکتر نیلوفر ابراهیمی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «یکصد روز اول» گفت: حرکت ها و اقدام های حکومت وحدت ملی تا به اکنون بسیار خوب بوده و مردم در حالت امیدواری به سر می برند. رای مردم به حکومت وحدت ملی و به وعده های زیادی که دو نامزد انتخاباتی داده بودند در صندوق ریخته شده است. یکصد روز نخست ریاست جمهوری ثابت خواهد کرد که این افراد چقدر به وعده های خود جامه ی عمل می پوشانند.

وی افزود: کابل بانک که یکی از موضوعات بسیار مهم کشور و یکی از دلایل بحران اقتصادی کشور محسوب می شود باز کردن این پرونده و دستور بررسی آن خوشبینی زیادی را در بین مردم ایجاد کرده است. بهتر است جنبه ی مثبت اقدام های حکومت را برای مردم پررنگ سازیم تا این امیدواری از بین نرود.

ابراهیمی با تاکید بر تفاهم دو شخصیت اول کشور گفت: چیزی که بسیار اهمیت دارد تفاهم دو شخص اول مملکت یعنی اشرف غنی احمدزی و داکتر عبدالله است. توافق این دو شخص برای تشکیل حکومت وحدت ملی یک گام مثبت برای مردم افغانستان به شمار می رود. از سوی دیگر تاخیر در گزینش افراد کابینه یکی از نقاط منفی حکومت است. این تاخیر بیانگر این مساله است که هنوز دو تیم که با یکدیگر یکجای شده اند در موضوع افراد کابینه به توافق نرسیده اند. دوم، این که تعداد کرسی ها نسبت به افراد وعده داده شده کمتر است.

به باور نیلوفر ابراهیمی این دو تیم در انتخاب افراد مشکل دارند زیرا تعداد کسانی که به آنها وعده ی ریاست و وزرات داده شده بیشتر از تعداد جایگاه مورد نظر است و آنها نمی دانند که چگونه هواخواهان و طرفداران خود را خشنود نگاه دارند. من امیدوارم که رهبران سیاسی کشور دلخوش ساختن اطرافیان و حامیان خود را به منافع ملی ترجیح ندهند و به زودترین فرصت افراد شایسته را برای گرفتن رای اعتماد معرفی کنند.

عضو مجلس نمایندگان اظهار داشت: ملت از اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان و داکتر عبدالله رییس اجرایی توقع دارند که ترکیب قومی بر اساس شایسته سالاری در نظر گرفته شود و هر قوم تصویر خود را در حکومت وحدت ملی ببینند و جوانان گمنامی که صلاحیت و دارای مدارک بالای تخصصی هستند در حکومت شامل شوند.
هر دو شخصیت سیاسی کشور تاریخ کشور را به مراتب بیشتر از هر شخص عادی خوانده اند پس بهتر است کارهایی را روی دست بگیرند که در تاریخ به عنوان چهره های مثبت ثبت گردند. گزینش کابینه اولین و مهمترین گام حکومت وحدت ملی و آزمایش اولیه ی داکتر اشرف غنی و داکتر عبدالله است تا مشخص شود که این افراد منافع شخصی را در اولویت قرار می دهند یا منافع ملی را. در صورتی که منافع شخصی و گروهی در نظر گرفته شود اعتماد و حمایت مردم از این دو شخص و این حکومت به زودترین فرصت از بین می رود.

وی سفر اخیر سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان را حاوی یک پیام مشخص ندانست و گفت: داکتر اشرف غنی به علت تجربه ی کاری که در دوره ی انتقالی داشتند از اهداف و خواسته های پاکستان اطلاع کافی دارند. آنچه که در روابط دو کشور بسیار مهم است احترام گذاشتن به حریم سیاسی یکدیگر است خصوصاً پاکستان باید آن را به عنوان خط سرخ مردم افغانستان بپذیرد. تا وقتی که گام عملی از سوی پاکستان در راستای وعده هایی که داده است انجام نشده، خصوصاً تا وقتی حملات راکتی پاکستان به کنر متوقف نشده است اشرف غنی به این کشور سفر نکند، این می تواند بیانگر یک نوع جدیت حکومت افغانستان در قبال منافع ملی کشور باشد.

ابراهیمی در پایان تصریح کرد: ما در طول 13 سال شاهد بودیم که سیاست های نرم و کج دار و مریز حکومت افغانستان در قبال پاکستان هیچ نتیجه ای نداشته است بنابراین با تجربه ی سیزده ساله باید گام های جدی و استواری را در تغییر سیاست خارجی خود برداریم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وکیله صاحب نیلوفر همیشه که من صحبت های وی رادربرنامه های تلویزیون هادیده و سنیده هم واقعا درگفتار موصوفه جنبه های مثبت در رابطه به منافع ملی کشور ابراز نموده ودرهمه موارد ازخود یک ابتکار ملی ووطندوستی نشان داده است درمورد فوق که یادآورگردیده است مورد تایید وقابل تمجید بوده ازاینکه یک خانم دلسوز به مردم افغانستان بوده همیشه واقعیت رابرملانموده
بنا درمورد فوق با ایشان هم نظرمیباشم از بارگاه خداوند متعال (ج) خواهام ابادی وسر بلندی وشگوفایی کشورعزیز ما هستیم باتقدیم احترامات فایقه به تمام مردم رنجدیده افغانستان.
عمر فاروقی .

>>>   پاکستان می خواهد دایم در افغانستان یک حکومت دست نشانده باشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است