قطعنامه برنامه ملی برای زنان افغانستان، امضا شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۳    ۱۳۹۳/۷/۳۰ کد خبر: 81982 منبع: پرینت

ضرار احمد عثمانی سرپرست وزارت خارجه برنامه عمل ملی افغانستان برای زنان افغانستان، صلح و امنیت را امضا نمود.

در نشستی که به همین منظور در سالن ملاقات های وزارت خارجه دایر گردیده بود، محترمه سیده مژگان مصطفوی معاون مسلکی وزارت زنان، محترم همایون فوزی معاون پالیسی وزارت دفاع ملی، محترمه ناجیه طارق معاون عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه، محترم همایون رسا معاون ریاست عمومی امنیت ملی، محترم احمد ولی حکیمی معاون مالی و اداری وزارت مهاجران و عودت کنندگان و محترمه حسینه صافی نماینده جامعه مدنی اشتراک ورزیده بودند.

نخست، محترم عثمانی از دستاوردها و پیشرفت های کشور طی سیزده سال گذشته در عرصه های حقوق بشر و حقوق زنان یادآوری نمود و گفت: جای بسیار خوشی است که امروز برای صدها و هزارها دختر جوان افغانستان در مکاتب و دانشگاه های کشور زمینه تحصیل مساعد گردیده است و زنان تحصلیکرده افغانستان در ادارات ملی و بین المللی ایفای وظیفه می نمایند. زنان افغانستان در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجارتی، امنیتی و فرهنگی حضور و نقش فعال داشته و این پروسه ادامه خواهد یافت.

همچنان، محترم عثمانی از سهم، نقش و حضور فعال زنان دیپلومات افغانستان در وزارت خارجه یادآوری نمود و گفت: در آخرین امتحان کنکور این وزارت، خانم های بسیار لایق و فعال به دستگاه دیپلوماسی کشور راه یافته اند و این امر نشان دهنده آن است که دولت افغانستان برای حفظ و خدمت به حقوق بشر و حقوق زنان افغانستان متعهد و مصمم می باشد.

بعد از پایان سخنان، سند متذکره توسط محترم عثمانی و مسوولان هیات متذکره به امضا رسید.

گفتنی است که طبق قطعنامه شماره 1325 سال 2001، شورای امنیت ملل متحد، افغانستان متعهد شده است که تعهدات بین المللی را در قبال حفظ، تحقق و خدمت به حقوق بشر و حقوق زنان در عرصه های سیاسی و اقتصادی رعایت نماید. بدین ترتیب، با همکاری جامعه جهانی و نهادهای بین المللی حقوق بشر از جانب دولت افغانستان، از دو سال به این طرف، پروسه تدوین برنامه عمل ملی افغانستان برای زنان افغانستان، صلح و امنیت روی دست گرفته شده است.

افغانستان سی و هفتمین کشور جامعه بین المللی می باشد که پلان عمل ملی خویش پیرامون قطعنامه شماره فوق را تایید و امضا نموده است.


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است