سهمگيرى هزاره ها در قدرت، تابوى سياسى!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۰    ۱۳۹۳/۷/۲۹ کد خبر: 81914 منبع: پرینت

واشنگتن پست نوشته است كه استاد محقق بيست تا بيست و دو درصد از قدرت را براى جامعه هزاره مى خواهد. همچنان گفته است كه در برابر اين خواسته محقق هم تيم اشرف غنى احمدزى و هم كسانى در تيم عبدالله مشكل دارند.

سهمگيرى هزاره ها در قدرت در تاريخ افغانستان هميشه يک تابوى سياسى بوده است. سه سال مقاومت خونبار و پرهزينه غرب كابل هم بر محور همين سهمگيرى سياسى هزاره ها در قدرت شكل گرفت. شهيد مزارى نامدارترين و دلسوزترين رهبر تاريخ هزاره ها نيز تا پاى جان بر اين خواسته ايستاد و تسليم نشد.

استاد محقق اولين رهبر سياسى در تاريخ معاصر هزاره ها است كه يک حمايت ثابت شده هفتاد-هشتاد درصدى جامعه هزاره را با خود دارد. اين رهبرى هم در سطح افغانستان و هم در سطح كشورهاى خارجىِ دخيل در معادلات قدرت، تثبيت شده و محرض است. بنابرين استاد محقق صلاحيت و مشروعيت چنين دعوايى را دارد و بايد تا آخرين توان روى اين خواسته هاى تاريخى ايستادگى و مقاومت كند و تلاش كند تا با توجه به شرايط يک دستاورد حداكثرى داشته باشد.

تا اينجاى كار، استاد محقق تمام وزن اش را روى حمايت از داكتر عبدالله هزينه كرده است و داكتر عبدالله بدون محقق، بى هيچ شک و ترديدى در جايگاه فعلى قرار نمى گرفت. حالا نوبت به عبدالله رسيده است تا از تمام توان خود براى حمايت از خواسته هاى محقق بهره بگيرد. عبدالله و حوزه سياسى مربوطه اش بايد بدانند كه اين انتخابات نه اولين جنگ قدرت در افغانستان بود و نه آخرين اش، هر همكارى و تعامل در آينده، شديدا تحت تاثير مقدار حمايت آنها از استاد محقق است.


جعفر عطایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نمیدانم چوکی گرفتن چندنفرهزاره یااوزبیک شکم چندنفرراسیرمیکند؟ چراقومیت بجای مفکوره ؟ آیا این ریش سفیدان بی مفکوره سیاسی ولایت و قریه خودرا افغانستان میداند؟ کجاست آن حزبی که افغانستان راوطن خوددانسته اوزبیک یاپشتون رامقرروانکشاف بی امتیازراعملی کند. وای به آن روزیکه عضوحزب دموکراتیک بجای قوم مفکوره راازخودوکارآمدملت میدانست. چقدربدبخت شدیم.
بیطرف

>>>   اگر اين سخن واقعيت داشته باشد،محقق خود را هم در دنيا وهم در آخرت خوار ميكند، از خداوند واز روز اخرت بترسيد كه در روز واپسين حساب وكتاب جواب دادن بسيار مشكل است، بگزاريد افغانستان آرام شود ومردم با چهره خندان زندگى روزمره خود را پيش ببرند، قدرت همه شما ها را ديوانه كرده؟
عبدالله ريحان

>>>   هزاره ها حق دارند که دعوای حق نمایند چونکه اختیار اگر به پشتونها و تاجکها که اکثریت را تشکیل میدهد پرداخته شود اینها حق که شایسته هزاره ها است نمپردازند و هزاره ها افراد شایسته زیادی دارند و از عهده مسوولیتها بخوبی برامده میتوانند مشکل که هزاره ها دارندتعدادی اندکی شان دین سیتز و کم حوصله اند که باید این نقیصه از بین برده شود بخصوص دین ستیزی، چونکه دین ستیزی پدیده است که برای هیچ کسی قابل قبول نیست و دیگر اقوام بطور جمعی از این موقف حمایت نمیکنند بلاخره هزاره ها منزوی میگردند.
ایمل غزنوی

>>>   ایمل غزنوی به نظرم اصلا تو از دین دیګر برداشت داری هزاره یګانه مردم است که بالای دین ومذهب خود مردانه ایستاده ودردامن هیچ دین ومذهب ساخته وپرداخته اسراییل و سعودی و امریکا نرفته وبا عمال انتحاری ادم کشتن وصدها جنایت که امروز دردین اسلام لکه ننګ شده دوری جسته اند جناب اګر هر مذهب دین واین که دران انتحار کشتن مخلوق خدا وصد ها بدعت دیګر که دین را بګذار حتی انسانیت را شرمنده میسازد من به عنوان هزاره ازان نفرت دارم .

>>>   من به عنوان یک پنجشیری افتخار میکنم استادمحقق رهبرما است
چونکه همه فارسی زبان هستیم بعد پشتونها دشمن مشترک ما است
گل محمد میری

>>>   محقق یک رهبر واقعی برای برادر های هزاره
فهیم امیری کنر

>>>   اقوام افغانستان با هم برادر و برابر هستند،ضمن احترام به شهید مزاری و پرچمدار طریقش جناب محمد محقق، لازم میدانم نکاتی را تذکر بدهم، محمد محقق امروز تمثیل جامعه تشیع افغانستان میباشد،انتظار آنست ایشان از لایه های قومی و مذهبی به متن جامعه افغانستان ورود نموده و با ایفای نقش ملی، جایگاه فراقومی خود را تثبیت نمایند، آرزومندم شاهد روزی باشم که هزاره ها، استعداد مدیریت کشور را بر مبنای ادبیات سیاسی متکثر بدست آورند، در خصوص دولت در حال ساخت افغانستان، باید بگویم افرادی را به عنوان اعضای کابینه انتخاب نمایید که شایستگی و ظرفیت اداره مجموعه پیشنهادی را داشته و مستقل، پاکدست، متعهد باشد، وزرایی در کابینه کرزای آمدند که نه برنامه ای برای اداره و بهبود امور داشتند و نه تعهدی به کشور و مردم، فساد را نهادینه کردند با نیروهای مومن و لایق بنای تعامل نداشتند و بعد از دوره وزارتشان باز راهی ممالک بیگانه شدند، به رییس جمهور محترم پیشنهاد میکنم کسانی که نامزد احراز وزارت میشود میبایست دارای پلان بهبود عملکرد و شفافیت اداره باشد، با ارزوی کامیابی دولت وحدت ملی -
غلام نبی موسوی -

>>>   به گل محمد ( كه احتمالآ قرباتعلي باشد ) و فهيم ( كه احتمالآ رضا ) باشد . قبول كرديم دشمني و دوستي تان را به شرطي كه در كوته سنگي و دهبوري دهمزنگ و افشار كه تا هنوز بوي خون ميدهد شر تان به ما نرسد

>>>   به گل محمد امیری!!!
افتخار تان زیاد تر وپایه دار تر خواهد شد که جناب محقق را یکبار دیگر در در ولسوالی پینجشیر داماد بسازید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است