سال های پیش رو...
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۰۷    ۱۳۹۳/۷/۲۸ کد خبر: 81873 منبع: پرینت

داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت افغانستان در جمع بزرگان مردم گفت: سال های سختی پیش رو داریم، مردمی که بخاطر دیدن و تبریک گفتن مقام ریاست اجرایی جمع شده بودند، منتظرسخنان داکترصاحب عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی بودند. ایشان در جمع حاضران طی سخنان مبسوطی به تشریح برنامه های حکومت اشاره داشت در بخشی از سخنان خود به این مساله اشاره داشت که سال های دشواری درپیش رو است. ایشان پنج سال آینده را سال های دشوار در کار حکومت وحدت ملی اعلام داشت.

شکی نیست که پنج سال آینده یکی از دشوارترین سالهای زندگی مردم افغانستان خواهد بود. نیروهای بین المللی تا چند هفته ای دیگر از افغانستان خارج می شوند. مطابق فیصله لیسبون در پایتخت پرتقال، ماه دسامبر2014 ضرب الاجل نهایی خروج نیروهای بین المللی از افغانستان می باشد این جدول زمانی غیرقابل تغییر است نیروهای خارجی در این تاریخ از کشور خارج می شوند. اگر چنانچه سند همکاری های امنیتی دو جانبه به امضا نمی رسید، بدون تردید نیروهای بین المللی تماما از افغانستان بیرون می شد. برخی می گفتند که چنین کاری صورت نمی گرفت زیرا آمریکا برای اهداف دیگری درافغانستان آمده است ولی واقعیت این است که اگر سند امضا نمی شد تجربه عراق در افغانستان تکرار می شد ولی حالا این سند به امضا رسیده است بین ده تا دوازده هزارنیروی آمریکایی و بین المللی در افغانستان باقی می ماند.

این تمام کار نیست حضور نیروهای بین المللی در افغانستان در سقف محدود با وظایف معین، نمی تواند باربزرگ امنیتی را ازدوش مردم و اردوی افغانستان و نیروهای امنیتی را، کاهش دهد. بار، بسیار بزرگی به دوش نیروهای افغان گذاشته می شود. ازاین بابت روزهای سخت امنیتی را مردم پیش رو خواهد داشت.

نیروهای خارجی درطی سیزده سال گذشته یک بخش بزرگی از جنگ و عملیات علیه طالبان را به عهده داشت ولی حالا تمامی مسوولیت های امنیتی و جنگی به دوش مردم و نیروهای افغانستان سپرده می شود. اینکه مقامات حکومتی تاکید دارند که درپنج سال آینده روزهای دشواری را داریم. شک نداشته باشیم که یک بخش ازاین دشواری ها برمی گردد به مسایل امنیتی. در ولایت سرپل همین دو روز پیش دریک کمین ده ها نفرازنیروهای امنیتی توسط طالبان کشته و به اسارت گرفته شدند و گفته می شود مناطق بسیار زیادی دراین ولایت به دست نیروهای طالبان با ماهیت های مختلف داعش، طالبان، جنبش اسلامی ازبکستان و گروهای خارجی دیگر افتاده است. این مساله دال مرکزی است که نیروهای امنیتی افغانستان دشواری های زیادی در پیش رو دارد دلیل این همه کشتار گسترده نیروهای پولیس دریک زمان کوتاه، تنها یک امر است و آن اینکه این نیرو وقتی در محاصره دشمن قرار گرفت و هرچه اصرار به کمک داشت کسی به آنها نتوانست کمک برساند و به این صورت تنها در یک مورد 22 سرباز به قتل می رسند و چندین تن به اسارت گرفته می شوند و مناطقی زیادی دراختیار دشمنان مردم قرارمی گیرد.

کمبود تجهیزات زمینی و هوایی از عمده ترین دشواری نیروهای امنیتی ما است. گرچه نیروهای امنیتی افغانستان در مقایسه با نیروهای امنیتی از نوع عراق، بسیار ورزیده و آب دیده است ولی چه کنیم نیروی آب دیده ای که امکانات زمینی و هوایی دراختیار نداشته باشد. عمده ترین مسوولیت حکومت وحدت ملی تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی می باشد. نیروهای بین المللی در سال های پیشرو براساس سند همکاری دو جانبه امنیتی تنها یک وظیفه دارد و آن اینکه به نیروهای افغانستان آموزش، مشوره و تجهیزات دراختیارشان بگذارند اما اینکه در عملیات جنگی دخالت داشته باشد را دیگر ما در اسناد نداریم برخی می گویند: نیروهای آمریکایی توسط طیاره های بی سرنشین کماکان به عملیات نظامی شان ادامه می دهند این حرف درست است اما موضوع عملیات طیاره های بی سرنشین، هرچه باشد اما طالبان نیست.

آنها در استراتژی شان با صراحت اعلام داشته اند که دشمن آمریکا القاعده می باشد و تا زمانی که القاعده باشد آمریکا باوی درحال جنگ خواهد بود. عملیات بی سرنشین در افغانستان اگر صورت بگیرد که می گیرد، موضوع آن تنها شبکه های القاعده خواهد بود. پس از سال 2014 آمریکا در افغانستان عملیات نظامی علیه طالبان ندارند این تنها نیروهای افغانستان هستند که با طالبان و دیگر موجهای نفرت از نوع داعش و ده ها زهرمار دیگر خواهد جنگید. از این باید تنهایی نیروهای افغانستان در جنگ با دشمنان بیرحم نیز خود از یکی دشوارترین سالهای پیش روی ما می باشد. تجربه عراق خیلی برای ما تازه است و باچشم خود می بینیم که دراین کشور چه می گذرد اگرهمین حالا عملیات هوایی آمریکا و متحدان اش نباشد بغداد سقوط کرده است.

این مساله در کنار سایر چالش ها در حال حاضر بسیار جدی است. رییس جمهور کرزی چنین گرفتاری را نداشت وی حکومت انحصاری از نوع علاقمندی خود را ساخته بود در ابتدا با حمایت جامعه بین المللی همه کارهایش مورد تایید قرارگرفت. کسانی که با سیاست های کرزی مخالفت می کردند آنها را انگ جنگ سالار و ناقضان حقوق بشرمی زد.

البته رییس جمهورکرزی بگونه ای حکومت خود را ساختارداد که کسی نمی توانست به سادگی تشخیص دهد که حکومت وی عاری از مجاهدان گذشته و خالی از اقشاراجتماعی و ترکیب ملیتی است. درحکومت وی شما دو چهره نامدار دوران جهاد را داشته اید معاونان رییس جمهور کرزی صفتی مجاهد بودن را داشتند و آن را از افتخارات خود می دانستند. در اوایل، رییس جمهورکرزی چوب حضور آنها در حکومت خود را برای نقشه دیگری که داشت تحمل کرد اما درنهایت یک نوع ضمانت متقابل ایجاد شد به این معنا که رییس جمهور بقا و دوام خود را در معاونانش تعبیر می کرد.

یک خارجی می گفت: اگر کرزی حمایت نشود خوب طبیعی است باید حکومت جنگ سالاران دیگر را قبول کرد. ساختارحکومت افغانستان همین است که رییس جمهور و معاونانش درنظام ریاستی نقش اول را دارند. حال این سیما تغییرکرده است.

در انتخابات 93 یک چرخش مهم و یک صد هشتاد درجه ای ساختاری ایجاد شده است. حکومت وحدت ملی اصولایک پدیده ای تازه و هم قبول شده است. ساختاراین حکومت از ساختار حکومت گذشته بسیار متفاوت است درحکومت وحدت ملی نمی شود از روشهای گذشته استفاده کرد. مقامات کلیدی بین دو مقام رییس جمهور و رییس اجرایی به گونه برابرتقسیم می شود دو تیم به گونه برابر در ساختار حضور باید داشته باشند در متن موافقتنامه یک کلمه دیگری هم داریم که در سایر مقام های حکومتی توزیع قدرت برابرگونه هردو جانب در نظر گرفته شده است. حال تمامی بحث های دو طرف روی ساختار تازه با مفاهیم نو می باشد دو تیم باید خود را عادت دهند و در چهارچوب توافقات بعمل آمده در تمامی سطوح اقدام به ساختار برابر و برابرگونه دو جانب را داشته باشد.

این چالش بزرگی سیاسی میان دو تیم می باشد. از مراسم تحلیف تا کنون زمانی زیادی گذشته است ولی کار ملموسی در مورد ایجاد ساختارمشترک صورت نگرفته است و این مساله برمی گردد به همان جدال ها و نقاش های سیاسی در مورد تعریف و ایجادساختار میان دو تیم و این جدال وجود دارد. بنابراین برداشت های متفاوت، بسیار درد ساز خواهد بود. یکی از تحلیلگران مرتبط به تیم داکتر صاحب اشرف غنی در زمان پیش از مراسم تحلیف، برداشتی را از توافقات سیاسی ارایه می کرد که برای تیم داکترصاحب عبدالله نا آشنا به نظرمی رسید وی می گفت: توزیع قدرت با معیارهای اجتماعی، سمتی، قومی فرهنگی باید صورت بگیرد حکومت وحدت ملی سیمای وحدت ملی با معیارهای اجتماعی، سمتی، قومی و.. باشد وی قبول نداشت که توزیع قدرت میان دو تیم انتخاباتی صورت می گیرد.

باید بگویم که هنوز نوع قرایت و روایت از توافقات سیاسی حل نشده است هنوز وضعیت کابینه مشخص و ترکیب و مشارکت دو تیم روشن نیست. هنوز سرنوشت پست های کلیدی و غیرکلیدی و سرنوشت پست های سیاسی در حکومت وحدت ملی روشن نیست. درحالی که اولویت های رهبران حکومت وحدت ملی ایجاد ساختار مشترک است. کنفرانس لندن پیش رو است دراین نشست انتظار می رود که وزرا جدید با برنامه تازه شان باید شرکت می کردند. جامعه جهانی به شدت نگران واریز کردن کمک های شان در سازکارهای حکومت افغانستان می باشد حکومت نو باید به آنها اطمینان دهد که پول شان ضایع نمی شود. وقت بسیار اندک و پیشرفت ها بسیار کند به نظر می رسد این اختلافات سیاسی اگر به درستی مهار نشود می تواند از عمده ترین دشواریهای پنج سال آینده باشد. توزیع قدرت و مشارکت ملی در چهار چوب موافقت نامه از کلیدی ترین مسوولیت ها است.

شما وقتی که به موافقتنامه دو طرف می بینید در این سند گفته شده است که تمامی پست های مقامات حکومتی به صورت برابر و برابرگونه دو جانب میان طرفین توزیع می شود و بازهم گفته شده است که درتعیین مقامات حکومتی حال چه کلیدی و چه غیرکلیدی، ملاحظات اجتماعی، مدنی سمتی و قومی را نیزباید درنظرگرفت یعنی اینکه قدرت در انحصار دو تیم نباشد. خوب برای شناسایی پست های سیاسی باید طرفین کار نمایند این اولین مرحله کاری دو طرف است که پست های سیاسی حکومتی را شناسایی نمایند.

مرحله دوم این است که پس از شناسایی پستهای سیاسی در سطح وزرا، ولایات، نهادهای مستقل، سفارت ها و... شناسایی و تعریف کلیدی و غیرکلیدی پست ها است این مطلب به این دلیل اهمیت دارد که تمامی مفاهیم در توافقنامه درج شده است و همه هم به متن و محتوای آن آشنایی دارند یک مساله محرمانه و پنهانی نیست. در توافقات سیاسی به صراحت به مقامات و ادارات کلیدی امنیتی، اقتصادی و نهادهای مستقل اشاره شده است. بنابراین تمامی پست های سیاسی در ذات خود کلیدی و غیرکلیدی را شامل می شود وزارت های کلیدی غیرکلیدی سفارت ها و لایت های کلیدی و غیرکلیدی را داریم. این مرحله هم یکی از کارهای است که طرفین درساختار حکومت وحدت ملی به آن توجه خواهند کرد و باید به جمع بندی و دیدگاه واحدی دست پیدانمایند. ازاین دو مقوله که بگذریم مرحله سوم مطرح می شود و آن توزیع مقامات کلیدی و غیرکلیدی به گونه برابر و برابرگونه هردو جانب است.

رییس جمهور غنی روی مساله تقسیم قدرت ملاحظاتی دارد و بجای تقسیم قدرت روی کلمه توزیع قدرت تاکید دارد. بنابراین توزیع قدرت نیز یکی از مراحلی است که ساختارحکومت وحدت ملی آن را طی نماید و آن را داشته باشد در توزیع قدرت ملاحظات ملی در نظر گرفته شود و مرحله پایانی و نهایی هم این خواهد بود که دو جانب پس از طی مراحل، شناسایی پست های سیاسی، شناسایی کلیدی و غیرکلیدی، توزیع مقامات، به مرحله تعیینات دست پیدا می کنند. دو تیم در تعیینات معیارهای شایستگی، ترکیب قومی، سمتی و ملاحظات نیروهای مدنی جامعه زنان را داشته باشند یعنی اینکه قدرت تنها میان دوتیم تقسیم نشود این ها مفاهیمی است که در سند ذکرشده است. اینها هم درکوتاه مدت و هم در بلند مدت مراحل دشواری است که مقام ها حکومت وحدت ملی با آن در پنج سال آینده رو برو می باشند و تنها با عزم ملی و حسن نیت و همکاری متقابل می توان به این هدف دست یافت.



محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   انشاالله که تا پنج سال اینده رییس اجرایی از تبریکی مردم خلاص نخواهد شد وشاید این کار یک مصروفیت خیلی مهم برای داکترعبدالله باشد چراکه تاحال رییس اجراییه کدام وظیفه رسمی خاص ندارد همین تبریکی ها میتواند ایشانرامصروف نګهدارد
صلاح الدین ازشهرمولاعلی

>>>   حا ل دیگر بر ای هر دو ریس جمهور خدا داد هر دوی شان در غم دیدارها و مهما نی ها هستند مردم به چه رقم زند گی می کنند انها به عو ض اینکه شب وروز
در غم تشکیل کا بینه با شند فقط در غم این هستند که به کدام کشو ر سفر نما یند و تمام روز به همرا ی کی دیدنهای بی مفهوم نمایند روی خدا را ببیند شش ماه مردم را در انتخابات مصروف ساختید و حال چند ماه شما یک کابینه جور کرده نمی توانید دیگر بس است این قدر فریب دادن مردم

>>>   امریکا از داعش خواست تا به موصل و تکریت و بغداد حمله کند تا بغداد سقوط کند و امریکا یک حکومت دستنشانده مثل افغانستان را سرکار بیاورد.اما یک کشور دوست عراق نگذاشت بغداد ساقط شود.طیاره های جنگی امریکا به اسم مبارزه با داعش سربازان اردوی عراق را بمبارد می کنند و وقتی مقامات عراقی از امریکایی ها پرسان می کنند که چرا اینکار را کردید همان جوابی را میدهند که بعد از بمبارد سربازان و پولیس افغان (بجای طالبان) میدادند.یعنی می گویند( اشتباه شده!! یک هیئت برای بررسی روان کردیم.صبر کنید تا نتیجه معلوم شود. و ما تا قیامت صبر خواهیم کرد !!!)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است