صدای زنگ چور در سفارت افغانستان در تهران
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۴    ۱۳۹۳/۷/۲۴ کد خبر: 81632 منبع: پرینت

این روزها بلاتکلیفی و سرگردانی در اوضاع سیاسی کشور باعث شده بعضی ها آب را گل آلود دیده و شاه ماهی صید کنند، هرچند در این سالهای گذشته نیز زالوصفتان منتظر ننشسته و به هر راهی شده جیب خود را از مال یتیم ومسکین این مملکت پر کرده اند اما این آشفتگی در حکومت، به جایی رسیده که عده ای بی وجدان بر این باور رسیدند که زنگ چور دوباره در کشور زده شده است.

به نام مهاجران به کام رشوت خوران
صدای این زنگ چور گویی به گوش مفت خورانی که سالها در سفارت افغانستان در تهران به چپاول مهاجرین بیچاره مشغول بودند، رسیده است و به نام مهاجر و به کام خودشان پولهای بیت المال را به کیسه زده و حیف و میل می کنند و در یک فقره ی آن دریافت سه صد میلیون رشوت در بدل عقد یک قرارداد میباشد.
فضایی کوچک و ضیق سفارت افغانستان در تهران برای مردم مهاجری که قریب به سه ملیون نفر تخمین زده می شود جوابگو نبوده و نیست. بارها و بارها درخواست مردم هر بار که صدایشان شنیده می شد این بوده که سفارت به جای بزرگتری منتقل شود و به داد این همه سرگردانی و ازدحام رسیده شود.
بالاخره! صدای مردم زجر کشیده در حال انفجار، درها را برای یک راه حل منطقی باز کرد تا با درایت، مردم از این بدختی رها شوند و سفیر بارها در اجتماعات اعلام کرده بود که برای بهبود اوضاع سفارت به دنبال جایی برای قونسلی است اما در نهایت قونسلی در جایش ماند و برای سفارت جایی کرا شد. اما داستان این کرا خواندنی است.

امان از فرصت طلبان!
دبیر مالی سفارت با همکاری سرقونسل و اتشه تجارتی که همه در باند مافیایی وزیر خارجه می باشند، فرصت را مغتنم شمرده با پیدا کردن یک منزل رهایشی در یکی از قیمت ترین محل های تهران با امکاناتی که هیچ سفارت و اداره به آن نیازمند نیست مثل استخر آب بازی، سونا، جکوزی و سالن بلیارد و... ملیونها تومان از طریق رشوه و اختلاس به جیب زده و برای خود ویلایی در اروپا خریداری کرده و منتظر فرصت است تا بعد از دوشیدن شیره ملت در سواحل اروپا به ریش سفیر و مردم مهاجر بخندد!
زد و بندی که بین باند وزیر در سفارت به نمایندگی دبیر مالی که خود از دست نشاندگان و نزدیکان صلاح الدین می باشد و تعمیری که حداکثر سه و نیم تا چهار میلیارد تومان معادل یک و نیم میلیون دالر می توان بدست آورد به مبلغ هفت ونیم میلیارد (دو ونیم میلیون دالر) با گرفتن رشوت 300 میلیون و یک پارتمان برای خود، برای سفارت می گیرد، پولی که کمترین کارش راه اندازی چندین و چند فابریکه می باشد برای هیچ به مالک سفارت داده می شود و از رشوت آن جیب رهنمای معاملات و دبیر مالی پر میشود و این در حالیست که مردم در گرما و سرما در صفهای طولانی بدون کمترین امکانات رفاهی روزهای پی در پی در پیش سفارت سرگردان هستند جناب سفیر تعمیری اجاره میکند که سونا و جکوزی دارد و وسایط سپورت و اسنوکر و...! اکنون شما قضاوت کنید یک ویلا با این اوصاف و پنج، شش نفر مامور و آن چند هزار دالری که مصرف شده بدون مراجعین و یک طرف آن ساختمان خرد و کهنه با چند هزار مراجعه کننده و بیست، بیست و پنج مامور که اکثرا بیسواد و کمیشن کار! این همه هزینه از بیت المال برای هیچ! تنها مزیت این کار دور شدن سفیر از مردم و گوش خود را بی غم کرده ولی غم مردم افزود شد.

اول دزدی و بعد فرار به اروپا
با وزیر شدن عثمانی اوضاع در سفارت افغانستان از دست سفیر نور خارج و به دست یاران غار وزیر، سر قونسل و دبیر مالی سفارت افتاده و هر چه خواستند با مهاجر و پول بیت المال می کنند، هزینه های زیادی که نه تنها باری از دوش مردم بر نداشته بلکه روز به روز اوضاع و احوال مراجعین بدتر و بدتر می شود. نقطه اینجا است آنقدر این چپاولگران کار بلدند که کار یکی یکی خور را جور کرده به اروپا میگریزند، اول فامیل خود را روان می کنند و بعد از او که از غارت مردم مانده شدند با خیال راحت پناهندگی اروپا را می گیرند. از همه جالبتر که دریور سفیر که از آشنایان وزیر است با همه فامیل خود به درخواست سفیر ویزه اروپا را میگیرد و آنچنان میگریزد که انگار از اول هیچ نبوده است.

سفیر بی کفایت در محاصره باند مافیایی وزیر بی کفایت
کارمندان سفارت گفتند که این جابجایی تصمیم سفیر نبوده و زیر فشار وزیر و باندش در سفارت این کار را انجام داده است تا بتوانند هر بلایی بر سر مردم بیچاره بیاورند و از کنار این معامله سود کلانی به کیسه بزنند.
سفیر هم به دلیل سوء مدیریت و هم اشتراک در این دزدی بزرگ متهم است و او نمی تواند اینقدر ساده باشد که نفهمیده از زیر بروتش چه خرسوارها رد شده و از طرفی ضعف مدیریتش مشکلات مردم را روز به روز بیشتر می کند.
شواهد ومدارک این مدعا به آسانی قابل جمع آوری است! درد و رنج مردم بیچاره را در سرک پاکستان هر روز شاهدیم و رنج میبریم از این همه بی عدالتی!

هدف از تحریر این چند خط، بی آبرویی سفارت نیست، شاید بتوان قبل از دزدیهای بیشتر و فرار خلاف کاران آنها را در پنجه ی قانون گرفتار کرد تا هم عدالت برقرار شود و هم مرهمی باشد بر دردهای مردم بیچاره، هرچند با حمایت مافیایی وزیر که در همه جا نفوذ دارند و وضعیت کنونی کشور، بعید است آب از آب تکان بخورد بازهم از نهادهای ذی دخل عاجزانه می خواهیم موضوع را تفتیش نمایند.

شاهد عینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   انشا الله تحريم ها منحل بشه همه افرادي كه در ايران زندگى مى کننداوضاعشون بهتر ميشه .
به يک صورت از جايى که چشم باز کردم رنگ تهران ديدم و با بچه هايى تهرانى بزرگ شدم و بازى کرديم يک نوع تعصب خاصى
به اين شهر و کشور پيدا کردم اميدوارم هموطنان ناراحت نشن
ولى فضاى سياسى ايران برايم مهم تر از افغانستان است
ولى هميشه ارزو داشتم. کشورى اباد به دور از جنگ و خشونت داشته باشم
تاجيک از تهران

>>>   هنوز کجا ست و چند روز بعد شا هد خواهید بود که باز عبدالحی حیدر همه کارهٔ م ... گ .... از طرف جناب صدر حکومت پس به ادارهٔ وزارتک خارجه نزول کند و پول و دارائی چه که از نا موس چوری و مجلس آرائی وشب زنده داری - پا را بمراتب از دور وزارت خارجهٔ شان دراز تر کند و طلاق ها و نفاق ها و شدادیها بدرجن و سفارت ها بدرجن که برای غا لب مانندان گلیم ها فرش کنند
حقگوی راستی

>>>   من هم گپ های نویسنده را تاید میکنم که آنقدر بی بندی باری درسفارت وجود دارد گفتن شان مشکل است ویکعده مافیای بزرگ جمع شده اند صرف پرکردن جیب شان از پول یورو وتومان ایرانی را نمیگیرند فقط یورو را میگیرند ویکنفر درباجه شماره ۷ گذاشتند آنقدر کلان کار اند فکرمیکند وزیرخارجه افغانستان اند وبه هیچ کس جواب قناعت بخش نمی دهد وبزرگترین مشکل نداشتن سفارت یک توالت مراجعین ازساعت 4صبح به سفارت مراجعه میکند.
فرید از تهران

>>>   نویسنده این مطلب.... با این تحریر خود و او باید بداند که افغان مهاجر خودش به هر کشوری است که به نان خوردن احتیاج است ، چی دارد که کارمندان سفارت انرا به یغما ببرند . بیچاره مهاجر افغان گداترین و بی دانشترین و بعضی هایشان بی ادبترین مهاجرین دنیا استند متاسفانه و اگر انها واقعا دارای سلوک و رفتار عالی میبودند در وطن خود می بودند و سرگردان و پریشان به گدایی و بی سر نوشتی مواجه نمیبودند.
ق. ح از ایران

>>>   با سلام
صمدی کنسول را سیر کنید یا بر طرف که مردم را پوست کرد.

>>>   تفتیش شود ظرف مدت 15روز

>>>   محترم شاهید عینی کدام شخص از سفارت فرار کرده و به کدام کشور اروپایی پناه بورده اگر اسناد انکار پذیر در مورد دارید به همرای من شریک سا خته که من ان را به همرای ان کشور که این شخص تقاضای پناهندهگی نموده ارسال تا موصوف تحت پیگرد قانونی گیرد.

>>>   من شاهد این بی آبروی در سفارت بودم که فقط یک عده زالو صفت که فقط از طریق رابطه به ابن پوست ها رسیدند ورنه اینها اصلا سابقه دیپلومات ودرس نخواندند فقط رابطه ها اینها را به ابن مقام رساندند هزاره های سفارت از طرف خلیلی معرفی میشود تاجکها از طرف خانواده فهیم وعبدالله وپشتون ها از طرف حکمت یار و دیگران خلاصه همه مفت خور و غارتگر من یکی را ندیدم که از این مردم بی پناه سوال کند که تو مشکلت چه است تو توان 40 دیورو برای یک نکاه خط داری یا نداری ویا یک تایید یه 8 یورو ویا برای هر کار کوچک هرچه دل سفیر میخواهد میگیرد وهیچکس نیست پرسان کند که این مهاجرین کجایی هستند که شما جیب آنها را خالی میکنید و برای هیچکس هم پاسخگو نیستند بخدا بدبخت تراز ملت افغان در دنیا فکر نکنم باشد که هم بیگانه بالایشان زور میگوید وهم خودی ها
ابوذر

>>>   کاملا سخنان شما درست است، ما در ایران هستیم و هر ازگاهی به سفارت مراجعه می کنیم و اوضاع را از نزدیک می بینیم. و می بینیم که درآمد سفارت در تهران به اندازه درآمد کل دولت افغانستان است. برای مثال از یک دفتر عقد نامه مبلغ چهل یورو می گیرند و از یک نامه معمولی پنج الی ده یورو می گیرند، مردمی که تومان ایرانی در جیبش پیدا نمی شوند مجبورند یورو تهیه نمایند و به سفارت بدهند تا شاید کارشان انجام شود. این از یک سو از سوی دیگر تعداد مراجعه کنندگان در روز به گونه ای است که تعدادی از آن ها مجبور می شوند روزهای بعد مراجعه نمایند تا نوبت شان برسد و ...

>>>   برادر عزیزی که گزارش فوق را نوشتی، کاملاً با تو موافقم، اما گفتن چه فایده دارد وقتی هیچ مشکلی قرار نیست برطرف گردد؟ افسوس از این قسمت شوم ما افغانهای مقیم ایران....افسوس...
رضا
مهاجرازایران

>>>   مثل افغانی است که هرکی را زور داد زور نگفت وهرکی را پول داد سود نخورد ........خشت اول را گر نهد کج تا ثریا میرود دیوار کج وای به حال مردم بچاره مهاجر ...اواره از وطن

>>>   متاسفانه کارمندان سفارت دلسوز مردم نیستند و فقط برای اینکه پیدا و پنا خوب داشته باشند در اینجا امده اند. اگر دلسوز میبودند کدام کاری برای مردم میکردند نه آنکه برای خود میز و چوکی جور کنند. همچنین قابل توجه است که برخی از کارکنان بیش از سه یا چهار سال است که در این سفارت دیپلمات هستند در حالی که قانون اجازه زیادتر از 2 سال را نمیدهد. قابل ذکر است که دزدی و بدبختی همیشه سر مردم فقیر و نادار است و اگرنه پولدار از قدرت و آشنای خود کار میگیرد و پولی هم بابت رشوه لازم نیست پرداخت کند.

>>>   اين يك دروغ محض و تهمت ...است. اين آقا... كه خود را شاهد عيني گفته برايش چلنج داده ميشود كه اگر سندي و دليلي براي سه صد مليون تومان رشوت و يا كمتر از آن دارد از چه هراس دارد كه نام و نشان خود را نمي گويد و سند را به مقامات دولت جديد در افغانستان نمي سپارد. جرمي با اين بزرگي اگر واقع شده باشد شاهد عيان با وجدان آن را به تلكس شايعات نميدهد بلكه مستقيما به مقامات عدلي و قضايي ميسپارد تا قضيه مورد تحقيق و تفتيش قرار گيرد و لي چون تهمت ودروغ است ... مرتكب اين گناه كبيره گرديده و هدفش تبليغات نا روا عليه پركار ترين سفارت افغانستان در خارج ميباشد كه با پرسونل محدود و امكانات ناچيز در خدمت چند مليون مهاجر قانوني و غير قانوني افغان در ايران ميباشد و هر روز در تلاش است تا تسهيلات بيشتر و خدمات بهتر را به مراجعين تقديم دارد....
محمدي از تهران

>>>   وزارت خارجه به تصفیه کاری ضرروت دارد خدا کند که وزیر جدید این چالش را حل نماید
دانا ازدهی دانا

>>>   چرت نزنید به امید خدا در اینده نزدیک شاهد ان خواهید بود که در وزارت خارجه هم یک تصفیه کاری خواهد شد. و اشخاص و افراد بدون تحصیل ،انانیکه استاد ساختگی از پاکستان و یا بدون اینکه در پوهنحی های داخل کشور درس خوانده باشند صرف ثبت نام و به جای اینکه به درس بروند صرف پولش را به موسسات تحصیلی داده اند و اسناد گرفته اند وبه زور تفنگ سند تحصیلی گرفته اند و به روز واسطه پست های بلند را اشغال نموده اند، اسناد شان دوباره بررسی و در صورت عدم صحت ان از وزارت خارجه اخراج و افراد غیر مسلکی ان به کار و تامینات اجتماعی معرفی خواهند شد. همین حالا طرح ها روی میز قرار دارد وصرف منتظر ز اتخاذ تصمیم وصدور حکم در مورد باشید. در مورد حیدر که وزارت خارجه را در زمان معینیتش به یکی از بد نام ترین وزارت از هر لحاظ تبدیل نموده بود قبلا تصمیم گرفته شده که در اینده نزدیک مطلع خواهید شد. حیدر و همدستانش دیگر در وزارت خارجه جا ندارند.

>>>   أزين وزير توقع كار مثبت نداشته باشيد. در جريان كارش در وزارت خارجه يك كار مثبت هم صورت نكرفته. همه مقرري ها ذريع بول، واسطه و اشناهي صورت كرفته. بعد از اخذ راي اعتماد دعوت كه براي وكلا در كانتينينتال داد از ياد نبريد. مقرري ٣٢ نفر بدون امتحان بدون مشوره با معين اداري توسط خود وزير و رهيس منابع بشري صورت كرفت. جرا؟ جوانان لائق بيكار ومنتظر امتحان هستند. زياد تر از هزار جوان امتحان داد و جناب وزير ساختكي از امتحان ديدن كرد ام قبل از امتحان ٣٢ نفر را بدون امتحان مقرر كد. من به حيث مامور منابع بشري از كار اين وزير خجالت مي كشم. هر مقرري زياد تر توسط وكلا صورت ميكيرد زيرا وزير مديون انها است زيرا او لياقت هيج وزارت را ندارد.
مامور منابع بشري

>>>   جناب بابا
شماازدنیابی خبرید علوی وکیل تجار ختم وظیفه شده ودرضمن ایشان برای تاجران زحمات فراوان کشیده وماتاجران ازاین بابت هیچ وقت زحمات ایشان را فراموش نمی کنیم امیدواریم که جانشین ایشان نیز ماننداوخدمت نماید
یک تن ازتاجران افغانی مقیم مشهد

>>>   درزمان سفارت آقای نور بیش از سی نفر با امضا ودرخواست ایشان به اروپا فرار کرده است.
مردم بیچاره

>>>   این سفارت خانه نیست بلکه دزد خانه است. پاک سازی آن مهم تر از کابل بانک است. توهینی که مردم ما در این خراب شده می شوند، بی سابقه است. عمال سفارت نه دین دارند و نه وجدان و نه عقل
مهاجر افغانی مقیم اصفهان

>>>   صمدی قونسل دزدرابه لحاظ خداگم کنه اوبرارمه خیلی رشوت خوره

>>>   سفارت نیست که مافیااست بخصوص اگرمراجعین هزاره باشد واویلاکه توهنیش میکنند من خودم تاجیکم یک روزشاهد قضییه ای بودم که زبان قادربه گفتن آن نیست وای به حال این هزاره های بدبخت نمیدانم محقق کاری برای این مردم خواهدکردیامثل خلیلی غرقی در درباری گری خواهدشد

>>>   وزارت خارجه را گروپها گرفته که تنها منافع شخصی را مدنظر میگیرند وبس خداوند مردم افغانستان را از شر افراد چخین خلاص کند
سفارت افغانستان مقیم ایران

>>>   بلی این سیصد ملیون گرفته شده است.وهمه کاره اون هم یفتلی بوده است.
مهاجر

>>>   برادر یک تن تاجر تو یا خوابی یا شریک ورنه از مردم سوال کنید که اینها جز پرکردن جیب خودشان کاری دیگر کردند؟ من فقط مثال آوردم که یک نفرشان همین وکیل تجار است ورنه همه اینها جز دزدی و جز خیانت و جز خوشگذرانی کاری دیگر ندارند ونکردند هرکس اینها را میشناسد و معرفی نمی کند با آنها در جرمشان شریک است مردم مهاجر نان خوردن ندارند اما کنسلی از یک برگ تاییدیه 8یورو پول میگیرد درحالیکه در تمام سفارت خانها ای دیگر کشور ها مجانی این خدمات انجام میشود واگر هم میگیرند بسیار ناچیز است . اگر این روش خاین پروی ادامه پیدا کند شما مطمءن باشید که همه ملت ما راهی غرب میشوند وکسانی در این کشور باقی میماند که یا مانند خود اینها باشند ویا توان رفتن ندارند
بابا

>>>   درود! در پیوند به مطلب "صدای زنگ چور در سفارت افغانستان در تهران"
یک؛
نوشته بالا را گویا کسی نوشته است که خود شاهد همه مسایل سفارت افغانستان در تهران است. و گویا براساس مشاهداتش، دروغ‌نامه‌اش را ترتیب کرده است؛ اما حقیقت این نیست که در ذیل آن احساسات برخی دوستان بر افروخته شده و خویش را شریک کاروان همدردی هموطنان مظلوم شان کرده‌اند. و کسان دیگر مستعارگونه موارد غیرواقعی و خلاف اخلاق را نیز نوشته اند.
اگر این شخص واقعا راست می‌گفت و اسنادی در خصوص ادعاهای خویش ‌می‌داشت، چرا آشکارا نامش را نمی‌نوشت. ما‌که شاهد همه مسایل و موارد مختلف سفارت هستیم، این شاهد دروغین و همه همکارانش را می‌شناسیم. واقعیت این است که همچون نوشته‌ها از گذشته‌های دور وجود دارد و یک تیم و بنگاه بخصوص برای اهداف معین، حیثیت و اعتبار مسوولان و دست‌اندرکاران سفارت را نشانه می‌روند، چه، اینکه مرزهای اخلاق و عفت را نیز همیشه دریده‌اند.
کوتاه اینکه این جمع با جوسازی و ایجاد ذهنیت وارونه و نادرست از سفارت افغانستان در ایران، تلاش دارند و همیشه تلاش داشته اندکه افراد و همدستان خویش را در این سفارت جابجا کرده و دسترخوان سؤاستفاده و بهره‌برداری شخصی و تیمی و گروهی خویش را به هر صورتی فعال نگه بدارند. پس از تحولات جدید در کشور، تلاش این گروه در قالب اتهام‌ها -در سایر صفحات اجتماعی- بیشتر شده است.
در واقع از سوی این جمع، ده‌ها دسته مافیایی در تهران وجود دارد که اکثراً بی نظمی و سؤاستفاده توسط همین‌ها در سفارت مدیریت می‌شود، روند کاری سفارت بارها از همین آدرس برهم خورده است تا اینکه منفذها و زمینه‌های بهره‌برداری شان باز بماند.
مسوولان سفارت هماره با استفاده از روش‌ها و ساز وکارهای مختلف تلاش کردند تا عوامل نفوذی و زمینه‌های استفاده نادرست این گروه‌ها را از بین ببرند، ولی دیده می‌شود، هر زمانی‌که سفارت سروسامانی میابد و کارها نظم می‌گیرد و روند ارایه خدمات سهل و بهتر می‌گردد، این گروه‌ها از همه امکانات خویش برای برهم زدن اوضاع کار می‌گیرند.
دوم؛
واقعیت مسأله این است‌که مشکلات مهاجران افغانستان در ایران بسیار گسترده، متنوع و پچیده‌ است. این مشکلات از سی سال بدینسو با شروع پدیده مهاجرت و تداوم آن، آغاز شده و بزرگ گردیده و هر روز هم، به دلایلی چون:
حضور ملیونی مهاجران، رفت و آمد انبوه غیر قانونی، تردد همیشگی، حضور ده‌ها هزار خانواده افغانی در ایران، پیشینه دراز مهاجرت و شکل‌گیری مناسبات و روابط جدید و دیگرگونه و اکثرا غیر قانونی، بیبشتر و افزون تر می‌شود.
بناً بخش بزرگی از مشکلات در این زمینه، همین جامعه ملیونی مهاجرین و خواسته‌ها و مشکلات متنوع و گسترده شان می‌باشد. بخش دیگر مشکلات بر می‌گردد به قوانین و مقررات در این خصوص، چگونگی نگاه سیاسی به افغان‌ها، نوع نگاه متحول نظام و نوع برخورد و رفتار دست‌اندرکاران و مسوولان و جامعه ایران. در این میان، طبعاً کمبودی‌ها و نارسایی‌هایی هم در سفارت بروز می‌کند که گاهی یک امر طبیعی است و اکثراً به دلایل بالا وجود داشته و وجود دارد.
بهتر است واضح بسازم که رقم و میزان مهاجرین افغانستان در ایران- قانونی و غیر قانونی- برابر و حتا بیشتر از نفوس برخی کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس است.
در این حال، سفارت افغانستان در تهران با امکانات محدود، فضای کوچک، کارمندانِ کم و توجه ضعیف و ناکافی از سوی دولت افغانستان، در برابر مشکلاتِ به این بزرگی و تنوع قرار دارد. و الزامآ به هرترتیبی، باید به مطالبات و نیازمندی‌های مهاجرین‌ رسیدگی کند؛ چون یگانه مرجع قانونی رسیدگی به مطالبات مهاجران است. در این حال، هر انسان با منطق و با وجدانی می‌تواند بفهمد که رسیدگی به این حجمی از مشکلات، با این امکانت و محدودیت‌هایی که تعریف شد، سخت و حتا ناممکن است. و از عهده این سفارت کوچک چی که، چند وزارت خانه هم بر نمی‌آید. و طبعاً در چنین وضعی‌، نارسایی‌های بروز می‌کند و مشکلات هم شکل می‌گیرد؛ جدا از اینکه گروه‌های استفاده‌جو همواره در صدد برهم زدن اوضاع بوده اند.
همه شاهدند که سفارت افغانستان در تهران به ویژه بخش قنسولی آن، در فضای 200 متر مربع، روزانه میزبان از یک تا دو هزار مراجعه کننده است. کارمندان کم این سفارت همه روزه در برابر کار بسیار بزرگ قرار دارند و مجبور هستند با حقوق و امتیازات محدود این بارسنگین و طاقت‌فرسا را تحمل کرده و تا آنجا که مقدور است به حل شان بپردازند. بخش مطلق کار سفارت بدوش قونسلی است و کارمندان این بخش به صورت معمول از صبح تا شام و بعد از موعد قانونی، کار می‌کنند. واقعیت دیگر این است که بخش قونسلی سفارت با آمدن آقای صمدی در رأس آن، تغییرات گسترده‌یی را شاهد است و رویهمرفته، ساختار خوب و پاسخگوتر می‌شود. سیستم ثبت نام و رسیدگی به مشکلات و مطالبات مراجعه کنندگان، از حالت قدیمی و دستی به کامپیوتری و انترنیتی تبدیل شده است که می‌تواند جلو استفاده همین گروه‌های مافیایی و افراد سود جو را بگیرد و کارها را به سرعت و در زمان معین تنظیم کند. خودم شاهد بودم که آقای صمدی روزها و بارها از صبح تا هشت شب بدون وقفه و صرف غذا و به صورت پیوسته صادقانه کار کرده و از کارمندانش کار خواسته و به مشکلات مراجعان رسیدگی کرده است. از سوی دیگر، این بخش میراث‌دار مشکلات قبلی هم است و باید در برابر دسته‌های استفاده جو هم ایستادگی کند.
سوم؛
برعکس ادعای دروغین نویسنده که خود را شاهد قلمداد کرده است، آنگونه که من شاهد هستم و در جریان کارها قرار دارم، اتهام‌هایی که علیه داکتر نصیراحمد نور سفیر تازه افغانستان در تهران بسته شده است و دیدگاه‌هایی که برخی از مستعارنویسان در پایین آن گذاشته اند، واهی، دروغین و غیر اخلاقی و به قول مردم ناجوانمردانه است. اینها حقیقت بیان و زبان نیست؛ بلکه گفتم اهداف و غرض‌هایی دیگری در پشت آن پنهان است که اکثراً از داخل کشورهم مدیریت می‌شود.
همه همکاران و اهل خبره و آگاه در میان مهاجرین ایران، این موضوع را تأیید می‌کنند، سفیری که تا اکنون به مورد و مناسب نمایندگی کشوری چون افغانستان و اوضاع علمی و فرهنگی کشور ایران فرستاده شده است، همین شخصیت است. تحصیلات بلند به سطح دکترا دارد، محقق و پِژهش‌گر است. آغشته به فساد مالی و اخلاقی نیست. اهل تساهل و مدارا و گذشت است. در کار و رفتارش رویکرد همه شمول، ملی و عادلانه و بدون تبغیض و غرض را تعقیب می‌کند و همواره از احساسات، خون‌گرمی و رفتارهای پنهان و زیر زمینی و استخدام نابجای افراد به غرض استفاده شخصی و یا هم برای استفاده در برابر دیگران پرهیز کرده است؛ به گونه‌یی که در گذشته ها بسیار معمول بوده است. داکتر نصیراحمد نور نمایندگی خوبی از کشورش در ایران ارایه داده و شبانه روزی برای حل مشکلات مهاجرین کوشیده است. تلاش کرده است نظم و ترتیب آبرومندی در سفارت به وجود آید و زمینه‌های سؤاستفاده از بین برود.
این‌ها شناخت من و دوستانم از این شخصیت است. این حرف‌ها را من از روی سلیقه و ذوق نمی‌گویم، حقیقتی است که وجود دارد و نگفتنش اغماض و نادیده انگاری واقعیت‌هاست. اما در این شکی نیست که برخی‌ها از این‌گونه رویکرد و رفتار سفیر سؤاستفاده کرده اند. به جایی رسیده اند و کارهای شان درست شده و بعدن نمک دان را هم شکسته اند و آن همه احسان را به فراموشی سپرده اند.
چهارم؛
در این شکی نیست که مکان کوچک سفارت، یکی مشکلات جدی در این زمینه است و هنوز هم این مشکل به قوت خود باقیست. اما آنگونه که خبر داریم، این موضوع بارها به صورت کتبی و شفاهی و حضوری، به مقام‌های ذیدخل دولت افغانستان رسانیده شده است. در نتیجه آن بودکه وزارت خارجه افغانستان تصمیم گرفت درهماهنگی با دولت ایران ساختمان جدیدی گرفته شود. همه می‌دانند که دولت ایران در این زمینه و موارد مختلف، سیاست‌ها و روش‌های خاصی خود را دارد و اعمال می‌کند. به همین دلیل، سفارت نمی‌تواند سربخود و بدون تصمیم دولت ایران ساختمان به میل خود را در محلی که می‌خواهد و مناسب است را به کرایه بگیرد. همین بودکه ماه‌ها برای دریافت مکان مورد نظر صرف شد و ساختمان‌های ارازن‌تر و خوب هم پیدا شد ولی دولت ایران اجازه گرفتن آنها را نداد؛ دلایلش هم نزد خود شان می‌باشد.
حتا یک ساختمان خیلی بزرگ و ارزان‌ به دست آمدکه می‌توانست مشکل مراجعه گسترده روزانه مهاجرین را حل کند و در عین حال، چسپیده به ساختمان اصلی سفارت بود. مقدمات کارش تمام شده بود و آماده عقد قرارداد بود که اعلام شد این ساختمان را نمی‌توانید به کرایه بگیرید. بناً از روی ناچاری، کمیسیون موظف بعد از جستوی زیاد ساختمان جدیدی را که در قسمت بالای تهران و محل گران‌قیمت هم است پیدا کرد و موافقت دولت ایران هم نسبت به آن کسب شد، به گروی گرفتند. تا آنجایی که من در جریان هستم پروسه آن به صورت شفاف و از سوی کمیسیون موظف به انجام رسیده است.
کاری که این گونه دنبال شود، چگونه ممکن است با عقد قرارداد ساختمانی که همه کارهای آن از سوی کمیسیون موظف دنبال می‌شود و همه کارمندان هم در جریان کارهاش قرار داشته باشند، 300 ملیون تومان دزدی شود و بعد سفیری که در راستای فراهم آمدن این مکان جدید روزها تلاش کرده و ده‌ها ساختمان را از نزدیک مشاهده نموده و برای شفافیت کار، نظارت مستقیم کرده است، یک چنین سؤاستفاده بزرگ صورت گیرد و باز خودش هم شریک آن باشد، که اتهام نادرست و زشتی‌است.
تا هنوز هیچ دیپلوماتی به خارج فرار نکرده است. واقعیت همین است. استفاده از رخصتی‌های قانونی و به کشوری سفر کردند، به معنای فرار و تقاضای پناهندگی نیست. مطرح کردن یک چنین ادعاهای کذب و بدون مدرک، نیت‌های شوم و غرض‌های شخصی و گروهی را هویدا می‌کند و بس...
هوشمند- تهران

>>>   هوشمند خود یکی از متعصبترین کارمندان سفارت است که اگر قدرت داشت کار یک هزاره را نمگذاشت که در سفارت انجام شود فرار به جلو هوشمند ناشیانه است فقط دو سوال دبیر مالی سفارت فامیلش کجاست و در اروپا با چه پولی خانه خریده ، رحیمی فامیل فهیم دیپلمات سفارت کجاست راننده سفیر به کدام کشور اروپایی گریخته . تعمیر شهرک غرب با دو میلیون دالر چه درد از مردوم بیچاره را دوا کرده؟
شاهد عینی

>>>   سلام آقای شاهد عینی
بهتر بود اسمی از رشوه خواران روزانه سفارت هم نام میبردین
خانم خلیلی به مانند ...... و رشوت خوری که جدا از پولی که از مردم میگیرد و سیر نمیشود با صرافی به نام حمید در بیرون کار میکند و مردم را مجبور میکند تا یورو های خویش را با اختلاف زیادی از او تهیه کنند وگرنه کارشان برای هفته ها طول میکشد.
قاضیها که هر دو پوست وثیقه داران و ترک تابیعیتی ها رو کندن و جدیدا نیز خانم خود را با حقوقی که به گدا بدهید نمیگیرد شاغل نموده
بختیاری که بماند جای خود که کسی زورش نمیرسد
ملا ذبیح ا.. هم که جای خود دارد خدا رو شکر که چند ماهی میشود که گم شده است
سفیر بیچاره چه کند با این رشوت خواران روزانه که زورش نمیرسد و
آبرویش میرود از ترس بر کناری سکوت کرده شاید خودش هم شریک دزدها باشد

>>>   از خدمات ارزنده و برخورد نيك و حسنه كارمندان بخش پذيرش كنسولگري مشهد كه با معاش كم و با صداقت و تعهد كاري سعي در حل مشكلات مردم را دارند صميمانه سپاسگزاريم.
شاهد عيني در مشهد

>>>   سوال شاهد عینی را جواب بتن مه هم به سفارت د شهرک غرب رفتم اما اوجه اصلا مراجعین نداره چرا پول ای مردم بیچاره که با عرق ریزی و کارگری به صد مشکل میافن را حیف ومیل میکنن باز میگن ما خوب ادما هستم اینا مافیا هستن که پشت سر ما گپ جور کدن اگه مافیا نیستند درد مردم چاره کنن اشرف غنی برتان اخطار مته هوشتان بگیرن

>>>   برادری که از ترس خودش رابابا می نامد هشت یورو را دولت افغانستان تصویب کرده و در بانک به حساب دولت واریز می شود شماها فکر می کنید این دولت ایالات متحده امریکاست از همین درآمدها باید معاش کارمندان دولت تامین شود والا باید گدایی کنیم هشت یورو و بقیه مبالغ هم توسط فیش به حساب قونسلگری واریز می شود. به شخص ندادی که ادعای دزدی می کنی این راه مسلمانی هست که بدون اطلاع از مسایل تهمت بزنی بدون اینکه آگاه باشی و بفهمی.
حسن

>>>   آقاي شاهد عيان بي نام و نشان
...اگر از كارمندان سفارت هستي غدار هستي. هرچه هستي و براي هركه هستي حرفهايت همه دروغ و افترا است. ماكه حدود ٣٠ سال ميشود در تهران هستيم سفارت را با اين شلوغي نديده بوديم ولي با آنهم ملاحظه مي كنيم كه روند اجراآت و رفتار با مراجعين بهتر از هرزمان ديگر است. جانم از طرف كس و ناكسي اگرموظف هستي متوجه باش كه كار بسيار زشتي را انجام ميدهي و مطمئن باش كه با اين شيوه ناجوانمردانه هيچ چيزي را بدست نمي آوري.
در مورد موضوعاتي حرف مي زني كه اصلا به من و تو ربطي ندارد. مگر قرار است كه سفير و وزير و رئيس جمهور از من و تو دستور بگيرند كه كدام ساختمان را در كجا و با چه قيمتي اجاره كنند؟!!! وهرگاه ساختمان آبرومندي براي سفارت اجاره شد كار بدي ميشده باشد؟ مگر افغانستان را شايسته آن نميدانيد كه يك سفارت محترم داشته باشد؟ لطفا سر به گريبانت كن و حدودت را بشناس و از اشخاص بد انديشي مباش كه نه سيري را ديده ميتوانند و نه هم گرسنه اي را سير ميسازند
حسيني از تهران

>>>   شاهد عینی، در نوشته خود به چند مورد اشاره کردی البته به شکل منفی . من یک مورد را برای روشن تر شدن حقایق برای خواندگان که متاسفانه شایعه پراگنی شما اذهان را مخشوش کرد بنویسم که :
به قول شما سه میلیون بیشتر یا کمتر مهاجر قانونی و غیرقانونی در ایران هستند اگر یک سوم این مهاجرین سال یکبار به سفارت مراجعه کند کار کارمندان سفارت به گفته شما که سی نفر هستد چقدر خواهد بود.
کارمندان سفارت همه روزه با صداقت تمام که چشم های ... چون چشم شما قادر به دیدن زحماتش نیست مصروف انجام کارهایشان میباشد. از این یک مورد که شما به شکل منفی در نوشته خود استفاده کردید تمامی موارد دیگر که شما منفی بافی کردی و دروغ نوشتی قابل استناد میباشد در همه این موارد فقط دنبال شایعه، دورغ بودی افتاب به انگشت پنهان نمیشود. کار و زحمات سفارت افغانستان بر کسی پوشیده نیست. خود را بی جهت به زحمت ننداز.

>>>   ده‌ها دسته مافیایی در تهران وجود دارد که اکثراً بی نظمی و سؤاستفاده توسط همین‌ها در سفارت مدیریت می‌شود، روند کاری سفارت بارها از همین آدرس برهم خورده است تا اینکه منفذها و زمینه‌های بهره‌برداری شان باز بماند. مسوولان سفارت هماره با استفاده از روش‌ها و ساز وکارهای مختلف تلاش کردند تا عوامل نفوذی و زمینه‌های استفاده نادرست این گروه‌ها را از بین ببرند، ولی دیده می‌شود، هر زمانی‌که سفارت سروسامانی میابد و کارها نظم می‌گیرد و روند ارایه خدمات سهل و بهتر می‌گردد، این گروه‌ها از همه امکانات خویش برای برهم زدن اوضاع کار می‌گیرند. من هم موافق هستم با این نظر
،فردین از تهران دانشجو

>>>   کارمند سفارت
همانند هوشمند صاحب به این رسایی و زیبایی نمی توانم ماجرا و پس پرده ها را شرح دهم اما با توجه به حقایق و وظیفه انسانیم چند سطری را خلاصه در این مورد مرقوم مینمایم: ورود بنده به سفارت مقارن با آغاز به کار دکتور نصیر احمد نور به عنوان سفیر در تهران بود، قبل از شروع کار فقط یکبار ایشان را دیده بودم اما حسن شهرتش را بارها شنیده بودم فردی دانشمند و متقی، بارها دیدم که کارهای مهمی را به خاطره ادای نماز اول وقت رها کرده. وی را مدیر بی کفایت خواندند اما باید اذعان کنم که ایشان با فضا دادن و حمایت ازجوانان متخصص و عملی کردن پیشنهادهای خلاقانه آنها توانست در یک پروژه بسیار موفق تمدید دهها هزار جلد پاسپورت را در مدت زمان محدود و با نیروی انسانی محدود پشت سر بگذراند . جوانگرایی و تخصص گرایی در مدیریت او مشهود است. استفاده از سیستم های نوین مدیریتی ایشان جهت تسهیل و تسریع ارباب رجوع در کل ادارات دولتی افغانستان نمونه بوده است. وی سنگ بنای سیستمی را گذاشت که آیندگان به زودی به اهمیت کار وی پی خواهند برد و بهره  ثمره آن برای روزهای پیش رو شیرین خواهد بود. در مورد قنسول محترم ! همانگونه که هوشمند اشاره کرد بنده هم بارها دیده ام آخرین فردی است که از سفارت خارج می شود حامی مظلومان بوده و در مقابل سر کشان ایستاده! چند صباحی است که مستقیما با او کار میکنم از وظیفه شناس ترین افراد بوده که تا حال دیده ام. اما تهمت ناجوانمردانه برمدیر مالی سفارت جز نیات شریر تهمت نویس چیز دیگری را بیان نمیدارد. من خود در جریان کامل قرار داد بوده ام که با شفافیت و احساس مسئولیت کامل و با طی مراحل اداری انجام یافته است. از سوی دیگر از همکاران شنیده ام که مسئول مالی قبل از ورود به سفارت دارای مکنت و ثروت بوده که نیاز به این کارها ندارد.   به همینگونه سایر اتهامات شاهد بی عین را واهی و بی اساس مینگرم.

>>>   از متون نوشته شده مشخص است که همه کسانیکه مدافع کارهای خلاف این سفارت هستند ودفاع کردند ازجمله هوشمند نان یکی از اعضای همین سفارت بی کاره... هستند .
بختک زی

>>>   متاسفانه برخی ها وجدان ندارند همین هوشمن خودش میداند که چه کسی است ویادر سفارت چه میگذرد اما به خاطراینکه چاپلوسی کرده باشد این طور می نویسد.

>>>   هوشمند اگر هوش میداشت کار مردم را انجام میداد نه تنها ایشان بلکه هیچکدام از کارمندان این سفارت هوش ندارد , بیشتر ی کارمندان این سفارت از هوش وذکاوت وتدبیر به دور هستند.
ذکی

>>>   کارمند سفارت همانند هوشمند نتوانسته است که از خیانت ودزدی دفاع کند کمتر دفاع کرده است!!!!!!!
از ده بالا

>>>   به این مدافعین وتوجیه گران میگویم که نیاز به توجیه شما نیست تمام مراجع قضایی وامنیتی از این خیانت ها باخبرهستند ودرزمان معین اقدام خواهد شد .شماکه دفاع کرده نام شماهم درپرونده است .
حقیقت

>>>   این دزدی هایک واقعیت است دفاع نکنید چون شماهم دزد میشوید.

>>>   واه واه همه خوردگان رشوت و خون ملت دست بکار شدند چرا جواب ندارن خوده د ای در و او در میزنن با چند میلیون دالر که به بند انداختن مدانن چند نفر از بدبختی نجات پیدا می کنن جایی که درد مردم چاره کنن فقط حرف الایی مزنن که اطو کدم و اطو کدم ریسس جمهور و وزیر وسفیر از صدقه سر همی مردم مقامات شدند حالی برای مردم بیچاره که کار نمکنن هیچ منت هم میتن.

>>>   بنده به حیث یک مهاجر افغانستانی مقیم تهران تمامی حرف های اضافه ی فوق را تکذیب می نمایم جناب آقای صمدی از زمان تصدی سرقونسولی به حیث یک فرد کاردان و بسیار دلسوز عمل نموده است درست است که هر سازمانی انسان های خطا کار وجود دارد اما اینکه همه را به یک چوب برانیم و زحماتی را که سفیر محترم دکتر نور در این چند وقتی که متصدی پست سفارت بوده اند ار نادیده انگاریم د رپیش خدای رحمان نیز باید جوابگو باشیم من از این همه سیاه نمایی متاسفم و به حیث یک افغان شرمنده ام که مردم کشورم حد وسط و تعادلی را قایل نیستند و همیشه یا از این سمت بام می افتند یا سمت دیگر
قدر آینه بدانیم تا هست /نه در آن روز که افتاد و شکست
صبرا از تهران

>>>   بابا طرف میگه ملت زدند وخوردند وبردند کارمند سفارت میگه مدیریت بی نقصه! قضیه دندون اسب شده بجای این همه جار وجنجال و فلسفه بافی برید دندونهای اسب رو بشمارید اگه جای گرفته شده و پولی داده شده مشخصه ایا وضعیت مردم بهترشده یا نه؟و تاثیری روی کارهای سفارت داشته؟ ایا مقدار پولی که پرداخت شده عرف و معمول اون منطقه هست؟ و اینکه ایا کسی واقعا از سفارت به کشورهای اروپایی فرار نکرده به همین راحتی حالا یکی قشنگ این سوالاتو جواب بده
ادم عاقل

>>>   سفارتی ها به تقلا افتادند تا گنده کاری خود را جور کنند هرچه تقلا کنن بیشتر در ای منجلاب که خود جور کردن فرو میرون سارنوالی از وزیر خارجه عثمانی دوسیه تعمیر جدید را خواسته او کسایی که قصد فرار دارند زودتر بروند چون اشرف غنی از انها نخواهد گذشت و رسوایشان خواهد کرد به امید خدا فساد را از ادارات کشور ریشه کن می شه
عدالتخواه از افغانستان

>>>   دوستان عزیز سلام !
بعد از مطالعه دقیق مطالب فوق میخواهم عرض نمایم:
در کشور ایران سه میلیون مهاجر افغان وجود دارد یعنی نفوس یکی از ولایات افغانستان که در یک ولایت 32 اداره مختلف دولتی فعالیت میکند ، اما رسیده گی درست و بموقع برای خدمات عامه بوجه احسن آن صورت گرفته نمیتواند
حالا قضاوت بر شماست که یک سفارت با دو قنسول آن با توجه به محدودیت های زمانی ، مکانی و تقاضای بیش از حد متقاضایان چگونه خدمات را انجام دهند .!
یک پیشنهاد به دوستانی که در موارد مختلف ایراد و شکایاتی می داشته باشند ، دارم : اولتر از همه از خود بپرسند که چه کاری برای بهبود امور انجام داده اند ؟
سپاس

>>>   شاعد عینی حرفهایت همه تهمت است کمی شرم کن تا به کی خود را بازیجه دست قرار میدهی اون دنیا عذابی هم هست که منتظر توست

>>>   شاعد عینی که جرات نداشته خود را معرفی کند و حرفهایش جز افترا و دروغ چیز دیگری نیست و روشن است که از طرف کسی حمایت میشود وشاید جز گروه تفرقه افکنی باشد به قبلا توسط آفای عالمی حمایت میشد که این گروه همیشه تلاش میکردند به اختلافات ملیتی و مذهبی دامن بزنند و روشن است که جز کارمندان سفارت است و جز همان گروه خاص که دلش باز هوا تفرقه کرده است...

>>>   شاهد عینی نه- ...
.... از این نوشته چیزی به تو نمیرسه . آفتاب به انگشت پنهان نمیشه زحمات و تلاش سفارت و کارمندانش بر کسی پوشیده نیست ، نوشته هایت همه تهمت حرفهایت واهی و بیهوده است. به قول خودت سه میلیون مهاجر و بیست تا بیست و پنج کارمند . رسیدگی به امور همه این مراجعین ایثار و فداکاری است. مطمینم همه قدر زحمات و تلاش های سفارت را میداند جز خودت. از افترا، دروغ، تهمت دست بردار.
کارمندان سفارت با صداقت تمام وظایف شان را انجام میدهد البته نه از نوع صداقت که مورد نظر شما میباشد چون صداقت شما درنوشته دروغین تو معلومه.
از این بیشتر.... اخلاق و وجدانت را پایمال نکن.
ارام از قم

>>>   آقای شاعد عینی از خودت باید خجالت بکشی چقدر بابت این دروغهایت گرفته ای وعده کدام چوکی در سفارت به تو داده اند؟

>>>   شاعد عینی یه سری دروغ به هم بافت و فرصت برای سود جویان فراهم شد که هم تهمت های این آقا را تایید و خود نیز به تهمت زدن بپردازند همه کار ها درسفارت با دریافت فیش بانکی انجام میشود و باید در نظر داشته باشیم که کارمندان سفارت با آن همه مراجعه کننده که اکثریت از نعمت سواد و فرهنگ محروم هستن سرو کار دارند باید بجای شایعه پراکنی و تهمت به آنها خسته نباشید بگوید

>>>   از کار کردهای این اقایان سفارت همه خبر دارند این خبر های شایعه نیست و نه دروغ بلکه یک حقیقت محض است سفارت تهران یا چور مهاجران بدبخت

>>>   فقط یک نفر جواب بیدهد که دریور سفیر گریخته یانه؟ سفیر کارش را جور کرده یا نه؟پول حرام کردن دیک منزل که بدرد مردم مخوره یا نه ؟ اگه دروغ است چرا جواب نمدن؟؟؟؟ دیگه کارایشان خیر است
قومندان ولی

>>>   سفارت را خانه فامیلی خود جور کردند قانون این است که در هر اداره ای یک نفر از یک خانواده مشغول به کار باشد اما در سفارت افغانستان در تهران آقای پوپل که خود را سفیر فکر میکند همراه با شهناز پوپل که خواهرش دزد بزرک است کار میکند معصومه وهانیه حسنی دو خواهر ...و جناب رحیمی همراه همسر خدمه اش مشغول اند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است