فواید و مضرات شبکه های اجتماعی اینترنتی
بیش از حدود ۵۰% از موجودیت این شبکه ها به طنزهای هدفدار، شوخی های بی معنی و عکسها و فیلم های غیرمتعارف و ترانه های غربی وابسته است 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۲    ۱۳۹۳/۷/۲۴ کد خبر: 81628 منبع: پرینت

روز به روز شبکه های اجتماعی اینترنت در کشور ما فراگیر می شود اما این فراگیری با خوشبینی ها و بدبینی هایی به همراه است.

خیلی ها به این دلیل که می توانند از این طریق به زودترین فرصت به اطلاعات دسترسی پیدا کنند این شبکه ها را بسیار تاثیر گذار می دانند اما شماری هم این شبکه ها را مشکل ساز برای جامعه می دانند.

شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، یوتیوب، تویتر، اسکایپ، وایبر، وی چت و ... از پر کاربردترین شبکه های اجتماعی در سال های اخیر در افغانستان می باشند. با وجود این که عمر خیلی درازی ندارند اما توانسته اند تاثیرات شگرفی در جوامع مختلف داشته باشند.

بهار عربی و سرنگونی چندین دولت مقتدر خاورمیانه نمونه های خوبی هستند که منشا آن مثلا فیس بوک بوده است. یافتن دوستان در گوشه و کنار دنیا، آشنایی با افراد تازه، قرار گرفتن در جریان هرگونه رویداد چیزهایی است که خوش بینی ها را درباره این شبکه ها به بار آورده است.

از سویی برخی دیگر نظر متفاوتی دارند. آن ها بیشتر به بخش های آسیب پذیر این شبکه ها تمرکز می کنند که به گفته آن ها هم افراد را از کتاب خواندن دور می کند و وحشت هایی را در میان مردم نسبت به آینده افغانستان ایجاد کرده است.

با تمام این ها متخصصین رشته ارتباطات می گویند: موضوعاتی که در شبکه های اجتماعی مطرح می شوند ارتباط به برداشت ها و فرهنگ های هر جامعه دارد و برای افغانستان بسیار مفید است.

از طرف دیگر تحقیقات جدید نشان می دهد که شبکه‌های اجتماعی اعتیاد آور هستند و سالانه صدها بیمار معتاد به این شبکه‌ها برای درمان به کلینیک‌های تخصصی مراجعه می‌کنند.

معمولاً افرادی که بیش از 5 ساعت برای شبکه‌های اجتماعی وقت خود را صرف می‌کنند به نوعی این عمل آنها منجر به معتاد شدن آنها به این شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان بالای 35 سال نیز به گیم نت یا اینترنت بیش از اندازه رجوع می‌کنند که در نهایت به معتاد شدن آنها منجر خواهد شد. به گفته پزشکان، اکثر دختران به دلیل رقابت زیاد با هم سن و سال‌های خود به چنین اعتیادی مبتلا هستند.

اما حقیقت دیگری درباره این شبکه ها:

اخیرا استعمارگران و استبداد غرب گرا, با راه اندازی شبکه های اجتماعی گوناگون سعی در وارد ساختن هجمه های سنگین تهاجمات فرهنگی خویش به خصوص بر پیکره کشورهای اسلامی دارند. شبکه های اجتماعی نظیر واتس اَپ، وایبر، تانگو، بی تاک، وی چت، لاین و….تلاش می کنند تا با تاثیر بر ایدئولوژی افراد جامعه مورد هدف، به مرور زمان جهان بینی آنان را نیز مورد حمله قرار داده و با جایگزین کردن فرهنگ غربی و ضد دینی، فرهنگ غنی ایشان را در تزلزل و سقوط محض جای دهند.

در زمانهای گذشته اگر دختر و پسری از یک خانواده از خانه بیرون می رفتند پدر و مادر نگران شده و دلواپس فرزندان بودند اما اکنون با شیوه های جدید و هدفمند فرزندان و خانواده ها تحت حمله استبداد غرب وغرب گرایان لائیک هستند هم اکنون فرزند خانواده در خانه و از طریق اینترنت و ماهواره و گوشی موبایل خود، می تواند در جهان سیر کرده و از خانواده,خویش و دین و فرهنگ خود فاصله بگیرد.

شبکه های اجتماعی اخیرا پر رنگ در گوشی های موبایل جلوه گری می کنند و اغلب اجتماع خصوصا جوانان در عضویت حداقل یک شبکه می باشند. شاید عده ای به ظاهر باسواد و مثلا تحصیلکرده ایراد وارد کرده و ترقی و پیشرفت و دهکده جهانی را مثال آورده و از مشارکت در این شبکه ها دفاع جانبدارانه کنند. اما ای کاش از طریق این شبکه های نو ظهور آیات قرانی، احادیث و روایات پیامبران و ائمه اطهار (ع) حشر و نشر پیدا می کرد. که متاسفانه با بررسی و نگاهی علمی و حساب شده کاملا مشهود است که بیش از حدود ۵۰% از موجودیت این شبکه ها به طنزهای هدفدار، شوخی های بی معنی و عکسها و فیلم های غیرمتعارف و ترانه های غربی وابسته است.

آنهایی که در این شبکه ها عضویت دارند یا بصورت انفرادی و یا گروهی خویش را سرگرم می کنند برخی شبکه ها مخاطبین گوشی تلفن شخص را عضویت داشته و بعضی دیگر بطور ناشناس عضو گیری می کنند که خطر و آسیب دسته دوم به مراتب بیشتر احساس می گردد. بعضی از خانواده ها و یا جمع دوستان ویا جمعی از همکاران یک اداره و یا شرکت و…گروه تشکیل داده و مراودات خویش را در قالب گروه پیگیری می کنند.

یکی از آسیب های جدی در زمان حال این است که بعضی اعضاء و یا اغلب کسانی که در این شبکه ها عضویت دارند ادعای باسوادی می کنند و این به خودی خود خطرناک است چه رسد به اینکه این افراد به ظاهر باسواد تحت الشعاع اهداف شوم و پلید این شبکه ها نیز قرار گیرند.

دربعضی گروه ها اعضاء کم کم با دیدن عکسها و فیلم های مبتذل از گروه جدا می گردند .کسانی که علی الظاهر دم از سواد زده و در گروه ها اظهار فضل می کنند از خویش هیچ ندارند برای خالی نبودن عریضه از اینترنت و یا کتب و یا مقالات و مجلات کپی برداری کرده و به اسم خود در گروه مشارکت می کنند.

دیده شده زن تحت تاثیر گروه از شوهر جداشده و شوهر با تاثیری که نوشته های هدفمند و یا بی هدف بروی گذارده اند نسبت به زن و فرزند بی خیال شده و در زندگی شخصی دچار تزلزل گردیده است.

لذا چه خوب است ابزار علمی و امکانات و رفاهیات موجود امروزی در چارچوب اخلاق ناب اسلامی هدایت شود و اگر اینترنت و ماهواره و شبکه های اجتماعی هستند با هوشیاری از آن استفاده کنیم و در راه هدف و هویت و فرهنگ ناب اسلامی گام برداشته و بهره بریم نه چشم بر واقعیات بسته و با دست خود، خویش و فرزندان و خانواده خود را طعمه افکار فریب، غربیان و دشمنان اسلام کنیم .

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   غربیهای جنایتکار میخواهند که از طریق شبکه های اجتماعی نسل جوان مسلمانان را فاسد و الوده کند

>>>   طنزی زیبا از شاعر طنز ایرانی:
خوشا آنانکه قبل از تانگو مُردند
بدون لاین و واتسآپ جان سپردند‌
خوشا آنانکه در وایبر نرفتند
به دور از فیسبوک در خاک خفتند
همانهایی که از تانگو بریدند
ز اینترنت به اونترنت پریدند
همانهایی که یک فایل هم نداشتند
کامنت عشق بر عالم نوشتند
همانهایی که خیلی کار درستند
به این پست مجازی دل نبستند
همانها که سعادت را خریدند
شهادت را لایک کردند و پریدند...

>>>   اززمانهای بربریت تا مدرنیت انسانهای مضرومفید تاافکارمضرومفید حضورداشته هرکس به اندازه عقلش ازآن بهره گرفته راه خوب را تفکیک کرده پیشرفت داشت راه بدراانتخاب کرده پس رفت داشت .حال فقط راههای خوب و بدجهان رادر یک اطاق ساخته گویاهمه خوب و بد دردست هرفرد جهان همزمان موجودوقابل دسترس است .درزمان مرحوم ظاهرشاه احمدظاهرفرزندفرزندصدراعظم وقت غزل خوان شد مگرفرزندیک بیسواد یاکم سوادمامورعالیرتبه یا ریس جمهورشد . اکنون نیز اگرفرزندزمان بخوبی رهنمایی شوددرکوتاه مدت جهان دیده و دانشمند جهانی و یا بداخلاق زنجیری خواهد شد . تفاوت درین است که شبکات انترنیت همه کار را سرعت بخشیده منوط به انتخاب است . آیا بسرعت دانا میشوی یا بسرعت نادان میشوی ؟درهرحال این سرعت سرآغاذ پیشرفت سریع است .من به فرزندم همه امکانات انترنیتی را مهیا کرده فقط رهنما شدم که بچیم براه خوب بروی خوب آدم میشوی زندگی تو هم مانند آدم خوب میشود . اگربدراه راانتخاب کنی بدآدم میشوی زندگی خودت هم بد میشود . من که روزی پدرداشتم تشویش زندگی نداشتم حال که پدرم حیات نیست تیشویش زندگی هم بدوش خودم است آنچه آموخته بودم حال به درد خودم میخوردوپدرکه بخاطرم زحمت کشید کیف را من کردم شمافرزندانم اگرامروز زحمت بکشید بهره بخودشماست . همچو نصیحت شاید برجاشد که اکنون فرزندانم ازطریق همین انترنیت امتحان دادند و مصروف تحصیل فاکولته طب یکی از کشورهای خارج است و من مانند دوران جوانی باخانم خود بازهم تنها ماندم .گویااین انترنیت است که جهان زیر پای ماست . سالها ملاصاحب بماگفت تومکتب بروی چشمت باز شده بلاخره کافر میشوی مگر من تحصیلات عالی دارم مگر هنوزمسلمان هستم .بیایید ازافوات و مضخرفات و احکام ضدترقی بگذریم یکبارفرزندمان داخل علوم مترقی جهان شده خودرا بادیگران همردیف یا پیشرفت بیشتری را مساعد سازد .
وطندوست

>>>   چند سال بعد یک نفر بی عینک نمیباشد کردن ازبین میرود قد ها کوتا میشود دید چشم ازبین میرود سخن گفت کم میشود ارتباط انسان ها کم میشود هیچ راض کسی پت نمیماند ارتباط اولاد ها با پدر ومادر کم میشود مجلس دوستان کم میشود درخانه هرکس دراید در تیلفون خود مصروف است قصه وگپ زدن کم شده درعروسی ها هرکس در تیلفون خود مصروف است حرکت کردن کم شده انسان ها ضعیف وچوچهشده میروند زیراحرکت کردن از بین رفته خود وبزرگ در تیلفون لبتاب ای پت وبزرگ سالان در تلویزیون ودرامه مصروف شده وساعت ها نشسته هستن این بود فایده های وسایل انترنتی.
مسافرجبری

>>>   جناب مسافرجبری! ازوقتیکه من خودراشناختم قرطه بازی تاقماربازی وبچه بازی بودنه بازی زنکه بازی سگ جنگی تشله بازی چارمغزبازی غولک بازی توپ بازی تخم جنگی بلاخره صداکاریلایی و ضیاع وقت وجودداشت بسیارکسان به آن مصروف میبودند. مگرآنوقت هم اهل صالح کارمفیدمیکرد. حال هم مربوط به عقل آدم است درانترنیت گیم بازی میکندیاازدنیاخبروتحقیقات و کشفیات دنیاخبرحتی تبادل نظریامباحثه ویامستقیمامکتب وفاکولته درانترنیت میخواند. درهرصورت خداعقل سالم بمادهدکه بجای یله گویی بهرهگیری کنیم .
قره

>>>   بیشک قره ولا خوب گپا گفتی بچیش زنده باشی ادم هوشیار هستی بنام این وآن حالا از شناخت پیشرفت های دنیا هم جلو گیری می کنند ....
مرچ شمالی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است