تکروی های احمدزی بر خلاف توافقنامه است
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۶    ۱۳۹۳/۷/۱۹ کد خبر: 81283 منبع: پرینت

حکومت وحدت ملی با ایتلاف داکتر اشرف غنی احمدزی و داکتر عبدالله تشکیل شد. هر دو تیم انتخاباتی که رای اکثریت مردم را با خود دارند توافق کرده اند که به طور مساوی قدرت را بین خود تقسیم کنند. در حالی که چند روز از تشکیل حکومت جدید افغانستان می گذرد اشرف غنی فرمان هایی را صادر کرده است که موافقان و مخالفانی داشته است. حکومت وحدت ملی چه اولویت های کاری را در پیش خواهد گرفت و مردم افغانستان از حکومت وحدت ملی چه خواست هایی دارند؟

فهیم کوهدامنی آگاه امور سیاسی و روزنامه نگار در برنامه ای از آریانا گفت: صحبت ها و برنامه هایی که اشرف غنی احمدزی در مراسم تحلیف خود بیان کرد بسیار خوب بود. تعیین کردن وزرا و مقام های بالای حکومتی به سرپرستی امور نیز ضرورت بود. به این علت که حکومت فعلی، حکومت وحدت ملی است و هر دو تیم تعهد کردند سهم مساویانه در حکومت داشته باشند بنابراین وزرا و والی ها باید به طور مشخص و مساوی از دو تیم تعیین شوند اما چند مورد خلاف تعهدنامه ای بود که دو تیم قبل از مراسم تحلیف امضا کرده بودند. به طور نمونه رییس جمهور احمدزی جناب اتمر رابه عنوان مشاور امنیت ملی و زاخیلوال را به عنوان مشاور اقتصادی فرمان دادند و در بخش امنیتی نیز انتصاب هایی صورت گرفته است.

وی افزود: قوای امنیتی کشور به طور کلی باید افراد غیرسیاسی باشد و فقط از منافع ملی دفاع کنند ولی افسران نیروی امنیتی افغانستان بیطرف نیستند به این علت که برخی از آنها مربوط به دوران حکومت های کمونیست ها هستند و یا با مجاهدین ارتباط داشتند. کمونیست ها در قالب حزب وطن هنوز گرایش ها و ساختارهای خود را حفظ کرده اند. برخی از افسران و مقام های بلندپایه ی امنیتی که از مجاهدان بودند از وظایف خود برکنار شدند.

کوهدامنی اظهار داشت: اداره ی امور متشکل از پارلمان، دولت، محکمه و دادستانی بود و کار تمام قوای اجراییه از طریق اداره ی امور پیش می رفت اما در حال حاضر اداره ی امور بخشی از دفتر ریاست جمهوری شده است. با چنین تغییراتی اگر اعضای پارلمان کار عادی هم داشته باشد باید از فیلتر دفتر ریاست جمهوری بگذرد. همه می دانند که وقتی تمرکز قدرت صورت می گیرد شخصی که در راس قرار دارد را دیکتاتور می سازد.

فهیم کوهدامنی با اشاره به دستاوردهای 13 سال گذشته گفت: با این که دولت قبلی لقب یکی از کشورهای فاسد را برای افغانستان به ارمغان آورده بود اما فراموش نکنیم که 13 سال پیش پس از سقوط طالبان تمام پروژه ها و ساختارهای کشور به صفر رسیده بود. اداره ها و مکاتب فعال نبود در چنین شرایطی حکومت افغانستان همه چیز را از صفر شروع کرد. ساختارهای اداری و مکاتب فعال شد، دو دوره انتخابات برگزار گردید هر چند که مشکلاتی از جمله تقلب داشت. حکومت افغانستان در دوران طالبان از منزوی ترین کشورهای جهان بود اما در طول این سال ها در بیش از 40 کشور دنیا نمایندگی سیاسی فعال داشت.

روزنامه نگار تصریح کرد: مبارزه با فساد با احساسات و نیت عملی نیست بلکه باید دولت جدید افغانستان در کشور سیستم سازی کند. به طور مثال از طولانی شدن پروسه ی اداری جلوگیری کند، کارها در وقت مشخص به انجام برسد، تفتیش دقیق صورت گیرد، در غیر این صورت مشکلاتی که در 13 سال گذشته داشتیم حکومت فعلی هم خواهد داشت.

وی با انتقاد از بعضی تکروی های احمدزی خاطرنشان ساخت: امیدوارم که حکومت وحدت ملی به طور واقعی ملی باشد. رییس جمهور احمدی سه پست یعنی مشاور امنیت ملی، مشاور اقتصادی و ریاست دفتر را از تیم خود انتخاب کرده در حالی که باید افراد تیم مقابل در پنجاه درصد هر بخش حضور داشته باشد. این نشان می دهد که کم و بیش تکروی هایی وجود دارد در حالی که در توافقنامه هر دو شخصیت امضا کرده اند که هر کاری با تفاهم هر دو باید انجام شود.

کوهدامنی در پایان گفت: امیدواریم که حکومت فعلی مشکلات قومی، تنظیمی کشور را از بین ببرد و این کار با تطبیق قانون به طور یکسان بر همگان انجام می شود. همچنین امیدواریم که شرایط و وضعیت جامعه ی ما روز به روز بهتر از گذشته شود و ساختارهای دموکراتیک به شکل درست آن انجام گردد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اقای کوهدامنی به نظر شما اقای احمد زی اگر به... هم برود از تیم همگرایی اجازه بگیرد .

>>>   جناب کوهدامنی ازدموکراسی حرف زده اند درحالیکه .... کهنه و فرسوده کشوراززمان پیدایش تاکنون قطاع الطریقی کرده هیچگونه قابلیت ولیاقت حکومتداری نداشته است . حال اگرهرفردتیم داکترعبدالله ازجمله مجاهدین سابق شامل کاردولت شودوظیفه همان دزدی و فسادکاریست که سابق کردند حال هم معلومدار میکنند . شمولیت این دزدان بجای وحدت ملی تقسیم چوکی بخاطردزدی است .چون هرکسی هم ولو ماستر و دکترای علوم هم باشد ازتیم دزد نباشد فورا خواهندگفت تاجیک تیم مانیست وحدت ملی را شمانقض کردید یعنی تادزد مقررنکنی وحدت ملی نقض است . زمانی تیم عبدالله اعتراف کرد که داکتراشرف غنی ریس جمهوراست پس دوپاچا دریک اقلیم نمی گنجد بگذارند که کارکند و مسولیت هم بدوش خودش قرارگیرد . اگرمنازعه برسرچوکی پردرآمد وعواید دالرسرکپانی کنند شعارارگ یا مرگ راادامه دهند اکنون نظامیان امریکا بی خبر ازدزد دفاع نمیکند بلکه همین ملت و همین مخالف موافق درنتیجه دزددزددیگری رامیخوردمردم و مخالف همه را میخورد گویا ازجنگ دوگنجشک پشک کیف میکند . پس مرگ میخواهیدیازندگی ؟
بیطرف بیکار

>>>   کاسه های داغتر از آش رسیدند.

>>>   آقای کوهدامنی همان شخص آگاه در امور سیاسی است که اقتصاد افغانستان را از طریق عشر و ذکات بپای ایستاده میکرد !؟ عجب زمانه ی است، هر...خود را آگاه امور سیاسی میخواند، بدون اینکه ذره ی شرم و حیا داشته باشد.

>>>   من خو هیچ نمیدانم که فهیم کوهدامنی را کی اگاه امور سیاسی و دانشور معرفی کرده است چند سالی بود که در تلویزیون کابل پشت پشت ملا ها میرفت و برنامه میساخت و و کابلی هم که از طرف یهود حمایت میشد یکسره برنامه های تلویزیونی خود را مبتذل و مسخره امیز درست میکرد و این شخص هم بود گزارش گر تلویزیون امروز ولی به یکباره گی غابش زد و حالا از وی به نام اگاه امور سیاسی نامبرده میشود در حقیقیت جاسوس اسپنتای ... است چقدر خوب شد که اشرف غنی این ... را از سمتش اخراج کرد و... اهمیتش نداد.

>>>   بــــيـــــا وبــــبـــــيـــن ! حالا اگــــــر نان هــــــم مي خـــــورد بايــــدبا شـــمــا مـــشـــوره كـــنــد براي شما تنها چوكي ها مهم است در موضوع چوكي باشما مشوره ميكند دركارهاي كه به نفع عامه است مزاحم آن نشويد

>>>   اقای کوهدامبی... وارخطا مشو هر کار راخداوند تعالی جور خواهد کرد .وقتیکه ریس صاحب اجرایه چیزی نمیگوید به خودت چه درد رسید.از گپهای سابقه پنجاه 50 بگذر چراکه او گپ دیروز بود و مرهم زخم های قلب ما شده نمیتواند.یک سال میشود از فاکولته اقتصاد لیسانس خوده بدست اوردم پدرم هم سفیدبیکار بیکار میگردم .یگان طرح فسح ونطرجامد وحیاتی که مسولین اگر بتوانند دوای دردهای ما شوند نه اینکه تفرقه اندازی کنی وفکر های عامه را مغشوش سازی .
ازطرف احمد غمگین ریس عمومی بیکاران افغانستان.

>>>   ریس جمهو رهای زیادی امدن کشته شدن کسی یادشان نمی کند شما سالهادرامریکا بودید هنوز مردم رانمی شناسید بهتراست چند روزی احتیاط کنید دلمان خوش بود ریس جمهورمان تحصیلات عالی دارد به چند زبان دنیا صحبت می کند دیدیم چه بلای بر سرمردم اوردند حال نوبت دیکراست

>>>   أفاي كوهدامني كمونست ها را شما اجازه نداريد به خاطريكه انها مثل شما چور نكردند من حقيقت را ميگويم.

>>>   جناب کوهدامنی گلیم شما ...بخیر و خوب جمع میگردد ؛ دیگر نه امریکا بادراتان برای تان سلاح میدهد و نه پاکستان برای تان جا میدهد که جنگ کنید ؛ انشالله احمدزی صاحب به کمک کمونست ها ؛ و همه وظنپرستان ؛ شما... مردم را از صحنه سیاست دور خواهد کرد ؛ جکومت وحدت ملی هم یک بهانه است ؛ مردم همکه از احمدزی ذفاع میکنند و شما شاهد خواهید بود که دو.باره اعضای حزب وطن بر شما نوکران پاکستان جکومت خواهند کرد
ستار از لندن

>>>   13 سال عمر یک نو جوان است ولی این اقا تا هنوز کودک باقی مانده است .

>>>   تک روی میکند چی خواهید توانست!

>>>   اقای کوهدامنی چه شد سبز نارنجی هاهاهاها
واقعیت اینست که ماوشما تشله واری رخصت شدیم.
خیرخواه از شکردره

>>>   خدا به حال شما انسان های که هر ساعت و هر لحظه چهره عوض میکنید رحم کند. اگر شخصی کار نکند به وی بکفایت و بیکاره و مصلحت گرا میگوید و اگر کار کند تک رو میگوید . شرم است به حال تان. آقای ریس جمهور تا حالا خوب کار کرده است از این به بعد هم امید است از این بهتر بپیش رود و دست دزدان و غاصبان و مفسدان را کوتاه گرداند . به امید موفقیت های هر بیشتر جناب ریس جمهور کشورمان.
هراتی

>>>   بـــيــا وبــــــبيـــــــــــــــن !
جناب كوهدامني تو كه از جهاد حرف ميزني سي سال پيش تو چند ساله بودي كه جهاد كردي؟؟ از دست آوردهاي جهاد هم چيزي بگو ؟؟ يكي از افرادي كه او خودش بگويد من كمونست هستم نام بگير اين نام كمونست از طرف جاسوسان پاكستاني ومزدوران شان براي افراد صادق به وطن گفته ميشد حتي همان داكتر نجيب بهتر از جاسوسان ومزدوران پاكستاني مسلمان بود تا قيامت برمردم منت جهاد نگذاريد

>>>   جناب کوهدامنی ثابت قدم و استوار باش اینها به نرخ روز نان میخورند . نمیدانم چطور اینقدر زود فراموش شد تقلب گسترده گوسفندی ..

>>>   اقای کوهدامنی به خاطر پول وچند دالر دروازه نیست که دقلباب نکرده باشد یک زمان در تلویزیون نجیب کابلی علیه ایران تبلغات میکرد درروزهای مبارزات انتخاباتی بخاطر بدست اوردن چند دالر به نفع استاد سیاف کمپاین میکرد ودرین کمپاین های انتخاباتی انقدر معیارهای اخلاقی رازیرپاکرد که به حریم شخصی نامزد پیشتاز کشور همیشه تجاوز میکرد که یکی ازخاصه های رهبران ....است خلاصه ګفته میتوانیم که اقای کوهدامنی صاحب کدام ...وفکرنبوده بلکه هرکس که برای شان دراجوره بیفزاید برای دهول همان شخص رقص بهتر میکند که مثال عمده ان موقف اقای کوهدامنی درمبارزات انتخاباتی سال جاری بود که مردم افغانستان باچهره این ابن الوقت اشنایی بهتر دارند
مصطفی کمالپوری ازهالنډ

>>>   برو بابا تو هم رفیق وهم کلاس حبیب استالفی هستی اگر حقیقت گفته شود همین سه نفر تجاوزگران پفمان که لادرک اند یا در مهمانخانه ملا عزت است یا در مهمانخانه امان الله گذر ویا در مهمانخانه سیاف است درسال 72-75 از دکانداران مندوی سرای شهزاده . طلا فروشی باچ می گرفتی ودر اخیر همه را چور کردید شما سرای خوجه وکلکانی به خدا قسم ازخانه های کابل تا گل مرسل را نماندین همه را دزدی کردین

>>>   تا به کی از نام مقدس جهاد و مجاهد برای تفرقه اندازی استفاده میکنید. آخر شما و امثالتان ایمان به خدا و وجدان بخود دارید. بنام جهاد مردم مظلوم را بیچاره ساختید و تا اندازه ئی پیش رفتید که مردم از نام ...میترسند. آخر چرا خود و مردم را بازی میدهید. بیائید از واقعیت ها چشم پوشی نکینم و به اطراف خود نگاه کنیم. کی ها وطن دوست و مسلمان هستند و کی ها وطن فروش و غاصبان زمین ، دزدان بیت المال وظالمان از خدا بی خبر. به یقین که اکثر شان کسانی هستند که از نام جهاد و مجاهد سو ء استفاده کردند و صاحب پول های حرام ، منازل رهایشی چند منزله و موتر های لوکس .آیا اینها همه کسانی نیستند که خود... می نامند. به یقین که همه از همین کسان اند.
مسلمان هراتی.

>>>   بهتر است کوهدامنی صاحب دیگر روی مسایل بزرگتر اظهار نظر ننماید اینجا اشخاص و افرادی اند که در تیم داکتر صاحب عبدالله صاحب رسوخ و چیز فهم اند گذشته از آن دیروز داکتر صاحب عبدالله در نشستی با تیم خود اظهار داشتند که این همه نرمش ها بخاطر اعاده صلح و امنیت سرتاسری و بلاخره یک حکومت وحدت ملی است که تهداب اش به تازه گی بنیاد نهاده شده است, بیایید مثبت به اندیشیم تا نسل آینده از گیر دزدان, جنایتکاران, قاتلین و آدم خواران که همه ما و شما بصورت مشترک از آن شاکی بودیم و هستیم, نجات یابیم. وسلام

>>>   اقای...کوهدامنی!!!!!!
ایا این کمونست ها دیروز در قوای امنیتی شامل شده اند یا از سیزده سال پیش؟
درین 13 سال... یا دالر پیش چشمانت را گرفته بود که صدایت بالا نمی شد؟
اقای تشله! تشله واری رخصت استی!
این ملت را بگذارید که چند وقت نفس راحت بکشند.

>>>   من هم بااقای مصطفی کمالپوری ۱۰۰ فیصد همنظر هستم ونظر ایشانرا تایید میکنم از روزی که بنده با اقای فهیم کوهدامنی اشنایی پیداکرده ام ایشانرا فقط وفقط بسیار زیاد مشتاق پول وپیسه دریافتم کلمات جهاد ومقاومت که ازدهن شان خارج میشود ازطرف کار فرمای شان برای شان داده میشود خودشان تاحال معنی جهاد راهم نمیداند ونه به ان اعتقاد دارد فعلآ اګر کسی به ایشان ضرورت داشته باشد بیکار است
اجمل نبی زاده ازقلب کشور

>>>   آقای احمدزی منحیث رییس جمهور حکومت وحدت ملی، به توافقنامه حکومت وحدت ملی، منافع ملی و خواست تمام مردم عزیز افغانستان عمل کند. همان طوریکه تعهد کرده است.

>>>   اقای کوهدامنی به نرخ روز سخن از دهن بیرون میکند هر کس که برای شان پول بیشتر بدهد به همان اندازه ایشان راقهرمان ملی ومقاومتګر معرفی میکند از خود اراده واندیشه ندارد هرکس که میخواهد خودرا دربین مردم وجامعه بیشتر نامبد ومنفور سازد باید سخنګوی مانند کوهدامنی رابرای خود انتخاب کند
ولیزاده هراتی ازهرات باستان

>>>   گل آقا شيرزوي مي گويد دهمه چيز با داكتر عبدالله مشوره شده اما كمپاين چي استاد سياف ميگويد تكــــــــــــــــــــــــــــــــروي !!!

>>>   باورکنید خیلی شرم است حالاهم اینقدراختلافات واینقدرنابسامانی ها آخرچرا ؟ بانید که بیبینیم حکومت نو تاچقدربه وعده های خود عمل کرده می تواند وماوشماهم باید دراین راستا همکاروهمگام با حکومت خویش باشیم به نظرمه تازمانیکه اینگونه اختلافات درونی وآیدیایی ازبین گم نگردد هیچ چیزی نخواهد به ثمر رسید
مبارز

>>>   به تمام دوستان اهل نظر پیشنهاد میگردد که حالات نازک کشور را درنظر بگیرند ومنبعد نام این تیم یا ان تیم را نگیرند بلکه تمام رهبران وکارمندان بنام مامورین دولت وحدت ملی یادکنند اشخاصیکه ازین نامها دوباره به سمت نفاق مردم را تشویق میکنند ما فقط یک نام برایش داریم (خائن ملی) وطن به اتحاد واتفاق همه ضرورت دارد باید قربانی داد واتحاد موجودرا حفظ نمود تاکامیاب باشیمدرغیر ان خودرا نابود میسازید ومانند عراق سرنوشت درانتظار مااست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است