جایزه صلح نوبل به دختر آمریکایی رسید!
البته ملاله یوسف زی کودک پاکستانی ای که به لطف غرب زنده ماند باید برنده جایزه نوبل صلح شود زیرا تاکنون هیچ کودک افغانستانی توفیق نیافته که بعد از حملات هواپیماهای آمریکایی و راکتهای پاکستانی، پس از زخمی شدن جان سالم به در ببرد تا عمری خدمت کاخ سفید را در برنامه ی خود قرار دهد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۷    ۱۳۹۳/۷/۱۹ کد خبر: 81232 منبع: پرینت

ملاله یوسف‌زی، دختر نوجوان پاکستانی که طالبان در سال ۲۰۱۲ به خاطر حمایت از حق تحصیل دختران به سرش شلیک کردند و کالیاش ساتیارتی، فعال حقوق کودکان در هند، دیروز جمعه ۱۰ اکتبر (۱۸میزان) به طور مشترک برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۱۴ شدند.

ملاله یوسف‌زی ۱۷ ساله جوان‌ترین فردی است که تا به حال برنده جایزه صلح نوبل شده و ساتیارتی نخستین برنده متولد هند این جایزه است.

دادن مشترک جایزه صلح نوبل به یک هندی و یک پاکستانی، پس از یک هفته ستیز این دو کشور در مرز مورد منازعه‌شان در منطقه عمدتا مسلمان‌نشین کشمیر که بدترین جنگ میان دو رقیب مسلح به بمب هسته‌ای در بیش از یک دهه اخیر بوده است- صورت می‌گیرد.

توربجور جگلاند، رییس کمیته نوبل در این باره گفته است: کمیته نوبل این موضوع را نکته‌ای مهم می‌شمارد که یک مسلمان و یک هندو، یک پاکستانی و یک هندی، در مبارزه‌ای مشترک برای تحصیل کودکان و مقابله با افراط‌گرایی به هم بپیوندند. اما کریستین برگ هارپویکن، رییس انستیتوی پژوهش صلح در اسلو این جایزه مشترک را "جایزه‌ای مبتکرانه که توجه را به مشکلات کودکان و نوجوانان جلب می‌کند" خوانده است.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز در بیانیه ای که چند دقیقه پس مشخص شدن برندگان جایزه نوبل صلح منتشر شد، اعلام کرد ملاله یوسف زی ، فعال عرصه آموزش در پاکستان که جمعه جایزه نوبل صلح به او تعلیق گرفت موجب افتخار پاکستان است.

ما نیز بر این سخن جناب نواز شریف صحه می گذاریم که البته ملاله یوسف زی کودک پاکستانی ای که به لطف غرب زنده ماند باید برنده جایزه نوبل صلح شود زیرا تاکنون هیچ کودک افغانستانی توفیق نیافته که بعد از حملات هواپیماهای آمریکایی و راکتهای پاکستانی، پس از زخمی شدن جان سالم به در ببرد تا عمری خدمت کاخ سفید را در برنامه ی خود قرار دهد.


این همه کودک در ولایات مختلف افغانستان توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی یا سربازان خارجی و در این اواخر راکت پراکنی های پاکستان به ولایات شرقی کشور ما، سلاخی می شوند و در آغوش والدین خود جان می دهند، اما هیچ کس در هیچ سازمانی این عمل وحشیانه را محکوم نمی کند چه رسد به اینکه کسی حرف از جایزه نوبل صلح بزند.

پس چه می شود که ملاله جان به یکباره تبدیل به اسطوره و نماد آزادی و برنده جایزه صلحی می شود که چند سال پیش به باراک اوباما رسید؟

آنگونه که مدارک و شواهد نشان می دهد ملاله یوسفزی ارتباط تنگاتنگی با غرب داشته به نحوی که در جلسات خصوصی مقامات غربی با سران پاکستان حضور داشت و اکثر مطالب و مقالات وی به آسانی و بدون فیلتر در سایت اینترنتی بی بی سی نشر می شد. در سایتی که مطالب افراد سرشناس و مطرح ادبی و سیاسی به آسانی منتشر نمی شود. اما هیچ کس از خود نمی پرسد که چگونه مقالات از سه سال پیش یک دختر 14 ساله را بی بی سی هر روز در سایت خود قرار می دهد؟

شکی نیست که غرب از چند سال پیش بر روی این موضوع برنامه ریزی کرده بود تا بتواند از ایجاد این حادثه برای خود کسی را تربیت کند که بتواند اهداف خاصی را در دراز مدت پیاده نماید. اکنون دختر بچه 17 ساله بنام ملاله را در همه جای جهان می شناسند به حدی که اگر فرداها خود را نامزد ریاست جمهوری پاکستان کند، نیز رای خواهد آورد. همین آرزویی که اکنون ملاله جان در قالب آرزو بیان می کند، در واقع حقیقتی است که آمریکایی ها پشت پرده این جریان خواستار آن هستند.

به یقین انگلیس و آمریکا به چنین افرادی که از کودکی در آغوش خود آنها بزرگ شده است، قدرت نفوذ دارد، حرف شنو می باشد، نیاز مبرم دارد تا بتواند برای سالیان آینده نیز بر روی چنین افرادی حساب ویژه باز نماید. مطمئنا در افغانستان نیز چنین افرادی را داشته و داریم که سالیان سال در غرب مورد تربیت و حمایت خارجی ها قرار داشته اند و یکباره در افغانستان به پست و مقام بالایی دست یافتند.

چنین افراد وفاداری که حق نان و نمک را نیز به خوبی می دانند، اکنون چندین سال است که به اربابان خود وفادارند و به عنوان مهره های دلسوز کشور حامی خود، در افغانستان خدمت می کنند. پس به راستی چه ماهرانه است بازی غرب در این عرصه و چه منفعلیم مثل همیشه ما، مثل همیشه تماشاگر!

و چه دروغگو هستند غربیهایی که خود را صلح طلب و صلح جو می دانند ولی آغازگر تمامی جنگها و اشغالگری ها می باشند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگر این جایزه صلح نوبل اجازه اش در دست افغانستان
می بود به مجددی تقدیم میکرد ملاله یوسف‌زی، خوبه یا مجددی
نبی جاغوری

>>>   ...همانگونه که اعطای جایزه صلح نوبل به "شیرین عبادی" ایرانی کاملاً سیاسی بود، دادن این جایزه بطور مشترک به دو نفر از دو کشور همسایه هند و پاکستان هم به شدت آمیخته به سیاست زده گی است!!
بعنوان یک معلّم علوم سیاسی میگویم که اعتبار جایزه صلح نوبل به مانند بیست یا سی سال گذشته پررنگ نیست، اهداف سیاسی پشت اعطای این جایزه ی زمانی معتبر ، اهمیت آنرا به شدت کاسته است، ملالی ، این دختر پشتون پاکستانی صرفاً به این دلیل برنده این جایزه شد که در کنار برنده اصلی آن، توازن منطقه ای و سیاسی دهلی_اسلام آباد حفظ گردد! اگر به مورد ستم قرار گرفتن توسط طالبان جایزه داده شده است، هزاران هزار دختر مظلوم افغان شایسته تر به دریافت نوبل صلح بودند، یادمان باشد که زمانی به اشاره ایالات متحده جایزه صلح نوبل به انورسادات و بگین و زمانی دیگر به یاسرعرفات و رابین داده شد تا باعث ایجاد انگیزه در اعراب و اسراییل برای صلح در خاورمیانه شود، اعطای این جایزه به دو هندی و پاکستانی هم از همین زاویه باید دیده شود.
سردارمحمدرحیمی

>>>   سلام به هما وطنداران!
من به نوبه خود به خانم ملاله تبریک میگویم و از دعوایش پشتیبانی میکنم.
او دختری هست که تمام دختران را به تحصیل تشویق مینماید چنانچه شما هم گفتید که "دختر نوجوان پاکستانی که طالبان در سال ۲۰۱۲ به خاطر حمایت از حق تحصیل دختران به سرش شلیک کردند" از همه اولتر او قربانی ذهنیت پوچ و غیر انسانی طالبانی بود اما خداوند اورا به امان خود داشت و امروز یک سمبول حرکت تعلیمی اطفال مخصوصأ دختر خانمها هست. کاش شخصی دیگری هم در پاکستان پیدا شود که مردان پاکستانی را نیز به تعلیم و تربیه تشویق نماید تا ازین ذهنیت افراطی گری نجات یابند و خود را از انفجار و خشونت دور نمایند.
و سوال من از نویسنده این است که شما چه خصومت با ملاله دارید که از اول مخالف او هستید که من شما را تعقیب مینمایم بر علیه وی مینویسید.
اگر پاکستانی هست ما با دولت و حکومت پاکستان دشمنی داریم نه با مردمش ازاینکه از منطقه این جایزه را از آن خود کرده جای افتخار هست هر چند من هم به غیر سیاسی بودن این جایزه همیشه به دید شک نگریسته ام باز هم این بار به یک و یا هردو شخص خیلی خوب اعطأ گردیده است.
باید منطقه را از تعصب و خشونت دور نگهداری کنیم گر اتحادیه اروپا و امریکا با هم زندهگی کرده میتوانند پس ما مسلمانان که برادر و خواهر همدیگر هستیم شعار ماست چرا در افریقا و آسیا با همدیگر جور نمیاییم و این دشمنی دیرینه چرا حتا به خون هم دیگر تشنه ایم. بیدار شوید ای اهل مشرق.
سیاستمدار از کابل

>>>   به نیسنده مطلب!
این جایزه به خاطر این که او از طرف طالبان زخمی شده است، داده نشده است، بلکه بخاطر دفاع از حق تعلیم و تربیه کودکان و مقاومت او در مقابل زورگویی و جلوگیری از رفتن کودکان به مکتب، توسط مقالات و نوشته های او به او داده شده است. چنانچه خود او میگوید:
یک قلم، یک کتاب، یک معلم میتواند دنیا را تغیر دهد، نه جنگ و دهشت افگنی و بی سوادی و ظلم و تاریکی

>>>   سلام ... البته که به دست اوردن و دادن جایزه نوبل امروز سیاسی پیش میرود اما باید خوش باشیم یک دختر خورد سال و مسلمان این جایزه را به دست اورده است.
سوسن ناصری

>>>   جوایز صلح نوبل همیشه کاملا" سیاسی داده شده است. این جایزه به جنایتکارانی همچو "مناخیم بگین" آدمکش مشهور اسرائیل که بعدها صدراعظم شد داده شده و هم به مزدوران بدبختی همچو "شیرین عبادی" کنیز مشهور غرب و امریکا. او که مثلا داعیه دار حقوق بشر است در قضیه کشتار مردم غزه لال شد و کلامی ضد اسرائیل و امریکا نگفت.
طرز کار بسیار ساده است. غربی ها کسی را پیدا می کنند که امکان "استعمال" او منحیث (مزدور غرب ) در آینده وجود داشته باشد. سپس تبلیغات شدید و مستمر برای او شروع میشود.با این کار او مشهور و bold میشود قسمی که خودش هم خیال می کند که آدم مهمی است!! ( مثل بعضی از کارگردان های بدبخت کشور همسایه).
یقین بدانید که از این بدبخت هم در آینده زیاد خواهیم شنید چون غرب بی دلیل برای کسی هزینه نمی کند و به او جایزه نوبل نمیدهد. پشک برای رضای خدا موش نمی گیرد (صرف برای منفعت خود شکار می کند). البته همیشه عده ای ساده لوح هستند که خیال می کنند قضیه حقوق بشر و ... در بین است.
اینها چشم ندارند و نمی بینند که اول قدرت نظامی دنیا (امریکا ) و دهها متحد مزدورش دست تروریست های داعش را باز گذاشته اند تا مردم کرد شهر "کوبانی" را سلاخی کنند؟ چرا؟ چون با دیدن فجایع داعش در کوبانی خون مردم جهان بجوش خواهد آمد و همه از امریکا خواهند خواست تا با قدرت وارد سوریه شود و آنها را نابود کند. امریکا هم حمله بزرگی به سوریه خواهد کرد تا بشارالاسد را ساقط کند!!
پس می بینید که مطلقا" قضیه حمایه از حقوق بشر نیست. صرف تیاتر و نمایشی در حال اجراست.حکومت درنده و خونخوار امریکا و حقوق بشر؟!!! مگر ما خریم که این چرندیات را قبول کنیم؟ یا کوریم که واقعیات اطراف خود ره نبینیم؟

>>>   برادران افغانستان مثل این ملالی در هر گوشه دارد ولی افسوس کی کسی ب فریادش نمی رسد .

>>>   ملالی واقعاً که مستحق این جایزه بود من به او و فامیل ایشان تبریک میگویم و از بارگاه خداوند برایشان موفقیت زیاد را میخواهم
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   مابهترین دختر های قهرمان وبسویه ماستر لیسانس وبکلوریا از ملالی پاکستانی دال خور دارم چرا سازمان زنان ودیگر نهاد دیگر زن افغانستان خاموش هستند این یک خیانت به نسل زنان ما
پشتون از کابل

>>>   برخلاف جوایز علمی نوبل ( مثل جایزه نوبل فیزیک یا جایزه نوبل کیمیا) جایزه صلح نوبل کدام اهمیتی ندارد چون اغلب به غلامان غرب داده میشود و در پس پرده اغراض سیاسی فاسد هست. آیا ما مسلمین آنقدر بدبختیم که یک جایزه معتبر بین المللی نمی توانیم جور کنیم؟ مسلمین باید جوایز معتبر جور کنند تا غربی های دروغگو و نیرنگباز نتوانند از این جوایز استفاده ابزاری کنند.( حالا خواهید دید که خاندان آل فاسد سعودی و متباقی پشکل های حاشیه جنوبی خلیج فارس با پول مفت نفت چند جایزه بین المللی جور می کنند تا برای وجود بی لیاقت خود آبرو بخرند !!)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است