غفلت بانک مرکزی باعث سقوط کابل بانک
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۶    ۱۳۹۳/۷/۱۵ کد خبر: 81000 منبع: پرینت

ریشه کن کردن فساد اداری در افغانستان از بزرگترین پرونده ی فساد مالی در کشور یعنی کابل بانک آغاز شد. رییس جمهور غنی در سومین روز کاری خود فرمان بررسی دوباره ی پرونده ی کابل بانک را داد. هدف از این کار برگرداندن پول های اختلاس شده است. این کار آسانی نیست ولی به نظر می رسد اشرف غنی احمدزی گام هایی استوار در این مسیر برداشته است. وی حتی پس از ادای نماز عید به رسیدگی به این پرونده تاکید ورزید.

نورالله دلاوری رییس بانک مرکزی در برنامه «100 روز نخست» گفت: ما از فرمان سوم ریاست جمهوری بسیار خوشحال هستیم، امیدواریم که پول های به سرقت رفته و یا پول هایی که افراد آن را هنوز نپرداخته اند بزودی به دست آید. کل پرونده مستند است و جایدادها و کسانی که در برگرداندن پول ها غفلت ورزیدند شناسایی شده اند. بر اساس معلومات، بیشتر این قرض ها معاملاتی است که یکسال پیش به محکمه رجعت داده شده که یقین دارم با همکاری دستگاه های ذی ربط موضوع در زمان کمی تکمیل می شود.

وی افزود: در مجموع پولی که به دست آمده بر علاوه ی یکصد و 80 میلیون دالر و 50 میلیون دالر دیگر، جایدادهایی بوده که اداره ی تصفیه آن را به بخش خصوصی و مردم نتوانسته است بفروشد و به ادارات دولتی به فروش رسیده است. به طور مثال شرکت هوایی پامیر، ذخایر حیرتان و امثال آن است. تعداد آپارتمان هایی ناتکمیل نیز در اختیار وزارت شهرسازی است که قرار است تکمیل شود. در مجموع 225 میلیون دالر یا نقدی به دست آمده یا به ادارات دولتی به فروش رسیده است.

دلاوری در مورد کارهایی که در این پرونده انجام شده گفت: به تازگی لیست جدیدی از مقروضین بانک بر اساس حکم ریاست جمهوری، وزارت داخله، اداره ی امور منتشر شده که تا به حال پول های خود را به بانک نپرداخته اند. اکثر این افراد تاجران داخلی و خارج از کشور هستند و من فکر می کنم که قدرت پرداخت این پول ها را دارند. تعداد زیادی از این افراد از سهامداران کابل بانک هستند که در آن زمان خلاف اصول پول از بانک قرض گرفتند و سهم خریدند حالا سهم آنها از بین رفته و باید پول ها را بپردازند. 11 تا از 14 جایدادی که توسط سهامداران این بانک در دوبی خریداری شده بود به فروش رسیده که قسمتی از پول های به دست آمده را تشکیل می دهند. تعدادی از جایدادها در بیرون از کشور هنوز وجود دارد که سهامداران این بانک خریداری کرده بودند و در حال حاضر روند قانونی آن ادامه دارد تا به فروش برسد.

به باور نورالله دلاوری کلیه ی پول های به سرقت رفته مسترد می شود. مشکل اصلی سهام سهامداران بانک است که در طی ورشکستگی بانک از بین رفته است و حالا باید پول خود را بپردازند که نیاز به طی شدن روند قانونی دارد. برادر کرزی و برادر فهیم از بزرگترین افراد این پرونده هستند که مطابق آخرین فیصله، پول های خود را پرداخته اند و فقط از طریق سهم، قرضدار می باشند. کسان دیگری در داخل بانک از رییس گرفته تا کارمندان در غارت بانک دست دارند که در حال حاضر مورد پیگرد قانونی قرار گرفته اند و از طریق همکاری های بین المللی مورد تعقیب هستند.

رییس بانک مرکزی علت پی نبردن بانک مرکزی به وجود مشکل در کابل بانک را غفلت خواند و گفت: این کار قصدی نبوده بلکه غفلت بوده است. در حال حاضر هم معلومات به دست آمده توسط کشورهای کمک کننده در امور افغانستان با صرف زمان زیاد تامین شده است. واقعه ی کابل بانک ثابت می سازد که نظارت بانک مرکزی آن گونه که باید انجام می شد، نشده است. هرتجارتی که از بین می رود بسیار مشکل است که تمام پول آن را دوباره به دست آورد در حال حاضر نیز نیمی از پول ها بازگردانده شده است. من اطمینان دارم که 454 میلیون دالری که روی مردم به صورت قرض مانده است از طریق محاکم قضایی پیگیری می شود. دادستان عالی اعلام کرده است که کار خود را به انجام رسانیده و به محاکم مربوطه تقدیم کرده اند. با صراحت حکم ریاست جمهوری و جدیتی که در این روند دیده می شود یقین دارم که قسمت زیادی از پول های از دست رفته تامین می شود.

وی خاطرنشان ساخت: در واقعه ی کابل بانک هم سیاست دخیل بوده و هم عوامل خارجی در آن دست داشته است. تا به حال حدود یکصد و ده میلیون دالر این بانک ضرر کرده است. کابل بانک جدید در حالت عادی قرار ندارد ولی خدمات خوبی را برای مشتریان خود ارایه می کند. این بانک باید خصوصی سازی شود ولی تا هنوز به صورت رسمی روی آن قیمت گذاری نشده است. کابل بانک موقعیت خوبی دارد بیش از یکصد و پنجاه نمایندگی در نقاط مختلف کشور دارد دارای کارمندان خوب و باتجربه و دارای سیستم اینترنتی خوبی است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عمل كرد تو هم در ليلام مليون ها دالر با فساد آلوده است برادر معاون تو در سراي شهزاده صرافي دارد ودر تفاهم باتو در مناقصه فساد ميكند

>>>   خودی آقای دلاوری در ورشکستگی کابل بانک سهم فعال دارد، وباید که به سارنوالی کش شود.

>>>   دلاوری یکی از گماشته گان قسیم فهیم است تا در پوشیدن جرم حسین برادرش به نحوی از انحا کوشش وتلاش همه جانبه داشته باشد در حالیکه این رئیس دائم الخمر بوده ودر کار اداره هم چندان واردنمیباشد زیرا او بیش از سی سال را در امریکا سپری کرده زمانیکه او کاندید این پست شد خانه های وکلارا بوسیله یک رهنمایش دق الباب میکرد تابه این مسند رسید وعده زیادی از وکلا را هم فهیم متوجه رای دادن به او نموده بود اکنون اوخویش را آدم صادقی جلوه میدهد در حقیقت خودش نیز شریک مجرم است
کارمندسابق کابل بانک بشیر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است