بررسی مفاد ننگین پیمان امنیتی کابل-واشنگتن(2)
افغانستان می پذیرد که نیروهای ایالات متحده باید از امواج رادیویی استفاده نمایند. جانب افغانستان باید امواج متعلقه خویش را به اساس مقررات مربوطه افغانستان اختصاص دهد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۴    ۱۳۹۳/۷/۸ کد خبر: 80649 منبع: پرینت

اشرف غنی احمدزی صبح امروز و تنها یک روز بعد از مراسم تحلیفش به وعده ای که به آمریکاییها مبنی بر امضا کردن پیمان امنیتی داد، عمل کرد و تا جفایی بزرگ در حق ملت افغانستان کرده باشد.

برای روشن تر شدن موضوع نگاهی داریم به بندهایی از این پیمان ننگین:

فضای مخابراتی افغانستان و سیکنال های موجی در اختیار نظامیان خارجی قرار دارد. درست از زمانی که آمریکایی ها به کشور ما با ایجاد و ظهور طالبان و دستورات سختگیرانه شان حمله کردند، تمامی زیربناهای مخابراتی را یا بوسیله طالبان و یا خودشان نابود ساخته و حتی نقشه های عملیاتی امواج رادیویی آینده کشور را نیز از بین بردند.

در این میان آنها به دلخواه خودشان از ابتدا نقشه مخابراتی را تعریف و امواج قوی رادیویی را برای خودشان ترسیم کردند.
بر اساس گزارش های مستند، وزارت مخابرات بدون هماهنگی با آمریکایی ها اجازه استفاده از هیچ فرکانسی را نداشته امواج رادیویی خود را با اجازه و هدایت مستقیم آمریکایی ها تنظیم می نمود.

این روال تا مدتی ادامه داشت تا اینکه شرکت مخابراتی افغان بی سیم تشکیل گردید و با هماهنگی و نظارت کامل آمریکایی ها اغاز بکار کرد.
این اولین شرکت خصوصی بود که پس از واگذاری چند خط فرکانسی محدود رادیویی دولتی، کار خود را شروع کرد. سپس شرکت های دیگری ایجاد و با پرداخت هزینه های سنگین به خارجی ها توانستند سیستم مخابراتی افغانستان را ارتقاء بخشیده و قسمتی از فرکانس های رادیویی را در اختیار بگیرند.

با وجود حضور و رشد شرکت های خصوصی در این زمینه، هرگز خارجی ها حاضر نشدند تا کتنرول و نظارت بر فرکانس های موجود در فضای افغانستان را به وزارت مخابرات کشور واگذار کنند. بهانه آنها امنیت در فضای رادیویی کشور بود و با همین بهانه تمامی مکالمات و اطلاعاتی که از طریق امواج رد و بدل می شد را تحت کنترول خود داشته و دارند.

آمریکایی ها به این بسنده نکرده این نظارت و کنترول مستقیم را تحت پوشش پیمان امنیتی با افغانستان می خواهند رسمی ساخته و از دولت قانونی افغانستان تعهد بگیرند که هیچ اعتراضی در این قسمت نداشته و مجبور باشد در تمامی زمینه های مخابراتی و رادیویی با اجازه آنها عمل کرده و بگذارد در کشوری که ادعای استقلال دارد، فضای رادیویی اش تحت نظارت و کنترول آمریکایی ها باشد و آنها قادر باشند بدون هیچ هماهنگی با دولت افغانستان، قوی ترین فرکانس های رادیویی را بخود اختصاص بدهند و بدین وسیله تمامی فضای مخابراتی افغانستان را در اختیار خود داشته باشند.
به عین متن پیمان در این زمینه دقت فرمایید :

صفحه 17 و 18- بند 2 از ماده چهاردهم (مصارف آب و برق و مواصلات):

( افغانستان می پذیرد که نیروهای ایالات متحده باید از امواج رادیویی استفاده نمایند. جانب افغانستان باید امواج متعلقه خویش را به اساس مقررات مربوطه افغانستان اختصاص دهد. ایالات متحده باید در فعالیت سیستم های مخابراتی خویش (طوریکه مخابرات در قانون 1992 انجمن بین المللی مخابرات تعریف گردیده است) به شمول استفاده از وسایل و خدماتی که مستلزم توانایی کامل برای انجام فعالیت های مخابراتی بوده، استفاده از امواج رادیویی که به این منظور از طرف مقامات افغانستان ارائه شده، اجازه داده شود.
امواج رادیویی باید برای ایالات متحده رایگان باشد. )

روشن نیست که چرا باید طرف امریکایی از حقی فراتر از حقوق دولت و شهروندان افغانستان در زمینه نشرات رادیویی برخوردار باشد؟
درکنار این مساله، ابهام موجود در متن و بهم ریختگی عمدی که از نظر حقوقی راه گریز را برای آمریکایی ها باز کرده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ...امضا این پیمان آب به آسیاب طالبان ریختن بود و به باد دادن خون شهدا و به تاراج دادن استقلال و عزت ملی کشورمان.
سردارمحمدرحیمی

>>>   بدون در اختیار داشتن امواج رادیویی به طور کامل کنترل امنیت غیر ممکن است بدانید بعد نظر بدهید..
.بامیانی

>>>   جان محمد کریمی بنده بعنوان یک شهر و ندافغانی که فعلا درکشور ایران غریباز جناب اشرف غنی احمدزی ومسئولان دولت افغانستان میخواهم که نگزارند دست بیگانه گان درکشور مان دخیل باشد ورازی نیستم که پیمان امنیتی بین کابل واشنگتن امزاده.
باسلام،


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است