کابل درس عبرتی برای واشنگتن!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۱    ۱۳۹۳/۷/۸ کد خبر: 80600 منبع: پرینت

جان کری وزیرامور خارجه آمریکا دولت جدید افغانستان با چالش‌های جدی اقتصادی و امنیتی روبرو است. وزیر خارجه آمریکا در مقاله‌ای با اشاره به مراسم تحلیف رییس‌جمهوری در روز دوشنبه نوشته است مردم افغانستان شاهد اولین گذار دموکراتیک در تاریخ کشورشان و فعالیت رییس‌جمهوری جدید و همکاری آن با اولین مقام اجرایی افغانستان خواهند بود.

وزیر خارجه آمریکا در مقاله‌ای برای روزنامه واشنگتن پست نوشته که این لحظه به آسانی به دست نیامده است و در درجه اول متعلق به میلیون‌ها رای‌دهنده افغانستانی است که با شجاعت به پای صندوق‌های رای رفتند تا در ماه آپریل وجون به‌رغم تهدیدهای طالبان رای دهند. اقای کری در ادامه نوشتار خود آورده است پیام رای‌دهندگان روشن بود. هیچ بمب دست‌ساز و عامل انتحاری نمی‌تواند در راه آینده دموکراتیک کشورشان اخلال ایجاد کند.

این لحظه همچنین به اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله، دو دولتمردی که پس از انتخابات بسیار بحث‌انگیز منافع کشورشان را در اولویت قرار دادند و متحد شدند تا دولت وحدت ملی تشکیل دهند، تعلق دارد. جان کری افزوده ایالات متحده از روند انتخاباتی معتبر، شفاف و جامع، بدون جانبداری از هیچ نامزد خاصی حمایت کرده است. این دقیقا به خاطر بی‌طرفی روشن و تعهد ما نسبت به روند دموکراتیک در افغانستان است و زمانی که اتهامات جدی درباره تقلب در انتخابات پس از دور دوم انتخابات مطرح شد، ما از دو طرف حمایت کردیم.

البته ما به نامزدها برای رسیدگی به تقلب در انتخابات و شکاف‌های سیاسی بالقوه خطرناک کمک کردیم اما مردم افغانستان و افغانستانی ها به تنهایی تصمیم‌گیری‌های دشوار انجام دادند. وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد کسانی که در واشنگتن سریعا دموکراسی افغانستان را زیر سوال می‌برند،‌ باید این سوال را از خودشان بپرسند که آیا پس از رقابت های انتخاباتی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در کمتر از 90 روز که آنها مبارزه‌ای تلخ و به شدت جنجالی داشته‌اند می‌توانند، دولت وحدت ملی تشکیل دهند که حکم قدرتمندی برای حکمرانی داشته باشد؟ با بازگشت به صفحات گذشته تاریخ در انتخابات سال 2000 درمی‌یابیم که پاسخ آن خیر است. این روند آسان نیست.

لحظات بسیار حساسی وجود داشته است که حس می‌شد آینده سیاسی افغانستان در جهات خطرناکی تلوتلو می‌خورد اما سرانجام دولتمردی و سازش پیروز شد. شاید واشنگتن بتواند از کابل درس عبرتی بگیرد. در ادامه مقاله کری در واشنگتن پست آمده است ما قرار است از اینجا به کجا برویم؟ دولت جدید افغانستان بر روی یک چشم‌انداز مشترک برای اصلاحات اقتصادی، دولت صادق، امنیت و صلح ساخته شده است. اشرف غنی و عبدالله مبارزات خود را بر روی سیستم عامل فراگیر و دولت جامع پایه‌گذاری کردند و دولت وحدت ملی تلاش آنها برای ارج نهادن به آن وعده‌ها است. این وعده در حال حاضر باید در عمل و نه کلمات اجرا شود.

تصمیم‌گیری‌های دشوار در میان افغانستانی ها با تشکیل دولت وحدت ملی و یا برگزاری مراسم تحلیف پایان نمی‌یابد، بلکه تنها آغاز می‌شود. مردم افغانستان و دولت جدید آنها با چالش‌های جدی اقتصادی و امنیتی مواجه هستند. ادامه کمک‌های آمریکا و کمک‌های بین‌المللی در کنار اصلاحات اقتصادی که رهبران جدید سیاسی در افغانستان وعده آن را داد‌ه‌اند، کمک خواهد کرد که این کشور کسری بودجه خود را بهبود بخشد.

اشرف غنی، رییس‌جمهور و عبدالله مدیر اجرایی به رای‌دهندگان قول دادند که توافقنامه امنیتی دوجانبه افغانستان - آمریکا را به عنوان یکی از اولین اقدامات خود امضا می‌کنند. این چهارچوب حقوقی آمریکا را متعهد می‌کند تا به آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی ملی افغانستان ادامه دهد تا افغانستان هرگز بار دیگر به پناهگاهی برای تروریست‌ها تبدیل نشود.


حمید حیدری


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است