سخنان اشرف غنی در مراسم تحلیف
رییس جمهور در مراسم تحلیف چه گفت؟
خواست ما از وکلای شورای ملی این است تا دیگر خواهان ملاقات های شخصی با رهبری و مدیریت وزارتخانه ها نباشند. در عین حال از آنان می خواهیم که از ارایه ی پیشنهاد در مورد تقرر، انفکاک و تبدیلی مخصوصاً در دوایر امنیتی ما اجتناب کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۵    ۱۳۹۳/۷/۷ کد خبر: 80563 منبع: پرینت

پایان جنجال های انتخاباتی لبخند رضایتی عمیق را هر چند با تردید بر لب های مردم افغانستان نقاشی کرد. هر دو نامزد ریاست جمهوری به توافق سیاسی در مورد جزئیات حکومت وحدت ملی و چگونگی اعلام نتیجه ی انتخابات رسیدند و مراسم تحلیف ریاست جمهوری جمهوری اسلامی افغانستان با حضور یکهزار و چهارصد میهمان داخلی و خارجی برگزار گردید.

اشرف غنی احمدزی رییس جمهور جدید افغانستان در مراسم تحلیف گفت: ما مردم افغانستان موفقانه امتحانات را پشت سر گذاشتیم و با حمایت و قربانی بی شایبه ی ملت قهرمان افغانستان و رهبری خردمندانه ی جلالت مآب حامد کرزی، قانون اساسی و انتقال اقتدار به طور مسالمت آمیز در کشور نهادینه شد. مبارک باشد. به همین منظور مناسب می بینم تا از تمام مردم کشورم و بخصوص حامد کرزی اظهار سپاس و قدردانی و همچنین به روح تمام شهدایی که در کامیابی کشور و ملت جان هایشان را در دوران انتخابات فدا کردند دعای خیر خود را تحفه کنم.

وی افزود: شهامت، رشادت و قربانی بی نظیر نیروهای امنیتی کشور در چنین شرایط حساس قابل تقدیر و تحسین است. جا دارد از شهید حشمت خلیل کرزی و از شهدای هر دو ستاد انتخاباتی هم در اینجا یاد کنم. افغانستان امروز متفاوت از افغانستان دیروز است. کشور نوید تولد شهروند نوین را می دهد. ما دیگر تبعه نیستیم و هم تابع کس دیگری نیستیم. ما به عنوان وطنداران دارای حقوق یکسان می باشیم. قانون اساسی، حکومت را مکلف به تامین حقوق تمام افغانستانی ها می کند. مردم بر اساس همین قانون اساسی، حکومت پاسخگو و مسوول می خواهد بنابراین ما مصمم هستیم که پاسخگو باشیم.

احمدزی خاطرنشان ساخت: افغانستان عزیز درگیر مشکلات مختلف است امااز سوی دیگر توسعه ی روزافزون قرن 21 مانند رشد سریع تکنولوژی معلوماتی و رسانه های اجتماعی فرصت های بی سابقه ای را برای توسعه و پیشرفت کشور فراهم کرده است. نباید فراموش کرد که ما مدیون وارثین اصلی جهاد هستیم. وارثین اصلی جهاد مردم افغانستان، بیوه زنان، یتیمان، فقرا و معلولین وارثین واقعی جهاد هستند. ما یکجا باید برای ادای این دین بزرگ آماده شویم. امروز زمان آن فرا رسیده که جهاد ما به جهاد اکبر برای تامین صلح، ثبات و رفاه در کشور تبدیل شود. ما باید با انجام جهاد اکبر وسیله ی خدمت به هر بیوه زن و یتیم معصوم این کشور شویم. ما در مقابل مردم، مسوول هستیم.

اشرف غنی احمدزی با اظهار امیدواری به آینده گفت: موقعیت، آب، معادن و ظرفیت انسانی سرزمین ما باعث ایجاد تحول بنیادی، اقتصادی در آینده خواهد شد. تلاش ما این خواهد بود که این توانایی های بالقوه را به توانایی های بالفعل تبدیل سازیم. افغانستان در 25 سال آینده با این توانایی ها در وضعیتی متفاوت قرار خواهد گرفت و دوره ی طلایی کشور بر اساس تهداب ارزش های 13 سال گذشته آغاز خواهد شد. هر چند تهدیدها و مشکلاتی که افغانستان در شرایط کنونی با آن مواجه است، نباید دستکم گرفت. برخی حلقه ها و گروه ها می خواهند که کشور ما میدان جنگ دوامدار باشد، به همین منظور ما موضوع صلح پایدار را جدی می گیریم. صلح یکی از ارکان ثبات سیاسی را تشکیل می دهد.
صلحی که زمینه ساز جنگ همه جانبه باشد مورد قبول نیست به همین منظور تاکید ما روی صلح پایدار است. صلحی که سبب بی عدالتی در جامعه شود مقطعی خواهد بود و نمی تواند ما را به ثبات برساند. ماامروز ثابت کردیم که همدیگرپذیر شدیم و این مساله ما را برای رسیدن به صلحی پایدار کمک کند.

رییس جمهور جدید افغانستان تامین ثبات و امنیت را بدون ختم حکومت های موازی میسر ندانست و گفت: ما وعده می سپاریم که با تشکیل حکومت وحدت ملی به تمام حکومت های موازی نقطه ی پایان خواهیم گذاشت. خواست ما از وکلای شورای ملی این است تا دیگر خواهان ملاقات های شخصی با رهبری و مدیریت وزارتخانه ها نباشند. در عین حال از آنان می خواهیم که از ارایه ی پیشنهاد در مورد تقرر، انفکاک و تبدیلی مخصوصاً در دوایر امنیتی ما اجتناب کنند. مردم برای رسانیدن پیام و آوازشان به دولت، نیاز به نمایندگی دارند و شیوه ی نمایندگی از مردم در شورای ملی، اصلاح و واضح خواهد شد.
بر اساس حکم قانون اساسی قانون تشکیلات اساسی هم تسوید و امید است بزودی تصویب شود تا راه را برای تدوین لوی جرگه ی تاریخی که ما موافقت کردیم باز کند. حاکمیت قانون در کشور نیاز به برنامه ی تقنینی برای شورای ملی است. این کار به ما کمک می کند تا برای تکمیل قانون اساسی، قوانین فرعی را تسوید و تصویب نماییم تا مشکلات موجوددر این راستا مرفوع گردد.

به باور وی بر مبنای قانون اساسی، رییس جمهور دارای صلاحیت های مشخص است. قوه ی اجراییه بازوی اجرایی رییس جمهور است. تجارب بین المللی نشان می دهد که موثریت دولت در نظام ریاستی و نهادینه شدن صلاحیت های ریاست جمهوری در چوکات یک نهاد تعلق دارد.

اشرف غنی برنامه های حکومت وحدت ملی را چنین برشمرد: بر اساس یک پالسی منظم و سریع وظایف اداره های حکومتی مشخص خواهد شد و تداخل کاری بین وزارتخانه ها رفع می شود. برای ایجاد حکومتداری خوب و فرهنگ حسابدهی هر وزارت تعهد سه جانبه ی قانونمند را طرح و عملی خواهد ساخت. تعهد میان وزارت و شورای ملی و ریاست جمهوری و مردم، معیار مکافات و مجازات وزرا و وزارتخانه ها خواهد بود. ما فساد اداری را در کشور تحمل نخواهیم کرد و برای دفع علل پدیده ی شوم فساد، اقدام های همه جانبه خواهیم نمود. در مورد حکومتداری محلی باید گفت که ولایت، ولسوالی و شاروالی حیثیت حکمی خواهند داشت در عین حال دارای صلاحیت ها و مسوولیت های مشخص خواهند بود. ما تعهد داریم که بودجه ملی را راساً به ولایت ها انتقال دهیم.
برای تامین عدالت اجتماعی برنام های منظم و خاص عملی خواهد شد. تامین ارتباط منظم و هماهنگی بین دوایر مرکزی و در دوایر دولتی در سطح ولایت، شاروالی، ولسوالی و قریه یکی از نیازمندی های اساسی است که در حکومت وحدت ملی به آن توجه جدی صورت می گیرد. قابل یادآوری است که تمام ولایت های کشور از اهمیت خاص برخوردار و همه ی شهروندان کشور درجه اول هستند در این سرزمین شهروند درجه دو یا سه وجود ندارد. انکشاف متوازن یک امر حتمی است و اصل شیوه ی حکومتداری ما را تشکیل می دهد. خوشبختانه که منابع طبیعی در تمام ولایت ها نسبتاً به طور مساوی وجود دارد و انکشاف متوازن سد راه توسعه ی اقتصادی نخواهد شد.

احمدزی در ادامه با تشکر از همسر خود گفت: از شریک حیاتم و همسر گرامی خود بی بی گل برای حمایت همیشگی از من و افغانستان تشکر می کنم. بی بی گل همیشه از بیجا شدگان داخلی زنان و اطفال افغانستان حمایت کرده و اطمینان دارم که به این کار به صورت رضاکار در آینده دوام خواهد داد.

اشرف غنی احمدزی هدف خود را فقر زدایی و ایجاد کار برای همه بخصوص جوانان، زنان و مسکن سازی خواند و گفت: در این راستا اقدام های جدی و پیگیر را انجام خواهیم داد. اقتصاد، امنیت و قوای بشری سه ضلع مثلث برای تامین ثبات هستند. رسیدن به اقتدار و تضمین حاکمیت ملی تا زمانی که از لحاظ اقتصادی وابسته باشیم کاری دشوار است بنابراین ما می خواهیم اقتصاد تولیدی استوار بر صادرات را اساس گذاری کنیم تا زمینه ی رفاه مردم و تحکیم اقتدار ملی را فراهم سازیم. تعداد زیادی از جوانان ما به صورت کارگر غیرمسلکی و برای یافتن کار کشور را ترک می کنند یادر راه ها کشته و یا در آب ها غرق می شوند. این معضل را باید هر چه زودتر حل کنیم.

به گفته ی رییس جمهور جدید کشور، عزت هر افغانستانی در آبادانی کشوری واحد و متحد است. موقعیت جغرافیایی افغانستان می تواند ما را به یک کشور ترانزیتی و خدماتی تبدیل کند. معادن می تواند کشور را صنعتی نماید و آب و زمین ما می تواند افغانستان را به سرزمینی زراعتی فعال بدل کند. ماباید پول موجود در کشور را به سرمایه بدل کنیم. رشوت دهنده و رشوت گیرنده هر دو عامل شر و فسادهستند بنابراین باهر دوی آنها مقابله ی جدی صورت می گیرد.
نیاز واضح برای تفکیک وظایف پولیس و اردوی ملی وجود دارد و کار لازم در این راستا انجام خواهیم داد. مامسوولیت داریم تا برای نیروهای امنیتی خود شرایط خوب زندگی فراهم، به خانواده های شهدا رسیدگی کنیم و به خانواده های زخمی ها توجه بیشتری داشته باشیم.

وی مشکل افغانستان را دارای ابعاد خارجی خواند و افزود: به همین لحاظ سیاست خارجی برای ما نقش حیاتی دارد افغانستان نقطه ی تقاطع جریان های مثبت و منفی بین المللی است به همین اساس ثبات و رفاه افغانستان با ثبات دنیا گره خورده است. از طرفی پدیده های منفی دنیا روی کشور ما تاثیر منفی گذاشته است. استفاده و قاچاق موادمخدر یک مشکل جهانی است مانند اقتصاد مافیایی که با قاچاق و فروش مواد مخدر میلیاردها دالر را برای حمایت و تمویل عناصر فاسد در کشورهای مختلف به مصرف می رسد. همچنین حرکت های نیهیلیستی و متمرد در برخی از کشورهای عربی و اسلامی روبه رشد هستند تاثیر منفی در کشور ما گذاشته است. برای مدیریت روابط خارجی که موجب ثبات و رفاه کشور شود ضرورت داریم تا پنج حلقه ی ارتباط خود را در سطح منطقه و جهان مشخص کنیم و برای هر بخش طرح های معین و اقدام های همه جانبه خواهیم داشت.

اشرف غنی پنج حلقه ی سیاست خارجی خود را چنین نام برد: حلقه ی اول کشورهای همسایه. ثبات ما به ثبات کشورهای همسایه به صورت زنجیری ارتباط دارد. کوشش همه جانبه ی ما این خواهد بود که با تمام کشورهای همسایه در یک پیمان همکاری منطقوی برای ایجاد صلح، ثبات و انکشاف اقتصادی به نتیجه برسیم. اساس این پیمان را پذیرش مشروعیت هر دولت از طرف دولت دیگر تشکیل می دهد. هیچ دولتی حق مداخله در امور کشور همجوار خود را نخواهد داشت و تمام مشکلات در روابط دو طرف از طریق مذاکره ی سیاسی و همکاری بین دولت ها حل خواهد شد. اطمینان می دهم که از خاک افغانستان بر علیه هیچ کشور دیگری استفاده نخواهد شد و از همسایگان خود نیز عین انتظار را داریم.
حلقه ی دوم کشورهای اسلامی است. این حلقه در سیاست خارجی ما بسیار مهم است. از خادمین الحرمین و تمام بزرگان ممالک عربی و خانواده های سلطنتی که تشریف آوردند ابراز امتنان می کنیم و امید داریم که در جهت صلح پایدار نزدیک ترین همکاران ما گردند. اولین سفر من طبق وعده، برای ادای عمره خواهد بود. باورهای دین مبین اسلام درتمام عرصه های زندگی و جامعه ی ما در هم تنیده شده و به همین علت روابط ما با کشورهای مسلمان عمیق و همه جانبه خواهد بود.

احمدزی حلقه ی سوم را ارتباط با اروپا، آمریکا، کانادا و جاپان دانست و اظهار داشت: صلح هدف استراتژیک ما است بنابراین تحکیم مناسبات ما با جامعه ی جهانی کمک خواهد کرد تا طرح سیاسی را برای تامین صلح و ثبات پایدار بوجود آوریم. ما با جامعه جهانی منافع مشترک داریم و از کمک های سخاوتمندانه ی آنها در این سال ها ابراز امتنان می کنیم. ما بر اساس منافع مشترک برای از بین بردن خطرهای جهانی قربانی های مشترک دادیم. نیروهای امنیتی ما حاضرند مسوولیت امنیت کشور و ملت را به عهده بگیرند اما به حمایت جامعه جهانی در قسمت تجهیز، آموزش و تسلیح نیروهای نظامی نیاز داریم. امیدواریم که به زودترین فرصت در این باره جامعه جهانی به تعهدات خود جامه ی عمل بپوشاند.
تعهد ما بر شفافیت و موثریت کمک های خارجی بالاتر از توقع و خواهش جامعه جهانی خواهد بود. بر تعهد خود برای ازبین بردن فساد ایستاده ایم. امیدداریم که کشورهای کمک کننده نیز کمک های خود را موثر و شفاف بسازند. بهترین راه کمک از راه بودجه ی دولت است و امید است که تقاضای مکرر مردم افغانستان این بار جامه ی عمل بپوشد.
حلقه ی چهارم کشورهای آسیایی است. از لحاظ اقتصادی آسیا در حال تغییر تاریخی بزرگ است. در 25 سال آینده آسیا به بزرگترین قدرت اقتصادی تبدیل می شود. همسایگی ما با چین و نزدیکی ما با هندوستان و خلیج و همسایگان ما باعث تغییر کلی در وضعیت اقتصاد در سطح آسیا خواهد شد. افغانستان قلب آسیا است و ما افغانستان را به چهارراهی آسیا و پل زمینی برای ارتباط منطقه تبدیل خواهیم کرد.

رییس جمهور احمدزی نهادهای بزرگ بین المللی را به عنوان حلقه ی پنجم اعلام کرد و گفت: دایره ی پنجم در سیاست های خارجی ما مربوط به نهادهای بزرگ انکشافی جهان و سرمایه گذاران بزرگ خصوصی است. سازمان ملل متحد، بانک جهانی، بانک آسیایی، صندوق بین المللی پول، اتحادیه ی اروپا و نهادهای کمک کننده ی خارجی و سایر نهادهای بین المللی شامل این حلقه می شود. هدف ما این است که از کمک ها به طور موثر استفاده کنیم تا زمینه را برای جلب سرمایه گذاری بزرگ در کشور فراهم کند. افغانستان با ثبات و مرفه به نفع این پنج حلقه است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اشرف غنی احمدزی نوکر امریکا است که به کمک ری گوسفندی به ریاست رسیده است چیزی که عیان است چی حاجت به بیان است. تا امریکا در افغانستان است نوکران متقلب اش به قدرت استند.اشرف غنی تحصیلاتش تقلبی اصلیت اش تقلبی تابیعیت اش تقلبی دینش تقلبی چرا ما از یک یهودی دفاع کنیم ما شکر الحمدالله مسلمان هستیم و این انسان تقلبی را اصلا" بحیث ریس جمهور خود نمیدانیم این انسان ریس جمهور تحمیلی از سوی بادارانش امریکا بالای مردم مسلمان افغانستان تحمیل شده و مسلمانان او را نمیپزیرند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است