گزارش جشن فارغ التحصیلان بازگشته از ایران
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۱    ۱۳۹۳/۷/۶ کد خبر: 80465 منبع: پرینت

جشن فرهنگی فارغ التحصیلان تحصیلات تكمیلی بازگشته از ایران با عنوان تخصص، تعهد و نوآوری، چشم انداز افغانستان 2020 عصر روز جمعه 4 میزان با حضور حدود صد تن از فارغ التحصیلان و مقامات ارشد وزارت معارف، اطلاعات و فرهنگ و تحصیلات عالی افغانستان دردفتر بنیاد افرا برگزار شد.

در این محفل كه با حضور معاونان وزارت های معارف، اطلاعات و فرهنگ و ریاست موسسات تحصیلات عالی خصوصی افغانستان و اساتید دانشگاه های مختلف كابل برگزار شد، جمعی از فارغ التحصیلان كشورمان كه دوره های تحصیلی استادی و دكترا شان را دردانشگاه های ایران سپری كرده بودند، گرد هم آمدند تا ضمن استفاده از تجارب همدیگر در زمینه اشتغال و بازار کار افغانستان و بررسی وضعیت کنونی کشور به بررسی نیازهای كنونی كشور بپردازند.

داكتر سردار محمد رحیمی، رییس هیات امنای بنیاد افرا هدف از برگزاری این جشن را شناخت بیشتر و ایجاد هماهنگی بهتر، بین افراد دارای تحصیلات عالی دانست و گفت: طی سال های گذشته تعداد زیادی از هموطنان ما از كشورهای مختلف و به خصوص كشور ایران، در مقاطع ماستری و دكترا تحصیلات خود را به پایان رسانده اند كه استفاده از تخصص و تجربیات آنان یقینا می تواند در راستای بازسازی و حل مشكلات موجود كشور در زمینه های مختلف، بسیارموثر و راهگشا باشد.

آقای رحیمی افزود: بنیاد افرا درنظر دارد تا با ایجاد بانک اطلاعاتی در مورد این افراد و نوع تخصص و تجربه شان، زمینه شناخت بهتر از این سرمایه های علمی كشور را فراهم سازد تا نهادهای دولتی و خصوصی بتوانند از تخصص و تجربه این نخبگان در راستای ساختن فردای افغانستان به خوبی استفاده كنند

خانم سیمین حسن زاده معاون نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز فارغ التحصیلان ازدانشگاه های ایران را بخشی ازسرمایه های علمی و بشری كشورمان دانست و گفت: یكی از دستاوردهای دوران مهاجرت، رشد یافتن قشری تحصیل كرده و آگاه در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است كه با توجه به نیازهای دولت وجامعه افغانستان، استفاده درست از این ظرفیت های ارزشمند می تواند مسوولان را درخدمت به مردم ورفع موانع وكمبودهای جامعه یاری رساند.

معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به 13سال گذشته كشور اشاره كرد و گفت: 13 سال اگر چه با مشكلات و سختی هایی همراه بوده است اما می تواند به عنوان تجربه ای مفید برای سال های آینده دولتمردان افغانستان باشد تا با توجه به ضرورت استفاده از كادرهای متخصص و متعهد و همچنین رعایت اصل شایسته سالاری، بتوانند ضعف ها و كمبودهای سالهای گذشته را شناسایی كرده و در جهت رفع آن اقدام كنند.

آقای محمد عظیم كربلایی معاون وزارت معارف افغانستان نیز، ضمن ابراز تشكر و قدردانی از مسوولان بنیاد افرا كه زمینه گردهمایی و ارتباط بیشتربین افراد تحصیل كرده را فراهم ساخته اند به تجربیات، نقاط قوت و ضعف سال های گذشته كشورمان اشاره كرد و بر ضرورت مدیریت مناسب در جهت استفاده از ظرفیت های علمی موجود در عرصه های مختلف كشور اشاره كرد.

وی افزود: طی سال های گذشته علاقه به تحصیل علم و سواد آموزی در مناطق مختلف كشور و خصوصا در مناطق دور افتاده افزایش چشمگیری یافته است كه این خود نشان دهنده رشد و آگاهی مردم است.

معاون وزارت معارف افزود: وزارت معارف افغانستان نیز با درک اهمیت این موضوع همواره تلاش كرده است تا با فراهم ساختن زمینه تحصیل به خصوص برای كودكان، وظیفه خویش را در قبال تربیت نسلی آگاه و باسواد برای آینده كشور انجام دهد.

علی امیری استاد دانشگاه ابن سینا نیز به بررسی وضعیت فعلی دانش و دانشگاه در افغانستان پرداخت و ضمن قدردانی از زحماتی كه مسوولان در سال های گذشته در این زمینه انجام داده اند بر ضرورت اصلاحات و بازنگری جدی در بخش های مختلف نظام معارف و تحصیلات عالی افغانستان تاكید كرد.

آقای امیری گفت: در سال های گذشته تلاش های خوبی صورت گرفته است و سرمایه های كلانی نیزدر این راه مصرف شده اما همه اینها لزوما به تولید دانش درجامعه منجر نشده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: حضور تعداد زیادی از افرادی كه دارای تحصیلات عالی از دانشگاه های ایران هستند بیانگراین موضوع می باشد كه دانش یک امرانتقالی است و اكنون می توان از این ظرفیت و دانش به دست آمده از دوران مهاجرت، در عرصه های مختلف كشور به درستی استفاده كرد.

وی گفت: لازم است تا در نظام تعلیمی و تحصیلی افغانستان ابتدا نیازهای جامعه بررسی شود و در بخش هایی كه جامعه به آن نیازدارد اما نیروی متخصص آن وجود ندارد، دانشجویان برای تحصیل در رشته ها و بخش های مورد نیاز، راهنمایی و تشویق شوند.

مسعود ترشتوال رییس موسسات تحصیلات عالی خصوصی دروزارت تحصیلات عالی افغانستان نیزبه پیشرفت ها و دستاوردهای این وزارت در سال های گذشته اشاره كرد واز رشد كیفی و كمی دردانشگاه های افغانستان خبرداد.

آقای ترشتوال داشتن نیروی متخصص و دارای تحصیلات عالی را بخشی از سرمایه های ارزشمند جامعه دانست و برلزوم هماهنگی بهتر در جهت شناسایی و استفاده از این استعدادها و ظرفیت ها، در مدیریت بخش های مختلف كشور تاكید كرد.

بخش های دیگراین جشن فرهنگی، شعرخوانی و بیان خاطرات و تجربیات دوران تحصیل این فارغ التحصیلان بود. در بخش شعرخوانی به ترتیب خانم حسن زاده ،آقای هادی میران و آقای کوهزاد در مورد مهاجرت و دانش شعرخوانی نمودند.

در بخش بیان تجارب و خاطرات نیز به ترتیب آقایان اسدالله امیری رایزن اسبق فرهنگی افغانستان در تهران و استاد دانشگاه ابن سینا، محمد مهدی مطهری رییس پالیسی وزارت مهاجران و استاد دانشگاه ابن سینا، یاسین رسولی مستشار سیاسی در سفارت افغانستان در لندن و سمیع الله عطایی کارگردان فیلم مستند (کهن یادگار سرزمین آذر ) به بیان تجارب و دیدگاه های خود از دوران تحصیلی در ایران اشاره نمودند.

این جشن با اجرای موسیقی سنتی توسط هنرمندان محلی کشور به پایان رسید.


رضا جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ایران درمورد افغانهای پناهنده دانشجو با تبعیض رفتار نموده و تحصیل رایگان در دانشگاه نداشته و در رشته های محدود در شهرهای محدود با شهریه های آزاد پذیرفته شده اند ضمن اینکه حتی دوره فنی و حرفه ای نهم تا دوازدهم برای افغانها ممنوع می باشد. دوستانی احتمالا به گفته های ما به دیدناسپاسی می نگرند ولی واقعا همین ایران هم اکنون هزاران دانشجو در کشورهای غربی و امریکا دارد و ایرانیان خود امریکا که تابعیت انجا را گرفته اند
نواندیشان بلخ.شیوا

>>>   آقای کهنه اندیش غیر بلخی دوباره از کدام فرصتی سو استفاده کردی تا برضد کشور ایران مطلب بنویسی و کینه و خصومت خود را با ایران آشکار کردی کشور ایران در پیشرفت محصلان کشور نقش مهمی داشته و بسیاری از اینجینیر ها و داکترها تحصیلات خود را در ایران به پایان رسانده ولی شما چشم خود را بسته و فقط روابط حسنه با ایران را خراب کنید....
حق گو

>>>   ایرانیان هر جا که تحصیل میکنند هزینه اش را هم میپردازند آیا رایگان تحصیل میکنند ؟ در مورد تحصیل در ایران هم برای خود ایرانیان هزینه زیادی دارد و در مقایسه با مهاجرین هزینه بیشتری میپردازند فرقی ندارد

>>>   جناب نوانديشان بلخ!
كه هميشه با حرفهاي بي مغزت ، باعث زير سوال رفتن ديگر مهاجران مقيم ايران ميشوي. باور كن اگر حرف نزني كسي درمورد قدرت تكلم شما دچار سوتفاهم نميشود. قدري تفكر قبل دهان باز كردن و تايپ كردن لازم است. قدري مطالعه و سواد. دانشگاه در ايران براي كدام ايراني ارزان بوده كه براي اتباع افغانستان ارزان باشد؟؟؟
ايراني در دانشگاه ازاد چقدر شهريه پرداخت ميكند؟
آيا مجاني تحصيل ميكند؟
جنابعالي انقدر ... كه نميداني در دانشگاه هاي دولتي همه كشورهاي دنيا، در بعضي رشته ها هزينه زيرساخت و يارانه اموزشي بقدري سنگين است كه دولتها تحصيل در انها را بسيار محدود ميكنند حتي براي اتباع خود ؟ و يا بعضي رشته ها به دليل كمبود نيروي اموزشي در كنار هزينه هاي بيشمارش ، ان كشور فقط به تعداد محدودي كه براي رفع نيازش احتياج دارد ،اموزش ارائه ميدهد و بيهيچ وجه ورود مردم را به اين رشته ازادسازي نميكند.
آيا اينها را ميداني؟
در مورد اموزش فني و حرفه اي:
هر ادم كم اطلاعي ميداند كه سطح اموزش پايه نظري بسيار بالاتر از فني و حرفه اي در ايران است چرا كه دولت در اين زمينه با كمبود منابع و امكانات مواجه است و از طرفي هزينه فني و حرفه اي براي هر دانش اموز سنگين است و تضمين ورود به دانشگاه در ان كمتر است. شما كه انقدر فرهنگت بالاست و درمورد شهريه دانشگاه انقدر توجيح هستي ان موقع اخذ هزينه هاي سنگين فني و حرفه اي احتمالي را چه جوري ميخواي هضم كني؟
دولت ايران اجازه تحصيل به اتباع در فني حرفه اي نميدهد چون وسع مالي چشم پوشي از شهريه را ندارد.
درمورد مهاجرين در كشورهاي دگر صحبت كردي.
ايا فرق مهاجر با پناهنده را ميداني؟
آيا ميداني مهاجرت يك امر فراگير در همه كشورهاست و حتي شهروندان كشورهاي ثروتمند را شامل ميشود و در بدل اخذ اقامت صورت ميگرد؟
ايا ميداني پناهندگي به معناي فرار از عواملي كه جان انسان را در كشور متبوع خود به خطر ميندازد است؟
آيا ميدانستي ايران با بحران اقتصادي شديدش و فقرش ، رتبه دوم پناهنده پذيري دنيا را دارد؟
و امريكا رتبه اول مهاجرت؟
ايا فرق مهاجري كه بخاطر ثروتش يا بخاطر علمش اقامت دريافت ميكند با پناهنده بيچاره و ظلم ديده كه از اضطرار حتي يك كفش مناسب ندارد و روزها اب و غذاي مناسب نديده ؛ميداني؟
پناهنده گاني كه تنها يك سوم جمعيت مهاجران افغان در ايران را شكل ميدهند داراي مدرك اقامت بوده و سازمان ملل انها را قبول دارد و دوسوم مابقي شان بيهيچ مدركي و با تحميل فشار بر ميزبان زندگي ميكنند
همان بي مدركاني هر وقت دلشان از كابل و قريه شان زده شد براحتي به ايران ميايند و بخاطر نامريي بودنشان،هر فعلي ازشان بر ميايد و ذهنيت يك ملت را به افغانستان بد ميكنند.
همان 2-3 ميليون ،مايه بدنامي هزاران خانواده مهاجر با ابرو.
كمي تعقل و تفكر. و الا حرف زدن را همه ميتوانند. و فكر كنم كه جنابعالي جزو دسته دوسوم در ايران باشيد كه همين چندساله با قاچاقبر به ايران امده و به زور خود را به پناهندگان چسبانده و توقع استفاده از امتيازات يك شهروند را داريد.
محض اطلاع بيسوادتان!
به اعتراف جناب اسپنتا، چه ان موقع كه وزير خارجه بود چه الان و به اعتراف خيلي از وزاري قوم گراي دولت قبلي با انهمه عنادشان به فارس زبانها، مهاجران برگشته از ايران هم از نظر كميت باسوادترند و هم از نظر كيفيت قويترين تحصيل كردگان افغانستان هستند تا چشم جنابعالي كور باشد.

>>>   آقای شيوا حق افغانستان بر ايران حق فرزند بر پدر هست و ما وظيفه ی خودمان می دانيم که به افغانستان کمک کنيم.
هر ايرانی آرزو داره که مهمان نواز خوبی باشه.
طرز فکرتان را در مورد همسايه ها تغيير بديد.
فقط همسايه ها هستند که برای هم می مانند.
هر چند ما بيش از يک همسايه به هم نزديک هستيم.
اشکالی نداره به فکر مردمت باشی ولی موظب باش حرفات مورد سؤاستفاده ی دو گروه قرار نگيره:
کسانی که سودشان در دشمنی دو ملت هست.
ديگر افراد ضدمهاجر که خيلی دوست دارند افغان ها را مردمی ضدايرانی جلوه دهند.

>>>   اقای بلخی در ایران نیز اکثر دانشجویان هزینه میپردازند و تحصیل رایگان مختص بعضی از دانشگاه ها است که بسیاری از انان تعهداتی برای بعد از تحصیل در نظر می گیرند با توجه به اینکه افغانی ها در ایران خدمت سربازی انجام نمیدهند دلیلی هم برای تحصیل رایگان در ایران وجود ندارد

>>>   منظور هزينه نيست دوست عزيز محدوديت مطرح شده كجاي دنيا اموزش كارو دانش براي يك پناهنده ممنوعه حق ياد گرفتن نداره?؟؟!!!

>>>   وضعیت آموزش مهاجرین افغانستانی در ایران اصلا رضایت بخش نبوده ومعدود افرادی که در ایران تحصیل می کند در دانشگاه های دور افتاده و در رشته های علوم انسانی می باشد. در ضمن اینکه هزینه دانشگاه آنان با یورو محاسبه می شود. قیاس کنید دانش آموزان این مردم را... اگر تحصیل در ایران محدویت نداشت امروز مهاجرین در ایران دو میلیون نفر کار گر نبود حتما می رفت دنبال تحصیل علم.
مهاجرافغانی

>>>   جناب مهاجر افغانی معلومدار هستید که کسی میتواند در دانشگاه درس بخواند که تحصیلات لازمه را طی کرده باشد نه این که هر آدم بی سوادی از ابتدا به دانشگاه وارد شود؟

>>>   با سلام
من یک اتباع افغانستانی هستم که در ایران تحصیل میکنم در رشته پزشکی
سوادم را مدیون ایرانم
ما در خواست رایگان نداریم
فقط مناطق ممنوعه و رشته های ممنوعه بسیار ما را محدود کرده است
از زحمات تک تک ایرانیان سپاس گذارم
محمد،یزد

>>>   فقط یک دانشجودرایران وضع دانشجویان رادرک می کندبیشترنظردهندگان باتعصب وازروی جهل نظر می دهند

>>>   اصلا بیاید ایران مال شما ما ایرانیا هم از ایران بیرون میریم و به یه کشور دیگه پناهنده میشیم اینطوری خوبه ؟ راضی میشید ؟
یا بازم شما افغانیا بهانه میگیرید ...

>>>   همه اقوام ایرانی قبلا صاحب یک وطن به نام ایران زمین بوده اند چه هزاره چه تاجیک چه افغان چه بلوچ و چه فارس و کرد و لر و مازنی و چه گیلکی و تالشی و آذری..ایران وطن همه ماست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است