جایگاه و اهمیت گیاهان در زندگی انسان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۳    ۱۳۹۳/۷/۵ کد خبر: 80347 منبع: پرینت

بسیاری از نیازهای انسان را گیاهان و درختان تامین می کنند.

بیشتر نیاز انسان به خوراک، پوشاک، انرژی و نیازهای دارویی انسان همگی از گیاهان و میوه ها، بوته های گوشتی تامین می شود. جانوران نیز حیات شان وابسطه به وجود گیاهان، میوه های گوشتی، بوته ها است. تامین اکسیژن، جذب کربن موجود از محیط و جذب آب باران در خاک، وظیفه پایداری خاک و جلوگیری فرسایش خاک (بادهای تند و بارن های رگبار) از دیگر مزایای وجود درختان و گیاهان در محیط به شمار می رود.

فضای سبز و عطر گل گیاهان آرامش، لذت و شادی را برای انسان به ارمغان آورد. از محل های مهم پوشیده از درختان و فضای سبز بهترین مکان برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت انسان است. وجود فضای سبز و درختان می تواند محیط زیست را در چشم اندازها فرحناک جلوه دهد و موجب افزایش عمر انسان شود. شاخ و برگ درختان و گیاهان گرد و غبار هوا را جذب می کند و آلودگی هوا را کاهش می دهد.

سرب معلق در هوا حاصل از فعالیت واحدهای صنعتی و وسایل نقلیه موتوری و یکی از مواد سمی و خطرناک برای انسان است که از طریق تنفس جذب می شود و عوارض و پیامدهای ناگواری برسلامت انسان دارد که درختان انبوه مقداری زیادی از سرب معلق در هوا را جذب می کنند. فضای سبز بخصوص پوشش گیاهی و درختان به دلیل حفاظت از خاک قدرت نگهداری و جذب نزولات و کاهش سرعت ریزش برف و باران بر زمین نقش انکار ناپذیری در جاری شدن سلاب و کاهش اثرات مخرب آن دارد.

درختان و بوته های جنگلی با جذب نزولات زمستانی و بهاری و ذخیر کردن آن در سفره های آب های زیرزمینی و تبخیر آن در ایام تابستان که نزولات قطع می شوند، خشک، موجب افزاهش رطوبت نسبی هوا در فضا و محل جنگلی می گردد. افزون بر اینکه شاخ و برگ گیاهان و درختان از تابش نور و کاهش اثرات تخریبی اثرات آفتابی، مانع تبخیر سطحی رطوبت خاک هم می شود. گیاهان و درختان و بوته های جنگلی با جذب، نگهداری و افزایش زمان ذوب برف ها بر روی شاخ و برگ خود، از تجمع آنها جلوگیری می کند و مانع از حرکت توده های عظیم برف به شکل برف کوچ می شود. ریشه متراکم گیاهان و بوته های جنگلی در جلوگیری از حرکت شدت لغزش و رانش زمین موثر می باشد.

از آنجا که تولید دی اکسید کربن ناشی از سوخت های سنگ سوخت کانی، انعکاس اثرات آفتاب را از زمین ناممکن می سازد و در نتیجه میانگین درجه حرارت زمین افزایش می یابد و موجب پدیده موسوم به گلخانه ای می شود که اختلال در محیط زیست انسانی را به دنبال دارد، حفاظت و توسعه جنگل ها موجب جذب و رسوب دی اکسید کربن و منانع افزایش درجه حرارت زمین خواهدشد. جنگل به عنوان محیط زیست طبیعی، جای امن بسیاری از حیوانات وحشی و پرندگان است. با توجه به رشد جمعیت و توسعه بی حد و حصر تکنولوژی و قرار گرفتن در عصر صنعتی که جوامع بشری را با محدودیت منابع جنگلی و آلودگی محیط زیست مواجه ساخته است. جنگل ها با تثبیت لایه ازون موجب کاهش آثار زیان بار پرتوهای فرا بنفش و بیماری ناشی از آن خواهد شد. از گیاهان و جنگل ها میوه های گوشتی بوته ها در صنایع دارو سازی و صنایع بزرگ چوبی، لوازم منزل و ساختمان سازی خانه ها رهایشی و تامین ماده خام کاغذ مورد استفاده قرار می گیرند که در امر شغل یابی نگهبانی جنگل ها روییدان گیاهان و احداث باغداری نیز بسیار سودمند اند.

روییدان و رشد و نمو درختان و بوته میوه های گوشتی، کاشت نهالچه ها و آبیاری و پرستاری از آنها کار ما است اما کسی که حیات را در دل این نهالچه ها قرار می دهد و به نور آفتاب و قطرات حیات بخش باران و ذرات خاک فرمان می دهد تا این نهالچه را برویانید، تنها خدا است. در طیب قدیم حکیمان به خصوص ابو علی سینای بلخی در رابطه خوردن میوه های معالجوی به بیان خواص آنها نیز پرداخته بود که امروز نیز کشف شده است که بسیاری از این میوه جات خاصیت ضد سرطانی دارند.


داکتر یارمحمد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   امیدوارم که کابینه جدید کشور ما مسلکی وتخصصی باشد. دیده می شودکه بسیار متخصیصن کشور عزیز ما از دید مصلحت گرای محترم کرزی در بیرون از کشور باقی مانده اند. مانند داکتر صاحب یارمحمد صد ها متخصص مجرب دیکر نیز در بیرون از کشور زندگی دارند. به امید او روز که کابینه جدید کشور ما از کادر های مسلکی و تخصصی کشور دعوت به عمل آورد
مهن دوست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است