آگاه شدن از نتایج نهایی انتخابات، حق مردم است
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۱    ۱۳۹۳/۶/۲۹ کد خبر: 79946 منبع: پرینت

در حالی که قرار است دو نامزد ریاست جمهوری بار دیگر در سفارت آمریکا روی موارد اختلافی گفتگو کنند، داکتر عبدالله هشدار داده که اعلام نتایج انتخابات پیش از رسیدن به توافق همه چیز را به صفر می رساند. تیم تحول و تداوم همچنان مانند گذشته بر اعلام نهایی نتایج انتخابات تاکید دارد و آن را حق مسلم مردم می داند این در حالی است که اعلام نتایج نهایی تا رسیدن به توافق سیاسی بنا بر اصرار تیم اصلاحات و همگرایی، متوقف مانده است.

صدیق پتمن عضو ستاد انتخاباتی داکتر اشرف غنی احمدزی در برنامه ارگ 93 گفت: در چارچوب توافق های سیاسی که تابه حال صورت گرفته یکی از نکات عمده پذیرفتن نتایج انتخاباتی است و مذاکرات فعلی نیز درهمین چارچوب جریان دارد. همان طور که نتایج انتخاباتی دور اول مذاکرات سیاسی را سرعت بخشید به باور ما در دور دوم نیز مفید واقع خواهد شد.

به باور پتمن هر قدر که اعلام نتیجه به تعوق افتد مردم نیز به همان میزان خسته و دل آزرده می شوند. تیم اصلاحات و همگرایی تاکید دارند که ابتدا توافق سیاسی بین دو تیم صورت گیرد و پس از آن نتایج اعلام شود، در حالی که مشخص نیست مذاکرات سیاسی چه وقت به نتیجه برسد و چه مدت طول بکشد.

وی افزود: کمیسیون انتخابات کار خود را از نظر تکنیکی به پایان رسانیده ولی ما به احترام اصلاحات و همگرایی که بعد از تفتیش 75 درصدی آرا با کمیسیون مقاطعه کرده و از آن بیرون آمده ناظرین خود را از کمیسیون خارج ساختیم. کمیسیون انتخابات مطابق قانون باید نتایج نهایی را اعلام کند زیرا اعلام نتایج نهایی به معنای قطع مذاکرات سیاسی نیست. با اعلام نتایج یک بخشی از مشکل حل می شود و قدرت نیز مطابق قانون به هر تیمی که بیشترین رای را دارد اختصاص می یابد.

صدیق پتمن خاطرنشان ساخت: تیم تحول و تداوم بر مبنای گراف آرا با تیم اصلاحات و همگرایی مذاکره نمی کند بلکه بر اساس چارچوب سیاسی و ثبات سیاسی این گفتگو ادامه دارد. تیم تحول و تداوم متعهد است که هم به تعهد خود به مردم و هم در چارچوب توافق سیاسی عمل کند و مردم نباید نگرانی از این موضوع داشته باشند.

عضو تیم تحول و تداوم خواست هر دو تیم را تشکیل حکومت وحدت ملی دانست و گفت: این حکومت باید صددرصد اجرا شود ولی هر دو تیم فراموش نکنند که انتخابات افغانستان مشروعیت خود را از قانون اساسی می گیرد و حکومت وحدت ملی مشروعیت خود را از آرای مردم افغانستان می گیرد و نه از توافق سیاسی.

وی تصریح کرد: اگر دو تیم بر مبنای قانون عمل نکنند ممکن است از سوی نهاد سیاسی سوم، روی هر دو تیم دعوای حقوقی صورت گیرد. این که نتایج دور اول پذیرفته ولی از اعلام نتایج دور دوم جلوگیری می شود جفا در حق مردم افغانستان است که در دو دور با تحمل مشکلات و از دست دادن انگشت و یا جان خود به پای صندوق های رای آمدند. در صورتی که برای مردم مشخص شود 95 درصد توافق صورت گرفته و اختلاف فقط در یک مورد آن که چگونگی اعلام نتایج انتخابات بوده کشور را به سوی بحران و ناامنی برده است نسبت به دو تیم چه قضاوتی خواهند کرد و چه کاری انجام خواهند داد؟

پتمن در پایان اظهار داشت: ما باید حق مردم را بپذیریم و بعد از دو سال که لوی جرگه تشکیل شد هر دو تیم پیشنهاد خود را بدهند و بر مبنای فیصله ی جرگه عمل نمایند. ما آماده ی امضای سند هستیم و هم آمادگی اعلام نتایج را داریم. هم قانون انتخابات را و هم وساطت جامعه جهانی را می پذیریم اما باید حق مردم افغانستان که آگاهی داشتن از نتایج نهایی انتخابات است به آن ها داده شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب آقای پتمن: مردم افغانستان از تقلب گسترده یکنیم ملیونی اگاهی دارند که از جانب تیم تحول وحامیان شان بشمول اعضای بلند پایه وکارکنان کمیسیون انتخابات تقلب مهندسی شده صورت پذیرفته است مردم شریف وستمدیده افغانستان نیازی به آگاهی خطاها وجفاهای بیشتر دغلبازان را ندارند .
ع-ب-کابل

>>>   جناب پتمن صاحب! حالی اینا جور آمدن، مشکل حل شد. چی میکنی پشت نتایج متایج نگرد. مرداری ره هر چه که شور بتی بویش زیاد تر شده میره. یا میگی که زنان ولایت خوست حق دارند بدانند، که چه تعداد رای به نام آنها به صندوق ها ریخته شده است.

>>>   پتمن انتخابات شرم آور و پر از تقلب تان جای خجالت و شرمساری برایتان است. فکر میکنم که نه شرم دارید نه ایمان و نه وجدان....دیگر از تقلب ملیونی گوسفندی تان و رهبر بی... خجالت میکشی که دیگر نام انتخابات بگیری.

>>>   آقای پتمن در تیم تحول و تداوم 5 چهره دارد.1-حامی تعصب و قومگرایی بشکل افراطی 2-نماینده حزب افغان ملت 3-نماینده حزب حق وعدالت 4- نماینده حزب محاذملی 5- دارای سابقه حزب خلق و پرچم. بسیار به موفقیت توانستید تا داکتر اشرف غنی را فریب دهید ولی متوجه باشید که خداوند جل جلاله را فریب نداده نمیتوانید بنا انشا الله بذوترین فرصت جزای شما خداوند کریم میدهد.به احترام
لاله کو از ولسوالی بهسود ننگرهار

>>>   اقای پتمن در نتیجه تفتیش صد درصد ارا ازجانب نهاد های ملی وبین المللی برای مردم افغانستان معلوم شد که کسانیکه داد از تقلب میزدند مردم . ملل متحد و کمیسون انتخابات را درگروگان گرفته بودند روی شان سیاه شد

>>>   لاله کو از ننگرهار چه یگ تهلیل غیر منصفانه مگر به نظر من تو را زردی سیاه گرفته از همه بهتر خوده به گردی غوث برساند نزدیکتان است.چرا که کت مت اعضای ستون پنجم درتیم اصلاحات جابجا شده و در سبوتاز کردن یک پلان محارت خاص دارند .چطوریکه پلان پنج فقره ای بیننسوان را اخلال کرده ازبین بردن ونگذاشتن قدرت به طور صلح امیز به مجاهدین تسلیم داده.پس که که درتیم خود چه قسم مردم را جا داده این را وقت وزمان نشان خواهد داد.به نظرم حال وقت ان رسیده دعاکنیم تا با توافقیکه این دوتیم کردند انسانهای بادانش تحصیلکرده را رهبریت قرار دهند تااز دستبردشیطانهای پاکستان نجات یابیم ویک زندگی ارام را تصاحب شویم.وسلام
احمدغمگین از کابل..


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است