غزنی دوباره نقطه سرخط
غزنی فقط چند ماه مانده به سالروز رسمی انتصابش به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به خاک و خون کشیده می شود، کشته، زخمی و بیجا شدن صدها تن از مردم ملکی اش، مخروبه شدن بناهای عظیم فرهنگی و مذهبی اش و نیز با خاک یکسان شدن امنیت ملی اش 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۴    ۱۳۹۳/۶/۲۷ کد خبر: 79851 منبع: پرینت

غزنی قرار بود پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013 باشد، غزنی قرار بود نماد ترقی و توسعه و سیر صعودی افغانستان پس از حکومت طالبان از 2001 تا 2013 باشد، غزنی قرار بود مایه فخر کشورهای مسلمان و کشورهای منطقه بصورت نمادین باشد.

غزنی فقط چند ماه مانده به سالروز رسمی انتصابش به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به خاک و خون کشیده می شود، کشته، زخمی و بیجا شدن صدها تن از مردم ملکی اش، مخروبه شدن بناهای عظیم فرهنگی و مذهبی اش و نیز با خاک یکسان شدن امنیت ملی اش.

اینها همه اگر در موقعیت دیگری می بود شاید چندان به چشم نمی آمد چراکه بسیاری از ولایات کلیدی افغانستان چه مرزی و چه مرکزی با طالبان و گروهک های بنیادگرای افراطی و مخالفان مسلح و زورمندان محلی درگیرند و جزو روزمره شان شده است اما...

اما ناامن و ناآرام شدن یک شبه ولایت غزنی که از ولایات نسبتا با ثبات و قابل سکونت به معنای استاندارد بین المللی بشمار می امد نمی تواند تصادفی، ناخواسته و ناگهانی باشد. غیرقابل ترمیم بودن خسارات فرهنگی و مذهبی تا سالهای سال شاهدی بر این مدعا است.

انتصاب ها و انتخاب های اینچنینی با عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام یا پایتخت فرهنگی کشورهای عضو سارک در منطقه، برای افغانستانی که به زعم بسیاری فقط تروریسم و مواد مخدر صادر می کند بسیار مایه امتنان و افتخار است اگر بگذارند.

پس از اعتراضات و انتقادات علما، روحانیون، مردم ملکی، نهادهای مدنی و قلیلی از رسانه ها، تنها سهم پایتخت فرهنگی جهان اسلام که دیگر چیزی از تمدن و فرهنگ و مذهبش در معماری شهری باقی نمانده است معاش یکماهه شورای وزیران بود و بس!

اینک نیز حساب جاری به شماره 555 برای کمک به حادثه دیدگان طوفان مرگبار و بد یمن غزنی افتتاح شده است گویی نه مسوولان ذی ربط و بی ربط و نه رییس جمهور نمی دانند آنچه داغ بر دل مردم ملکی نهاده است خانه و کاشانه و جان و مال نیست که آبرویی است که ریخته و فرصتی که از دست رفته است.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   كارى انتحارى و انفجار اخر
همه بخاطر اين بوده كه همه كاركرد ها را بخاطر عنوان شدن غزنى را به بايتخت جهان اسلام بوده
مثلى كه دزدان كلان ماركيت هاى كلان را اولا جور ميكنند
و بعدا ميسوزانند
اين فلم ها كهنه شده
خدا كريم و رحيم و بينا است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است