از سفیر قدیم و جدید افغانستان در اوکراین چه می دانید؟
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۳/۶/۲۴ کد خبر: 79609 منبع: پرینت

دو روایت از این دو سفیر :

1
براساس لزومدید وزارت خارجه آقای محمد ناطقی بحیث سفیر در اوکراین به مقام ریاست جمهوری پیشنهاد گردیده است.

محمد ناطقی در سال 1333 در ولسوالی پنجاب ولایت بامیان دریک خانواده فقیر تولد شده تعلیمات ابتدایی را در مدارس دینی محل به پایان رسانده از دوره ثانوی وی معلومات در دسترس نیست.

وی درسال 1343 به عراق مهاجر شد و در انجا فقه اسلامی از یکی از دانشگاه های شخصی فارغ گردیده در سال 1352 به اتهام جاسوسی به ایران از طرف رژیم صدام حسین زندانی گردید و در سال 1354 او و سه تن ایرانیان با چهار تن جاسوسان صدام که در ایران زندانی بودند تبادله گردید و از ان به بعد در شهر مشهد مسکن گزید.

بعد از کودتای کمونستی در افغانستان در سال 1357 وی به عضویت گروپ چریکی نصر درامد و بعد از اتحاد گروه های نه گانه وی عضویت حزب وحدت را کسب کرد.

آقای ناطقی در کنفرانس بن به نمایندگی اهل شیعه مستقر در ایران شرکت کرد. او از سال 2003 الی 2007 به حیث سفیر در لیبیا مقرر گردید و بعداز ان تا اکنون عضو برد مشاورین وزارت خارجه کار می نماید.

فعلا محمد ناطقی عضو حزب وحدت به رهبری محمدمحقق بوده و یکی از اعضای برجسته تیم اصلاحات و همگرایی می باشد.

لازم به تذکر است که تا اکنون اکبرمحمدی داماد محمد اکبری که وی نیز از وابستگان ساواک می باشد سفیر در اوکراین بود. آقای محمدی بارها متهم به سوی استفاده مالی اداری و اخلاقی از موقف خود گردیده است.

آقای سمیر بدرود رییس منابع بشری وزارت خارجه نیز مقرری آقای اکبر محمدی را به حیث سفیر یک اشتباه خوانده می گوید که چندی قبل آقای محمدی بر اساس هدایت مقام وزارت جهت استجواب به وزارت خارجه فراخوانده شد ولی طوریکه دیده می شود وی به کارهای غیر قانونی خود ادامه میدهد.

آقای بدرود معاون اداری سابق آقای عبدالحی حیدر را مسوول مقرری محمدی دانسته ضمن ملامت نمودن او می گوید که این دو قبلا روابط تنگاتنگ غیر اخلاقی داشته حتی هر دو را متهم به ... نموده اضافه کرد که آقای محمدی زمانی که توسط حیدر رییس اداری مقرر گردید دیده شده که وی شب ها را ... در هوتل انترکانتیننال سپری می نمود.

قهارعابد



2
محمدناطقی بعوض اکبر محمدی سفیر در اکراین

به اساس مکتوب وزارت خارجه که به دفتر ریاست جمهوری رسیده است قرار است محمد ناطقی عضو برد مشاوران ورزارت خارجه به حیث سفیر در اکراین مقرر گردد.

آقای محمد ناطقی در سال 1333در ولسوالی پنجاب ولایت بامیان متولد گردیده تعلیمات ابتدایی خود را در مسجد نزد ملا تکمیل کرده و در سال 1348 همراه با فامیل عازم عراق گردیده و تعلیمات عالی خود را در ان کشور در رشته فلسفه و علوم سیاسی به پایان رساند.
در سال 1354 از عراق اخراج و به شهر مشهد ایران پناهنده شد و در همانجا ابتدا به عضویت گروه نصر به رهبری عبدالعلی مزاری درامد و بعداز ایتلاف گروه نه گانه شیعه وی به حیث مسوول سیاسی حزب وحدت مقرر شد و در داخل و ایران در رفت و امد بود.

در سال 2001 در اجلاس بن به نمایندگی اهل شیعه شرکت داشت. در سال 2003 تا سال 2007 بحیث سفیر در لیبیا اجرای وظیفه کرده و بعدا در برد مشاوران وزارت خارجه کار می کرد.

او حالا مربوط حزب وحدت مربوط آقای محقق است و یکی از سخنگویان تیم اصلاحات به رهبری داکتر عبداالله است.

تا اکنون سفیر افغانستان در اوکراین اکبر محمدی بود که گفته می شود نامبرده بنابر ضعف کاری
فساد اخلاقی فساد اداری سوی استفاده غیر قانونی از موقف سوی استفاده مالی قرار است از این بست برطرف و جهت بازجویی به کابل احضار گردد.

دگرمن شکرالله همراز


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   از سفیر قدیم و جدید افغانستان در اوکراین چه می دانید؟آقای محمدناطقی فکر خود بیگر که افغان هارا دیگر بد نام نکی تاجای که من تورا مشناسم و در باره تو تحقیق کردم شما لیاقت سفیر افغانستان را نداری تو ملا هستی بورو پشت کاری خود توره در سیاست افغانستان چیست. درین روز ها همه سیاست مدار شده اگر ... است یا ... همه سیاست مدار است این ...را در سفیری چی
بی بی مرجان

>>>   اگر اين خبر راست باشد. متاسفيم به حال و روز وزارت خارجه. ناطقي از اشخاص بسيار عقده ايي و...در وزارت ميباشد كه هيچ كس خوش نداره.
م. ي از قونسولي

>>>   آقای محمد ناطقی شخصیت وارسته و دانا است که استعداد او در بحث های تلویزیونی فهم بالای او را در مسایل سیاسی نشان میدهد و آقای محمد اکبر محمدی که یک شخص بیسواد و خادیست است و تقررش هم اشتباه بود ، لیاقت سفارت را نداشت و ندارد. هردو شیعه اند و هردو هزاره ؛ اما ناطقی باشخصیت است و سیاسی است و آگاه است و محمدی کتلیست عبد الحی حیدر بود و عضویت خاد را د اشت و نور اکبری هم به خاطر ظلمش بر عاقله اکبری از او ناراض است.
این تصمیم بجا را برای وزارت امورخارجه تبریک می گویم

>>>   فكر نكنم اين خبر صحت داشته باشد. ناطقي با پخش اين خبر كمپاين را بره خود راه انداخته است. مگم آدم آرام اما بي كفايت مي باشد. فكر نكنيم كه وزير صاحب ناطقي را يك مستشار مقرر كنه چي برسه به سفير!

>>>   همين سمير بدرود خودش يكي از بي كفايت ترين كارمنداي وزارت مي باشه كه وزير پست مهم منابع بشري را به او داده. هيچ كس از بدرود راضي نيست.
از منابع بشري

>>>   سمیر بدرود لیاقت عضو یک ریاست را ندره چه رسد به ریاست منابع بشری وکسیکه این بداخلاق را مقرر کرد در مقابل مردم افغانستان خیانت کرده.
خنجانی

>>>   اين خبر كه با ذوق زدگي تمام به افغان پيپر ارسال شده، كار خود محمد ناطقي مي باشه. ديگر هيچ كس ناطقي را در وزارت با اين جزييات نمي شناسد. اولا چه ضرورت است كه ما در كشوري مثل اوكراين كه در گير جنگ و نابساماني مي باشد، سفارت و سفير داشته باشيم. ثانيا ناطقي در ليبي كه زماني سفير بود غير از ....چه دستاورد داشت كه حالا به اوكراين برود. البته اوكراين با وضعيت ناگوار اقتصادي كه دارد جاي خوبي براي ...و نوش مي باشد. ناطقي هم همين را كار دارد. واي به حال مردم غريب افغانستان با اين سفراي بي كفايت.... ناطقي در اين اواخر در داليزهاي وزارت از شدت پرابلم رواني با خود گپ ميزد و به وزير خارجه فحاشي ميكرد. از فردا همه بايد اين كار را بكند تا سفير تعيين شود.
كارمند رياست پاليسي وزارت

>>>   مقرری سمیر بدرود به حیث رئیس منابع بشری دور از ضمیر انسانی واخلاقی بوده و جای بسا تاسف است
غ

>>>   دگرمن صاحب شكرالله !
چندي قبل دونفر افسران مربوط يكي از رياست هاي قرارگاه وزارت دفاع 16 پايه جنراتور سه كيلو وات را در دوموتر پيكپ بارنمنوده وبه كمپني شخصي آوردند تا بفروشد و مدتي پيشتر از ان پنجاه عدد بطري خشك صد امپير را آوردند وتوشط همان كمپني آب كردند!! وهم بايد گفت كه آتنها اينكار را درجرسيان ماه رمضان انجام دادند ضمن آنكه بوتل آب معدني راهم تنوش جان مي كردند تنها ذرياست مخابره وزارت داخله سي مليون دالر را صرف خريداري مخابره كرده كه حتي دركابل هم پرسونل شان به قدر كافي مخابره مورد ضرورت خودرا ندارند

>>>   وزیرخارجه کجاسوادکافی دارد، فاجعه شاخ ودم ندارد، همین که یک بیسواد وضعیف نفس کم اخلاق مانند مقبل متصدی رهبری ظرفیت طلب ترین پست کابینه افغانستان میشود، مشخص است که فاجعه درساختارحکومت بیدادمیکند، سمیرهم ازجمله نفرات این وزیربی کفایت است، که سواد کافی ندارد، حبیبی معاون ریاست دفتریک بی سواد محض است، حتانمیدانم که دراسنادراجع شده به ریاست دفترچی بنوسید، کوهدامنی ملاترسانک معاون ریاست پالیسی و..... وزارت خارجه ازوزارت بودن برآمده، فساداخلاقی، رذالت، باندبازی، تحرکات قومی، سمتی ولایتی به سیرصعودی خودره می پیمایدووزیرخارجه عاشق وکیله هاست....

>>>   ميگويند" بزك نمير بهار مياد خربزه با خيار مياد
ناطقي هم دل خوش كنه با اين شايعات. آقاي اكبر محمدي همچنان سفير به اوكراين مي باشند. اين خبر دروغ هست.
ص.س از رياست جمهوري

>>>   اكبر محمدي بسيار بهتر از محمد ناطقي است. حداقل كاكگي و جوانمردي كه داره.
جوان كاكه

>>>   پالیسی وزارت امور خارجه وابسته به تمایل شخصی وگروهی است
غمگین

>>>   به هر ترتیب ، بو تهای کهنه و پینه بسته آقای ناطقی بر این آقای محمد اکبر محمدی که در کرسی سفارت در کیف لم داده شرف دارد؛ ورنه از دکتور سید عبد اللطیف بهاند و خواجه خیلیل الله کارگر و سید محمد خان شهاب بپرسید.وزیر ضرار در آخرین روز های ماموریت و آقای کرزی در آخرین ایام ریاست جمهوری تصمیم درخور و شایسته گرفته است و خنده را بر لبان همه افغان های اوکراین و وزارت خارجه آورده است. زنده باد کرزی ، ضرار و ناطقی و ...... محمدی و عبد الحی حیدر!!

>>>   ای مردم! سفیر کسی شود که رشته دیپلوماسی خوانده باشد. نه ملا و مولوی که جایش توی مسجد است
پیوند علی یکاولنگی

>>>   این چه مسایلی است که همیشه مطرح میشود، مگر تمامی سفرای افغانستان لایق و کار کشته هستند که محمدی نیست. محمدی از خیلی از چاپلوسها و بیسوادهای نان به نرخ روز خور که نام سفیر را یدک میکشند بهتر و با شخصیت تر است ولی او بنده ی خدا یک جرم دارد که همانا هزاره است و همین.
مگر این وزیر بیسواد و فاسد و رئیس تشریفات دزد و بیسوادش و چند نفر پروانی دزد و قاچاقبر مانند بدرود و وحدت که اخیرا مقبل در وزارت مقرر کرده است از محمدی بهتر ترند؟ مگر روسای وزارت خارجه و سفیر افغانستان در مالیزیا،پولند، چک و مسکو و غیره از محمدی بهترند؟ نه هرگز!
ورسجی از کارمندان وزارت

>>>   دروغ نگو دگرمن صاحب

>>>   اصلا در کشور جنگ زده مثل اکرایین ضرورت به سفارت چی است این کشور چی داره به جز چند مهاجری که همه تابعت اکرایین را دارن یا اگر ندارن کار بار دارن ویزای اکرایین را دارد اگر دولت کاری کند که به جز آوردن سفیر های بیکاره وبی لیاقت هیچ که سفیر نباشد خوبتر است یک دزد یا قاچاقبر به گفته خودتان را پس میکنید دیگری را جاگزین اش میکنید در ختم دوره کرزی این چی بینظمی است اصلا کله دارین یانی یا کله دارین مغز نی هر سال فقط یک تشویش به ما مها جرین پیدا کردن است هیچ ضرورت نداریم همو آغای فاضل خوب بود نی سر بود نی صدابرود همو را دوباره بیارین همه کیف ودیگر مهاجرین ازش پذیرایی میکند تا کرایه را دادن بمانینشان بعد بسته کنش به درد نمی خورد این سفارت بی کفایت
از ادیسه

>>>   واقعا چنن باشد درست نيست نماينده سياسي افغانستان به چنين پستي استخدام شود افراد سالم وديپلومات کارکشته استخدام شود يا اينکه غرض پور کردن خلا ديپلوماتيک کادرهاي ورزيده جديد آموزش داده شود

>>>   وای به حال ملت افغانستان, کار دیپلوماتیک شایسته کسانیست که در سطح بین المللی تمام وقار و حیثیت کشور را تعقیب و تطبیق نماید ولی اینجا همه چیز بدتر از حکومت زمان خلقی ها شد, این ها علیه خلقی ها جهاد کردند تا اعمال شانرا نفرین کنند ولی خودشان عین عمل را انجام دادندکه مورد نفرین قرار گیرند این کشور تا ابد باید در گروه یک گروپ کوچک باشد که همه امتیازات و مدارک مادی را از آن خود بسازد کاملاً قابل قبول نیست. ما هرگز به همچو نظریات خوشبین نیستیم که حتی در سطح دیپلوماتیک هم کشور ما با داشتن افراد سمبولیک مورد توهین و اهانت قرار گیرد, اگر غرب بخاطر تکثیر همچو فرهنگی به این کشور آمده که دیگر هیچ وقار و حیثیت افغانستان ار بیخ و بن کشیده شود, درست است که ما دیگر به آن نه اندیشیم ولی اگر از بر آن آمده که دیگران نیز مانند خودشان حیثیت و وقار داشته باشد و باعث ایجاد یک فضای مطمین شود در آنصورت مایه امیدواری خواهد بود.

>>>   یک ملای نصری لیاقت حکومتی را اصلا ندارد.
خ ل ق از هرات

>>>   وزارت خارجه گدود شده و فقط همي را كم داشتيم كه يك ملا يا مولوي از شهر قم ايران، سفير مقرر گردد.
مولوي صلاح الدين

>>>   بهتر است كه آقاي ناطقي كمي حوصله كند تا آقايش محمد محقق وزير خارجه شود آنوقت به يقين تمام سفارت خانه هاي افغانستان با ملا ها پر خواهد شد. خدا نصيب نكنه...
بريالي

>>>   سلام و درود
آنچه را که درمورد زندگی نامه من در تلکس شایعات نوشته اید، باطل و همان شایعات است که در تلکس تان درج کرده اید. دوستان "افغان پیپر "وقتیکه دست رسی به سایت و وبلاگ من دارند و همیشه نوشته های مرا برای سایت شان می گیرند، زندگی نامه من در همان سایتها گذاشته شده حداقل زحمت مرور به آن را به خود می دادید و همین گونه از پیش خود برای من زندگی نامه درست نمی کردید. بهر حال تشکر از شما حال جهت اطلاع خوانندگان عزیز فشرده ای زندگی نامه را در تلکس شایعات تان ارسال کردم و تفصیل آن را در سایتهای من می توانید بخوانید.
با احترام
محمد ناطقی
فشرده زندگی نامه:
یک : متولد 1333 درقریه دامرده اخضرات ولسوالی پنجاب ولایت بامیان.
دو : تحصیلات ابتدایی از سن هفت ساله گی تا چهارده سالگی در داخل کشور، تحصیلات عالی ازسال 1348 تا 1356 در رشته فقه، اصول، فلسفه و منطق. درجامعه النجف عراق. ادامه تحصیلات در رشته فلسفه وسیاست در دانشگاه آزاد اسلامی.
سه : آغاز فعالیتهای فرهنگی درعراق و ادامه فعالیتهای سیاسی وفرهنگی در تابستان 1357 در قالب " گروه مستضعفین" و ادغام گروه با گروه نصر وعضویت درشورای رهبری سازمان نصر افغانستان دربهارسال 1358 و آشنایی با استاد مزاری درهمین سال.
چهار : مسئولیتهای اجرایی در سازمان نصر، مسئوول امور فرهنگی وسیاسی و مسئوول نشرات و انتشارات سازمان نصر تا سال 1363 و عضو شورای مرکزی و مسئول سیاسی و سخنگوی حزب وحدت درخارج ازسال 1369 تا 1377. و عضو هیئت ایتلاف هشتگانه در نشست مشورتی گروهای سیاسی در اسلام آباد در سال آستانه خروج روسها از افغانستان.
پنج : وزیرتجارت در دولت استاد ربانی ازسال 1377 تا برگزاری اجلاس بن 2001.
شش : شرکت فعال بعنوان عضو اصلی دراجلاس بن درسال 2001 و تاثیرگزاری در فیصله های بن در مورد اداره موقت...
هفت : سفیر کبیر افغانستان در لیبیا از سال 2003 تا سال 2007 . و عضوبورد مشاورین وزارت خارجه ازسال 2007 تا حالا 2014.
هشت : عضو شورای مرکزی و معاون اول حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری استاد محقق در آخرین کنگره حزب وحدت 1390 تعیین شدم.
نه : تهیه و تنظیم آثارعلمی ، سیاسی و تدوین "حدیث خاطرات و حکایات" و نوشتن صد ها مقاله ای منتشرشده درامورسیاسی و بین المللی.
ده : مدیریت سه شبکه در فضای مجازی وبسایت بنام: nateqi.me و وبلاگ نرگس بنام : nateqi.blogsky.com و صفحه فیسبوک بنام :mohammad nateqi
یازده : آشنایی با زبانهای دری، پشتو، عربی، انگلیسی و آلمانی.
دوازده : در انتخابات 1388 رییس کمیته بسیج مردمی و معاون دارالانشاء در ستاد حامد کرزی و رییس هیئت مذاکره کننده با تیمهای انتخاباتی و امضای توافقات با تیم رییس جمهورکرزی و در انتخابات 1393 در تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله پیوستم. در تیم اصلاحات و همگرایی با دیگر اعضای تیم با عنوان "شورای برنامه ریزی"، برنامه ملی انتخابات تیم را نوشتیم. ریاست دوره ای شورای برنامه ریزی را به عهده داشتم عضو ستاد مرکزی انتخابات و رییس هیئت مذاکره کننده تیم اصلاحات و همگرایی برای تدوین برنامه حکومت وحدت ملی هستم. در تهیه اعلامیه مشترک سه فقره ای که با حضورجان کری وزیرخارجه امضا شد، یک طرف قضیه درمذاکرات بودم و آن را همراه آقای حنیف اتمر و همکاران شان تهیه کردم...ادامه فعالیتها....

>>>   آغای ناطقی ننوشتی که چه وقت بخیر اوکراین میروی

>>>   درافغانستان ازسر هرم تا پایین آن غرق در درفساد است مگر کی سالم است ؟شما آدم سالم به من نشان بده؟!من نمی فهم این آدم کج سلیقه روی چه حسابی شخصی به این سفیر بی چاره تاخته! من وکیل مدافع سفیر نیستم ولی حرفم این است که در افغانستان هیچ کسی سالم نیست حتی خود شما حتی من! مگه میشه دیگ به دیگ بگه شما سیاه هستی؟

>>>   اونجا سفیر جناب داکتر صاحب بهاند است.
اسکندر فرهاد

>>>   محمدی نام تمامی هزره ره بد کده مگه هزره تنا محمدیه دیگه هزره مستحق نیه مه شرم موکنوم از ای خیل هزره چی کا را که نه کوکنه من که هزره ام خیلی شرم موکنوم از نام محمدی شوکرخدا که دورش کردند واله ناطقی ادم خوبی یه نام موره که محمدی بد کده بود ناطقی خوب میکنه .
ورسنجی تز دست برچی

>>>   واقعا اگر استاد ناطقی مسئولیت را بگیرد؛ وضع مهاجرین کیف بهتر می شود و فساد و کمکاری از سفارت در اوکراین رخت می بندد و مهمتر از همه اینکه سفیر در صحبت با سایر سفیران کم نمی آید. زیرا محمد اکبر محمدی در همه چسز صفراست. بخصوص در معلوات سیاسی ام.ور دپلوماسی و شناخت منطقه. ناطقی صاحب خیر مقدم به دانشمندی چون جلالتمآب شما!

>>>   تسکر میکنم ازدوستانی که من را تشویق میکنند من درخدمت همه وطنداران خود دراوکراین خواهم بود .
بادرود
محمدناطقی

>>>   ای غلط است که بهاند سفیر اس من چند روز پیش به خاطر کارم به سفارت رفتم گفتند سفیر نیست نزد همین بهاند رفتم مگرکارم را نه کرد گفت که کار ترا سفیر اجرا میکنه مه سلاعیت ندارم

>>>   خوب شد که حکومت وحدت ملی تشکیل شد و استاد ناطقی هم تلاش فروان نمودند و بهتر است مع الخیر به حیث سفیر در اوکراین زودتر تشریف بیارند. همه مهاجرین اینجا منتظر ایشان هستند تا اصلاحاتی در اینجا ایجاد کند که از بی ادارگی و کار نفهمی و ارزش ندادن به مردم ، جان همه به لب رسیده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است