کرزی به حق مردم جفا کرده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۸    ۱۳۹۳/۶/۲۲ کد خبر: 79448 منبع: پرینت

وضعیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشور در شرایط بدی قرار دارد تا جایی که مردم صدای اعتراض خود را بلند کرده اند. متاسفانه کشیدگی انتخابات به این مشکلات دامنه ی وسیع تری داده است. حامد کرزی رییس جمهور فعلی افغانستان نیز این وضعیت را غیر قابل تحمل دانسته و خواهان حکومت مشارکتی دو تیم انتخاباتی شده است. وی در دیداری با تعدادی از زنان در ارگ، وجود اپوزیسیون را غیرضروری دانست.

باقی سمندر فعال مدنی در برنامه ارگ 93 گفت: سخنان اخیر کرزی در مورد انتخابات نشان داد که وی انسانی مطلق گرا است. وقتی کرزی اپوزیسیون را قبول ندارد به این معنا است که دموکراسی را قبول ندارد. در هیچ جامعه ی دموکراتیکی پوزیسیون دارای دولت و قدرت، بدون اپوزیسیون، نقد کننده ی اختیارات دولتی نیست. زمانی که اپوزیسیون نباشد پوزیسیون هر کاری که خواست انجام می دهد. کرزی با این سخنان ماهیت خود را به عنوان انسانی تولاتیتر که بیشتر از سطح تفکر ملاعمر نمی تواند بیندیشد نشان داد. کشور بدون اپوزیسیون گورستان است و امیدوارم که کرزی آرزوهای خود را با خود از ارگ بیرون ببرد.

وی افزود: نه تنها کرزی بلکه تمام کسانی که در ارگ حضور دارند علاقمند هستند که تمام حرف های سیاسی در پشت پرده باشد. بسیاری از حرف ها در افغانستان گفته می شود ولی در مسکو یا لندن یا واشنگتن تصمیم گیری می شود. آن ها در حال حاضر می خواهند در مهره های شطرنج تغییراتی ایجاد کنند. در هر حال در حق رای مردم این سرزمین جفای بزرگی صورت گرفته است و کرزی و مقام های حکومتی نیز در این جفا سهم داشتند.

سمندر صحبت های کرزی را قصه های مفتی دانست که برای تداوم حاکمیت خود تلاش می کند و گفت: ارگ نشینان خود را تیکه دار دین، سیاست و این سرزمین می دانند. آن ها به زندگی مردم هیچ ارزشی قایل نیستند و آن رامانند نسواری در دکان می فروشند. مردم با شرکت در انتخابات ثابت کردند که می خواهند حکومت منتخب داشته باشند در حالی که سیاسیون در پشت پرده انتخاب مردم را قبول ندارند و انتصاب را می پذیرند.

باقی سمندر اظهار داشت: اگر برنامه ی سیاسی حکومت، وحدت ملی و دولت ملی است، بنابراین از مفاهیم ملت و دولت سرمایه ی سیاسی و اقتصادی حمایت می کند. زمانی که این مفاهیم شکل بگیرد منافع تمام مردم افغانستان تامین می شود. دولتی که تشکیل می شود باید حافظ منافع 30 میلیون شهروند افغانستان باشد.

فعال مدنی با اشاره به گفته ی هگل که تاریخ گاهی به شکل تراژدی تکرار می شود و گاه به شکل کمدی، گفت: وضعیت افغانستان نیز در حال حاضر به شکل تراژدی تکرار می شود. تفکر نژادپرستی در اروپا زمانی باعث 55 میلیون کشته و قربانی شد. در آلمان، اسپانیا، ایتالیا، جاپان این تفکر وجود داشت که یک قوم و نژاد برتر از دیگران است. جنگ دوم جهانی و کوره های آدم سوزی و اتاق های گاز برای کشتن مردم در نتیجه ی چنین تفکری بود.

به باور وی ریزه خواران هایدگر، نیچه و کانت به عده ای از مردم افغانستان گفته اند که برتر از دیگران هستند. مردم باید متوجه باشند که برتری یک قوم وجود ندارد. همه ی انسان ها در قانون و سیاست با یکدیگر برابر هستند. آزادی حق همه ی انسان ها است و کسی نمی تواند خود را برتر از دیگران بداند.

سمندر خاطرنشان ساخت: قرآن با صراحت می گوید که مردم را به گروه ها و اقوام مختلف آفریدیم تا از یکدیگر شناخته و متفاوت شوید اما بهترین شما پرهیزگارترین شما است. یعنی کسی بالاتر از همه است که از دزدی، جنایت و تقلب پرهیز کند. این که رای مردم را دزدی کنند و ادعا کنند که ما شهروند درجه یک هستیم مسخره است.

باقی سمندر در ادامه یادآور شد: دولت از سه قوه ی مقننه، اجراییه و قضاییه تشکیل شده است. افرادی که در این سه قوه حضور خواهند داشت از اطرافیان و طرفداران رییس جمهور آینده است. در صورت برنده شدن کسی که ادعای قوم برتر را دارد یک حکومت سرکوبگر را تشکیل خواهد داد تا مخالفان خودرا زیر فشار قرار دهد اما به یاد داشته باشیم هر قدر که سرکوب بیشتر باشد مقاومت نیز بیشتر خواهد بود.

فعال جامعه مدنی در پاسخ به این سوال که آیا تشکیل وحدت ملی بیانگر پذیرفتن تقلب گسترده است گفت: کسانی که ادعا می کنند حکومت وحدت ملی تشکیل می دهند اعتراف می کنند که در طول این 13 سال وحدت ملی وجود نداشته و تفرقه وجود داشته است. سیاست چرچیل مبنی با این شعار که تفرقه بینداز و حکومت کن در کشور حاکم بوده است. در تفکر جامعه شناختی ما ملت واحدی نداریم. هر فرد از یک قوم و یک تبار حرف می زند.

وی در پایان گفت: منظور رهبران سیاسی از وحدت ملی به معنای یکی شدن منافع زنجیره های قدرت است در حالی که در حکومت وحدت ملی باید تمام اقوام ترک، ازبیک، هزاره و پشتون و نورستانی سهیم باشند و دولت منافع تمامی این گروه ها را در نظر داشته باشد. کسی که پرچمدار حکومت افغانستان است بیرق کشور را در نشست ناتو به زمین می گذارد و خود را تسلیم انگلیس می کند، نمی تواند از منافع کشور نمایندگی کند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   صدآفرین به این سمندرخان کاملادرست گفته!این کرزی بامدیریت سست وضعیف خودفرصتهای طلائی راازدست داد وکشورراتباه کردومیلیونهادالری که ازخارج کمک امدپس توسط دوتاتابعیتهاوکمپنیهای خارجی پس به خارج رفت وبه بانگهای خارج سرازیرشدونفعی به کشورومردم مانرسید!!
علاءالدین خان کابلی

>>>   عنایت الله بارک فرار نکرده بلکه فرار داده شده است او وظیفه گرفته که کار های مقدماتی لوجستیکی را برای زندگی اینده اربابش در لندن فراهم کند.
م.ا.کابل

>>>   پول ها را تنها دو تابعيت ها نه برده بلكه يك تابعيت ها وبي تابعيت ها نيز صرفه نكرده اند

>>>   تیم چک چور که از سالهای 70 بدینسود خودرا نقل هر میدان میدانند از دیموکراسی و وطندوستی فرسنگ ها فاصله دارند این هابه شرارت و خشونت میخواهند ترس و رعب را در بین مردم پخش کنند و همیشه لانه های... چور خودرا گرم نگاه بدارند ،این عطا دزد رسمی مال مردم خور هم از اغتنشاش و شورش بگیل های سابقه خود مردم را میترسانند ولی به خبر از اینکه چنان جزا... خودرا ببینید که تصور هم نکرده باشید.
کابورا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است