آمریکا به مسایل قومی دامن می زند
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۹    ۱۳۹۳/۶/۱۴ کد خبر: 78937 منبع: پرینت

در حالی که تیم اصلاحات و همگرایی هشدار داده است اگر به خواست های آنان توجهی صورت نگیرد به کلی از روند خارج می شود همچنان بازرسی آرا توسط ملل متحد دنبال می گردد و تاکنون مذاکره ی بین دو تیم برای حل اختلاف بی نتیجه بوده است. نشست سران ناتو در ویلز نیز به زودی انجام می گیرد و آن ها تصمیم نهایی خود را در مورد ماندن یا نماندن در افغانستان خواهند گرفت.

فتانه گیلانی مسوول اجتماع زنان افغانستان در برنامه آخر خط گفت: از زمانی که بازی های انتخاباتی صورت گرفت اجتماع زنان افغانستان نگرانی های خود را از طریق رسانه های عمومی و فیسبوک با مردم شریک نمود. از ابتدا اعلام کردیم که کمیسیون انتخابات بسیار ضعیف و بی کفایت است و مسوولان این کمیسیون برای منافع ملی و وحدت افغانستان کار نمی کنند. کمیسیون تقلب گسترده را در انتخابات سازماندهی کرد.

وی افزود: تیم اصلاحات و همگرایی تا جایی که در توان شان بود با بردباری و حوصله و احترام به وحدت ملی، نهایت کوشش خود را به کار بستند و اعتراض خود را به کمیسیون و سازمان ملل متحد ارایه کردند اما جوانانی از سوی ملل متحد در نظارت از انتخابات گماشته شدند که به اهمیت انتخابات ونظارت از آن بسیار بی توجه هستند و اغلب اوقات به فکر گذران وقت و امور شخصی خود می باشند. این افراد نمی توانند پروسه ی بااهمیتی مانند انتخابات را این چنین نظارت کنند. تیم داکتر عبدالله در چنین شرایطی اعتراض خود را همواره از ابتدا به کمیسیون و ملل متحد ارایه کرده ولی هیچ پاسخ قانع کننده ای را دریافت نکرده است.

به باور گیلانی، کمیسیون به کلی اعتبار خود را در بین مردم و نهادهای سیاسی از دست داده است. من نسبت به عملکرد آن کاملاً بی باور هستم. متاسفانه ما شهروندان افغانستان به قدری بی کفایت بودیم که نتوانستیم پروسه ی انتخابات را به نتیجه برسانیم. شرایط افغانستان ایجاب می کند که ما از دوستان بین المللی خود از جمله آمریکا در مساله ی انتخابات، کمک بگیریم و این مایه ی شرمندگی نیست اما معلوم نیست آمریکا چه برنامه ای دارد.

فتانه گیلانی آمریکا و خارجی ها را به دامن زدن به مسایل قومی در افغانستان متهم کرد و گفت: وقتی بوش رییس جمهور آمریکا بود همواره از عراق به عنوان کشوری چند پارچه به نام عراق کُردی، عراق شیعه و عراق سنی نام می برد در حالی که این کشور در کل، یکپارچه بود. وضعیت کنونی عراق ناشی از برنامه ها و بازی های سیاسی کشورهای قدرتمند است و چنین بازی هایی نیز در افغانستان در جریان است.

وی با انتقاد از تیم تحول و تداوم اظهارداشت: هیچ کس در افغانستان به تنهایی نمی تواند حکومت تشکیل دهد زیرا افغانستان خانه ی مشترک کل افغانستانی ها است. تیم تحول و تداوم در این وضعیت سعی دارد چهره ی خوبی از خود نشان دهد و به تیم اصلاحات و همگرایی نصیحت می کند که مطابق قانون رفتار کنند. با بازی های پشت پرده ی شما امروز هر طفلی می داند که چه کسی از شما حمایت می کند. طبیعی است که حوصله ی اصلاحات و همگرایی به پایان رسیده باشد چرا که این افراد بیش از سی سال جوانی و توانایی خود را وقف راه خدا، آزادی و دموکراسی کرده اند. در مقابل یک شخص دیگر پاسپورت خارجی به جیب در حالی که تمام امکانات برای وی حاضر است به افغانستان می آید و گپ از قانون می زند.

رییس اجتماع زنان خاطرنشان ساخت: ای کاش رییس جمهور کرزی بنا بر مسوولیتی که در قبال کشور و ملت افغانستان داشت در همان دور اول انتخابات که داکتر عبدالله 47 درصد رای مردم را کسب کرده بود بنا به شرایط خاص کشور، نتیجه را قبول می کرد تا انتخابات این چنین به جنجال کشیده نمی شد.

فتانه گیلانی بیان داشت: ما باید یاد بگیریم که با منطق صحبت کنیم، یکدیگر را تحمل کنیم و همدیگر را دوست داشته باشیم نه مثل تیم مقابل که امروز همچنان مشغول بازی های سیاسی است. بعضی هواداران آن ها با پاسپورت آمریکایی در جیب به افغانستان آمده اند تا برای این تیم تبلیغ کنند. همین افراد پای خارجی ها و آمریکا را به انتخابات افغانستان باز کرد.
تمام گروه ها و تیم ها در شرایط کنونی باید در راستای کشوری باثبات و متحد حرکت کنند. هیچ کس حق ندارد بگوید که فلان نامزد بهتر است در صورتی که اگر بهتر بودن مورد بحث باشد تیم ما سال ها در این سرزمین برای مردم مبارزه کرده و قربانی های زیادی نیز داده است.

به گفته ی گیلانی بازی های سیاسی زیادی در پروسه ی توافق سیاسی و همچنین در شمارش آرا صورت گرفت که باعث خستگی تیم اصلاحات شد. من از کسانی که پاسپورت خارجی دارند توقعی ندارم ولی خواهش می کنم کسانی به میدان سیاست بیایند که غم شهید، غم بیوه و یتیم را می خورند و ثبات کشور برای آن ها اهمیت دارد. تیم تحول و تداوم مستقل نیست به این علت که مشخصاً از ارگ دستور می گیرد. بازی هایی که ارگ مدیریت و مثلثی را که ایجاد کرد بسیار اشتباه بود. در این میان زلمی رسول قربانی شد تا تقلب گسترده به نفع داکتر اشرف غنی انجام شود.

مسوول اجتماع زنان در ادامه گفت: غیر از چند وزیر نیک نام مانند وزیر فواید و عامه تمام وزرا به فکر بلند منزل هستند نه فقط در افغانستان بلکه در کشورهای اروپایی. در این روزهای پایانی مقام های حکومت و همچنین رییس جمهور، خدای خود را حاضر ببینند و منافع ملت و کشور را در نظر بگیرد، یک کار اساسی کنند تا کشور به سوی بی ثباتی نرود. ما هم از ابتدا اشتباه کردیم که خواست جامعه جهانی مبنی بر پذیرش حامد کرزی کسی که نه دیدگاه سیاسی داشت و نه مدیریت و حکومتداری را می دانست را قبول کردیم. دردآور این است که جامعه جهانی نیز با ما بازی و چنین حکومت فاسد و ضعیفی را بر ما تحمیل کرد. اگر ملل متحد واقعاً ارگان باصلاحیت می بود باید تا به حال مساله ی فلسطین را حل و فصل می کرد. ملل متحد بعد از شکست روس ها در افغانستان، بازی های احمقانه و سرّی با هر کدام از گروه ها داشتند و همین بازی ها سبب شد تا حکومت مجاهدین ناکام شود و امروزه نام مجاهدین به بدی یاد شود در حالی که 80 درصد مردم افغانستان مجاهد هستند.

وی تصریح کرد: این چه حکومتداری است که کرزی انجام می دهد که 16 ولایت کشور در جنگ به سر می برد، هر روز فرزندان و مردم این کشور به خاک و خون کشیده می شوند؟ میلیون ها دالر برای از بین بردن مواد مخدر به این کشور سرازیر شد ولی این حکومت چه کار کرد که هم مواد مخدر افزایش یافت و هم جوانان کشور معتاد شدند. این چه حکومتداری است که جوانان کشور هر روز پشت سفارت خانه های خارجی سرگردان برای گرفتن ویزا هستند؟
حادثه ی اخیری که در راه پغمان- کابل افتاد و به زنان تجاوز کردند باید سوال کرد که چه وزیر داخله و ریاست امنیت و چه رقم وزارت دفاع و رییس جمهور داریم که چنین اتفاقی در کشور می افتد. از این شرم و ننگ بالاتر وجود ندارد. ما از تمام مردم افغانستان، علما و دانشمندان و نمایندگان مجلس می خواهیم تا این مفسدان در همان منطقه که به زنان تجاوز شده اعدام شوند.

فتانه گیلانی در پایان در مورد گزینه های دیگر پیش روی نامزدان گفت: ایجاد حکومت موقت به صلاح افغانستان نیست از طرفی مردم نیز از تداوم قدرت کرزی نیز دل خوشی ندارند و از لحاظ قانونی نیز درست نیست. ساختن حکومت وحدت ملی یگانه راه برای خروج از این وضعیت است که باید دو تیم و جامعه جهانی در این راستا همکاری کنند. وضعیت کشور به گونه ای است که ما هنوز به کمک های جامعه جهانی نیاز داریم ولی نباید آلت دست جامعه جهانی باشیم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آفرین بر خانم گیلانی کاملاً درست وبجا سنجیده سخن گفتید اما کدام گوش که چنین صدارا بشنود
مرگ بر متقلبین ومنا فقین کوردل

>>>   زنده بادفتانه گلانی!!
شرف وبزرگ منشی اش هزار بار از مردان... چون خلیلی،ضیامسعود،دستم وقاد،مجددی و پیرگلانی و...بالاتر می باشدچرا که اینها خود را مجاهد، میراث دار جهاد و سابقه دار جهاد علیه کفر و الحاد یاد می کنند ولی درجای که مقام وچوکی مطرح است به پابوسی ونوکری کسی ماننداشرف غنی می پردازد که بقول فتانه جان پاشپورت خارجی اش اماده بوده هیچگاه باور و عقیده خدمت به کشور و مردم راندارد.این... اندازه این خانم غیرت وهمت دینی و جهادی ندارند!! مخصوصا ضیا مسعود که واقعاخنده اور است!!
علاالدین خان کابلی

>>>   ...فاطمه گیلانی!!! اگر تو در جریان سی سال اخیر نفهمیده باشی که در داخل افغانستان کیها تا سرحد آخر به نفاق قومی دامن میزنند و "تجزیه"!!! افغانستان ورد زبان شان است نشناسی؟؟؟!!!! وا به جان تان و وا به عقل تان!!!!! از امریکا چه گله؟؟؟؟ داشتن وجدان چیز خوب است!!!!!!!!!!!!!!

>>>   محترمه فتانه گیلانی درد وبلای شما به سر گدیگک {زهرا نادری } بزند البته بنده طرف هیچ تیم نیستم واز کارکرد های هیچ کدام راضی نمی باشم ولی با تقلب ودست بازی ها در ارای ملت مخالف میباشم وبه صراحت میگویم که هردونامزدنا قیافه ای ریاست جمهوری را دارند ونه هم دانش وحوصله ای این مقام را غیر ازان هم ریاست جمهوری واقعی نه در گذشته بوده ونه دراینده خواهد بود هرکه می اید تحت فرمان بیرونی ها خواهد بود ازخود اراده و استقلال نخواهد داشت ولی بینیش خانم گیلانی از موضوعات کشور درسی خوب و انتباه بهتر برای ما و خوانندگان خواهد بود
شیخ علی

>>>   فتانه گیلانی یک زن بی سواد و اندیشه اش دور از واقعیت های جامعه ما است تیم اصلاحات و همگرایی هر گز نماینده گی از اقشار مردم نی بلکی نماینده گی چند دوذ را با عهده دارند انشااله کی خداوند جزا شان را میدهند چون اه و بی بیچاره گی مردم را نادیده فقط در فکری دوذی و غارت می اندیشند .

>>>   نظر خواهر محترمه فتانه گیلانی یک نظر کلی ونظر مردم است من نظر خواهر را تیید میکنم زنده باشی خواهر دلسوز ومهربان به همه اعم از زن ومرد ایکاش متقلبین قدرت خواه کمی بفکر مردم وکشور باشند شرم کنند از انداختن رای های تقلبی به نفع تیم تداوم وبه استناد همان رای های تقلبی شان تیم خود را برنده فکر نکنند ورای تقلبی را دستاورد ندانند زیرا اکثریت ملت از پرکاری رای های تقلبی در مناطق نا امن خبر دارند از چند محل تصاویر پر کاری صندوقهای تقلبی شان فلم یری واز طریق میدیا که در یتی.ب هم است فلمبرداری شده ومستند هم است مثل منطقه تیزین سروبی وولسوالی ولایت کابل وولسوالی برمل ولایت پکتیاوسایر مناطق دیگر فلم پری شده قدرت خواهان متقلب ومتخلف از ملت خو شرم نکردند از خداوند شرم کنند دیگری بنام تمکین قانون اساسی وغیره در حالیکه از طرف خودشان بار بار نقض ونادیده گرفته شده به این نام حکومت وحدت ملی وتقسیم قدرت را بیشتر ازین به درازا نکشند وزخم های ملت را نمک پاشی نکنند بدانند که ملت قهرمان ومجاهد یکبار اگر بخشم امدند باز سد رای شانرا هیچ خس وخاشاک گرفته نخواهدتوانستند زور مردم زور خدا است وخشم مردم خشم خدا است زور ملت مجاهد در زمان اشغال روسها به همه معلوم است که ابر قدرت جهانی را بزانو در اوردند پس بهتر خواهد بود که قبل از چنان حالت یکه تازان قدرت کمی به اینده فکر کنند تا نشود چنیان حالت رخ دهد البته همه مسولیت عواقب موضوع بدوش شان خواهد بود .

>>>   جان کیری معالج مریضان سیاسی و قدرت طلب!!! Shame on You پیشتازان مقاومت به ادبیات عام فهم پیشتازان ...

>>>   فتانه جان شما خو رییس جمهور شیک را میخواستید حالا هم شرم نداری و گپ میزنی تا به حال از پول دالر مصرف میکنی
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   خانم گیلانی میگوید:"که این افراد بیش از سی سال جوانی و توانایی خود را وقف راه خدا، آزادی و دموکراسی کرده اند." مقصدش از تیم اصلاحات و همگرائی ست).
خانم محترم، این دروغ شاخدار شما در رابطه افراد این تیم کاملاّ از حقیقت دور است. افراد هردو تیم در سیه بختی این مردم ناتوان از سی سال به اینطرف نقش تخریب کننده ای داشته اند. اعضای هردو تیم در بدی و فاسد بودن از همدیگر پس نمی مانند. فقط یک تفاوت ناچیزی بین عبدالله و اشرف غنی موجود است. آن یکی (غنی) در پشت پرده و غیر مستقیم در بدبختی مردم ما سهم داشت و این یکی( عبد) که شما از او پشتیبانی میکنید، مستقیم و شخصاّ در میدان.... 65 هزار کابلی حاضر و فعال بود.

>>>   خانم فتانه جهت پنهان نگهداشتن فعالیتهای فاشیستی و قومگرائی احدی همه گناه را بگردن آمریکا میاندازد. درحالیکه آب ازسرچشمه خت است. اگر خود ماافغانها قومگرائی را دامن نزنیم امریکا هچگاه چیزی کرده نمیتواند. ازماست که برماست. اگر قوم گرائی را کنار گزاشته و شائسته سالاری را محک قرار دهیم بیرونیها فرع هستند و ما اصل . اصلیت پیشرفت افغانستان یصل است نه فرع. به فروعات در مسائل قومی دست زدن به نفع استعمارگران و فاشیستان است. اول اگر ما یکدست باشیم هیچکس او را شکستانده نمتواند.
با احترام یورپزی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است