جنگ بر سر تقسیم قدرت آغاز شد
هرچند هنوز مشخص نیست که کدام یک از نامزدان ریاست جمهوری بر کرسی ریاست دولت تکیه خواهد زد، اما مشاجره ها و حتی درگیری های فیزیکی دورن گروهی این دو تیم رو به فزونی نهاده است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۱    ۱۳۹۳/۶/۹ کد خبر: 78581 منبع: پرینت

گزارش های متعددی حکایت از مشاجره های لفظی دارد که میان اعضای تیم های انتخاباتی هردو نامزد ریاست جمهوری اختلاف هایی بوجود آمده که گاهی به درگیری فیزیکی نیز کشیده شده است.
هرچند هنوز مشخص نیست که کدام یک از نامزدان ریاست جمهوری بر کرسی ریاست دولت تکیه خواهد زد، اما مشاجره ها و حتی درگیری های فیزیکی دورن گروهی این دو تیم رو به فزونی نهاده است.

در میان تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله بر سر تقسیم قدرت و چوکی های آینده اختلاف هایی به خودنمایی رسیده است که هرکدام از سران قومی ادعای رسیدن به چوکی های قدرت در آینده را دارند.

یک طرف قضیه محمدخان معاون اول داکتر عبدالله است که از قوم پشتون حمایت می کند و طرف دیگر قضیه محمد محقق که ادعا دارد بیشترین رای را در تیم داکتر عبدالله بخود اختصاص داده و بیشتر قوم هزاره با وی همراه هستند.
اما در طرف دیگر تقسیم قدرت عطا محمد نور است که مقام و منزلت خود را بالاتر از عبدالله می داند و بیشترین امتیازات را خواهان است.
در این میان کسان دیگری نیز هستند که بر اساس ادعا های شان خواهان رسیدن به قدرت می باشند مانند صلاح الدین ربانی و...

در میان تیم داکتر اشرف غنی احمدزی نیز اختلاف هایی بروز کرده است. اصل این اختلاف ها ناشی از حمایت و عدم حمایت از حکمتیار و ملاعمر می باشد.
برخی بصورت علنی اعلام کرده اند که باید ملاعمر و حکمتیار در دولت بعدی در کنار اشرف غنی باشند و برخی دیگر آنان را جنایتکاران جنگی می دانند و حضور آنان را باعث از دست دادن اعتماد مردمی تلقی می کنند.
این روند زمینه جدایی برخی از سران تیم را از بدنه اصلی تحول و تداوم فراهم می آورد.

در کنار این جنجال بزرگ تعدادی خواهان به قدرت رسیدن قوم خود در قبال امتیازاتی که تیم تحول و تداوم داده اند و تلاش هایی که در عرصه انتخابات کشیده اند، هستند.
هرچند جنرال دوستم بظاهر خود را کنار کشیده و بصورت مستقیم وارد جنجال های درون گروهی نمی شود اما خواهان بیشترین حق قدرت و چوکی در دولت آینده می باشد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خوب است که امریکا تخمِ را که زرع کرده حالا حاصل آنرا می بردارد.
ازین گندگی و رسوائی بیشتر برای امریکا و نوکران داخلی شان آرزو میکنم.

>>>   زمانی ...خود را با دزدان و بیسوادان ادامه دادند مردم به حیرت بود اگر قدرت دولتی را بگیرند با کدام دانش حکومت خواهنذکرد؟؟ دیده شدکه بخودشان عقل ضروورت نبوده عقل دیگران درخدمت شان قرارداشت. حال هم تعجب است لشکرطالبان هم ازبیسوادان و مجرمین متکررتشکیل یافته درصورت قدرتمندی گدام عقل سیاسی کشوری به درد شان خواهد خورد.
قره

>>>   همه میدانن که برای ریاست ارگ چه کسی را انتخاب نموده اند وانهای که خود را به نادانی میزنند ویا باصطلاح تجاهل مینمایند مانند ان شاگردی اند که در امتحان نوشته بود پایتخت انگلستان پاریس است وبعد به خانه امد دید که جوابش درست نیست تا صبح میگفت ایکاش پایتخت انگلیس را پاریس بسازند !
بهر صورت نمیخواهم هیچ قومی را اهانت کنم ویا تفرقه ایجاد نمایم منتها در تاریخ معاصر افغانستان تاجک ها گاهی مزدور نشده اند در مورد ببرک کارمل هم میدانید که او تاجک نبود بعضی ها اورااصلا بلوچ میگفتند وعده ای هم تاجک نمیدانند امید تا جک ها هم یک کمی نرمش نمایند با این سر سختی نمیشود دل اشغالگران را بدست اورد کنون در دنیای فعلی مسئله ای حریت وازادی وسربلندی و... کمی کم رنگ شده استزیرا درین دنیای تقریبا یک قطبی محال است صد در صد ازاد ومستقل بود
شیخ علی بخابی سرپلی

>>>   آوردن ملا عمر و گلبدین از پیش شرط های پاکستان بود. پاکستان و عربستان سعودی زمانی از اشرفغنی حمایه مالی و پولی نمودند که اشرفغنی قبول کرد باید با ملا عمر و گلبدین کنار بیاید . در اصل اشرفغنی یک بال پروژه های پاکستان در افغانستان است. پاکستان چند پلان دارد.
1- از طریق اشرفغنی دوستم را در آینده ترور میکنند.
2- از طریق گلبدین اشرفغنی ترور میشود.
3-گلبدین تلاش میکند در بدنه طالبان شامل شود که حریف قدیمی یعنی طرفداران جمیعت را ضربه بزند.
4- طالبان تلاش میکند که از احیای دوباره شورای هماهنگی گلبدین با کمک دوستم جلو گیری کند. و بالاخره پاکستان تلاش میکند که چهره دیگر را بجای ملا عمر معرفی و افغانستان را مستعمره خود به کمک عربستان سعودی و انگلیس ها بسازد. گپهای من از روی دسیسه و تعصب نیست شوخی سیاسی هم نیست عاقل غور میکند و دیوانه خنده. در سیاست آینده افغانستان این به تجارب شما می افزاید. تجربه خواهید کرد...

>>>   اشرف غني در سطح جهان شخصيت متفكر شناخته شده نیست و همه مردم ميدانند كه غنی در چنگ هاي داخلي در عقب طالبان نور کر پاکستان سهم داشت .مغزش غنی یک مغز سالم نیست ... و پوسیده ترين مغز .. در جهان است .

>>>   اشرف‌غنی احمدزی با باز کردنِ دهان و ارایۀ سخنانی چنان سخیف و کم‌مایه، عملاً از بی‌مایه‌گی و کم‌وزنی خود در عرصۀ دانش و اندیشه پرده برداشت. البته این بارِ نخست نیست که آقای احمدزی چنین سخنانی و خنده بی مزه را بر زبان می‌آورد.

>>>   آقای احمدزی در سال ۲۰۰۹ هم نسبت به جنرال دوستم طی یک مقاله که در یکی از نشریه‌های انگلیسی به نشر رسید، چنین دیدگاهی را تبارز داده بود. او در آن مقاله از حامد کرزی انتقاد کرده بود که چرا در انتخابات ریاست‌جمهوری در کنار جنرال دوستم که به زعم وی قاتل مردم است، قرار گرفته. از جانب دیگر، این سخنان آقای احمدزی، از نوعی نگاه قبیله‌ییِ وی به دیگر اقوام و ملیت‌های کشور حکایت دارد. آقای احمدزی آگاهانه و یا ناآگاهانه نشان می‌دهد که به دیگر اقوام و ملیت‌های کشور، تنها در حد یک ابزار سیاسی نگاه می‌کند و ارزشی بیشتر از آن برای‌شان قایل نیست

>>>   کارنامۀ آقای احمدزی را در دولت آقای کرزی از هر طرف که بخوانیم، کارنامه‌یی ناکام و شکست‌خورده است. آقای احمدزی زمانی که وزیر مالیه و بعد رییس دانشگاه کابل و بعدتر رییس کمیسیون برنامۀ انتقال مسوولیت‌ها بود، نشان داد که چه‌قدر با فوت‌وفن‌های کشورداری و مدیریت آشناست. او آدمِ بیمار و شکست‌خورده‌یی است که حتا در حد یک نویسندۀ پاورقی‌نویس روزنامه‌های انگلیسی‌زبانِ جهان هم تبارز نداشته است. من از آقای احمدزی می‌پرسم که: شما با این اوصاف، چه‌گونه لقب دومین متفکر جهان را یدک می‌کشید؟ چند کتاب و چند رسالۀ تحقیقی از شما به نشر رسیده و این نوشته‌ها چه تأثیری در جهانِ فکر و اندیشه به‌جا گذاشته است؟ در جهانی که افرادی چون اسلاوی ژیژک فیلسوف بزرگ را ـ که آقای احمدزی به گَردش هم نمی‌رسد ـ اندیشمند و متفکر نمی‌دانند، او با چه توشه‌یی این لقب را از آنِ خود کرده است؟!!

>>>   یکی دیگر از عناصری که موقعیت سیاسی و اجتماعی غنی را تضعیف کرد، داشتن خانم عیسوی- یهودی تبار است. در یک کشور اسلامی محافظه کار مثل افغانستان خیلی دشوار است که بانوی اول یک خانم عیسوی- یهودی تبار باشد. هر چند از لحاظ حقوقی مانعی وجود ندارد. زیرا هنگام ساختن قانون اساسی زلمی خلیلزاد، غنی احمدزی و قیوم کرزی که هر سه خانمهای یهوی و عیسوی دارند قانون اساسی را به دلخواه خود شان ساختند که بعد از کرزی بدون مانع حقوقی حکمران افغانستان شوند. اما در جامعه به مشکل می توان آنرا عملی کرد. چنانه برخی اعضای شورای علمای افغانستان رای دادن به غنی احمدزی را حرام فتوا دادند. اشرف غنی لورا یهود را طلاق دهد و یک... را نکاح کند باز پنج سال بعد خود را کاندید دو باره نماید

>>>   پس عجب شلغم شوروا شده است! اختلافات بین دو نامزد از یک طرف و اختلافات بین طفداران هردو نامزد از طرف دیگر مشکلات در کشور چند برابر می کند. ای کاش می شد یک دیکتاتوری معقول و مردم دوست در کشور ما به دور از هر قوم و نژاد و مذهبی پیدا می شد و همه را سر جای خود شان می نشاند. مگر کشور مال پدر آنان است به صورت تقسیم ارث با هم اختلاف می کنند. کشور ما نیاز به فردی دارد که مانند پدر نسبت به همه مردم رفتارکند. هیچ یکی از این سیاست مداران موجود از پوست پاک نیست. همگی به نحوی گرفتار علایق شخصی خود هستند.

>>>   خواست مردم دین دار افغانستان از کسانیکه متدین هستد در دور اول به غنی داماد یهودی رای دادند حال فهمیده باشند که غنی منفور جامعه ما است در میان اکثریت مردم ما بخاطری جایی ندار در که در انتخابات از طرف اسراییل حمایت پولی هنگفت شده است که تا در آیند به افکار بد غیر اسلامی وغربی خود جامعه مجاهد پرور ما را در سطح جهان اسلام به همکاری حاجی دو ستم بد نام و خدشه دار سازد.

>>>   اشرف غنی بیشتر از 3 میلیارد دالر کمک جامعه جهان که بخا طر رفاه مردم افغانستان نقده به وزارت مالیه در زمان که آقای اشرف غنی وزیر مالیه بود نموده است . ولی اشرف غنی این هنگفت را به مردم افغانستان به مصرف نه رسانید به طالب و القاعده بخاط ادامه جنگ کمک کرد و خود را از پوست وزارت مالیه استعفاداد. باید اشر غنی به محکم کشانیده شود. وهم اشرف غنی پاسپورت امریکایی دارد

>>>   سلام!
به گمان من نویسینده این متن با این خیال پرانی یک خواب دیده است، اما طبق دستور تعبیر خواب باید گفت که خواب های روز شنبه و یک شنبه دروغ میباشد. به همین حهت خاطر جمع خواب کنید. تا جایکه بنده اطلاع دارم از هردو تیم مسله هنوز به اینجا نرسیده است.
در باب حکمتیار و طالبان باید گفت که وارد شدن این دو تیم افراطی زمینه را برای تجزیه افغانستان هموار میسازد.
مردم شمال افغانستان از سیاست های مبهم و دیوانه وار سیاسون جنوبی ها خسته شده اند و می خواهند یک چند صبا آرام زندگی کنند.
طارق بزگر از ناروی

>>>   اشرف غنی احمدزی رئس جمهور افغانستان است در رابطه به منافع ملی باهیچ کس به هیچ نام معامله نمی کند. احمدزی آنقدر کوچک نمی شود که منافع یک قوم یا یک سمت یا کدام حزب را مدنظر بگیرد او مرد شجاع است و ادم شجاع خیراندیش میباشد و همه قوم های ساکن کشور را به یک چشم میبیند وخودرا خادم آنها ولی اگر خداناخواسته غیر از آن بود شکست او نیز حتمی است.
پردیس

>>>   از اینهمه ...!!! و "کارگر" و غیره و غیره که در غرب مصروف... جیره و "بیمه اجتماعی"!!! اند، تقاضا میکنم که بخاطر خدا هم که شده دست از "سر کل" مردم این سرزمین بر دارید و آرام مصروف همان ... باشید و با تخم نفاق پاشیدن میان "شمال" و "جنوب" و "غرب"و "شرق" بر زخمهای مردم افغانستان نمک نپاشید!!!! آخر چرا "دل" عده ای از شما که مربوط تنظیمهای "چپ" و "راست" هستید در آزار رساندن به افغانستان "یخ" نمیکند؟؟؟؟؟البته سخنان فوق من بهیچوجه متوجه اکثریت قاطع هموطنان مهاجر نیست که بنا بر مجبوریتها و مساعد شدن فرصت ها بجاطر نجات جان شان این کشور را ترک گفته اند، نیست.
م.م.م

>>>   پردیس یهودی
اشرف غنی متفکر دین یهودیت ومسیحیت است واین القاب از طرف آنها برایش داده شده اگر مسلمان هست چرا قرآن را نمیتواند بخواند؟ به این اساس که اشرفغنی یک مسلمان نیست و نمیتواند حتی قرآن را بخواند هم خودش هم معاونش دوستم ما حمایت از تیم داکتر عبدالله را برای خود منحیث یک مسلمان و یک افغان فرض و واجب میدانیم و حمایت از تیم مسلمان ها برای ما مانند روزه و نماز یک عبادت است و خداوند هم این عبادت ما را به درگاه خود قبول کند که درین انتخابات مسلمان ها دریک خط وبیدینان درخط دیگر قرار گرفته اند.

>>>   هرکس که بعد ازین در انتخابات افغانستان اشتراک کند خداوند درغضب خودگرفتارش کند.
یک رای دهنده پشیمان

>>>   خوب شد که تیم اصلاحات به غضب حدا گرفتار ووارد مرحله اصلاحات شد. همه دنیا میداند که از ریگ(تیم ا صلاحات) گل تهیه نمیشود تا دران خاک ( روحیه سالم) نباشد. اما در مورد تیم تحول این اختلافات قابل قبول نیست و دروغ محض است وبا داشتن روحیه ملی دولت شایسته سالاری را تاسیس خوهد کرد.
صادق

>>>   من ازجنرال دوستم درانتخابات حمایت کردم نه ازاشرف غنی من به جنرال دوستم رای دادم بخاطراینکه یک رهبر خوب است دوستم بردیکررهبران توهین نمکند اما اشرف غنی به اقای جنرال چقدرخیانت گرده بود ایشان راقاتل خطاب گرده بود
فاریابی

>>>   یادتان است نوشته کرده بودم که این ها بخاطر ملت نه برنامه دارد ونه تصمیم .جنگ سر چوکی است چوکی ارگ .
اسدالله اندر

>>>   به توجه فاریابی! تاجاییکه من خبردارم تاکنون کسی بنام فاریابی جانبداردوستم نبوده خودرامردانه معرفی کنید نان نظرتان را خودتان بخورید.
قره

>>>   در حقیقت ملک و خاک از ما است و هم امرالله صالح برنده انتخابات دور دوم هستیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است