قطعنامه جلوگیری از مصارف گزاف محافل
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۰    ۱۳۹۳/۶/۹ کد خبر: 78569 منبع: پرینت

بسم الله الرحمن الرحیم

« وَلَا تُطِیعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِینَ و از فرمان اسراف كنندگان فرمانبرداری نكنید » سوره شعرا آیه 151

ما جمعی از علمای دینی، شخصیت های فرهنگی و اعضای برجسته جامعه مدنی افغانستان بعد از بحث و تبادل نظر دقیق علمی در طول سه روز برگزاری كنفرانس"جلوگیری از مصارف گزاف محافل" كه به ابتكار وزارت امور زنان و همكاری و همراهی وزارت ارشاد، حج و اوقاف، آكادمی علوم افغانستان، شورای سرتاسری علمای كشور، نهادهای عدلی و قضایی و جامعه مدنی تدویر یافته بود، مطابق دستورات دینی، مصالح و منافع اجتماعی كشور و مردم افغانستان جهت مبارزه پیگیر موضوعات ذیل را منحیث قطعنامه، اعلام می داریم.

1. با توجه به آیات شریفه قرآن عظیم الشان كه می فرماید: خداوند اسراف كنندگان را دوست ندارد و نیز تبذیر كنندگان یعنی كسانی كه بیهوده و بی جهت مال خویش را ضایع می كنند، برادران شیطان هستند، برگزاری محافل و مجالسی كه با اسراف و تبذیر و صَرف هزینه های سرسام آور همراه است، خلاف فطرت، روحیه و تعالیم والای اسلام است، كنترل و جلوگیری از آنها مطابق به دستورات دینی را به مصلحت و منفعت ملت مسلمان افغانستان می دانیم.

2. از علمای دینی، امامان و خطبای مساجد، استادان مدارس دینی و مراكز علمی به جد می خواهیم در مطابقت به تكالیف الهی، مردم را نسبت به مساله اسراف و تبذیر در محافل و مجالس آگاهی داده، بسوی اعتدال در همه زمینه ها مخصوصا در مصارف محافل ارشاد نمایند.

3. از مسوولان رسمی، بزرگان، متنفذان قومی، خانواده ها و عموم مردم کشور انتظار داریم در امر جلوگیری از مصارف بیجا و گزاف محافل كه باعث ورشكستگی پایه های اقتصادی مردم می گردد، اقدامات لازم را به نوبه خویش روی دست گیرند.

4. از وزارت محترم ارشاد حج و اوقاف و وزارت محترم اطلاعات و فرهنگ انتظار داریم در بخش آگاهی عامه خویش، راجع به مضرات مصارف گزاف محافل و مجالس برنامه های آگاهی دهی را در سطح جامعه روی دست گیرند.

5. از وزارت محترم عدلیه می خواهیم كه در طی مراحل قانون جلوگیری از مصارف گزاف در عروسی ها و محافل مدنی، اقدام های جدی نموده و زمینه تصویب هرچه سریعتر آن را فراهم نمایند.

6. رسانه های آزاد و مستقل به عنوان ركن اصلی و مهم ترویج فرهنگ در جامعه از جایگاه ویژه ای برخور دارند، لذا از رسانه های مختلف متعهد به ترقی و تعالی جامعه انتظار داریم در جهت ترویج و گسترش فرهنگ برگزاری ساده و به دور از تجملات مراسم، برنامه های آگاهی عامه را وقتا فوقتا از طریق خویش نشر نمایند.

7. از وزارت های محترم معارف و تحصیلات عالی کشور تقاضا می نماییم تا در مکاتب و دانشگاه های رسمی و غیر رسمی کشور پیرامون حرمت و پیامد های سوء و ناگوار اسراف و تبذیر، برنامه های ویژه آگاهی دهی را روی دست گیرند.
و من الله التوفیق


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تشکر امید دارم که مردم افغاتستان عمل کنند.زیرا همه چیز را میفهمیم اما عمل که نباشد فایده ندارد.

>>>   بهترین راه برای بیرون رفت از همچو معضله در کشور توقف پول نا مشروع زورمندان و فساد پیشه گانی استند که پول نزد شان به خروار وجود دارد و حیران ماندند که چطور آنرا بمصرف برسانند بخدا قسم تا زمانیکه شبکه پول نا مشروع حساب و کتاب نزد دولت و اشخاص و افراد دقیقاً مطابق قوانین صورت نگیرد هرگز با چنین فتوا های که همیشه شده کدام تاثیری داشته باشه. ما همه چیز را به چشم سر می بینیم درین کشور طی 13 سال حتی کسانیکه یک کلمه درس نیاموخته اند ولی با شرایط این و آن با سازش های عجیب و غریب با دستبرد های معجزانه و امکانات وسیع صاحب میلیون ها دالر شدند نه از راه مشروع کاملاً همه نا مشروع ولی کسانیکه صرف با وجدان پاک و ترس از خدا مبادرت ورزیدند بدترین روزگار زنده گی را سپری نموده اند و می نمایند نمیدانم چه زمانی فرق بین سیاه و سفید شود چه زمانی فرق بین علم و جهل شود چه زمانی قوانین کشور قادر به جلوگیری این همه بدبختی های سرطانی گردد؛ زور گویی از یکطرف؛ چور و چپاول از طرف دیگر و بلاخره ده ها مسایل که ما خود شاهد آن بودیم این کشور را به پرتگاه نابودی کشانده ولی هنوز هم سیاسیون ما هنوز هم قدرتمندان ما همه مسایل را در قالب های رنگارنگ دلخواه شان جابجا نموده به مردم فریبی ها ادامه میدهند, آخر ما انسان استیم زاده انسان هستیم حق تعین سرنوشت داریم اولاد ما میخواهد آبرمندانه زیست نماید آینده روشن تقاضای همه گان است ولی با این همه چال و فریب با این همه تذویر و اضطراب رسیدن به هدف کاملاً مردود است. همه چیز بدست یک گروه مشخص همه امتیاز در نقطه محدود ولی اضافه از 80 فیصد نفوس در بدبختی کلی بسر میبرند پس آنها مجبور اند در فعالیت شریک شوند که باعث ادامه بدبختی ها گردند که دلیل آن محرومیت شان از صفحه اصلی زنده گی شان است که قدرتمندان نتوانستند برایشان زمینه های درست کاری را مساعد سازد اقتصاد کشور ضرب صفر شده آینده هم تاریک و نا معین هنوز میدان جنگ برای گروپ ها اماده است دشمن از هر لحظه بخاطر نابودی کشور فعالیت دارد ولی ما هنوز هم در فکر اندوختن پول سو سرمایه و قدرت هستیم. واقعاً جای نهایت تاسف است که اضافه تر از 30 میلیون نفوس کشور تحت قیادت مشت از قدرتمندان زجر و ناله میکشند, مردم ما تدریجا میمیرند کسی را انتحار کسی را گرسنه گی کسی ظلم و ستم نا به سامان از بین میبرد ولی هنوز هم در حق مظلومین ظلم ادامه دارد به لحاظ خدا و قرآن یک لحظه با خود به اندیشید قارون چه شد فرعون چه شد و سایر آنانیکه در اوج قدرت و سرمایه بودند بلاخره جای شان همان قبر است که صرف اعمال شان آنها را همراهی خواهد کرد و بس. وسلام

>>>   اصلا راه رشوت را برای خود باز مکنید یک امر قاطع داده شود که هیچ هوتل نمی تواند اضافه ۳۰۰ نفر را دعوت کند ۳۰۰ افغانی و یک اطاق با تمام وسایلش بس

>>>   یگانه مشکل مردم طویانه است نگفتید که چند اگر همین را بکلی از بین ببرید بهتر خواهد شد
ثریا از خیرخانه

>>>   چند سال قبل در کابل در یکی از هوتل های مجلل در یک مراسم عروسی دعوت بودیم.تعداد نفر بیشتر از تعداد چوکی در هوتل بود.اما جای واقعا تاسف اینجا بود که تنها برنج چهار نوع بود و کباب حداقل سه قسم و دیگر تشکیلات سر جایش.خوب برای دوستان گفتم آیا این همه اصراف در یک کشوری که حد اقل هفتاد درصد مردم زیر خط صفر زندگی میکنند لازم است.بعضی از غذا ها حتی کسی دست هم نزد چون اصلا همه سیر تا به حلق شده بودند و بقیه غذا ها برگشت و گارسونها همه را به گفته خودشان به اشغالی میندازند.خداوند ج نعمات زیادی برای استفاده ما قرار داده اما اصراف به این حد باعث هلاکت جامعه شده و میشود.

>>>   مسولیت این همه مصارف بیجا در یک کشوری که دستان پاک ملت مسلمان آن جهت اخذ کمک به کفار دراز است ، بدوش علمای محترم دینی آن میباشد. هر گاه علمای کرام از اشتراک در چنین محافل خودداری و سایرین را نیز به عدم اشتراک تشویق و ترغیب نمایند، در مساجد و سایر اماکن مقدسه و در سخنرانی های خود بجای سایر موضوعات بیشتر در مورد جلوگیری و خود داری این مصارف نا روا و کمر شکن به مردم توضیح بدهند، انشا الله که به زودی مردم مسلمان و بیچاره این کشور از شر این مصارف بیجا رهائی خواهد یافت. در غیر آن (کفر اگر از کعبه خیزد - کجا ماند مسلمانی)!!!!!!!
حیران

>>>   نام مسلمان امااعمال ما کوچکترین ربطی به اسلام ندارد تا که ما واقعا مسلمان ومومن نشویم کی این همه مزخرفات از جامعه ما رخت می بندد در حال حاضر نقلید های کورکورانه ما از فرهنگ هندو ودیگر مشرکین وکافران به جایی رسیده که حتی خود مشرکین انرا در جامعه خود عملی نمی کنند اما ما با بسیار افتخار انر ا انجام می دهیم

>>>   هر وکیل 5 لک افغانی معاش وملحقات می گیرد کجا به این گپا بسته وباز است بیدربه دختر خود 50 لک مصرف نگیرد امکان داره یا برای پسر خود 50 لک مصرف نکند امکان دارد هر گاه این پول های حرام قطع شد امکان پیش گیری این موضوعات است.
غیاثی

>>>   بهترین راه عروسی دسته جمعه هست که کدام موانع شرعی ودینی هم ندارند ولی به شرطی حجاب حفظ شود. دراین عروسی ها میشود مصارف کمترصورت گیرد وهم کسانی که توانایی ازدواج ندارند به انها کمک شوند.باید ان را درجامعه رواچ داد
ملادشتی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است