صدای ملت به حمایت از دولت بلند نیست
دو نامزد باید ثابت کنند که به طور مستقیم در تقلب ها دست نداشتند. اگر ثابت شود که نامزدی به طور مستقیم در تقلب دست داشته است هیچ گاه نمی تواند مورد احترام مردم قرار گیرد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۸    ۱۳۹۳/۶/۹ کد خبر: 78561 منبع: پرینت

یکی از مشکلات افغانستان نداشتن ذهنیت تقسیم قدرت است به این معنا که سیاسیون کشور متاسفانه همواره در پی انحصار قدرت هستند و کسی که قدرت را به دست می گیرد سیاست حذف تیم هاو گروه های دیگر را روی دست می گیرد. در این میان اولین بار است که انتقال مسالمت آمیز قدرت سیاسی شکل می گیرد و شخصی جایگزین شخص دیگری در ارگ می شود. آیا این انتقال به آرامی و خوبی خواهد گذشت؟

شریف فایض موسس دانشگاه آمریکایی در افغانستان گفت: مردم افغانستان همواره رفتار و گفتار و عملکرد دو نامزد را مورد ارزیابی و تحلیل قرار می می دهند. نامزدهای ریاست جمهوری باید از هم اکنون ثابت کنند که می توانند اعتماد مردم افغانستان را به دست بیاورند.

وی افزود: وقتی رییس جمهور کابینه ی خود را معرفی می کنند مردم با اکثریت شخصیت ها آشنا هستند، اگر همان چهره های شناخته شده ی دوران تبلیغات باشند که در فساد دست داشتند و اداره ی افغانستان را با وضعیت بدی مواجه ساختند بنابراین این حکومت با چنین کابینه ای نمی تواند کار موثری انجام دهد.

به باور فایض مرحله ی دوم این است که رییس جمهور از منبع فساد که ارگ است شروع به تصفیه و پاکسازی کند. وی باید مرحله به مرحله به ملت ثابت کند که صادق و متعهد است و خواهان انحصار و تمرکز قدرت نیست زیرا قدرت بین مردم افغانستان باید تقسیم شود. دو نامزد باید ثابت کنند که به طور مستقیم در تقلب ها دست نداشتند. اگر ثابت شود که نامزدی به طور مستقیم در تقلب دست داشته است هیچ گاه نمی تواند مورد احترام مردم قرار گیرد.

شریف فایض خاطرنشان ساخت: موفقیت و موثریت یک رییس جمهور در اداره ی حکومت، محبوبیت وی در بین مردم و استقرار امنیت و صلح به این ارتباط دارد که چه نوع اداره ای را می خواهد تشکیل دهد. این که این اداره از جناح وی، دوستان و قدرتمندان تشکیل می شود یا از افراد صادق، متعهد و مسلکی.

موسس دانشگاه آمریکایی در افغانستان گفت: ما در کابینه ی اول از جمله افراد مستقل در دولت بودیم و کرزی به آسانی می توانست ما را تعویض کند زیرا پشتیبانی نداشتیم ولی قدرتمندان و کسانی که پشتیبان سیاسی و مالی داشتند را نمی توانست تعویض کند. این سنّت باید از بین برود و رییس جمهور جدید به منافع کشور فکر کند و بر همان اساس نیز تصمیم بگیرد.

شریف فایض تصریح کرد: اکنون صدای ملت به حمایت و همراهی حکومت بلند نمی شود. در حالی که هر روزه اطفال و زنان در این کشور کشته می شوند، حتی ما یکروز هم نتوانستیم در یک تظاهرات به وجود و تداوم این کشتار اعتراض کنیم. ملت باید با وزارت دفاع و پولیس کشور همصدا باشد و هر زمانی که شاهد جنایات بزرگی در کشور هستند، قیام کنند و جنایت های پاکستان و کشورهای دیگری همچون عرب های تمویل کننده ی افراطیون را تقبیح نمایند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خوبست جناب استادمحترم بیداری ملی آرزودارند. مگر تعویض رهبر دزد با یکی از گروپ دزد چه تغیری در پی خواهد داشت تا به حمایت ازین تحول مردم به پاخیزدوازآن حمایت یاتنقیدکند؟ اگرنیت نیک دارندحزب مغزمتفکرجامعه است بایدحزب دموکراتیک ایجادمیشدتاازطریق اعضای خویش از قریه تا ارگ بیک صدا عمل کند تا هیچ دزدی تاب مقاومت نداشته باشد. وقتی حزب دموکراتیک تجزیه وجامعه بی کله ساخته شود آیا تقدیم دو دسته جامعه بدست تروریست ایدیولوزیک نیست؟ آیا میشود جامعه را گوسپند و خود را چووپان بدانند؟ آیامیشودکه قطاع الطریق 35ساله و دزدان مسلکی را پاسبان خزانه ملت مقررکرده شفافیت بخواهیم ؟پس 13سال است از دموکراسی حرف میزنند مگر عامل دموکراسی حزب باشد در جامعه حضور فراگیر ندارد.
قره

>>>   استاد محترم ما از گپ ها واز سخن های سیاست مداران و این دونامزدسخت خسته شده ایم کشور اکنون راه دیگری را می پیماید به دیگر سمت ها روان است فساد اداری بود میگفتیم باید جلو آن گرفته شود اما افسوس دامنه فسادروز به روز عوج گرفته میرود خداوند این وطن فروشان را به غضب خود گرفتار نماید این کشور از دست رفته است اگر خداوند رحم نماید واز دست این دزدان نجات پیدا نمایم وحدت ویکپارچه کی بوجود بآید امیدی خواهد بود
مجاهد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است