تحلیف بدون تایید عمومی و محبوبیت مردمی
چگونگی نظم و انضباط و تدوین و زمان بندی برنامه تحلیف رییس جمهور گرچه اهمیت خاص خود را دارد اما هرگز اهمیت آن به اندازه روند انتقال قدرت نیست که قریب به 5 ماه از زمان و انرژی و هزینه یک ملت را مصروف خود ساخته است و هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۴    ۱۳۹۳/۶/۷ کد خبر: 78468 منبع: پرینت

باز هم تاریخی برای مراسم تحلیف رییس جمهور ظاهرا منتخب و به اصطلاح مردمی تعیین شد، اینبار 11 سنبله، گویی عدم تعیین زمان دقیق تحویل چوکی ریاست جمهوری میان آنکه می رود و آنکه می آید علت سردرگمی انتخابات بوده است.

با پاک کردن صورت مساله انتقال قدرت نمی توان به ختم یا تسریع آن کمک کرد همان گونه که تاکنون نیز برای ختم یا تسریع یا تجمیع نظرات بزرگان و خواص سیاسی تمامی تکاپوها به بن بست رسیده است؛ برای حل مساله فلج سیاسی باید ابتدا آن را پذیرفت.

بارها و بارها رییس جمهور کنونی حامد کرزی که آخرین روزهای حکومت نیمه مشروعش مدتها است به سر رسیده بر تعیین زودترین زمان ممکن برای انجام مراسم تشریفاتی و فرمالیته تحلیف ریاست جمهوری و در واقع تقدیم دودستی قدرتی چندین ساله به فردی چندین تابعیتی و چندین فرمانبرداری است.

از 11 سرطان تا 11 سنبله که حامد کرزی یک ماه تمام هر روز همه جا و به هر مناسبتی بر تعیین تاریخ تحلیف تاکید ورزید، ماهی بود سرشار از افزایش فشار ناملایمات زندگی بر مردم ملکی، سقوط آزاد جایگاه و اعتبار افغانستان در منطقه و جهان و نیز پیشروی هرچه بیشتر مخالفان مسلح در مرکز.

چگونگی نظم و انضباط و تدوین و زمان بندی برنامه تحلیف رییس جمهور گرچه اهمیت خاص خود را دارد اما هرگز اهمیت آن به اندازه روند انتقال قدرت نیست که قریب به 5 ماه از زمان و انرژی و هزینه یک ملت را مصروف خود ساخته است و هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد.

برای ختم عجولانه و چشم پوشی اجباری از مشکلات اجمالی موجود بر سر راه بازشماری آرا بهانه های بیشماری وجود دارد اما هیچ یک نباید اهمیت انتخاباتی حداقل به ظاهر شفاف و دموکراتیک و بر اساس خواست عموم را زیر سوال ببرد به گونه ای که شرکت در مراسم بین المللی ناتو جای رسیدگی به شکایات انتخاباتی را بگیرد.

درحالی که همگان می دانند اختلافات ریشه ای و بنیادین میان عبدالله و اشرف غنی و اعضای تندروی ستاد تبلیغاتی تحول و تداوم و اصلاحات و همگرایی همچنان به قوت خود باقی است، صادق مدبر، حامد کرزی و دیگران خبر مراسم تحلیف ریاست جمهوری با حضور هر دو نامزد را رسانه ای می کنند انگار نه انگار که صورت مساله باقی است.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مامردم وقتی نمایندگان شورای ملی را انتخاب کردیم یکسال تا تدویرجلسه شان سپری شد و بعد هم به کارهای شاقه و شخصی مصروف ماندند روشن نشد که وکیل دررشد اقتصاد چه سهمی داشت؟ اکنون ریاست جمهوری هم باید یک سال مناقشه کند چون کشورهای خارجی نه به دولت مرکزی علاقمند است و نه ضرورت دارد بلکه امنیت را برهبری اردوی ملی خود و اداره ملکی را هم از طریق اجنتان خودبدون حضورریس جمهورهم پیش میبرند . اینک 13 سال را با گپ های بی ربط اجتماعی بصورت مناقشه بین خودی سپری کردیم مگرکارخارجیها یک لحظه هم متوقف نبود.
وطندوست

>>>   برادرم این اختلافات بنیادی ویا انتا گونیستی که شما تصور دارید نیست اختلافات این دو تیم اشتی پزیر است.انها بفکر مردم نیستند.و به حرف مردم توجه ندارند.و به مجردیکه اوباما تلفون میکند هر دو نامز از وابستگی زیاد به اصطلاح شوکه میشوند.
هموطن

>>>   نوشته شده توسط نجیب دهزاد
از ازدواج انتخابات ما با بانو «بحران»، ٩ ماه سپری شد. ٩ روز بعد رییس جمهور جدید افغانستان تولد می‌شود(Happy vote day). سونوگرافی سیاست جنسیت جلالتمآب را مشخص ساخته است؛ و پزشکان کالا سفید کاخ نیز از سالم بودنش اطمینان داده اند. مردم اما نگران «زردی مشروعیت» اند.
این نوزاد نحیف قرار است در زایشگاه «جان کاف» به دنیا بیاید، تهیه شیر او بر دوش امریکا، تر وخشک اش بر عهدۀ ناتوست. و «ورد بانک» واکسین فلج اش را تزریق می‌نماید؛ اما همسایه‌ها امید است تا پنج ساله‌گی گریانش نکنند!

>>>   سیاستمداران افغانستان در مقابل مردم مسئولند.
س.محمدی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است