تیم تحول و تداوم در لابی گری قدرتمند با آمریکا
خلیلزاد که برای تیم تحول و تداوم لابی گری می کرد بر این باور است که افغانستان بدون یک قوم خاص به عنوان برادر بزرگ تر اداره نمی شود. این یک تفکر فاشیستی غلط است که خلیلزاد به خورد امریکایی ها داد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۰    ۱۳۹۳/۶/۵ کد خبر: 78309 منبع: پرینت

45 روز بعد از آغاز تفتیش آرا حدود 75 درصد آرا که بیش از 16 هزار صندوق را شامل می شود بازرسی شده اند. از روز دوشنبه هم فرایند ابطال آرا به صورت علنی آغاز گردید. مسوولان کمیسیون انتخابات می گویند که فرایند ابطال آرا در سه کته گوری انجام می گردد. 1- محلاتی که مشکلی ندارد. 2- محلاتی که تفتیش شده و برای آن چک لیست تازه ایجاد شده است. 3- صندوق هایی که در فرایند تفتیش آرا باطل شده است.

حسینی مدنی روزنامه نگار و کارشناس سیاسی در برنامه آخر خط گفت: در پروسه ی انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم مشکلات زیادی وجود داشت. اختلاف نظر بین دو تیم انتخاباتی چه در قسمت کارشیوه و چه در قسمت لایحه ی ابطال آرا زیاد بود. لایحه ی ابطال آرا از سوی بعضی از طرف ها تقریباً نهایی شد ولی از سوی تیم اصلاحات و همگرایی مورد قبول واقع نشد.

به باور وی لایحه ای که از سوی ملل متحد پیشنهاد شد بسیار سطحی است در صورتی که با وجود تقلب گسترده در انتخابات، منطقی است که باید موارد جدی تر و جزئی تری در لایحه لحاظ می شد، همان گونه که پیشنهادات تیم اصلاحات و همگرایی این گونه بود. اگر گفتگو و مذاکره ی جدی تر و بیشتری بین هیات تکنیکی سه جانب صورت می گرفت می توانست موارد جدی تری در لایحه گنجانده شود.

حسینی مدنی اظهار داشت: اعتراض دو تیم انتخاباتی در روند ابطال آرا نشان می دهد که ناهماهنگی در قسمت تفتیش و ابطال آرا وجود دارد. یکی از مشکلات تفتیش آمارهایی است که داده شده به طور مثال با شمارش 66 درصد آرا مقدار کل آرا در حدود 3 میلیون رای است به این معنا که بیش از یک میلیون رای در این میان مفقود است و وجود خارجی ندارد. مشکلاتی از این قبیل به سادگی قابل حل نیست مگر این که در جریان مذاکرات سیاسی و هم در جریان قسمت ابطال آرا تجدیدنظر صورت گیرد.

این روزنامه نگار با اشاره به مقاله ای که در نیویارک تایمز در مورد انتخابات افغانستان به نشر رسیده بود گفت: نویسنده ی این مقاله آدم مطرح و مستندی است. این نویسنده از نزدیک با مردم در روز انتخابات دیدار و گفتگو داشته است و در این مقاله تاکید کرده است که نزدیک به سه میلیون رای تقلبی وجود دارد، نزدیک به دو میلیون و 200 هزار رای تقلبی به نفع داکتر اشرف غنی احمدزی به صندوق انداخته شده و 800 هزار رای تقلبی به تیم اصلاحات و همگرایی. منبع نویسنده مفتشین اروپایی و خارجی فعال در کمیسیون انتخابات است که با اختیار کامل از چگونگی شمارش آرا، تخمین زدند که پیشتاز رقابت ها تیم اصلاحات و همگرایی با 400 هزار رای بیشتر است.

کارشناس امور سیاسی گفت: فشارهایی که بر کمیسیون وارد شد به نحوی باعث شنیده شدن خواست های تیم اصلاحات و همگرایی شد. چنان چه این گزارش ها و فشارها نمی بود کمیسیون وجود تقلب را همچنان انکار می کرد. فرایند تفتیش نشان داده که حدود یک میلیون رای وجود خارجی ندارد. اگر حدود 2 میلیون رای باطل اعلام شود ممکن است نتیجه ی انتخابات به کلی تغییر کند.

وی به وجود لابی گری های تیم انتخاباتی با کشورهای ابرقدرت اشاره کرد و گفت: اطلاعاتی در دست است که تیم مشخص انتخاباتی برای این که نتیجه ی انتخابات به نفع وی باشد ماهانه 150 هزار دالر در امریکا مصرف می کند. هر چه توافق های سیاسی نزدیک تر شده و به نتیجه برسد طبیعی است که سختگیری ها در قسمت تفتیش آرا و ابطال آرا آسان تر می شود.
در انتخابات قبلی داکتر اشرف غنی یکی از مشاوران سرشناس و مطرح آمریکایی را استخدام کرد. در جریان انتخابات فعلی خوب یا بد برخی از مشاورین خارجی باز هم در تیم تحول وتداوم حضور داشتند. در این میان فضایی ایجاد شد برای لابی گری این تیم با امریکا. طرح برنامه ی ملی و تشکیل وحدت ملی از سوی معاونان ریاست جمهوری و مقام های داخلی مطرح می گردد ولی زمانی نامزدان آن را می شنوند و قبول می کنند که جان کری وزیر خارجه ی آمریکا به کابل می آید و آن را مطرح می کند. این بیانگر موثریت امریکا و کشورهای اروپایی بر معادلات سیاسی افغانستان است. بنابراین هر تیمی که لابی قدرتمندتری با امریکا و اروپا داشته باشد به یقین می تواند بعضی معادلات سیاسی کشور را تغییر بدهد. در نتیجه یکی از ابزارهایی که تیم تحول و تداوم توانسته است به خوبی از آن استفاده کند لابی گری با امریکا بوده است.

به گفته ی حسینی مدنی، مردم افغانستان در دور دوم انتخابات به صورت خودجوش پای صندوق های رای آمده بودند زیرا تقلب وسیع و سازمان دهی شده را در انتخابات احساس کرده بودند. در پنج سال پیش شرایطی مشابه انتخابات فعلی داشتیم تقلب انجام شده بود ولی نه به این گستردگی، به همین دلیل مردم به خیابان ها آمدند و خواهان در نظر گرفتن رای خود شدند. اعتراض گسترده ی مردم، تشکیل حکومت موازی جامعه جهانی را نگران ساخت. بعضی از کشورهای صاحب نفوذ در افغانستان از بعضی از تیم های مشخص حمایت می کردند و تمایل نداشتند که زحمات و تلاش آن ها برباد شود. یک طرف، آرای پاک مردم و حمایت های گسترده ی مردمی و در طرف دیگر تیم مشخص و حمایت های کشورهای منطقه و جهان در تقابل یکدیگر قرار گرفتند.

کارشناس سیاسی تصریح کرد: امریکا و انگلیس خواهان پیروزی یکجانبه ی تیم اصلاحات و همگرایی نیست زیرا به باور آن ها در صورت پیروزی تیم اصلاحات و همگرایی بخشی از مردم افغانستان از آن ها نافرمانی می کنند در حالی که به نظر من باورغلطی است. دامن زدن به مسایل قومی و سمتی را یک عده ی خاص مطرح می کنند. مردم جنوب نه مشکلی با داکتر عبدالله و نه با تیم وی دارند.

وی به وجوداشخاصی با تفکر قومی در تیم تحول و تداوم تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: شخصی مانند زلمی خلیل زاد مهندس کانفرانس بُن است بنابراین نتیجه ی کانفرانس بُن چیزی است که خلیل زاد به مردم افغانستان تحمیل کرد. ذهنیت وی ذهنیت قومی است. خلیل زاد، جلالی و اشرف غنی احمدزی قبل از شکل گیری انتخابات یک تیم مشخص و با نام مشخصی بودند. محور فکری این تیم یک تفکر قومی بود.
یکی از اشخاصی که برای تیم تحول و تداوم لابی گری می کرد جناب خلیل زاد است. وی بر این باور است که افغانستان بدون یک قوم خاص به عنوان برادر بزرگ تر اداره نمی شود. این یک تفکر فاشیستی غلط است که خلیل زاد به خورد امریکا داد و بر داکتر عبدالله فشار وارد ساخت. در حالی که مردم جنوب هیچ مشکلی با داکتر عبدالله ندارند.

حسینی مدنی از نقش حامد کرزی در انتخابات گفت: وی پروسه ای را به دست گرفت که نه به نفع خودش بود و نه به نفع جامعه جهانی و دموکراسی. کرزی در ابتدا با بعضی از شخصیت ها بازی کرد و حتی آن ها را تشویق به وارد شدن به عرصه ی انتخابات نمود و حتی در مهندسی تیم ها دخالت داشت. عدم همراهی رییس جمهور با داکتر عبدالله نشان دهنده ی وجود تفکر قومی وی است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خداوند تقلب کاران راروی سیاه بسازد هرکی باشد

>>>   هرکه در امتحان ناکام ویا نمره اش کم شد ادعا کرد استتاد باوی محالفت دارد و استاد حقش را تلف نموده است.
قادری

>>>   تمام دنیا میداند که اشرفغنی، خلیلزاد و جلالی همراه با کرزی این خیانت رانمودند وبرادر را با برادر در تضاد معرفی میدارند. اینها وطنفروشان تاریخ اند.

>>>   زلمی خلیل و غنی از جمله... افغانستان بوده که نام افغانستان از روی نقشه کره زمین نابود می سازند البته به دستور باداران یهود و نصارا شان. ...برین وطنفروشان ...متقلب....
سلیم کابلی

>>>   امتحان به اساس تقلب ونقل باشد آينده خوب هم ندارد،كاكا غني تقلبكار ماهر است كه استادانش به او طريقه نقل وتقلب نشان داد وبرادرزاده رسوا تاريغ امرخيل همه دنيا را محتعجب نمود، خداوند كرزي ومتقلبين را رسوا وشرمنده كند،امين يارب العالمين ؟
به جواب نفر دوم كه فكر ميكنم اين هم ترس از خداوند ندارد واز متقلبين دفاع ميكند.
عبدالله ريحان

>>>   در هر صورت ملت افغان بازنده است از قرار معلوم هر دو كانديد به دزدي و تقلب محكوم شده اند يكي دونيم ميليون راي تقلبي دارد و ديگري يك مليون راي تقلبي دارد. تقلب ذاتا جرم است و شايد در قانون جزاي افغانستان جزايش هم معلوم باشد. براي ملت ديگر فرقي نميكند كه كرزي سر قدرت باشد با تمام فسادش يا اشرف غني يا عبدالله اگر اختيار دوباره به ملت داده شود هرسه را دار ميزند و رهبري جديد عاري از هر نوع جرم و حنايت را خودش انتخاب ميكند. در نتيجه تفتيش ارا همينقدر معولوم ميشود كه دزد درجه يك كي بوده است و دزد درجه دوم كي خواهد بود واي به حال ملت شريف ما كه بعد از قرن هابه كمك خارجي ها مجال انتخاب زعيم ملي خود را ميابند ولي اين هم خورد و بورد ميشود.
كلك راست گوي از خير خانه

>>>   اگر معلم خیانت کار و متقلب باشد سئوال هارا به بعض از طرفدارانش بدهد وبه پارچه ای دوستدارانش بدون حل نمودن سئوال ها نمره بدهد در همچو یک حالت اگر شاگردان مظلوم ومستضعف مقاومت نکند واز حق خود دفاع ننماید مرتکب گناه شده است باز مسئله ای امتحان وشاگرد یک موضوع شخصی ومتضرر دران یک نفر است اما در مسئله ای انتخابات وسرنوشت ملت باید تا حد توان دفاع صورت بگیرد واگر عبدالله این بار هم در برابر ارای ملت سازش نماید وانصراف کند ازیک طرف مدال بی غیرتی راکمائی خواهد کرد واز سوی هم تا ابد دیگر ملت باو وتیمش اعتماد نکرده انها ذ از صف مردم مطرود میباشند
بلی همه میدانندکه خارجی هابا اسلام ومسلمان سر سازش ندارند میخواهند به هر شکلی که شده نیروهای لائیک وبی دین را حاکم سرنوشت کشور بگردانند اما وقتی غزه وحماس باده هزار نیرو ویک ونیم ملبیون نفوسش تسلیم استکبار نمیشود وبه مقاومت خود ادامه میدهداینها حد اقل دعوی دارند که پنج ملیون جوان برایشان رای داده است وباز دعوی مینمایند که در برابر روس وپاکستان وطالب وحکمتیار و... مقاومت جانانه نموده اند پس با نصف یک انسان{غنی خان }چه را مقاومت نمیتوانند مگر اینکه این پروسه از اول تمثیلی باشد عبدالله وغنی خان هردو دو روی یک سکه باشند واینها همه ملت را فریب داده باشند اگر خدای نا خواسته چنین باشد ونیرنگ های خارجی ها کارگر افتیده باشد فاتحه ای ازادی و مسلمانی وفرهنگ اصیل اسلامی را بخوانید وتیم اصلاحات را به گودال نابودی وفراموشی دفن نماید
شیخ علی از بلخاب سرپل

>>>   دیده میشود که نویسنده مضمون خواننده ها را به مسخره گرفته و رهبران ملت را.
نویسنده ما را بخاطری به مسخره گرفته که خودش میگوید داکتر عبدالله آرای تقلبی دارد و باوجود آن از وی دفاع میکند حالانکه مدافعین اشرف غنی را "که او هم آرای تقلبی دارد" خائن خطاب میکند. رهبران ملت را به مسخره گرفته اند و آنها در دوران کمپاین به مردم بسیار وعده های چرب دادند و حالا همۀ شان تقلب کرده اند. بدین معنی که همه وعده ها دروغ بود. باور کنید اکثر مردم راه گمک شده اند. کرزی غلط، اشرف غلط، عبدالله غلط، کمیسیون غلط، ملل متحد و جامعۀ جهانی غلط. پس کی در راه درست روان است و ملت ازکی پشتیبانی کند؟
احمد

>>>   خیر ببینی آقای مدنی با این تحلیل جالب. گپ دل ما ره گفتی.

>>>   تحلیل بسیار دقیق و سنجیده است به نظر من تیم عبدالله رای بالاتر از اشرف غنی دارد امریکا هم این را خوب می داند. اما مع الاسف از حق دفاع نمی کند. آقای مدنی به لابی گری اشرف غنی در امریکا اشاره کرده که به نظر من بسیار دقیق می باشد. خلیلزاد و علی احمدجلالی به همراه یک تعداد امریکایی ها از اشرف خان حمایت جدی می کنند و ذهنیت مقامات امریکایی را تغییر می دهند. تشکر از مدنی صاحب عزیز
کمال الدین

>>>   آمریکا ننگ به نیرنگ تو قورباغه هم رنگ تو مرگ به فرهنگ تو!
داد ز بیداد تو! آه ز آزار تو! اشک ز اشرار تو! ناله ز عصیان تو!
اگر دست ظلم آمریکایی ها برداشته شود معلوم است که تیم عبدالله پیروز است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است