نقش کرزی در بحران انتخاباتی چه بود؟
میانجیگری کرزی میان عبدالله و اشرف غنی در حالی است که بسیاری از صاحب نظران، خود محوری و تصمیم‌های شخصی حامد کرزی در امور سیاسی و نظامی را عامل اصلی بحران می دانند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۳    ۱۳۹۳/۶/۴ کد خبر: 78288 منبع: پرینت

رسانه های خبری از نشست سه نفره میان عبدالله و اشرف غنی و حامد کرزی در ارگ ریاست جمهوری در ساعات آینده خبر داده اند که گویا قرار است در این دیدار درباره چگونگی برگزاری مراسم تحلیف و آغاز کار رییس‌جمهوری جدید رایزنی شود.

این میانجیگری جناب حامد کرزی میان عبدالله و اشرف غنی در حالی است که بسیاری از صاحب نظران، خود محوری و تصمیم‌های شخصی حامد کرزی در امور سیاسی و نظامی را عامل اصلی بحران به وجود آمده در کشور می دانند.

در زمینه ی نظامی باید گفت که چندین ماه است راکت های پاکستانی خواب و قرار را از مردمان شرق کشور ما گرفته است اما نیروهای امنیتی نیز در مقابل با شجاعت تمام دفاع می‌کنند. ولی هیچ قدرت و اراده‌ای در رهبران و مقامات بلندپایه دولت کرزی برای مقابله با این حملات پاکستان وجود ندارد.

کرزی طی این سالها همیشه پاکستان را دوست و برادر خطاب کرده و هرگز نخواسته واقعیت را در برابر این همسایه ی شرقی قبول کند. علتش هم این است که در سیاست خارجی سردرگم دولت کرزی، بعد از سیزده سال هنوز تعریف درستی از روابط خارجی و سیاسی کشور وجود ندارد.

برخی از کسانی که از زد و بندهای ارگ ریاست جمهوری باخبر هستند، مدعی می باشند که در کشور ما تمام مسایل و امور حول محور جناب حامد کرزی می‌چرخد و کسی حق پیشنهاد یا انتقادی نسبت به عملکرد حکومت و رفتارهای وی را ندارد. همین دیدگاه خودمحورانه و خودبینی‌های شخصی رییس جمهور هم باعث شده تا کشور اکنون بعد از سرازیر شدن میلیاردها دالر هنوز درگیر مشکلات و چالشهای پیش پا افتاده باشد.

وقتی هدف مشخصی در روابط سیاسی دولت کابل وجود نداشته باشد، نیروهای امنیتی و مقامات اجرایی سرگردان و حیران می مانند که در قبال موضوع پیش آمده چه رفتاری داشته باشند، به ویژه زمانی که بدانند توان دفاع از گفته های خود در برابر ابراز سلیقه های شخصی رییس جمهور کرزی را ندارند.

درباره اینکه تصمیم کرزی در قبال حملات موشکی پاکستان نادرست بوده و دولت وی نتوانسته استراتژی مشخص و موفقی را در صحنه سیاست خارجی داشته باشد، شکی نیست. اما بر وی لازم است تا بدانند همین تصمیم ها و ابراز نظرهای شخصی و در برخی موارد مغرورانه ی وی بوده که باعث شده اوضاع داخلی و امنیتی مردم ما امروز نامناسب و طوفان زده باشد.

به طور قطع و یقین اگر حامد کرزی در راس حکومت می خواست جواب قاطعی به نظامیان پاکستانی در قبال تجاوز آشکار آن‌ها به خاک افغانستان بدهد، همگان وی را همراهی می کردند و رییس جمهور اکنون با موجی از نارضایتی عمومی روبرو نمی شد.

به هر حال کرزی هرچه بود، دورانش گذشت و قرار است رییس جمهور آینده هفته آینده سوگند یاد کند. فقط کرزی می ماند و نقشی که در بحران انتخابات اخیر داشت. باز هم باید گفت اگر دخالت کرزی و اطرافیانش در دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری نبود، اوضاع اکنون این نبود.

به همین دلیل امیدواریم به زودی زود نقش کسانی که باعث شدن انتخابات اینقدر طولانی شود و آرای مردم به بازی گرفته شود، برای مردم روشن گردد تا همگان پی به شخصیت واقعی دولتمردان خود ببرند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من مطمئنم که نتیجه انتخابات تا هفته آینده هم مشخص نخواهد شد و تنها راه بین این دو کاندید دیر یا زود جنگ است . همینهایی که ادعا مکنند که کرزی باید اقدام متقابل در مقابل پاکستان نشان مداد همینها بودند که ریاست کرزی را بعد از کشاله دار شدن انتخابات نامشروع اعلان کردند و بعد از نامشروع اعلان کردن نا مسئولانه رسانه ها و مسئولین سیاسی کشور پاکستان موقعیت را مناسب دید تا با راکت پراکنی های خود وضعیت افغانستان را بحرانی تر نشان بدهد. من اگر به جای کرزی مبودم هفته آینده چی انتخابات به پایان برسد چی نرسد قدرت را تحویل این دو عالی جنابان مدادم تا مردم ببینند که این دو در مقابل اولین چالش پیش پا افتاده چطور بیرون خواهند آمد ؟ نقش دولت در بزگزاری آزادانه انتخابات قابل قبول بوده و کرزی وظیفه خود را نسبت به انتقال قدرت به خوبی ایفا کرده است. اگر این دو به فکر خود نمبودند و بر اساس منافع ملی پیش مرفتند تا به حال مساله انتخابات به پایان رسیده بود . راکت پراکنی چتلستان نشان از دشمنی تاریخی این کشور با مردم افغانستان دارد و اگر بین مردم اتفاق نباشد قطعا پاکستان از موقعیت به سود خود سوئ استفاده خواهد کرد.
مهاجر

>>>   من مطمئنم که نتیجه انتخابات تا هفته آینده حتا تاسال اینده هم مشخص نخواهد شد وراه حل آن این است که نظر حامد کرزی را به دیده قدر بیبینید یک حکومت موقت تشکیل شود ( ریس جمهور حکومت موقت داودزی وزیر داخله ویا سپنتا ریس امنیت ریاست جمهوری ) تعین گردد کرزی صاحب به آرزو ی خود می رسد ورسانه ها هم ازین انتخابات گفتن خسته شده اند وازین ببعد نام کمسیون انتخابات رامردم بشنود ( پت ) می کشند چرا که حساسیت پیداکرده تمام چتلی وگندگی در کرزی وکمسیون انتخابات است ومن اله توفیق
ذولفقار امیری

>>>   شرم است، که همه ما و شما رئیس جمهور مانند کرزی را بد میگویم تمام رسانه های فروخته شده، تمام ویب سایت های فروخته شده و ترویج کننده فرهنگ غرب علیه این رئیس جمهور محبوب ما دست را یکی نموده ولی ای مردم قدر رئیس جمهور خود را بدانید، بیاد بیارید که 14 بیش در کجا بودید و اکنون در کجاهستید، یک تعداد بی منطق و به کله ها استدالال میکنند کرزی برادر طالب آیا چشم ندارید که کرزی خود چند قربانی داده پدرش، برادرش و پسر کاکایش را طالبان کشتند ولی این ابر مرد خم به ابرو نیاورد، ا و در موقف نفر اول است نمیشود عجولانه و احساسیاتی تصمیمی گیرد ولی مه به شما میگم اگر منحیث فرد اول باشید شما مسئولیت در برابر تمام مردم دارید کوتاه فکر نکنید، کرزی حملات شبانه را سر نحو عملیات انتقاد داشت و دارد، وقتی در صد عملیات هوایی نیروهای باداران تان محافل عروسی و خوشی مردم، خانه های مردمان ملکی اطفال و زنان به خون و خاک کشیده شده آیا شما کدام روز به عنوان افغان و مسلمان صدای خود را بلند کردید، حق برادران تان را خواستید که هرگز نه و خداوند این احساس را برای تان نداده منحیث مسلمان، ولی در جنگ های اخیر که نیرو های خارجی طالب ها را در قندهار، حصارک جلال اباد نشانه گرفتند کرزی هرگز مخالفت نکرد، لطفا به دید و سیع به حوادث نظر کنید، کرزی سند فروش با امریکا را امضا نکرد وی و خواستار ضمانت شده که بعد از این پیمان در افغانستان فیر نشود، ولی مردم هیچکاه ازین موقف وی حمایت نکردند، و گرزی از پیش هشدار هم داد اگر من پیمان را امضا کنم در انتخابات پیش رو وقتی بین رقیب برنده و بازنده جنجال حتمی آمدنی است، چون سیستم های انتخاباتی افغانستان و وضعیت امنیتی خود سبب جنجالی شدن انتخابات میگردد و در آن وقت امریکایی ها در عده های خود میشیند و تماشا خواهد کرد افغانها به سر یک دیگر خواهد کوبید آن وقت امریکا به این موضوع دلچسپی هم ندارد خواهد گفت موضوع خودتان هست او از عده ها جنجال ها و کشمکش ها را نظاره خواهد کرد و هدف امریکایی ها افغانستان نی بلکه تمام کشور های منطقه است. از همه افغانها میخواهم پیشت سیاست مدار های کله خام نروید به گپ های شان بازی نخورید تعصب نکنید، به همه اقوام کرزی خوب حق داد، به همه مذاهب خوب زمینه رشد را مساعد کرد، و دیگر هیچ رئیس جمهور اینکار را نخواهد کرد، و شما هایکه از روی تعصب کدورت و کینه قضاوت میکنید یک روز به این حقیقت خواهید رسید، شما کسانانی هستید که یک روز داود خان را به .. تشبیه میکردید و ... را کل میکردید، نجیب را ... صدا میزدید ولی حالی همه شما پیشیمان هستید به این کارتان هم پیشیمان میشوید، ولی حیف که هیچ اصلاح نشدید و روز شما بدتر از دیروز تان خواهد بود در اینده.

>>>   نام آقای کرزی به صفت یک ریس جمهور ... باید در تاریخ افغانستان ذکر شود و عامل بحران موجود کرزی است .
وسلام

>>>   کرزی برگزار کننده خراب ترین فاسد ترین وطولانی ترین انتخابات درجهان شد کرزی افغانستان را درمواد مخدر درفساد اداری ودربدترین وپرتقلب ترین انتخابات جهان اول ساخت وازنظر بنده باید عمر کرزی باید بسیار کم مانده باشد زیرا این انتخابات افغانستان را تجزیه ویا به آتش میکشد کرزی را از برگزاری ومهندسی این انتخاباتش بشناسید

>>>   انسانها چقدر ساده هستند از سیاست مدارتا وکیل، از وزیر تا معلم، از والی تا زارع. در عقل نمیگنجد که رئیس جمهورآینده افغانستان راکرزی فریب دهدپس اورئیس جمهورچگونه درافغانستان مدیریت خواهدکرد.آیا فکر کردید که مغز متکفر دوم جهان درمیان است شماچگونه باورمند هستیدکه عامل بحران در افغانستان کرزی میباشد پس معلوم میشودکه کرزی هوشیارتر از داکتر اشرف غنی و داکتر عبدالله است خود اعتراف میکنیدکه هردونامزدبازیچه کرزی شده اینرابایدقبول بکنیدکه افغانستان رئیس جمهوری مانندکرزی ضرورت دارد. اگرترقی 13سال گذشته رامدنظربگیریدآنگاه نمتوانیدچشم پوشی کنیدازبندوبرق تانفت وگاز،ازتخنیک تاسرک های قیرو.....کدام آنرایادآورشوم ازبدبدترش توبه بایدکرد...
بهیرگرزیوانی

>>>   فکر میکنم جامعه جها نی وخصوصا امریکا راجع به افغا نستان با اشتباه گام میگذارند تیم های مانند تیم کرزی هیج وقت کار درست در کشور نکرد ونخواهد کرد مشکلات افغا نستا ن با این کج کاریها روز بروز بیشتر میشود وکار جامعه جها نی را نیز مشکل تر خواهد ساخت باید خارجی تجدید نظر میکرد ویا متوجه موضوع گردد.

>>>   کرزی قبیله پرست
حامی طالبان تروریست اشرف غنی هم کاسه یهود در پروسه ملی انتخابات خیانت کرده اند . داکتر صاحب عبدالله مردم وملت افغانستان منتظر هدایت شما هستند دیگر حوصله ما هم به آخر رسیده ونمیخواهیم ونمیتوانیم یک دزد رای خود و یک متقلب را در راس قدرت ببینیم ما هزار بار مرگ را در زیر بیرق یک حکومت داماد یهودی و تقلبی ترجیح میدهیم و تا زنده هستیم به هیچ تقلب سالار کار اجازه حکومت کردن را در این ملکت مسلمانی ما و زنده ماندن درین خاک را نمیدهیم

>>>   کرزی اگرقبیله پرست باشدویاهم اشرف غنی دامادیهودی چه فرقی برایت میکنندتومرگ رادرزیربیرق یهودی ترجیع میدهی ؟بیرق افغانستان باافتخاربلندشده ودروسط آن لااله الاالله محمدرسول الله نوشته شده این بیرق نه ازاشرف غنی است ونه ازداکترعبدالله. ازجانب دیگر تو ... باید خودکشی بکنی و خود را فدای بیرق خود بکنی چونکه از روز تولدت تا به حال زیر سلطه یهودیان و عیسویان بزرگ شدی مفکوره انسانی مثل تو مانند مفکوره...است خودت ... به خاریکه منتظر حکم داکتر عبدالله باش اول فکر کن و بعد بگو تو یک...
بهیرگرزیوانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است