در دولت وحدت ملی هیچ کس مسوول حل مشکل نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۳/۶/۴ کد خبر: 78265 منبع: پرینت

افغانستان در دو راهی تصمیم بین سردرگمی و اختناق یا ثبات و ادامه ی راه قرار گرفته است. آشفتگی وضعیت سیاسی، اوضاع کشور را به پیچیدگی بی سابقه ای نسبت به 13 سال گذشته روبرو ساخته است. وضعیت آشفته ای که از امنیت تا اقتصاد، از بازسازی تا روان مردم را متاثر کرده است. از سوی دیگر طالبان در تنور گرم آشفتگی سیاسی، نان می پزند. خوش بینی هایی هم از توافق دو ستاد انتخاباتی روی جزئیات حکومت وحدت ملی وجود دارد که بزودی مشخص می گردد.

داکتر انوارالحق احدی وزیر پیشین تجارت و صنایع در برنامه همگام با انتخابات گفت: رکود اقتصادی هر چندسال یک بار در هر کشوری ایجاد می شود بنابراین فعالیت اقتصادی و تجارت کمتر می شود. اگر این وضعیت مدت طولانی تری را در بر بگیرد تاثیر منفی روی کشور می گذارد.

وی افزود: حالت مجهولی که برآمده از وضعیت انتخابات است در هر کشوری و در هر انتخاباتی وجود دارد و تا زمانی که رییس دولت بعدی مشخص شود روی دیگر مسایل از جمله اقتصاد کشور تاثیرگذار است اما بعد از مشخص شدن نتیجه، این تاثیرمنفی جای خود را به رشد مثبت در عرصه های اقتصادی و دیگر موارد می دهد و این کمبود را جبران می کند. در افغانستان نیز انتظار می رفت تا بعد از دور دوم انتخابات نتیجه مشخص شود اما تداوم این وضعیت که در قانون پیش بینی نشده تاثیر منفی زیادی در عرصه های مختلف کشور می گذارد.

احدی وجود اختلاف بین سیاستمداران را طبیعی دانست و افزود: اتحاد ملی در همه ی مناطق و در همه ی موضوع ها، جامعه ی ایده آلی است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. اختلاف نظر بین گروه ها و مقام های سیاسی در کشورهای توسعه یافته نیز وجود دارد. قانون باید از قبل مشکلات فعلی را پیش بینی می کرد و مشخص می نمود چه کسی برنده و چه کسی بازنده است. در این راستا مقصر نه نامزدان است و نه ملت افغانستان بلکه در این بین یکی از ناکام ترین موسسه های دولت، کمیسیون انتخابات است. این کمیسیون حتی جرات نمی کند تا نتیجه ی انتخابات شورای ولایتی را اعلام کند چرا که اکثریت مردم نسبت به نتیجه ی آن هم اعتراض خواهند کرد.

به باور انوار الحق احدی، ملامت اصلی بر موسسه کمیسیون انتخابات است که وظیفه ی مدیریت انتخابات را داشت. این کمیسیون با نظارت دقیق و کافی به هیچ کس اجازه ی تقلب در انتخابات را نمی داد. حداقل کار این بود که پس از نمایان شدن تقلب، رییس و اعضای کمیسیون انتخابات استعفا می کردند. باید در قانون پیش بینی شود که در صورتی که در انتخابات تقلب گسترده انجام شود اشخاص مسوول باید محاکمه و مجازات شوند. کمیسیون انتخابات و حکومت افغانستان مسوول وضعیت کنونی هستند.

داکتر احدی ابراز امیدواری کرد در نتیجه ی تفتیش آرا از تقلب و تخلف عبور کنیم، در غیر این صورت دموکراسی و ثبات سیاسی در کشور بوجود نمی آید و اگر امور انتخابات با خیر و خوشی به پایان نرسد جنجال های بزرگی بوجود خواهد آمد.

وزیر پیشین تجارت و صنایع اظهار داشت: وقتی در قانون آمده که نامزدی که بیش از 50 درصد آرا را کسب کرده باید رییس جمهور شود پس باید این قانون عملی گردد و نباید از این کار جلوگیری شود. در صورتی که نامزدی که 49 درصد آرا را از خود کرده است به علت شرایط افغانستان باز هم در حکومت سهیم شود پس باید شکل حکومت را تغییر دهیم. باید توجه داشته باشیم که در اکثر کشورهای دنیا مانند امریکا شخص برنده فقط 52 یا 53 درصد رای مردم را دارد.

وی گفت: من بسیار طرفدار شفافیت در موضوع انتخابات و وحدت ملی مردم افغانستان هستم اما باید مطابق قانون حرکت کنیم و هر کس که اکثریت رای مردم را از آن خود کند رییس جمهور کشور شود. در صورتی که مشکلی ایجاد شود رییس جمهور منتخب مسوول حل آن است اما اگر دولت وحدت ملی تشکیل شود هیچ شخصی مسوول مشکل بوجود آمده نخواهد بود. هر چند به این باورم که برای رفع مشکل اصلی، مقداری انعطاف از دو تیم انتخاباتی لازم است و وضعیت کنونی را ناچاریم بپذیریم.

احدی با تاکید بر هماهنگی دولت خاطرنشان ساخت: وقتی از نظر سیاسی نظام یکدست و هماهنگی داشته باشیم مسلماً روی سیستم اقتصادی کشور تاثیر مثبتی می گذارد ولی اگر سیستم سیاسی هماهنگ و یکدست نباشد با اطمینان که نمی تواند تاثیر مثبتی روی اقتصاد بگذارد. اگر اتحاد بین تمام گروه های سیاسی و ملت باشد مسلم که تاثیر بیشتری خواهد گذاشت. توقع نمی رود که در تمام امور کشوری هماهنگی وجود داشته باشد و هیچ اختلاف نظری نباشد اما کسی که ریاست کشور را به عهده دارد برای مدت زمان مشخص در مقابل پیشرفت کشور امتیاز مثبت می گیرد ولی کسی که امور کشور را به درستی رهبری نکرده در برابر ملت پاسخگو خواهد بود.
عملی شدن سیستم اقتصادی که در ذات خود دچار تضاد نباشد خوب است. در دوره ی حکومت کرزی نیز نظام بازار آزاد در کشور عملی شد و کارهایی نیز در همین راستا و مطابق این نظام در کشور صورت گرفت. هر چند که در جامعه این سیستم مورد اختلاف بود و به طور مثال بعضی از استادان دانشگاه از بازار آزاد انتقاد می کردند. یکی از پیشنهادهای من به دولت برای رفع مشکلات نظام بازار آزاد در افغانستان این بود که در بعضی بخش ها می توان دخالت حکومت را پررنگ کرد. این پیشنهاد از سوی حامد کرزی و همچنین داکتر اشرف غنی مورد قبول واقع شد. همنوایی و هماهنگی برای رفع تناقض یک شرط مهم است.

به گفته ی وی جامعه جهانی از حکومت افغانستان چند مورد اصلی را می خواهند این که سیاست ها و نهادهای کشور مطابق معیارهای بین المللی باشد. در شش تا هشت سال اولیه ی حکومت کرزی، ما مطابق اصول بین المللی حرکت کردیم و کشورهای بین المللی و خصوصاً دونرها از ما رضایت داشت. متاسفانه در سه سال گذشته به تعهداتی که با دنیا در قسمت اصلاح اداره، تصویب قانون تطهیر پول، و موارد دیگر داشتیم عمل نکردیم و یا بسیار دیر واکنش نشان دادیم.

انوار الحق احدی بیان داشت: هر سیستم مزایا و مشکلات خاص خود را دارد. در سیستم دموکراسی در زمان انتخابات، نامزدان بیشتر به تفاوت ها توجه می کنند. در بعد از انتخابات اما به اختلاف های برنامه وی توجهی نمی شود زیرا وی را زعیم کل مردم می دانند. مشکل این جا است که انتخابات افغانستان به پایان رسیده ولی ختم انتخابات اعلام نمی شود. فعلاً این سیستم را در کشور انتخاب کردیم همان طور که اکثریت کشورها آن را پذیرفته اند با تمام مشکلات و نواقصی که دارد. استعداد ما مردم افغانستان از دیگر مملکت ها کمتر و یا عداوت ما با یکدیگر بیشتر از دیگران نیست تا نتوانیم مشکل انتخابات را حل کنیم. ما یک سیستم و نهاد خوب نیاز داریم تا این مساله تمام شود امید است که شخصیت های سیاسی نزاکت لازم را مراعات کنند و با درایت امور را پیش ببرند. اگر ما روی مسایل اساسی توافق نداشته باشیم ثبات سیاسی به میان نمی آید. مهم است که ما روی اصولی که در قانون اساسی آمده عقیده داشته باشیم و مسایل فرعی را نیز در چوکات قانون اداره کنیم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تودرزمان وزرات خود کدام کاری بنیادی انجام دادی غیر این که دنبال .... بگردی حال که کندویت خالی شده فریاد میکنی
گدر

>>>   با تاسف که در افغانستان همه گپ به اساس احساسات و جوش و خروش است نه به اساس تعقل, منطق و قانونو.. اینجا نه از اسلام به مثابه یک دین اصلی و اساسی استفاده شد در مجموع و نه از قوانین انسانی و خود ساخته انسان ها که همه مسایل را بگونه وسیع در خود جا دارد فقط و فقط این و آن با زور آزمایی های متواتر و خود را شاهنشاه زمانه تلقی کردن بر خون ملت حاکمیت کردند.

>>>   عربیکه در جامه پشتون خودرا جازده همواره ادعای اکثریت
در محافل مجالس مطرح مینمایددرین کشور نام ملیت وملیت
گرائی را دامن زد احدی فاشیست است باز همان ابراز نظری
است فاجعه می افریند
خواننده محترم نباید به ...دید ویا گوش داد
زیرا تار پود این طالب نکتائی دار مملو از خشونت وخصومت
است در کشوریکه بیش از 65 درصدان فارسی زبان باشند
حق زعامت وخود ارادیت را ندارند؟ امروز دیگر زمان نادریها
تره کی ها امینی ها و دوره سیاه طالبانی نیست زمان تفکر
وتعقل وحق شناسی جوانان تعلیم یافته وتحصیل کرده
است که اسارت ذلالت را نمی پزیرند
مرزی

>>>   زنده باد احدی

>>>   مرزی صاحب پس شما هم داد از تاجک بودن نزنید صرف بگوید که افغان استید کافی است در غیر آن اگر طرف واقع شدید نظر تان خود بخود نفی میشه باز مجبور طرف واقع شوید.ظلم که دراین 13 سال شده علیه ملت افغان در تاریخ بشریت نشده و این را تاریخ افغانستان با تمام کوایف آن فراموش نخواهد کرد امروز تاریخ تاریخ صرف قلم و کاغذ نیست امروز عصر تکنالوژی که حتی حرف لحظه به لحظه انسان ها را در حفظ خود دارد چه رسد به جنایات که این زورمندان در حق ملت نکرده اند تاریخ زنده و تصویری گواه آنست و نسل های آینده در عدالت خود همه را مشاهده خواهی کرد بس است دیگر زور آزمایی ها هر کس میگوید که منم و منم با این من و من گفتن هیچ هدفی حاصل شدنی نیست اگر میخواهید بروید خدمت گذار واقعی مردم باشید در هر گوشه و کنار مملکت نه در یک محل مشخص تحت یک نام مشخص و محدود باید افغانستان شمول حرف زد باید از خدا هراسید که ما چه میکنیم باید نسل های آینده کدام راه های معقول را در پیش گیرند هر روز فقط گروه بازی است. یکی میگه منم دیگری میگه منم اصلاً در قاموس افغانیت و انسانیت نمی گنجد. وسلام

>>>   توكه لياقت يك مديريت را هم نداري نه در وزارت ماليه كاري كردي نه در تجارت

>>>   از عرب بودن این پشتون مردم آکاهی ندارند این موضوع را با اسناد موثق بنویسید بهتر خواهد بود تا اصلیت اش معلوم شود

>>>   مانند پوهاند انوارالحق احدي اگر در كشور ده نفر ميداشتيم مشكل امروزي را نميداشتيم. موصوف دانشمند وعاري از هرنوع تبعيض است و كسانيكه همكار شان بوده حتما اين گفته را تاييد خواهد نمود.
منصور از كهدامن

>>>   مانند پوهاند انوارالحق احدي اگر در كشور ده نفر ميداشتيم مشكل امروزي را نميداشتيم اگرمانند (رزاق) که پسر مامای پوهان صاحب می شود (10 ) نفر دیگر میداشتیم فساد اداری را به اوج رسانده واین مملکت را مانند امروزکه به کام مرگ رسیده وعبدرزاق این مملکت را دفن میکرد مگر وزیر صاحب قبلی وزارت تجارت به لحاظ هرچیزیکه خودت به آن عقیده داری همین رزاق نام را ازخود دور کن که سخت بد نام کرده خودت را خیراست که پسرمامایت می شود بسش است سیر شده حتا دالر استفراق میکند به امید یکه همین کار را بکنید
ذلفقار ( امیری )کارمند گمرک کابل

>>>   این... مزدور پاکستان زمانیکه ملیت آن جعلی باشد و خود از قوم چتلها خود را معرفی کند و به ملیت اصلی خود ( عرب) احترام نگذارد, چگونه میتوان انتظار داشت که صداقت و عدالت در گفتار و یا کردارش وجود دارد.

>>>   دراساسنامه افغان ملتی دگر هیچکسی نه جای دارد و نه حقوق اینها حزب خاص پشتونی ایجاد کرده اند . خیال میکنند مردم ومبارزان این وطن از فاشیسم آقای احدی خبر ندارند. درصورتیکه حزب خالص پشتونی صرف برای ملت پشتون فعالیت میکند. بالمقابل تاجکان ویا اقوام دیگر حق ندارند حزب داشته باشند. اصلا جدائی اقوام را وهم جنگ بین الااقوامی را آقای احدی دامن میزند. اینها حق دارند حزب قومی داشته باشند اما دیگران نه. اگر واقعاء بوطن وافغانستان وفادارباشند باید طرفدار سیاست قومگرائی نمی بودند. این چه معنی دارد که خودم قومگرا هستم اما دیگرانرا نصیحت میکنم. این نصب العین سیاست قومگرائی عقبگرد وعقبگرائی است. جنگ اقوام را دامن میزنند.ازمحترم داکترصاحب احدی انتظار آنرا داریم تا نظریه افغانستان واحد را با همه گلهای مختلف آن پذیرا باشند.ورنه همان آش است و همان کاسه. یعنی این راهی که شما میروید به ترکستان است نه افغانستان. و من الله التوفیق
سردار ولی از اروپا

>>>   آقای سردار ولی از اروپا!
این فاشیستهای معلوم الحال افغانستان از کوچک و بزرگ شان نه خرد دارند و نه... به اینها خطاب میکنند جاهلان کور خود بینای دیگران این فاشیستهای افغانستان در خیال و هوای تشکیل یک افغان ملت بزرگ میخواهند پشتونهای آن طرف دیورند را با خود یکجا کنند و لکن این جاهل ها تا هنوز درک نکردن که پشتونهای آن طرف خط تحمیلی پشتونهای افغانستان را به اندازه کاغذ... هم ارزش نمیدهند. تا چه برسد به پیوستن شان با پشتونهای افغانستان شما یعین داشته باشید اگر زعمای افغان ملت راجع به مسئله پیوستن در منطقه آنها حرفی از زبان خود بلند کند باور کنید و یقین داریم که از طرف مردم آن طرف آنقدر سنگسار خواهد شدن که ابلیس در ایام حج در الجمرات رجم میشود. خدا کند این خیال باطل را از کله پوچ خود، دور کنند برادر وار بدون تبعیض و امتیاز طلبی با هم پزیری جمیع اتباع افغانستان زنده گی باهم در آبادانی کشور عزیز و واحد ما افغانستان بکوشیم.
مهاجر از جبر زمان.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است