مشکل اصلی، پیوندی بودن توافق نامزدان است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۱    ۱۳۹۳/۶/۴ کد خبر: 78263 منبع: پرینت

ماه ها و هفته ها یکی پس از دیگری می گذرند، مقامات خارجی یکی پی دیگری به کابل برای میانجی گری می آیند، مذاکرات بدون وقفه ادامه می یابد اما کورگره انتخابات افغانستان هنوز باز نشده است. هر روز می بینیم که به معضل انتخابات افزوده می گردد. در تازه ترین مورد دسته ی انتخاباتی اصلاحات و همگرایی با نشست بزرگی در کابل روی مواضع تند خود پافشاری کردند.

خلیل رومان نویسنده در برنامه همگام با انتخابات گفت: توافق های نیم بند سیاسی که صورت گرفت از ابتدا نواقص خود را داشت و این نواقص هر روز از زاویه های مختلف رخ می نمایاند. به همین دلیل گردهمایی و نشست های دو تیم انجام شد ولی باز هم به نتیجه ی مشخص و مطلوبی نرسیدیم.

وی مشکل اصلی این توافق را پیوندی بودن آن دانست و افزود: این توافق از خارج به دو نامزد تحمیل شد. ابهام های زیادی در این باره وجود دارد و حتی تا کنون مشخص نیست که این حکومت ایتلافی است و یا دولت ایتلافی. داشتن یک حکومت وحدت ملی گره گشا نیست بلکه باید دولت وحدت ملی تشکیل کنیم. با اطمینان که وحدت ملی نمی تواند در این دو تیم خلاصه شود.
در حکومت وحدت ملی، وزیران حکومت را تشکیل می دهند و حتی ریاست های عمومی جزو این حکومت نیست. سفارت، کمیسیون های مختلفی که بودجه ی خود را از دولت می گیرند و پارلمان
نیز در حکومت وحدت ملی شامل نمی شوند. اگر خواهان قاعده ی وسیع تری هستیم باید نام این حکومت را دولت وحدت ملی بگذاریم. باید منتظر بمانیم که پیوندی بودن این توافق به نتیجه خواهد رسید یا خیر.

این نویسنده در ادامه به مشکلات دیگر توافق دو نامزد اشاره کرد و گفت: دوم، دو تیم توافق کردند که ریاست اجرایی را ایجاد کنند ولی رییس اجرایی بی صلاحیت، بی معنا است. بنابراین اگر ریاست اجرایی تشکیل می شود باید صلاحیت های خاص خود را داشته باشد.
مشکل سوم، نبود توافق روی برنامه ی کلان است. اگر دو تیم برنامه ی مشترک حکومت وحدت ملی را ایجاد کنند تنظیم و مشخص ساختن صلاحیت ها بسیار ساده خواهد بود. ما در گذشته سیستم صدراعظمی داشتیم و صلاحیت های این مقام واضح است ولی در حال حاضر چون برنامه نیست، ترس و بی اعتمادی در بین دو تیم وجود دارد که مبادا تقسیم قدرت بین دو تیم ریاست اجرایی و رییس جمهوری باعث رویارویی این دو تیم گردد.

به باور رومان، سیستم افغانستان در مجموع دو حریف را در رقابت برجسته ساخت ولی میانجی گر و یا قدرت سومی که بین دو تیم قضاوت کند نداریم. جان کری مانند عمل پیوند بود وی نه وقت داشت که روی جزئیات توافق صحبت کند و نه این کار در صلاحیت وی بود. این جزئیات را باید نظام افغانستان بیرون از این دو تیم مشخص می ساخت.

خلیل رومان تصریح کرد: پس از این جنجال های انتخاباتی زیاد می شود بنابراین باید صلاحیت های مربوط به رییس جمهور و ریاست اجرایی مشخص شود. چتر حکومت وحدت ملی بسیار وسیع تر از تعریف کنونی است. رییس جمهور کرزی با وجود توانمندی های جسمی و مالی، باز هم نتوانست حکومت قدرتمندی را بوجود آورد. بنابراین با توجه به امکانات و زمینه های ملی و بین المللی که در اختیار وی بود مدیریت ناکامی داشته است. این ناکامی در وضعیت نیروهای امنیتی، در مسایل مالی و اجتماعی و فرهنگی و به طور خاص در مساله ی انتخابات نیز دیده می شود. یکی از تبعات سوءمدیریت وی، در کمیسیون انتخابات نمایان شد. افرادی در این کمیسیون انتخاب شدند که نتوانستند انتخابات را به خوبی مدیریت کنند.

وی قصد وعمد را در سوءمدیریت کرزی رد نکرد و گفت: اگر کرزی استعداد در مدیریت خوب و اداره ی خوب می داشت شخصیت ملی تاریخ افغانستان می شد. متاسفانه این استعداد همواره در تفرقه اندازی، در کوبیدن مردم، برای محاسبه ی فردا به نفع تداوم قدرت خود بسیار خوب استفاده شده است. اگر تمام استادان دانشگاه و فرهیختگان سیاسی جامعه یک جای شوند تا افراد نالایق را برای اداره ی حکومت پیدا کنند آن گونه که کرزی در جذب این افراد موفق بود آن ها موفقیتی نخواهند داشت.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این رومان صاحب بجای آنکه آدم سیاسی باشد آدم بسیار ساده بوده است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است