12 سال پشت سر سربازان رتبه پایین خارجی
سیاست دروغین خارجی ها در افغانستان و سیاست غلط سرفرماندهی اعلای کشور و سیاست های مقطعی حکومت، فرصت زیادی از کشور و مردم ضایع ساخت 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۳    ۱۳۹۳/۶/۳ کد خبر: 78167 منبع: پرینت

جنگ در هلمند و حتی بخش های شمالی افغانستان، زمانی شدت یافته است که کشور در حال به نتیجه رسیدن بازرسی آرا و انتقال مسالمت آمیز قدرت است. به باور برخی از آگاهان این جنگ به تلافی شکست طالبان در ناتوانی در روند مختل ساختن انتخابات شدت یافته است. هرچند که نیروهای امنیتی به تازگی از موفقیت خود در میدان مبارزه با طالبان سخن می گویند اما همچنان این جنگ، باعث تلفات جانی و بی خانمانی مردم شده است.

جنرال خدایداد وزیر پیشین مبارزه با مواد مخدر در برنامه همگام با انتخابات گفت: سیاست غلط سرفرماندهی اعلای کشور، سیاست دروغین خارجی ها در افغانستان و سیاست های مقطعی حکومت، فرصت زیادی از این کشور و مردم ضایع ساخت. حدود 12 سال اردوی افغانستان در پشت سر سربازان رتبه پایین خارجی حرکت می کرد و عملاً از جنگ دور نگاه داشته شده بود، در حالی که اردوی افغانستان نیاز به فرماندهی اعلا، تاکتیک جنگی و آشنایی با شیوه ی جنگ دارد. فقط یک سال و نیم است که اردوی افغانستان در جنگ مستقیم با دشمن قرار دارد.

به باور وی، فصل تابستان جنگ شدت می یابد خصوصاً این که جنگ هایی که بیشتر با حملات انفجاری و انتحاری صورت می گیرد هیچ گاه خاتمه نمی یابد. دشمن قوی نیست نه تانک دارد و نه طیاره و حتی لوازم جنگ و انفجاری خود را از داخل کشور تامین می کند. ولایت قندوز با وجود والی، فرمانده امنیتی، فرمانده ی لوا و اردوی ملی، پولیس محلی، پولیس مبارزه با تروریزم و نظم عامه نباید به وضعیت کنونی دچار می شد.

خدایداد تصریح کرد: امر و فرمان رییس جمهوری که قوت های هوایی و استفاده از سلاح های سنگین را بر ضد دشمن ممنوع ساخته و باعث وضعیت نابسامان اردو و پولیس کشور شده، قابل پذیرش نیست و خصوصاً در میدان نبرد زمانی که روی نیروهای امنیتی کشور حمله صورت می گیرد قابل تطبیق نمی باشد. هر مقامی در هر جایی باید از منطقه ی مسوولیت خود دفاع کند.

جنرال خدایداد با انتقاد از عملکرد حامد کرزی گفت: رییس جمهور به عنوان سرفرمانده ی اعلای کشور در رابطه با تعریف دشمن، شناسایی و حمله به موقعیت دشمن، تمویل اردو بر ضد دشمن، هیچ گاه وظیفه ی وجدانی و قانونی خود را انجام نداده است. وی استراتژی دقیق نظامی را بر علیه دشمن بعد از کانفرانس بُن ایجاد نکرد.

این ضعف و عملکرد نادرست دولت را نشان می دهد که یک هفته پاسگاه امنیتی ذخیره ی غذایی و تجهیزات جنگی نداشته است. وزرای قوای امنیتی کشور وظیفه ی خود را به درستی و کامل انجام نداده اند و باید برای مردم پاسخگو باشند.

وزیر پیشین مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: هلمند یکی از بزرگ ترین ولایت های افغانستان است و دشمن از طریق ولسوالی سنگین به ارزگان، قندهار، غور، فرا و نیمروز براحتی ارتباط خواهد داشت. دشمن از این طریق می خواهد خود را به صفحات شمال برساند.

وی ضعف مقامات امنیتی ولایت قندوز را دلیل پیشروی دشمن دانست و گفت: طالبان از ولایت های جنوب کشور خاطرجمع هستند پاسگاه های امنیتی در این ولایت ها در محاصره ی طالبان قرار دارند و بعد از خروج نیروهای امنیتی هم نتوانسته اند خود را از این حالت بیرون بکشند، حالا از سمت شمال می خواهند پیشروی کنند. شمال افغانستان از طرف هلمند و ارزگان می تواند تهدید شود. در غرب، ولایت بادغیس و از طرف شمال، بدخشان است. شدت گرفتن ناامنی در قندوز بیانگر این مساله است که نیروهای امنیتی و اداره ی این ولایت بسیار ضعیف بوده است که دشمن توانسته در آن نفوذ کند.

خدایداد در پایان خاطرنشان ساخت: در سطح بالای حکومت هیچ اراده و یا مفکوره ای برای دفاع از کشور و مردم وجود ندارد یا این که آن ها هیچ معلوماتی نسبت به دشمن ندارند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جنرال خدایدادهم نظرش محترم ولی اویک نظامی بی اطلاع ازاستراتجی وپلانهای بلندمدت سیاسی ناتو دارد .که عدم مقابله جدی باطالبان واتلاف وقت درتحکیم پایه های اقامت درافغانستان وحمایت ازنیروهای معلوماتی و نفوذی خود در کشور هستند.
نواندیشان بلخ .شیوا

>>>   خدایداد وزیر پیشین مبارزه با مواد مخدر طوری سخن مگوید که گویا سخنانش وحی منزل است و خودش هیچ گونه کوتاهی در انجام وظایف خود نداشته و کامل توانسته با مواد مخدر و بدتر از آن قاچاق مواد مخدر مبارزه کند وای معضل را ریشه کن ساخته . از وقتی که نیروهای افغان مسئولیت تامین امنیت را به عهده گرفته است شدت حملات و انتحاری های نیروهای مخالف دولت افزایش یافته به ای خیال که نیروهای افغان ضعیف است و از هیچ گونه اقدام ضد بشری در قبال مردم کوتاهی نکردند ولی امنیت روزبه روز بهتر شده و سربازان افغانستان به لطف پروردگار هر روز بهتر از قبل بر اوضاع کشور مسلط مشوند . ایشان طوری صحبت مکند که گویا هیچ مشکل دیگری در قوای افغانستان وجود ندارد قطعا نیروهای افغانستان اگر دارای تجهیزات و ادوات جنگی به میزان کافی مداشت هیچ گاه دولت اینگونه متزلزل در مقابل دشمن برخورد نمکرد. دشمن زورهای نهایی خود را مزند و به لطف پروردگار مردم ما در مقابل به چاش کشیدن انتخابات سربلند از میدان بیرون خواهند آمد و بینی دشمنان خود را به خاک خواهد مالید.
مهاجر

>>>   وقتی دشمن مطابق پلان دولت حرکت کند دیگر نیازی به تعریف دشمن نیست .جنرال صاحب که به پول ملت تحصیل کرده دردش میرسد که وضیعت را خود بحیث یک قوماندان نظاره میکند وهیچ راهی جز شکوه نمی یابد وباکشیدن اه میخواهد دردش راتسکین کند.خوشا بحالش که ضمیرش بیداراست. وابحال ماکه هنوز خوابیم ومسموم .
م.ا.کابل

>>>   جناب جنرال صاحب شما وقتی وظیفه تان به نقطه آخر میرسد باز داد و واویلا را شروع میکنید شما هرگز طفل این کشور را فریب داده نمیتوانید لطف نماید اگر واقعاً یک نظامی فعال این کشورید خود را در کوچه حسن چپ نزنید این همه صرف در سال اخیر واقع نشده شما خود 13 سال در قدرت سهیم بودید ولی امروز خود را از جمله غافل ترین افراد رده های بالای حکومت قلمداد میکنید شما تمام واقعیت ها را خود به چشم سر دیدید باید به وقت و زمانش این همه را بیان میداشتید بهتر و خوبتر میبود امروز کار از کار گذشته است....

>>>   با حفظ احترام نسبت به این جنرال افغانستانی
ولی اتفاقا نوع سخن گفتن ایشان نشان میده چندان هم استراتزی روشنی ندارند.مخصوصا انجا که می فرمایند که --دشمن قوی نیست نه تانک دارد و نه طیاره و حتی لوازم جنگ و انفجاری خود را از داخل کشور تامین می کند.---
این دشمن یک ارتش منظم نیست که قوی بودنش به تانک و طیاره بستگی داشته باشه.اینها تروریست هستند و به شیوه خود می جنگند.در نحوه جنگ اینها اصلا تانک و طیاره معنا ندارد.بلکه اتفاقا اینها باید به سلاح های سبک و نیمه سنگین مجهز باشند تا بتوانن جنگ نامنظم راه بیاندازند.انچه عامل قدرت اینها است 4 چیز است:1-روحیه است.یعنی اینها انقدر دیوانه هستند که فکر میکنن اگر حتی خودشون را هم در بین مسلمانان بی گناه هم منفجر کنن شهید حساب میشوند.یعنی هدف وسیله را توجیح میکند.پس از مرگ نمی ترسند.جنگیدن با نیرویی که ترسی از مرگ نداره اتفاقا خیلی دشوار است.2-اشنایی با منطقه.که معمولا هر جا عملیات میکنن از کسانی استفاده میکنن که اهل انجا هستند یا در انجا مدتها زندگی کرده اند پس منطقه را خوب میشناسند.هم میدانن کی و به کجا حمله کنن و هم میدانن در صورت لزوم از کجا فرار کنن3-نداشتن جای مشخص.اتفاقا چون مخفی هستند و توپ و تانک و پایگاه مشخص ندارند هنگام واکنش نیروها امکان زدن ضربه سخت به اینها وجود ندارد4-مجهز بودن به سلاح هایی که حمل و استفاده و پنهان کردن انها اسان است.مثل سلاح های انفرادی و مسلسل و راکت های ضد تانک و نارنجک
حالا شما اگر به این گروهک ها مثلا همین طالبان در افغانستان نگاه کنید و یا همفکرانشون در عراق و سوریه میبینید که اگر بخواهید با تکیه بر قدرت زرهی و هوایی با اینها جنگ کنید فقط کشور را نابودتر میکنید.باید بجای استفاده از نیروهای عادی و کم سواد در مواجه با اینها از نیروهای کماندو مجهز و با اطلاعات دقیق و حتی المقدور اشنا به منطقه درگیری استفاده کرد و مهمتر از ان تلاش کرد از پیوستن مردم ان مناطق به این گروهک ها جلوگیری کرد.
حالا سئوال اینجا است که ایا در این چند سال در افغانستان چنین نیروهایی شکل گرفته یا نه و ایا ارتش افغانستان به اندازه کافی توان اطلاعاتی و ابزار مناسب ان را دارد یا خیر.
تا این سئوالات جواب داده نشه کاری که رئیس جمهور افغانستان انجام داده برای عدم مجوز به استفاده کور از تسلیحات سنگین که فقط منجر به ویرانی و قتل عام مردم بی گناه غیر نظامی میشود کار کاملا صحیحی است.عجیب است که فرمانده عالی رتبه کشوری که سالها نبرد با این تروریستها را تجربه کرده است اینقدر ساده به مساله نگاه میکند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است