نادرخان شخصی مهربان، عادل یا سفاک و خشن
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۷    ۱۳۹۳/۶/۳ کد خبر: 78163 منبع: پرینت

در کتاب های درسی مکاتب ابتدایی افغانستان خصوصا در صنوف ۴ تا ۶ تصویر قشنگی از نادرخان نشرشده و از او به عنوان یک پادشاه عادل، مهربان و خوش برخورد توصیف شده است.

بعدها که با تاریخ کشور بیشتر آشنا شدیم نادرخان یکی ازپادشاهان مستبد، خشن و بسیار ظالم افغانستان بود که صدها شخصیت آزادی خواه را به قتل رسانید و یا با زنجیر بردست و گردن سال ها در زندان های پلچرخی و سرای موتی و دیگرسیاه چال های پنهان کابل وسایر ولایات مدت ها نگاه داشت تا جان دادند از جمله آزادی خواهان می توان از سرور جویا نام برد که سال ها در زندان ماند تا درگذشت.

به نوشته مورخان اگر نادرخان کشته نمی شد اکثر آزادی خواهانی چون میرغلام محمد غبار کشته می شدند.

نادر، شخصیت مبارز، کشور غلام حیدرخان چرخی را با قساوت و بی رحمی کشت و فامیل اش به خصوص زنان وکودکان اش را سال های زندانی کرد. به نوشتن مورخان نادرخان مخالفان و آزادی خواهان را در بی بی مهرو به توپ می بست محمد ولی خان دروازی ازجمله شخصت های بود که به دست نادر به طور وحشتناکی به قتل رسید، اینکه چه حلقاتی جنایات نادر را نادیده گرفته و او را به عنوان شخصیتی مهربان، عادل و دلسوز به خورد مردم افغانستان دادند معلوم نیست ولی آنها فکرمی کردند این جنایات برای همیشه مخفی می ماند؟ لیست جنایات نادربسیار طولانی است که می توان به کتاب های تاریخ کشورمراجعه نمود و یا دوستان می توانند به آن اشاره نمایند.

مورخان می نویسند تا ۱۴۰ تاریخ گذشته افغانستان عبدالرحمان و نادرخان از شاهان بسیار ظالم و مستبد کشور افغانستان بودند.

منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نادرخان...ووطن فروش بود پس چنین شخص چه قسم صفت داشته میباشد همه خوب میداند.
پیران تاریخ

>>>   جناب منجم زاده:نادر از جمله شاهان قسم خورده است که درقران پاک مهرکرد وحبیبالله کلکانی راکشت وزاتآ از خاندان سفاک است هر تاریخ نویسی که این سفاک را عادل ودلسوز گفته به تاریخ پاک این ملت جفا کرده است .
ع-ب-کابل

>>>   با عرض سلام خدمت آقای منجم زاده!
آیا زندان های پلچرخی که شما در نوشته خود از آن یاد نموده اید در زمان سلطنت نادر خان وجود داشت؟ تا جایکه من معلومات دارم زندان پلچرخی در زمان داود خان آباد گردیده است.
‌نور از کانادا

>>>   چرا مردم افغانستان نادر را غدار خطاب میکنند چون درقرآن که کتاب خدا است وما به آن ایمان داریم مهر وتاپه نمود تا حبیب الله خادم دین رسول االه را چیزی نمیگوید فقط باهم صحبت میکنیم وبزرگترین علمای وقت وبزرگان افغانستان را توسط این قرآن نزد حبیب الله خان روان کرد چون حبیب الله خان یک مسلمان واقعی ویک عیاروجوانمرد بود قرآن را بوسیده به رفتن به کابل وگپ زدن بانادرخان آماده شد که برخلاف همه قوانین اسلامی انسانی وجهانی حبیب الله خان وهمراهانش را شهید ساخت اگرچه این غدار هند الاصل خودش هم مردار ساخته شد اما تاابد به نام غدار یاد خواهد شد

>>>   سپه سالا نادر خان در یک زمان نهابت بحرانی به درد مردم و وطن خورد ، در سالهای بغاوت بچه سقاو و دزددانش این ابر مرد توانست جلو بربادی کشور را بگیرد و نظام و حکومت ار یک بار دیگر جابجا سازد. نا گفته نه ماند در جنگ استقلال نیز جنگ علیه انگریز هارا در جبهه جنوبی رهبری خلاقانه نمود وبه دشمن شکست فراموش ناشدنی داد. احمد هروی

>>>   به آگاهى و هم ميهننان خود مجمله به نور گرانقدر
زندانهاى در کابل که نادر غدار اين مستبد دودمان طلايى و ديگر حاکمان طلايى از آن استفاده نموده بودند.
1- زندان سرای موتی
2- زندانها کوتوالی ( ګنبد کوتوالی )
3- زندان ارګ
4-زندان شیرپور
5- زندانها زنانه قلعچه و سرای شاطر باشی ( بابه برق) مقابل میدان مراد خانی
6- زندان دهمزنګ
7- توقیق خانه ولایت کابل با نظارت خانه
8- زندان سرای بادام
9- زندان سرای علی خان
10- زندان شیرعلی خان
11- زندان زنانه قلعچه
12- زندان مرادخانى
13-زندان استخبارات صدارت
‌نور گرامى از کانادا!
زندان پل چرخی از زمانهاى پيش وجود داشت ودر زمان شاهزاده داود به همين نام آباد به شکل سمنتى و مدرن آباد شد
سند کتاب میر محمد صدیق فرهنگ پدر
زندان پل چرخی -افغانستان در پنج قرن اخیر , نوشته میر محمد صدیق فرهنگ جلد س.م صفحه ۱۰۳
محمد صدیق فرهنگ را پسر نادر در زندان انداخت. همين آدم خياشنه خود را به پسراش داكتر مير محمد امين فرهنگ داد. داكتر مير محمد امين فرهنگ وزير اقتصاد کرزى شد. امکان دارد بخاطر خانم محمدزى اش!!!میر محمد صدیق فرهنگ فرزند سید حبیب خان در سال ١٢٩٤ هش در کابل متولد گردیده است. او دروس دبستان و دبیرستان را در کابل زادگاهش بپایان رسانید.او پس از پایان تحصیلات به خدمت دربانک ملی افغانستان پرداخت. در سال ١٣٢٦ هش در نخستین انتخابات آزاد شهرداری کابل شرکت کرد و به عضویت انجمن شهر داری کابل برگزیده شد.در سال ١٣٣١ هش به زندان رفت و تا سال ١٣٣۵ هش زندانی سیاسی ماند.فرهنگ در سال ١۳۴۳ هش عضو کمیته قانون اساسی مشروطه سلطنتی افغانستان بود و در سال ۱۳۴۴ هش در نخستین انتخابات آزاد پارلمانی از بخش ناحیه چهارم و پنجم شهر کابل به وکالت مجلس رسید.
وی از اعضای دایمی دایره المعارف آریانا بود. درباره مسایل افغانستان مقالاتی برای دایره المعارف بریتانیکا و لاروس فرانسه مینوشت. آثارش بیشتر در حوزه تحقیقات تاریخی است.
اما سرای موتی !
یکی از هندوهای خیراندیش کشور (موتی سنگهـ) از سکهـ های افغان از گذر سکهـ بچه ها بود ، سرای خود واقع سراجی به کرایه وقف مکتب کرد که در این مکتب پسران هندو و مسلمان مشغول فراگیری دروس بودند. افسوس فراوان که این مکتب در عصر نادر و بازمانده گانش به زندان مبدل گردید.
تا اینکه در هنگام صدارت اقای محمد یوسف؟ نظر به شکایات مردم منطقهء شوربازار و هندو گذر و خرابات به انتقال زندانی ها از سرای موتی شده و سرای مذکور دوباره به صاحبش مسترد گردید، که بعد از ترمیم . مرمت دوباره به مرکز تجارتی و بعدأ به سرای چوب فروشی مبدل گردید. این سرای در گذرشوربازار در آستان گذر پندت ها موقعیت داشت.
«سرور جويا، از مشروطيت دوم، شاعر و نويسنده، كاتب دربار اماني، ١٣ سال زنداني سراي موتي، میرغلامحمد غبار و برادرش میر عبدالرشید بیغم ،محمد کریم خان منشی زاده ،و امثال آنها سالها دراین سرای ماندند .
طره باز خان ماه یکی دوبار برای نظارت زندان سرای موتی بوقت شام میآمد.
جناب منجم زاده يک انسان بافرهنگ و ژورناليست ويا خبرنگار ونه مانند ما بى خبر از شر و خير!
جنايت بشرى و قتل عام ونسل کشى نادر خان مثل ديگران اش با آب زمزم پاک نمى شود! خداوند عادل است

>>>   نادرخان یکی از شخصیتهای مهم ازادی وطن است. اگر نادرخان دزدی جاهل چون بچه سقاو که وزارت عدلیه و معارف را درقدم اول لغو کرد کشت بسیار خوب کرد زیرا بجه سقاو عین ملا عمر بود . نادرخان کسیست که ملکه ویکتوریا را در جبه جنوب روسیاه جهان کرد وازادی افغانستان را بدست اورد. کسانی چون بچه سقاو و ... که در مخالفت با نادرخان (که جهان شاهد قهرمانی او برای ازادی ونجات وطن از انگلیس ودزد است) خوب شد کشته شدند در غیر ان تا بحال روز ما بد میبود! نادرخان افتخار وطن ا ست
روحش شادو جایش بهشت فردوس باد
حمید ترکمن از بادغیس

>>>   نادر اصلا افغان نیست ویک هندیلاصل است ویکی از غلامان فروخته شده انگلیس درقاره هند وافغانستان بود

>>>   در یک کشور دموکرات که افراد آن دارای افکار گوناگون میباشند، همه رهبران آن موافقین و مخالفین دارند.در امریکا جورج واشنگتن که موسس کشور امریکا و اولین رییس جمهور امریکا است و عکسش در بانکنوت دالر چاپ است، چون یک اندازه به موش شباهت دارد، بناُ مردم نیز یک دالری را بنام موش یاد میکنند و صد دالری را بنام کلان یاد میکنند.

>>>   حمید ترکمن از بادغیس,
عجب دليل پيش کش نموديد. اين چه بينى بريده گى است که حبيب اله کلکانى را با ملا عمر يک تروريست, جانى که در اصل خود نسل کش است با شخصيت مردمى به مانند حبيب اله کلکانى مقايسه مى کنيد.
اولا جمله شما توهين آميز است سقاو آب مى آورد و آب است که هزار نعمت دارد ولى ملا عمر رهبر طالبان و ساخته شده از شاهين هاى امريکايى که سگان زنجيرى آن مانند خليلزاد وجلالى وکرزى و *روده خشک* غنى احمدزى طالبان را برادر مى گويند.
شما که نام تورانى داريد اگر راستى تورکتبار هستيد بايد بدانيد که نادر غدار قاتل جان هم ميهنان تورانى (تورک و تورکمن واوزبيک و ديگرمردمان تورانى بودند
يا اينکه شما بچه *اوغو * (پشتون) هستيد در زير نقاب تورکمن نادرخان کسیست که ملکه ویکتوریا او را پس به قدرت آورد. مثل که جورج بوش, کرزى را!!! رييس جمهور پيش از اوباما بر وزن اوساما وى در زمان امان اله خان عسکراش بود وخيانت به امان خان کرد دولت امان يک کم اکى خوب بود.
زياترين ضربه را ستون پنجم مى زند همين جور انسانان با *اسب تروآ* (تراوا یا تروی یا تروجان )


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است