امریکا می خواهد در چند نقطه همزمان بازی کند
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۵    ۱۳۹۳/۶/۱ کد خبر: 78055 منبع: پرینت

هایدن رییس پیشین سازمان استخبارات امریکا «سیا» می گوید که طالبان والقاعده علاوه بر مناطق قبایلی در شهرهای پاکستان پنهان شدند. جنرال مایل هایدن عملیات ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی را گامی مثبت برای نابودی گروه های تروریستی مخفی در پاکستان خواند اما این عملیات را کافی ندانست و خواستار تداوم مبارزه با این گروه ها شد و بر تداوم حضور امریکا در منطقه تاکید کرد. همچنین یکی از مقامات امریکا گفته است که باید کمک های میلیاردی امریکا به پاکستان تداوم یابد زیرا این کشور از اهمیت ویژه ای در منطقه برخوردار است.

امان الله پیمان عضو مجلس نمایندگان در برنامه فراخبر گفت: امریکا می خواهد در چند نقطه همزمان بازی کند و یک نقطه را برای بازی انتخاب نمی کنند. ما بارها به مقامات امریکایی گفتیم که در موضوع حل مشکلات جدی و عمیق بین افغانستان و پاکستان میانجی گری کنند تا مشکلات منطقه ای حل شود، اما هیچ گاه امریکا توجهی به درخواست ما نکرد.

از سوی دیگر امریکا اعتراف می کند که مراکز القاعده و طالبان در پاکستان است در حالی که بیشترین و اصلی ترین شخصیت های این گروه را خود در قطر رها کرده است. امریکا بدون درنظرداشت خواست مردم افغانستان، به رهبران القاعده اجازه داد تا با برافراشتن بیرق سیاه خود در برابر دولت افغانستان یک «نیمه دولت» را ایجاد کنند.

وی یکی از موارد عدم صداقت امریکا را وساطت نکردن این کشور در حل اختلاف افغانستان و پاکستان خواند و گفت: ما از سال ها پیش مشکلات مرزی با پاکستان داریم اگر امریکا می خواست می توانست از طریق مراجع بین المللی دو کشور را بر میز دادخواهی بنشانند و حق و ناحق را مشخص کند.

به باور پیمان، حمایت مستقیم امریکا از کرزی باعث انتخاب وی به ریاست جمهوری افغانستان شد. مدیریت طالبان، تروریزم، روابط منطقه ای و سیاسی کشور به دست افراد و اشخاصی بیرون از افغانستان است. کرزی به عنوان چهره ای که نه توانمندی و نه مدیریت لازم را برای حل مشکلات کشور داشت، با عقده های درونی نسبت به اقوام و ملت افغانستان و دیدگاه های متفاوت نسبت به مسایل بین المللی و منطقه ای و سیاسی، بحران را گسترده تر کرد.

عضو مجلس نمایندگان تصریح کرد: کرزی گاه طالبان را برادر خواند و گاه دشمن. هیات پاکستانی که اخیراً به افغانستان آمده بود تا کرزی را دعوت به همکاری در مبارزه علیه طالبان کند ولی کرزی به شدت از طالبان حمایت کرد و با این درخواست موافقت نکرد. رییس جمهور باعث دوباره مطرح شدن قوم گرایی شد. همچنین با سوءاستفاده از فضای انتخابات، به مردم نشان داد که نبود وی در حکومت باعث بدتر شدن وضعیت کشور خواهد شد.

امان الله پیمان با انتقاد از سیاست امریکا در قبال افغانستان اظهارداشت: امریکا در مقابل ما اگر صادق بود تا به حال مشکلات ما را حل می کرد. امریکا در قطر برای طالبان دفتر باز کرد و روابط سیاسی و دیپلوماتیک با آن دارد و حتی به قطر برای این مساله معاش می دهد. بیشترین تمویل طالبان از مناطق خلیج و کشورهای عربی است که امریکا اطلاع دقیقی از آن دارد. با این که مراکز القاعده و طالبان در پاکستان است ولی باز هم این کشور را به عنوان شریک منطقه ای خود نمی خواهد از دست بدهد.

وی ضربه ی کرزی به افغانستان را بسیار بزرگ دانست و افزود: ضربه ای که کرزی به دموکراسی و منافع کشور زد طالبان به آن اندازه نزد. کرزی هم با قوانین کشور بازی کرد و هم انتخابات را طوری پیش برد که مردم شش ماه در سرگردانی بمانند تا وی پادشاهی خود را تداوم دهد. باید دید که نتیجه ی انتخابات چه می شود و برای نامزدان ریاست جمهوری چه شرایطی پیش می آید.

پیمان خاطرنشان ساخت: اگر ما بتوانیم به صورت نسبی بر وضعیت خود مسلط باشیم راه هایی وجود دارد تا ما به کشورهای منطقه مراجعه کنیم و مشکلات خود را حل کنیم. پاکستان نیز در حال حاضر زیر فشار اقتصادی و نظامی است و به همین دلیل خواهان همکاری افغانستان در مبارزه با تروریست ها شد که کرزی قبول نکرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   برادران عزیز ! السلام وعلیکم ورحمته الله وبرکاته!
آقای پیمان یک شمه ای کوچک ازخیانتهارا برملا کرده است. اما کرزی ازآوان نشست بسلطنت کابل تا الحال خیانتهای نابخشودنی را به این سرزمین مرتکب شده است فساد دولتی پشتیبانی از طالبان جهت قتل اطفال و مردم بیدفاع افغانستان دیگر درهرسه دوره انتخابات تقلب را سازماندهی کردهاست. کابل بانک را او وبرادرانش چور کردند وبه بحران مواجه ساخت. نیروی معنوی قوای مسلح را ضعیف ساخت. به قوتهای نظامی فرمان صادرکرد تا برادران طالب اورا تنها بچه ترسانک کنند وهچگاه اجازه نارند تادرمقابل برادران آزرده خاطر وی از سلاح مرمی دار استفاده کنند مرگ چه که وی حتی از زخمی شدن طالبان آزرده میشود..درصورتیکه به نسبت جرمشان بندی شوند بیدرنگ هیئت مخصوص وویژه قضائی ترتیب داده شده و آنها (طالبان) بعدا از مهمانخانه کرزی(بقول طالبان) که همشه اظهار داشته اند که درمهمانخانه رئس جمهور رهاشده اند. بهتر است اورا جمهور طالبان گفت. جنایات کرزی بیپایان است. تاریخ قضاوت خواهدکرد.فعلا او خود را خودش در ارگ نسبت جنایاتش بندی کرده است.نوروز را هم درارگ ازترس برگزار کرد طوریک ادامه کار پغمان را معطل قرارداد.
رسولزی از اروپا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است