مروری بر مطبوعات روز سه شنبه کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۱    ۱۳۸۸/۱۱/۲۷ کد خبر: 7794 منبع: پرینت

ویسا
روزنامه ویسا در صحفه نخست شماره امروز خود به نقل از برخی منتقدان رییس جمهور اوباما نوشته که، سیاست جنگی وی در افغانستان، درست فورمول بندی نشده است.
روزنامه به ادامه مطلب می نویسد، مخالفت های داخلی در امریکا آقای اوباما را واداشته تا برای پیروزی در جنگ افغانستان راه حل نظامی را در پیش گیرد.
به نوشته روزنامه رییس جمهور امریکا در حالی تصمیم اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان را گرفت که معاون وی خواهان عقب نشینی نیروهای امریکایی در افغانستان گردیده بود.
روزنامه به روند عملیات جاری در ولایت هلمند نیز نظری انداخته و به استناد از یک گزارش شبکه تلویزیون سی،ان،ان نوشته که این عملیات تغییری را در وضعیت امنیتی جنوب رونما نخواهد ساخت.
اما روزنامه به اظهارات وزیر دفاع بریتانیا توجه کرده که گفته است بخاطر موفقیت این عملیات در مارجه چند ماه زمان نیاز است.



هیواد
روزنامه هیواد نیز بخشی از صفحه اولش را به عملیات جاری در ولایت هلمند اختصاص داده و نوشته که این عملیات با موفقیت به پیش می رود و بخش های از منطقه از وجود طالبان پاکسازی گردیده است.
مقاله نویس روزنامه با اشاره به پیروزی اخیر تیم ملی کریکت افغانستان نوشته که از این موفقیت کریکت بازان افغان باید پند سیاسی گرفته شده و نیاز است برای رفع مشکلات موجود در کشور اراده ملی بیشتر تقویت گردد.



آرمان ملی
روزنامه آرمان ملی به عملیات جاری در ولایت هلمند اشاره کرده و از روزنامه سندی تایمز نقل کرده که احتملاً این عملیات آغاز خاتمه جنگ باشد.
روزنامه به نقل از فرمانده نیروهای بریتانیایی در هلمند نوشته، این عملیات آزمونی برای نیروهای افغان است که آیا آنان توانایی گرفتن مسوولیت تامین امنیت کشور را بطور مستقلانه دارند؟
روزنامه در جایی دیگری در خصوص طرح آشتی ملی آقای کرزی بحث کرده و به نقل از روزنامه واشنگتن پست در این مورد نوشته است که عملیات هلمند در تناقض با این طرح قرار دارد.



اراده
روزنامه اراده به اظهارات نیروهای امریکایی بخاطر گسترش دامنه عملیات هلمند اشاره کرده و می نویسد این لشکر کشی در این زودی ها به پایان نخواهد رسید.
در سرمقاله روزنامه به تلفات افراد ملکی در جریان این عملیات نیز پرداخته شده و آمده که ادامه کشتار غیر نظامیان در این عملیات باعث ایجاد فاصله میان نیروهای امنیتی و مردم محل خواهد گردید.
روزنامه بخشی از اظهارات تازه والی بلخ در خصوص تلاش های صلح در افغانستان را هم منتشر کرده و به نقل از عطا محمد نور نوشته که در این پروسه باید برخی از تقاضا های طالبان باید پذیرفته شود.



سرنوشت
سرنوشت یکی دیگر از روزنامه های چاپ کابل مشکلات در برابر اعمار بند سلما را برجسته کرده و به نقل از مقامات امنیتی هرات نوشته است اسنادی را بدست آورده اند که ایران موانع را در مقابل ساخت این بند ایجاد کرده است.
روزنامه نگرانی پاکستان را بخاطر یک بند برق در دریای کابل که قرار است توسط هند ایجاد شود، به نشر رسانده اما علت نگرانی پاکستان در این زمینه برجسته نشده است.



اصلاح و انیس
روزنامه های اصلاح و انیس هم مطالبی را در مورد اوضاع جاری افغانستان و منطقه به نشر رسانده اند.
انیس نقش مردم را در جهت ختم نا امنی ها در کشور مهم تلقی کرده و نوشته است رسیده گی به مشکلات مردم در دراز مدت می تواند باعث ثبات واقعی در کشور شود.
اما اصلاح به کشته شدن غیر نظامیان در جریان عملیات جاری در هلمند توجه کرده و خواهان توجه جدی به جلوگیری از قتل غیر نظامیان گردیده است.



افغانستان تایمز
روزنامه افغانستان تایمز در سرمقاله امروزش به موفقیت اخیر تیم ملی کریکت افغانستان اشاره کرده و بخاطر رشد هرچه بیشتر این ورزش خواهان ایجاد لیگ ملی کریکت گردیده است.
روزنامه هم چنان ضمن بررسی سیستم بازار آزاد به مشکلات موجود در این بخش اشاره کرده است.
کارتون امروز افغانستان تایمز طوری ترسیم شده که در آن کاسه صبر افغانان بخاطر بلند بودن قیمت ها به سر رسیده و اما شهرداری کابل بنابر سیاست بازار آزاد نمی تواند در جهت کنترل قیمت ها اقدام کند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تشکر از شما
امید این اطلاع رسانی هر روز تعقیب و بر روی سایت قرار گیرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است