جنرال دوستم پشت پرده جنگ اشرف غنی و عطامحمد
در شرایطی که عطامحمدنور، محمد محقق و دیگر ستون های اصلاحات و همگرایی همزمان با سکون عبدالله، به اشرف غنی می تازند؛ جنرال دوستم کجا است و چه می کند؟! آیا وی راه خود را از احمدزی جدا کرده است؟! آیا جز سایه ای از همراهان احمدزی چیزی در تیم تحول و تداوم باقی نمانده است؟! 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۹    ۱۳۹۳/۵/۲۹ کد خبر: 77879 منبع: پرینت

اشرف غنی احمدزی به تنهایی و یک تنه از تیم تحول و تداوم در مقابل عبدالله، محمد خان، محمد محقق، عطا محمد نور و دیگر سرکردگان تیم اصلاحات و همگرایی ایستاده و می جنگد و در تلاش است ذره ای عقب نشینی نداشته باشد.

فارغ از درگیری لفظی نابخردانه و ناشیانه عطامحمدنور والی مستعفی بلخ و اشرف غنی احمدزی نامزد ریاست جمهوری و عضو ارشد تیم تحول و تداوم که با ریشخندها، پوزخندها، اتهام حالت غیرعادی داشتن و از این قبیل همراه بوده است؛ می پردازیم به اصل ماجرا...

اصل ماجرا این است که تنش ها و تشنج های اینچنین سطحی و گذرا نمی تواند ناخواسته و ناخودآگاه باشد گرچه سیاستمداران بی سیاست و مردم سیاست زده افغانستان هرگز خود دارای ابتکار عمل و نبض ماجرا نبوده اند اما ردپای جان کری وزیر خارجه امریکا در این جریان بیش از هر زمانی دیده می شود.

برای چنین ادعایی به همین اندازه توضیح بس که: مردم ملکی و نهادهای مدنی قرار است در خیمه شب بازی امریکا در افغانستان در وضعیتی تحت فشار قرار گیرند و در منگنه ای فشرده شوند که دیگر کمترین نارضایتی ای از ایتلاف نامشروع و غیرقانونی و ضد دموکراسی دولت وحدت ملی نداشته باشند!

از همین رو، جنگ زرگری عطامحمدنور و اشرف غنی احمدزی، پنج سکته پیاپی انتخاباتی و مواردی از این دست اینک مردم ملکی و دیگر نخبگان اقتصادی و فرهنگی و سیاسی را در گردابی گردآورده است که نگران از دست رفتن و برهم خوردن ایتلافی هستند که تا پیش از این حتی بدان اعتراض داشتند.

در منظری دیگر، رویارویی و تقابل پایاپای اشرف غنی احمدزی به تنهایی با اعضای ارشد تیم اصلاحات و همگرایی سوالاتی در ذهن پدیدار می سازد که از ان جمله اینست: آیا عبدالله به تنهایی قادر به تصمیم گیری، واکنش یا ایستادگی در برابر اشرف غنی نیست؟! آیا چیزی از تیم تحول و تداوم باقی نمانده است و این نشانگر وحدت تیم اصلاحات و همگرایی است یا عدم کفایت داکتر عبدالله؟!

در شرایطی که عطامحمدنور، محمد محقق و دیگر ستون های اصلاحات و همگرایی همزمان با سکون عبدالله، به اشرف غنی می تازند؛ جنرال دوستم کجا است و چه می کند؟! آیا وی راه خود را از احمدزی جدا کرده است؟! آیا جز سایه ای از همراهان احمدزی چیزی در تیم تحول و تداوم باقی نمانده است؟!

جنرال دوستم در جایگاه معاون اول اشرف غنی پس از سخنرانی افتضاحش در جمع ازبک تبارها و خاین خواندن آنان درصورت رای ندادن به وی، رسما از عرصه رقابت های سیاسی کناره گیری کرده و به گوشه ای خزیده است که این یا بیانگر حال جسمی وخیم وی و یا نمایانگر شکاف های عمیق در تیم تحول و تداوم است؛ در غیر اینصورت باید جنرال دوستم را پشت پرده جنگ لفظی اشرف غنی و عطامحمدنور دانست.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جنرال دوستم عزیز انقدر کوچک نیست که در این خیمه شب بازی ها شرکت و خود را خورد سازد.فقط همین قدر میگویم که جنرال صاحب دوستم در یک تماس با آقای احمدزی گفته که ( بیغم باشین عطامحمد نور نمیتواند هیچ کاری بکند به یک اشاره از شمال محوش میکنم ) مثل زنان در هر جالفاظی فایده ندارد این ها هرقدر غالمغال بکنند یک بار دیگر جان کیری میایه و میگه که چپ باشین!!!! باز اگر دوستم غالمغال کند و بعدا" چپ شود از حیثیتش کاسته خواهد شد . بااحترام

>>>   جنرال دوستم بزرگتر از انست که بعضی فکر میکنند.

>>>   زنده بادفرمانده هان غیور قهرمان افغانستان عزیز بااین کارنیک تان برای ملت عزیز افغانستان راهی خدمت راپیشه گرفتین همه ملت غیورافغانستان مثل شما فرزندخودشان افتخا میکند زنده باد وطن پرستان غیور این و میگن فداکاری برای ملت و کشور خود. و ... مانند بسم الله محمدی و حامدکرزای استاد عطاوسایرهمسال اینها راخاک مالدین
امانی فاریابی ازفاریاب

>>>   به دوستم پاچا چیزی نگویید که بدم می آید او جز خیراندیشی مردم و وطن دیگر هیچ فکری در کله اش نیست
لالامیر از درواز

>>>   برادرهاي آنقدر از دوستم تعريف وتوصيف نكنيد،در بين افغانها چهره شناخته شده است كه دستايش به خون هزاران هموطن عزيز ما آلوده است، ويك انسان...خداناترس است كه در وجوداش ذرهاي از ترحم وجود ندارد؟
عبدالله راستكو

>>>   بلی نویسنده بینام
ماهم میدانیم که ... بجز جنگ اندازی و شراندازی میان سران اقوام تاجیک -هزاره و ازبیک کاری دیگری ندارید/ حال با این نوشته درد شما معلوم شد که جنرال دوستم را به همین روز یکه تقلب نمودید -به همین امیدواری با خود گرفته بودید/وگرنه ملاعمر کی و دوستم کجا؟؟؟وگرنه بکدام تعهد و بکدام عقدیه و همفکری کوچی غنی یا همان ملاعمر پنهانی با دوستم یکجا می شد؟؟؟؟معلومدار از دوستم استفاده ابزاری نمودن و جنگ اندازی میان سه قوم بزرگ خراسانی یعنی ازبیک وتاجیک و هزاره.
خدایقل میمنگی

>>>   سلام : جنرال دوستم، محقق، و عطا محمد، از... دوران شوم جنگ های داخلی اند.که سواد و صلاحیت کافی برای ریاست ویا مدیریت ندارند . ولی از بدی روزگار در چنین اوضاع آشفته بازار سیاست فرصت بسیار خوب و مناسب برای عرض اتدام چنین افرادی است که اظهار نظرات عجیب و غریب و تهدید طرف مقابل و.... می خواهند این وضعیت را حفظ کنند چون به نفع آنها است تصور کنید اگر در افغانستان یگ دولت مقتدر باثبات سیاسی نظامی اقتصادی و.... با مدیران تحصیل کرده بوجود بیاید آیا جای برای چنین افراد بی سواد وجود خواهد داشت ؟!
ق

>>>   دومین متفکر جهان(!) لب به سخن ... و ساده لوحی گشود و چنان خنده غیر حکیمانه و اندیشمندانه‌یی در باب مشکلاتِ امروز و فردای افغانستان و حلِ علمیِ آن‌ها بر زبان راند که تاهنوز آنانی که این خنده بی مزه را شنیده‌اند، در حیرت‌اند و آنانی که نشنیده‌اند، بی‌صبرانه انتظار شنیدنِ دوبارۀ آن‌ها را دارند.

>>>   دوستم پهلوان است، گپ زدن کارش نیست. منتطر است که چه وقت پهلوانی شروع یا بقول داکترغنی بزکشی.
اگر گپ بزنه باعث آبرو ریزی میشه. نباشه جنرال صاحب آدم خوب است. فقط زود بازی میخوره. خیر است اصلاح میشه

>>>   جنرال دوستم نمیخواهد به سیاست های بی معنی و بچه گانه خودرا زیدخل کند این قسم گپ های طفلانه از یک سیاست مدار صرف ظرفیت خود شانرا دربین مردم کم میکند وبس در صورت ضرورت جنرال دوستم میتواند مثل چند بار دیگر استاد عطا را از شمال محو نماید.

>>>   معلم عطا فکر میکند که افغانستان قمارخانه کاکا نوراست ومیتوان بالای آن چال رفت. فراموش کرده که او یک شخص... معامله گر..حلقه بگوش دشمنان اسلام بیش نبوده وبا ابراز گفته های کوچه بازاری نمیتواند مردم رابیشتر فریب دهد وخودش خورجین وجوالهای خودوخویشاوندانش را بادالر امریکا پر نگه کند. اواز ترس جان خیزک میزند.
جویااز مزارشریف

>>>   دوستم قهرمان ملی کشور است.
ستار خان از پکتیا

>>>   حنرال صاحب دوستم به این حرفهای کوچک ګوشت خوده نمی خارن این جرفهای زنانه یی به ګوش جناب دوشتم نمیرسد دوستم کارهای مردانه میکند هروقت اشرف غنی احمدزی برایشان بګوید که شما کشور رابه دیګرروی چپه کن دران وقت بازشجاعت دوستم اشکارمیشود ودیګراینکه همراهان اشرف غنی انقدرضعیف وبی ادب نیست که پشت جرفهای یک ادم... بګرده هرچیزی که میګوید بګوید به تیم اصلاحات دیګرکاری نمانده که بکند فقط جرفهای بی هوده وبی معنی این به شرافت وانسانیت شان میافزاید
(بهرام قل)

>>>   آقای احمدزی می‌گوید که جنرال صاحب دوستم حاضر است برای دیگر نامزدهای ریاست‌جمهوری اسب بدهد و در بزکشی با آن‌ها شرکت کند. این سخنان آیا نشانۀ نگاه تحقیرآمیزِ او نسبت به آقای دوستم نیست؟!… لحن و بیانِ آقای احمدزی نشان می‌داد که او به جنرال دوستم در حدِ یک ابزار نگاه می‌کند و ارزشی بیشتر از یک سوارکار برایش قایل نیست

>>>   آقای احمدزی در سال ۲۰۰۹ هم نسبت به جنرال دوستم طی یک مقاله که در یکی از نشریه‌های انگلیسی به نشر رسید، چنین دیدگاهی را تبارز داده بود. او در آن مقاله از حامد کرزی انتقاد کرده بود که چرا در انتخابات ریاست‌جمهوری در کنار جنرال دوستم که به زعم وی قاتل مردم است، قرار گرفته. از جانب دیگر، این سخنان آقای احمدزی، از نوعی نگاه قبیله‌ییِ وی به دیگر اقوام و ملیت‌های کشور حکایت دارد. آقای احمدزی آگاهانه و یا ناآگاهانه نشان می‌دهد که به دیگر اقوام و ملیت‌های کشور، تنها در حد یک ابزار سیاسی نگاه می‌کند و ارزشی بیشتر از آن برای‌شان قایل نیست

>>>   کارنامۀ آقای احمدزی را در دولت آقای کرزی از هر طرف که بخوانیم، کارنامه‌یی ناکام و شکست‌خورده است. آقای احمدزی زمانی که وزیر مالیه و بعد رییس دانشگاه کابل و بعدتر رییس کمیسیون برنامۀ انتقال مسوولیت‌ها بود، نشان داد که چه‌قدر با فوت‌وفن‌های کشورداری و مدیریت آشناست. او آدمِ بیمار و شکست‌خورده‌یی است که حتا در حد یک نویسندۀ پاورقی‌نویس روزنامه‌های انگلیسی‌زبانِ جهان هم تبارز نداشته است. من از آقای احمدزی می‌پرسم که: شما با این اوصاف، چه‌گونه لقب دومین متفکر جهان را یدک می‌کشید؟ چند کتاب و چند رسالۀ تحقیقی از شما به نشر رسیده و این نوشته‌ها چه تأثیری در جهانِ فکر و اندیشه به‌جا گذاشته است؟ در جهانی که افرادی چون اسلاوی ژیژک فیلسوف بزرگ را ـ که آقای احمدزی به گَردش هم نمی‌رسد ـ اندیشمند و متفکر نمی‌دانند، او با چه توشه‌یی این لقب را از آنِ خود کرده است؟!!

>>>   به نظر میرسد جنرال دوستم در گیر مسایل ومشکلات است که خود اورا خلق کرده وچون زنجیر در دست وبای خود بسته ا ست انچه که بیسیار واضیح است که هیچ ادله وبرهان نمیخواهد متا سفانه باید بگویم که.رنگ تنش وبرخورد بین دو تیم انتخابات رنگ قومی ولسانی وسمتی دارد ومبینیم که جنرال صاحب در بین دو سنگ اسیاب خورد میشود واگر خدای نخواسته بر خوردی صورت بیگیرد این ازبیک ها خواهد بود که بیش ازهمه سرو کله ی همدیگر را داغون خواهند ساخت واین مسله برای دوستم اجتناب نابذیر خواهد بود که اگر بدریا رو کند غرق واگر باتش رو کند خواهد سوخت وسکوت جنرال نمیتواند غیر ازین دلیلی داشته باشد.

>>>   دوستم با الفاظ خاین خواندن مردم ازبک در صورت عدم رای به تیم تداوم دیگر به اضطلاح تخم بازها پچک شده ودر عیش و نوش و ساز و سرود خود مصرف است اشرف غنی مانده و فریبکاری ها و دغل بازی وقدرت طلبی هایش دیده شود که این متفکر ساختگی فریبکار متقلب چه گل را به اب میدهد وملت را تا چه وقت در مسخره بازی ها خود مصروف میسازد تا تقلبات ان از جانب کمیسون نا مستقل پنهانکاری شود و برنده انتخابات اعلان گردد.

>>>   جنرال دوستم مرد سیاست و رهبر سیاسی است او مانند عطا محمد والی یک ولایت نیست و ازاینکه رای پاک مردم را باخود دارد نمیخواهد در مسایل بی ارزش که شایسته یک رهبر نیست خودرا کوچک جلوه دهد او خوب میداند که دشمنان مردم افغانستان از سال ها به این طرف در صدد حذف فزیکی او هستند و ماجرا جویی های زیادی را پشت سر گذاشته است او را نمیتوان با تحلیل های کوچک با یک والی ولایت وانهم سال های سال زیر دستش بوده به مقایسه گرفت دوستم رهبر است مردم بااو است چون این صوابدید خداوند بوده است
( گل مرجان )

>>>   این حالت بیانگر خودسری در تیم اختلاف و وندگرائی و برعکس مدیریت سالم در تیم تحول و تداوم است.
در تیم اختلاف مخالفت ها زیاد است هر کس حق میخواهد و اگر برایش حق السکوت داده نشود غوغا پرپا میکند و زور آزمائی میکند تا حق (وند) بگیرد. تنها عبدالله بیچاره چی کرده میتواند. نه تفنگ دارد و نه افراد مسلح اما توسط زورمندان و چپاولگران محاصره است. چاره ندارد باید حق بدهد. تمام اندوخته های معادن پنجشیر برباد رفت و پاچاهی هم در شک است. راستی که گفته اند پول آب در آب و پول شیر در شیر. چند روز بعد .... هم سرو ضدا بلند میکند نا آگاه از اینکه همه برگه های انتخاباتی چاپ... افشا شده و ناظرین تیم تحول ازآن آگاهی کامل دارند. جنرال دوستم چرت اش را هم خراب نمیکند. قرار در خانه نشسته و توردی پلاو میزند و میداند که به یک قومانده اش میتواند در ولایات شمال راسته را چپه و چپه را راسته کند.

>>>   استر جنرال عبدالرشید دوستم رهبر حزب جمبیش وحدت ملی افغانستان اگر به دست آورد هایش نظر اندازی کنید شایسته هرآنچه که بخواهد است درزمان جنگ های سرد باروسان تانگ ها وطیارات روس ها که بدست مجاهدین چپاول گرافتادحالا اثار ازانها درکشور دیده میشود هردوست که اطلاع دارد مشخص نام ببرد اما نکته دیگر اینکه تمام تجهیزات روس که در بندر حیرتان بدست جنرال محبوب کشور افتاده است هنوز هم درشمال کشور درمقابل دشمنان این مرز وبوم استفاده میشوند.
«ایماق ولایت غور»

>>>   معلم عطا فکر میکند که افغانستان قمارخانه کاکا نوراست ومیتوان بالای آن چال رفت. فراموش کرده که او یک شخص... معامله گر..حلقه بگوش دشمنان اسلام بیش نبوده وبا ابراز گفته های کوچه بازاری نمیتواند مردم رابیشتر فریب دهد وخودش خورجین وجوالهای خودوخویشاوندانش را بادالر امریکا پر نگه کند. اواز ترس جان خیزک میزند.

>>>   ستاد عطا همیش به فکر سرمایه و تاراج کردن مردم بدبخت است میگویند مزارشریف را استادعطا درست کرد اما آگاه نیست که مزار را ملت آباد کرد اگر عطا والی خوست میبود تابه حال نمیتوانست سرک گردیز خوست را تکمیل کند بدبختانه به طالع یک مرد... ولایتی مانند بلخ افتیده اگر به بدست یک وطن پرست میبود امروزبلخ همانند پاریس میشد.
امینی گرزیوانی

>>>   یقینا جنرال صاحب دوستم در جلسات مکرری که با اشرف غنی داشت اخلاق ورفتار شعبده گونه او را بخصوص خنده آخر اشرفغی که به خدا دقیقا مثل یک بازیگر فیلم های هالیودی می ماند، کاملا از او قطع امید کرده حالا فهمیده که اشرفغنی کم ارزش تر از آن است که او برایش از حیثیت مقتدر خود سرمایه گذاری کند همون به که با یاران دیرین خود بسازد تا به خاطر یک بازی گر هالیودی روابت خود را با همفکرانشان خراب نکند، علا و براینکه دغدغه رفتارهای نا متوازن اشرفغنی حتی نسبت همکاری بین اشرفغنی و خودش را هم در آینده به مخاطره می بیند!.
بی خبر از کابل

>>>   ای برادر ها از برای خدا کمی شرم کنید شما دوستم بیچاره بی سواد را چی جور کرده اید دوستم فقد یک شانس برایش یاری کرده در بین یک قوم کم فهم رشد کرده و آنها فقد بخاطر اینکه دوستم ازبک است بصفت رهبری آن را پذیرفته اند وگرنه دوستم همه مردم افغانستان میشناسند او بیچاره نه سیاست مدار نه کدام دانشمند است فقد بخاطر که کمی مورال جنگی دارد میتواند یک افسر اردو باشد آنهم قومندان یک غند در نهایت اگر اقوام ازبک افغانستان میخواهند مسله لسان را مطرح کنند یا به عباره دیگر تعصب لسانی را دام بزنند میتوانند یک شخص با سواد شان را به حیث رهبر شان انتخاب کنند .
ناظم از تخار

>>>   جنرال صاحب دوستم حیران مانده که همرای غنی...تقلب کار قوم پرست چه کنه
درد ورنج اتخابات راجز تقلب چاره نیست
این شکست تلخ را مردانه وار بایدچشید

>>>   دوستم سمبول مسخرګی های سیاسی در افغانستان است؛ وی سمبول جهل... میان سیاسیون در افغانستان است؛ اګر این مردم درک میداشتند، خبری از دوستم و مسخرګی های سیاسی جاری وجود نمیداشت و حاکمیت سیاسی آبرومندانه که طیف وسیعی از نخبګان سیاسی را دربر میداشت در کشور امور را اداره میکرد.در شرایط کنونی اشرف غنی و دوستم در جمله عوامل مخرب سیای محسوب میشوند و نیستی اینها در سیاست امروز یګانه راه نجات از مخمسه های فعلی محسوب میشود.
فریده بانی جوزجان

>>>   دوستم گل جم تنها در فکر ولایت بلخ است که با به تقلب بردن اشرف غنی احمق زی انرا از خود کند اما اینرا فراموش کرده است که اوغان بالای قرآن امضا کرد و به آن عمل ننمود .دوستم به نظر من بالای فریب کاری های برادران و عد شکنی اوغانها فهمیده است که خاموش نشسته است .

>>>   دوستم یک جنرال بیسواد ... است گپ زدن را یاد ندارد که حاضر شود به گپ زدن چون مردم قوم خود را خائن میگد از دوستم چی توقع میرود.

>>>   به کسانی که تعریف دوستم مبالغه کرده اند، در کارنامه سیاه دوستم هیچ نقطه ای سفیدی وجود ندارد. کسانی که دوستم را دوست دارند امیدوارم در دنیا و آخرت با ایشان محشور شوند تا کارنامه... او را ببینند و به عنوان شریک جرم های ارتکابی دوستم نامرد مورد مواخذه قرار بگیرند.
واعظ

>>>   جنرال صاحب گلم جمع واقعا... است .او فاتح چور مکرویان کابل سالهای 92 است. او به نجیب که از قوم احمدزی بود وفا نکرد. او با گلبدینکه جبهات مجاهدین را ازپشت خنجر میزد-شورایی هماهنگی را ساخت. اورتبه جنرالی را ازریس جمهور قراردادی پاکستان صبغت الله مجددی گرفت. او با عطا گک چندوقت...را در مزاروجوزجان راه انداخته اند.وحالا با عضوی سیاه یک جاه شده تا ببینیم چه گلی را به اب میدهد ایا مردی و وطن پرستی این است.؟ بهر حال تاریخ گواه است. کار نامه های ا ین ... را بخط زرین مینویسد.
ف

>>>   سلام به همه دوستان که در بالا خوب و خراب گفتند.
تمام گفته های دوستان قابل تقدیر است چون نمیتوان کسانیکه در تکنالوژی امروزی دسترسی دارد آدم خورد و کوچک باشد.
بناآ من به صفت یک شخص که (33) سال عمرم را در دفاع ازین وطن سپری نمودم . از تمام دوستان خواهش میکنم بعد ازین طرفدار ویرانی و آدم کشی نباشید چون من در همین (33) سال غیراز ویرانی و آدمکشی چیز دیگری را ندیدم .
من از جمله برادران ترکمن هستم که پدر مرحومم توسط مجاهدین و یک برادرم توسط طالبان بشهادت رسیده است . اما بازهم آرزو دارم که قبل از مردنم آرامی را برای اولاد و هموطنانم هیخواهم .
آرزو دارم چیزی را فهمیده باشید. شراندانی جوابی دارد که همانا ویرانی است که همه در آن شامل هواهیم بود و ( آ - اس- آ ) پاکستان هم در مقابل افغانستان استاده است نه کدام ملیت سکن درین کشور.

>>>   دوستم یک سیاست مدار عاقل است مثل رهبران اصلاحات خود را دربین مردم خورد نمی کند وکسی که درمورد دوستم غیر عاقلانه تحریر میکند اورا نهایت از ضعف وناتوانی اوشخص میداندشرایط ایکه فعلآدرافغانستان حکم فرما است ایجاب نمی کند دوستم درآن شامل باشدبا هرکس نمی خواهد خودرا برابرنمایدتیم اصلاحات فعلآراه خودرا گم نموده وبه هرطرف خودرا میزند تا یک جای بای بیدانماید دیگر هدف ندارند .
بیدار از فاریاب

>>>   جنرال دوستم یک رهبر واقعی مردم بوده و خواهد بود جنرال دوستم از همه جانبه سیاسیت آگاه است جنرال دوستم مثل شیر همیشه از آرمان های ملی کشور خود دفعاع کرده است و هیچ گاه مثل معلم عطا منافع شخصی خود را بالاتر از مردم ندانسته است او همیشه از مردم کشور خود دفعاع کرده است و همیشه به قلب مردم خود جای دارد کسانیکه امروز از سیاست گپ میزند جنرال دوستم را کم درک از سیاست میدانند سخت اشتباه کرده اند وقتیکه جنرال دوستم در میدان نبرد سیاسیت میجنگید اینها راه رفتن را یاد نداشت امروز حرف از سیاست میزنند جنرال دوستم همیشه با منافع کشور خود صادق بوده است مثل معلم اعطا از جهاد مقدس سو استفاده نکرده است .
توران از کابل

>>>   دوستم به اتحاد با ترکیه و ترکستان فکر میکند

>>>   جنرال دوستم میداند که تاجیک و ازبک همیشه یکی بودن در یک سمت زندگی میکنند و برادر همدیگر هستن پس لازم نیست بخاطر یک کوچی قوم خود را خراب نماید
بدخشانی

>>>   در بین ازبیکها هیچ یک سیاستمدار باسواد پیدا نشد که دوستم را رهبر خود ساختند؟؟؟؟؟
خوستوال

>>>   دوستم مرد سیاست است و بس کسانی سیاست تازه یاد می گیرند از افشاگری باک ندارند

>>>   کسی که به جنرال دوستم توهین میکند درحقیقت خاین ملی است.
سیدثمرالدین"سنگر"

>>>   دوستم درجریان جنگ های جهادی وپس ازآن نقش مهمی دراستقراروخیرخواهی درشمال افغانستان داشت اماعملکرد ضعیفی دردولت سازی داشت .وگرنه تیم جمعیت کشوررابه بیگانه می فروخت .
شیوا

>>>   زنده باد دوستم جنرال قهرمان پنجاب کش افغان!!!
بریالی از تورخم

>>>   بخدا تیم اختلاف و وندگرائی بلا میکند. تا زمانیکه دوستم عضو جبهه شان بود دارای همه صفات خوب بود. اما حالا چی شد آن همه صفات خوب جنرال صاحب؟ یک کمی سر تانرا در گریبان تان خم کنید! خیر است خجالت نکشید.

>>>   برادرانکه ازجنرال صاحب دوستم انتقاد میکند میگویند آدم کش وجنجوی است دروسته . امااینه هم یاد داشته باشیدکه جنرال صاحب دوستم هیچ وقت بیشترازمجاهدین که به نام جهاد مردم مظلوم افغانستان را کشتن که جنرال دوستم یک صدوم اینهارانکشتند .
آیاداکترصاحب عبدالله استاد صاحب عطا ومارشال صاحب مرحومی وامیرصاحب اسماعیل خان محمدیونس قانونی استادصاحب خلیلی محمد محقق این همه سرمایه راازکجاآوردن خودملت عزیزباید قضاوت کندافغانستان راهیچ کس تخریب نکردن بجزمجاهیدین که امروزسنگ جهادرابرسینه میزند؟
آیاخانواده شهیدان پاک وطن درزمان شوروی سابق خون پاک فرزندان شانرا بخاطر آزادی وطن شان ریختن کدام یک این مجاهیدصاحبان دست خانواده ی شانراگرفته امروزازآن شهیدان گلگن کپن یادمیکند؟
آیاشیدقهرمان ملی افغانستان آرزوداشتندکه یک روزهمسنگرانشان وطن وخون پاک شهیدان غیورکشورشانرا میفروشند؟
آیامرحومه شهیدقهرمان ملی اگرزنده بودن این مجاهدین صاحبانکه امروزبرسینه خود میزند میگن من درمقابل شوروی جهاد کردیم اینها جرأت داشتند بگن من جهادکردیم امروزهرچه میخواهیم مال ماست وکسی حق مداخله ندارد؟
آیاهدف جهادکردن ومجاهیدبودن تساوب زمین های دولتی وسرمایه دزدی ازبیت المال هستکه درهیچ جای قرآنکریم ازطرف خداوند ذکرنشده؟
امروزهمان جنرال صاحب دوستم را به نام آدم کش معروفی میکند بیشترازاین مجاهدین نفرکشتن یاکمتر جنرال صاحب دوستم یک دهم مجاهیدین رانکشتن .درسال 1373 تابه 1378 چقدرمردم بی گناه بی دفاع مسلمان بخصوص مردم مظلوم کابل بغلان وتخار بدخشان وهم چنین مردم مظلوم هرات راهمین مجاهدین به خاطر پول وقدرت وسلایت قتل عام کردن بخصوص اینها همه برادران تاجیک بودن نه زبانهای دیگر اینها بخاطر چوکی مسب وقدرت نبود؟
وبرادران هزاره ازبیک پشتون رااصلا هرجای میدیدن میکشتن
باید ملت غیورافغانستان خودشان قضاوت کند میگن دادگاه که قاضی ندارد وجدان است .
کسانکه امروز جنرال دوستم را آدم کش معروفی میکند قبلا به پول سرمایه ایشان بزرگ شدن مانند جنرال ملیک گل محمد پهلوان وسرداررحمان اوغلی اکبر بای و........... وهمسال اینها این آدمها هیچ وقت بین برادران ازبیک طرف دارنداردو نخواهد داشت.
امانی فاریابی ازفاریاب

>>>   ده تیم اصلاحات خمگرای آدم ها ی معتصب قوم پرست... دوزدان بسیار ماهر وجود دارند درطول دوازده سال اخیراینها خون ملت بیچاره را مکیدند هر کدام شان یک باند مافیای بودند ایشان بخاطر استقرار قدرت شان هر چیزیکه ازدستشان میآمد درمیدان مبارزاتی انتخابات انجام دادند با آن هم ایشان برنده انتخابات نشدند حال میخواهند ازطریق صفحات اینترنیتی افکار عام را مغشوش نموده در بین مردم تفرقه ایجاد کنند.

>>>   بدی را چه کسی میتوانست که نکرد؟ دوستم خو به گفته همه بیسواد و گیلم جم است؟ ولی دوستم همیشه فداکارانه حامی قوم خود بوده و در موقع ضرورت به داد اکثریت افغانها خصوصا در شمال رسیده است که کدام رهبر جهادی نسبت به غیرقوم خود به اندازه دوستم همکاری داشته؟ که نداشته. و اما روز به روز خصوصا از لحظه خارج ساختن طالبان دوستم خود را به سیاست نوین هماهنگ ساخته که حزب دوستم متحول ترین حزب جهادی به نسبت کدرهای جوان خود است و با وجود توطیه های خارجی و داخلی بخاطر دموکراسی افغانستان و متبارز ساختن قوم خود پا از میدان سیاسی پس نکشید و فعلا و همیشه شخص مطرح سیاست افغانستان است خیر است که بیسواد است و ساده گپ میزند. استاد عطا خو در جهاد هم چیزی نبود و در دوره سازندگی هم تمام فرصتها را منفعت طلبانه برای خود چور کرد و باز هم توقع چشم برده گیری ملت را دارد و خودش ترس خورده که به محض قدرت تحول و تداوم ملت با داشتن مرد دلسوزی مثل دوستم استاد عطا را گم خواهند ساخت.
اسماعیل از بامیان

>>>   درود برشما! آقایان تاجیک ها: من ؛ همیشه خاطرنشان کردم که کل طبیب باشد؛ سرش را تداوی نماید. به همین لحاظ شما غم خود را بخورید و از حرف های لومپنی چون اوربیک ها در اثر تشدید تنش ها یکی دیگری خودرا خواهند خورد. من بعنوان فرزند اوزبیک ؛ با فاطعیت عرض میدارم که این ملیت آماده به هر گونه واکنش از سوی هرکس و در خصوص تاجیک ها باشد؛ میباشد.شما که از انسان های...دزد ها ... مکتب سوز ها و باند های دزد و رهزن شورای نظاری ها دفاع میکنید وهمه ای حلقات... را به زبان ریا پیچانده و بیشرمانه به توصیف و تمجید گرفته و از جنایت های ایشان با دیده درایی عبور مینماید و؛ آنگاه ما ملیت های تورک در کشور با خود این ازادی و حق را قایل ایم که ؛ از خود دفاع نمایم.

>>>   اگر بیطرفانه قضاوت کنیم نه عطا نور صفت دارد-نه دوستم.نه عبدالله صفت دارد و نه محقق.
چاره چیست؟ یا باید جانب دوستم را بگیریم و یا جانب محقق را. چرا که هر دو افغان هستند و معاونین منتخب کاندید های پیشتاز.

>>>   دوبار این شورای نظار و جمعیتی ها توسط دوستم به قدرت رسیدند، یکبار در زمان داکتر نجیب که علیه پلان ملل متحد کودتاه کردند این تیم شورای نظار مانند روباه مکار از دوستم سوء استفاده نمودند و سراتانک های دوستم به کابل داخل شدند و باردوم هم که زمانی دوستم عملیات را از زارع و کشنده آغاز کرد با کمک نیروهای بین المللی و مناطق را از وجود طالبان پاک ساخت نیروهای شیطانی و مکار جمعیتی در عقب مناطق را اشغال میکرد وقتی دوستم از فتح کندز بازگشت که همه مزار و محلات عمده توسط این فرصت طلب بزدل بنام عطا محمد معلم صدقه نام مقدس معلم شود همه تحت تصرف در آمده بود و اینک حال لاف و گزاف این ها را ببین که نه شرم دارند و نه حیا.
مراد

>>>   من بالای مسله که دوستم عضو کدام تیم است وچرا با فلان تیم پیوست گفتنی ندارم. این حق طبی شان است که در نظام دیموکراسیو قانونی اساسی برای شان در نظر گرفته شده. امامن میگویم موقف جنرال دوستم به عنوان معاون ریس جمهور به صورت مطلق یک بینش ناخود آگاهی
است که چیزی بنام از الفبای فارسی. پشتو وحتی اوبکی در ذهنش وجود ندارد کاملآ بی سواد محض می باشدازین روی از شایستگی این مقام به صدها هزار گیلومتر فاصله دارد آیا در تبار اوزبک قطع رجال است می باید خودش به عنوان حامی اشرف غنی فیض الله ذکی را به جای خویش می گماشت به نظر من در نظام چنین شخص شایسته سالاری از بین رفته بیسوادان اقوام ازوبک از جایکای والی برخور دار خواهد بود استغفرالله خداوند نجات از رهبران بی سواد که چیزی بنام اصول در برنامه اش وجود نخاهد داشت
سـیرت انداربی

>>>   امروز آنهاییکه خود را ... و سیاستمدار واقعی کشور میدانند و اکثر مورد جنرال صاحب دوستم را که رهبر میلیونها شهروند افغانستان است بیسواد و جنگجو خطاب میکنند به نظر من چنین اشخاص سخت مرتکب اشتباه شده اند. در حقیقت جنرال صاحب دوستم و معاوون اول داکتر صاحب اشرف غنی احمدی رئیس جمهور آیندهء افغانستان همیشه مرد صلحشور و وطن پرست واقعی بوده و هیچگاه از نام خدمات شایسته که درگذشته به آزادی وطن و آرامش مردمش انجام داده سوء استفاده نکرده چنانچه که امروز از رهبران ... مانند( عبدالله عبدالله، معلم عطا، فهیم، ربانی ... و دهها رهبر مانند دیگر که ) نه بین مردم از جایگاه خاصی برخوردار بوده و هستند ونه ظرفیت و توانایی رهبریت را دارند و برای همیش از نام... استفاده سوء نموده مردم مظلوم و داغ دیده کشوررا به بیراهه کشانیده به ظلمت نگاه داشته اند. و همیشه در پی آفریدن بحران در کشور بوده با منافع ملی در ستیز هستند ومیخواهند به اندکترین موضوع وطن و ملت را به طرف بحران بکشانند...
1393/5/30
شیرمحمد "اویغون" کابل افغانستان

>>>   برادران قند ضرب المثل داریم که خداوند کفن کش قدیم را ببخشد امروز چنان در کشمکش ماوشما قرار داریم که سر دوستم شکر کنیم خداوند این دزدان را بگیرد که به بهانه های رنگا رنگ مردم را فرید میدهند تا به قدر ت برسندکه گویا مااز رای مردم دفاع میکنیم این یک دروغ است بخاطر رای مردم نه بلکه بخاطر قدرت وچوکی مردم را بهانه قرار داده تا که مردم پشت آنها ایستاده شده وآنرا به قدر ت برسانند اما افسوس دیگر فریب آنهارا نخورید کسی که با اینها کمک کند خداوند هیچ گاه آنهار نخواهد بخشد
مجاهد ازپنجشیر

>>>   ...به زور جنرال دوستم افغانستان را گرفت جبهه مقاومت را دوستم تشکیل داد بلخ جنرال دوستم گرفت عطا محمد نور در مقابل دوستم منحیث یک مورچه دیگر چیزی نیست مثل والی بلخ اقای نور واری انسان ها در مقابل این ابر مرد.... هم نیست
شغنانی کابل

>>>   دوستم یک بازیچه بیش نیست/ او نه قول دارد و نه عمل - در دو انتخابات گذشته آقای محقق به قولیکه به دوستم داده بود- به درخواست دوستم به کرزی پیوست- بخصوص انتخابات 1378که به اصطلاح محقق بادل ناخواسته باز هم بخاطر دوستم به کرزی پیوست/ اما اینبار آقای محقق به دوستم پیشنهاد نمود که از کرزی و کرزی خیل بگذر - آنها درین سیزده سال به قول خود وفاننمودند- بیا اینبار به میل من با عبدالله برو/ اما دوستم بازهم به امرترکیه با غنی یا همان کرزییکه درین سیزده سال سیزده بار اورا از افغانستان بیرون نمود بود/ یکجا شد.

>>>   حال شکر که طالبان دشت لیلی و برادرانشان مانند کوچی غنی که دوستم را جنایتکار -بصورت رسمی در روزنامه های انگلیسی و اسراییلی خود قلمداد مینمودند- بنامهای مستعار هزاره گی ویا ازبیکی تمجید مینمایند و اگر حکومت را غضب نمودند- به همان گفته کوچی غنی / اسب در سابق حال به عوض اسب تانگ و توپ میدهند تا بازهم درشمال مانند کابل زمان حکومت مجددی وربانی حمام خون برپا نمیایند-و اگر دوستم ازین امر سرپیچی نمود و مانند استادعطا پیشرفت و ترقی و ضدیت با طالب را پیشه گرفت/ دوباره مانند سابق به آدمکش و جنایتکار تبدیل خواهد شد.
چیزیکه امروز در مورد استاد عطا میگویند و دیروز خلیلزاد او را بخاطر جنگ انداختن درشمال برگزید و درجواب رییس تلویزوین افغانملت یا پیام اوغان گفته بود / که اسماعیل خان را ازهرات دور نمودم ولی استاد عطا را بخاطر سرکوب دوستم نگهداشتم ولی به آروزی خود نرسید.
بیدار باشید که جنگ بین دو یا سه قوم بزرگ در شمال نابودی سه قوم بزرگ را که هزاران سال باهم یکجا و دریک دسترخوان نان میخوردند و پلوان شریکی داشتند/ به نابودی میکشاند و دشمنان شناخته شده یعنی فرزندان عبدالرحمن -نادرغدار-محمدگل مومند و ملاعمر را شاد...جایداد تان وتاریخ تان نابود خواهد شد.

>>>   عطا محمد نور حالی وضعیت خودشت خراب ولی لاف و پتاق میزند که سمت شمال را سقوط میدهد ولی کور خواند سمت شمال را بیشتر از دره صوف دیگر جای را ستقوط نخواهد، کور خوانده که با یک اشاره دوستم مزار محاصرف خواهد شد، ولایات ازبک نشین ما جوزجان، سرپل، تخار، کندز فاریاب وی را محاصره کرده ولی حیران برین، انطرف بدخشان نصف طالب بغلان نصف طالب من حیران درین هستم کجا را سقوط میدهد ولسوالی های مزار تهدید طالب و دوستم است خلاصه جیرت و فرت میکنه از حمایه گر بیرونی بسیار می نازد.
نازبر اوغلو

>>>   تفات نور ودوستم:
در شروع مقاومت دوستم به ترکیه فرار کرد و در آخرمقاومت به تشویق قهرمان ملی دوباره به افغانستان آمد با رفتنش به خارج و رها کردن مردمش نشان داد آنچه که طرفدارانش میگفتند مبالغه بوده.
اما عطامحمد نور هیچگاه از کشور فرار نکرده ودر بدترین شرایط درکنار مردمش قرار داشته است به همین خاطر میتوانم به او بیشتر از هرکس دیگری اعتماد کنیم ولایت بلخ را به یکی از آبادترین ولایت های افغانستان تبدیل نموده است.
اگر علیه طالبان به شکل مستقل جنگ را شروع کند در کنارش خواهیم بود.
محمدلطف الحق "مسلم"

>>>   بسیار نظرهای که در موردش نباید تفکر کنید اگر ازبک هستی دوستم را تعریف میکنی اگز اوغان هستی احمدزی را اگر تاچک هستی داکتر عبدالله را در پایان اگر جمه کنیم تقیم شود افغانستان را به بحران کشانده میشو در افغانستان همه دعوای رهبریت دارد کدام رهبر تعین کردن که 10 دقیقه در باره آینده این ملت قدر دانی کند به سو د افغانها باشدغیر از این که یکی خوب دیگر خراب تا این لحظه پیش رفتند بس است بگذارین به کسی که انتخابش کردی آینده ساز باشد
کابل

>>>   بازنده ی اصلی تاجک ها اند
گزارشنامه افغانستان : من اکثرن تعجب می کنم که رهبران «تنظیمی» چرا از پالیسی امریکا وغرب به عنوان مصدر پالیسی ساز ولوژستیک «جهاد» افغانستان؛ بازیگراصلی پس از سقوط دولت دکترنجیب الله؛ معمار اصلی سیاستگزاری پس از طالبان؛ و نقشه پردازِ تعیین کننده در حوزه ی افغانستانِ پس از سال 2014 سردر نمی آورند وهیچ گاه در مسیر همسویی وتفاهم مفید با روند جهانی حرکت کرده نتوانستند. همسویی با روند جهانی این نیست که چند صباحی، به مال وثروت رسیدند و هیچ کسی هم مزاحم شان نشد. همسویی، درک جدید ازشرایط خود و دیگران، کنارآمدن سازنده برای عمران افغانستان وزمینه سازی برای یک نظام مردم سالار برپایه قانون اساسی است.
جنرالان پاکستانی وپژوهشگران غربی ده ها کتاب در باره ی این که رهبری عمومی وراهبردی «جهاد افغانستان» در دست امریکا وانگلیس بود، مرقوم داشته اند. نسل نو بعضی از آن آثار را می خوانند؛ اما رهبران جهاد یک قلم مدعی اند که نیروی «ایمان!!» مردم باعث تحولات شد ؛ این را نمی گویند که نیروی «ایمان» چرا پس از سقوط دولت نجیب، افغانستان را نجات داده نتوانست؟
درطی چهارده سال جهاد، ( به حیث نمونه) مصارف یک قاطرحامل اسلحه یا مهمات که از پاکستان حرکت کرده و از مسیر چترال وکنر به جبهات «جهاد» می رسید؛ یک هزار دالرامریکایی بود. بحث اسلحه، مهمات، البسه و انتقالات و خرج نقدی به جایش. این ها را کی می داد؟ از آسمان که نمی بارید.
امریکا وپاکستان، این دسته جات را از زمان داود خان به بعد، به نفع خود جنگانید؛ خانه ی شان را ویران کرد و سه نسل شان را از نظر روانی وظرفیت به خاک سیاه نشاند؛ مگر امریکا را نشناختند وهی می گویند که فتح وظفر( که هیچ طرح وشمایلش معلوم نیست) از سوی الهی به ما داده شده و هنوز هم به خرج شان نمی رود که دریک سرزمین فاقد نظام واقتدار واقتصاد ملی، مدیریت جهانی حکومت تعیین می کند؛ نه دسته جاتی که مأموریت نخست جنگی شان تا سال 1991 تمام شد و در مرحله بعدی جنگی، بازهم به نفع امریکا و پاکستان جنگیدند و ده سال تمام مطابق نقشه ومصلحت امریکا پس از سال 2001 نیز درمقام های حکومتی مستقر شدند و امریکا کمک شان کرد تا از هر راه هزینه بیاندوزند.
اکنون امریکا می خواهد نیروهای «جهادی» درحاشیه باشند؛ ممکن نیست این ها در رأس کارها قرار گیرند وهمه چیز نیز به خوبی پیش برود. کسانی که به غیراز خانواده ی خود درگستره ی زنده گی پرخم وپیچ کنونی، چشم بر تاریخ، واقعیات اجتماعی و سیاسی یک کشور آشوب زده می بندند؛ ودرین کار بیخی عادت کرده اند؛ اگر بازهم در رأس مِلک بمانند، حاصل کار همان خواهد بود که حالا از ثمره ی ده سال قدرت این آقایان به ما رسیده است.
بازهم «طبق معمول» بی آن که چهار سوی معادله و اوضاع را بسنجند، به جای آن که در خود تغییری بیاورند، به حساب عادت های بیست سال اخیر، دربرابر حوادث تازه، شانه بند میکنند. امریکا طالبان را ده سال درحاشیه کشید؛ جهادی ها خوشحال بودند و داستان را ختم شده پنداشته بودند؛ حالا تازه متوجه شده اند که داستان ختم نشده؛ بلکه دارد به نحو دیگری معکوس می شود. چرا؟ برای این که تاریخ دسته هایی که درهمدستی با کرزی، کشور را به جهنم تازه نزدیک کرده اند؛ گذشته است. چون بحران رهبری سیاسی برهمه جا حاکم است و طومار همه ی محاسبات درهم پیچیده، هیچ راهی جز جنگ درپیش رو نمی بیینند.
این اشتباه است.
تاجک ها در جنگ احتمالی که هیچ چیزی راهبردی ازآن به دست نمی آید، پیشمرگ می شوند. پشتوانه ی بین المللی وجود ندارد. با امکانات محلی، همه چیز دریک هفته تمام می شود. کسانی که نیم متر ریش میگذارند و چند روزی در یک گوشه، الله اکبر می گویند؛ درنخستین تکانه، زیر بال معامله ی حقیرانه سرخم می کنند یا به دوبی می روند تا حساب وکتاب سرمایه ها از دست نرود. بازهم لشکرهای سرگردان وگرسنه درمیدان باقی میمانند تا صف جنایت ها ومعتادان را دراز تر کنند.
تاجک ها یک بار اشتباه کردند که در یک دوره با همه جنگیدند وحاصل آن همه تباهی، ظهور چند معامله گری بود که بعدن بادیگاردها و خسربره های جدید شان به جان بچه، دختر وزن وجایداد های مردم افتادند و درحال حاضر، به دور هر یک از زور مندان محلی جهادی، چند «میده بچه» و «چریک های کوچک» می پلکند وبوی گند فضاحت شان کل کشور را فراگرفته است.
فرهنگیان و روشنفکران تاجک دریک جال غم انگیز حالت تعلیق گیر مانده اند. تاجک ها، فرهنگ گرانبار پارینه را فراموش کرده و قدم به قدم به سمبول بی اعتمادی و تولید وحشت در برابر دیگران شهره شده می روند. نه!، تاجک، حلقه ی وصل تمام مردم افغانستان بوده و باید به ارزش های هویتی و ارزشناک خود چنگ بزنند. تاجک دیگرنیازی ندارد علیه پشتون، هزاره وازبک بجنگد.
خبرهای دقیقی وجود دارد که برخی گروه ها سعی دارند چنان جنگ استخوان شکن بین تاجک وازبک برسر دکترعبدالله و دکترغنی به راه بیاندازند که هردو، درخندق فترت تاریخی نگونسار شوند. به عطا محمد نور ودیگران باید سر راست نوشت که هیچ فرد هزاره برای تعالی شما، یک تیر به سوی ازبک رها نخواهد کرد. به هوش بیائید.
روشنفکران هزاره درصف نخستِ بیداری ایستاده اند. آن ها زبانِِ زمان را فراگرفته و موقعیت خویش را از دست نمی دهند. راز برومندی تاجک ها درجنگیدن برای چند فردی نیست که تاریخ وفرهنگ شان را آلوده کرده اند. به وجاهت واقتدار بشری وتاریخی نیاز دارند؛ به نان، کار، امنیت و آموزش نیاز دارند. تجربه ی جنگ تاجک با دیگران، موجی از تباهیی است که خود تاجک ها را درخود پیچیده است. این که یک دسته از نخبه گان به سرمایه های کلان دست یافته اند، به معنی تشخص هویتی واقتدار آنان نیست؛ همین حالا اکثر فزندان نخبه گان، از معتادانِ قهار مواد مخدر وفساد وقاچاق به شمار می روند واصلن خبر ندارند که در افغانستان چه می گذرد.
امریکا نمیخواهد رهبران جهادی وقوماندانان را از دست بدهد؛ فقط برنامه طوری تنظیم شده است که راه را باز نگهدارند و بازهم درحاشیه ی قدرت باقی بمانند تا توازن بین طالب و غیر طالب از بین نرود. دربرنامه ی امریکا جایگاه گروه اصلاحات وهمگرایی در حاشیه ی قدرت سیاسی به حیث رکنی ازنظام درنظر گرفته شده است.
حرف خلیلزاد هم همین بود؛ یافته های گروه خاص تحلیل گران هم چنین بوده؛ سخنان امروز استاد محقق هم که در باره ی صحبت « دو به دو» با کرزی داشته و کرزی گفته که عبدالله هرگز رئیس جمهور شده نمی تواند؛ انتقال دهنده ی همین نکته است؛ فلسفه ی رفتن انتخابات به دور دوم نیز درهمین نکته قایم بود.
حالا اگر میخواهند بجنگند؛ راه باز است؛ فقط محاسبه ی غلط نکنند که کدام کشوری درعقب شان بیایستد و تا دمِ آخر پول واسلحه و لوژستیک بدهد تا این ها برای رئیس جمهور شدن بجنگند. محاسبه کنند که دولت های منطقه برای همین منظور، سرمایه گزاری نمی کنند. مثلاً زمانی سرمایه گزاری می کنند که در ازاء صد هزار دالر، پنج میلیون دالر حاصل بردارند؛ درغیرآن، «برادران» را دانه دانه در میزهای قمار ومعامله، خیلی ارزان سودا می کنند.
درجبهه ی جنگ، هرجناح می تواند چند صباحی تق وتق کند؛ مهم این است که ازنظرظرفیت راهبردی، آیا توانایی گشایش جبهات کارشناسی وتخصصی را برای ساختن یک مدیریت توانا دراختیار دارند؛ آیا دولت مدرن را با خواسته های مدیریت امروزی می توانند به طور کارا، هدایت کنند؟ ده سال سنگ محک بود؛ مگر نشانه ای از چنین درایت واهلیتی به مشاهده نرسید. دربهترین حالت، مارشال فهیم اوج توانایی خود را در نصب و مقرری یک دریور به حیث معاون رادیو وتلویزیون به نمایش می گذاشت والخ...
به نظرمن درشرایط حاضر، فقط عطا محمد «نور» با یک احساس منتقدانه از گذشته و خط ونشان برای آینده روی صحنه آمده است؛ اما شعارهایش کهنه است و اگر جنگی هم دربگیرد، هیچ نیرویی بیش از یک هفته قادر نخواهد بود دریک استقامت قرارگاه خود را حفظ کند. چون گروه های جهادی – دولتی از حمایت پاکستان، امریکا، عربستان، ایران و ترکیه برای احراز قدرت سیاسی محروم هستند، قوای بین المللی خودش را کنار می کشد، وچند نیروی نظامی داخلی، به سر وکول یکدیگر می پرند و به زودی خسته شده و پرهای شان می ریزد. نه از ایران چیزی خواهد رسید؛ نه از روسیه. برخی حضرات که در اروپا وامریکا نشسته و در نوشته های شان دمِ داغ اژدها را برون می دهند؛ دست کم بیایند و آتش نفسی خود در بازار فروشگاه و مندوی کابل ثقه کنند. این ها باید دست کم یک دهه گذشته را با نگاه انتقادی مطالعه کنند که «نخبه» های جهادی- دولتی کدام کار مفید و راهبردی را ظرف ده سال انجام داده اند که دنباله ی آن را در سالیان بعد به انجام برسانند؟
نکته ی مهم دیگر این است که هرگاه یک گروه هماره از ستیزه گری و چالش سخن براند، به مرور زمان به شکل بسیار بدی به انزوا می افتد. فارمول برخورد بین المللی را باید فرا گرفت. هنوز هم دیر نشده که تیم اصلاحات وهمگرایی، تصمیم بگیرد که برای احراز قدرت دوم در دولت آینده، تمرین کند. تمرین یعنی آن که اثبات کند که اهلیت کار در چهارچوب قانون اساسی مطابق به معاییر یک دولت جدید ومدرن را دارد و یا خیر؛ اگر بازهم تکیه برهمان عرف قدیم باشد، زوال این گروه ها نزدیک است و نسل جوان سعی کند ازین میان، راه جدیدی برای خودش در معاملات آینده باز کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است