چرا عبدالرحمان هزاره ها را قتل عام کرد؟
عبدالرحمان با انحصار قدرت و سیاست، نه برای افغانستان پیشرفت اقتصادی، رشد فکری و فرهنگی و اعتبار بین المللی کسب نکرد بلکه سلطنتش، حاکمیت هراس و وحشت، فقر و تبعیض بود! 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۹    ۱۳۹۳/۵/۲۶ کد خبر: 77632 منبع: پرینت

به شهادت تاریخ در یک جنگ نابرابر 62 درصد از جمعیت هزاره در دوره عبدالرحمان قتل عام شدند، جرم این انسانها دو چیز بود قوم و مذهب.

محترم ابراهیمی غرجستانی در گفتگوی اختصاصی با شفقنا دلایل کشتار هزاره ها در دوره عبدالرحمان را بازخوانی کرده است که در زیر می خوانید :

پیش از اینکه قضیه حذف هزاره ها مطرح شود باید اشاره کنیم که هزاره ها از قدیم بعنوان یک نیروی برجسته در افغانستان مطرح بوده اند. هزاره ها در برابر اسکندر و چنگیز ایستادند

ما در گذشته های دور در منابعی مثل سفرنامه اسکندر می بینیم که این مردم در آنزمان در برابر اسکندر و سپاهیانش مقاومت کردند، همچنین علیه چنگیزخان در بامیان جنگیدند و رشادتها از خودشان نشان دادند.

آنطور که در برخی منابع تاریخی آمده است اصل و نسب سلسله غوریان نیز به هزاره ها برمی گردد،سلسله غوریان در دوره هایی، چنان قدرت یافتند که دامنه تصرفات شان بخش هایی از هند را نیز فرا می گرفت.

غوریان بعنوان یک سلسله مقتدر اسلام را در قالب تشیع و بدون جنگ پذیرفتند. هزاره های افغانستان، حتی در دوره های بعدی نیز وسعت قلمروشان خیلی بیشتر از این چیزی بوده که امروز شاهدش هستیم و بعنوان یک قدرت توانمند مطرح بوده اند.

در رابطه به نسل کشی دوران عبدالرحمان باید گفت که وی تنها با هزاره ها نجنگیده است، با پشتون های غلجایی، شینواری و... در مشرقی جنگهایی داشته، کشتارهای نموده، همچنین با مردم شمال به رهبری سردار اسحاق خان و نیز با مردم نورستان جنگیده است. اما نحوه ی برخورد و جنگ های خونین او با هزاره کاملا متفاوت از آن چیزی است که در دیگر جنگهایش دیده می شود.

در اینجا ما باید بدنبال این باشیم که چه انگیزه ای عبدالرحمان را وادار می کرد که به شدیدترین شکل ممکن و بسیار خشن و وحشیانه این رفتار را داشته باشد.

در این جا چند بحث مطرح است، اولین مساله این است که برای عبدالرحمن رسیدن به قدرت و حفظ آن مهم است، اما در کنار این مساله هدف دیگری را نیز دنبال می کند که تقریبا به همین میزان برایش مهم است و آن تسلط تبار و قومش بر مناطق و سرزمینهای سایر اقوام هست و این مطلب در خاطرات و نامه هایش نیز آمده است که از پشتونهای ساکن در هند بریتانوی دعوت می کند که بیایید و حتی آنها را تحریک می کند که اگر «غیرت قومی» دارید بیایید و این سرزمینهای حاصل خیز را از آن خود بکنید.

عبدالرحمن پایه گذار شکافهای قومی افغانستان

مساله تسلط سیاسی از مجرای قوم و تبار، هدف عبدالرحمن است، در واقع می توان گفت که شکافهای قومی امروز افغانستان نیز از همان سالها پایه گذاری شده است.

از سوی دیگر عبدالرحمن بعنوان بخش مهمی از پروژه انگلیسیها قرار می گیرد، عبدالرحمن در زمانی به قدرت می رسد که انگلستان شکست های بسیار سنگینی را در عرصه سیاسی و نظامی در افغانستان متحمل شده است.

انگلیس بعد از شکست های پی در پی و تلفات و خسارتهای سنگین در افغانستان می خواهد از طریق یک حاکم دست نشانده اهدافش را پیش ببرد و آن کسی نیست جز عبدالرحمان! انگلیس وقتی عبدالرحمن را بر سر کار می آورد اقدام بعدی، مستحکم نمودن پایه های قدرت اوست. انگلستان حمایت قاطع و وسیعی از عبدالرحمن می کند، پولهای هنگفتی را به دربار عبدالرحمان سرازیر می کند رقم 18 لگ کلدار معاش سالانه در بسیاری منابع آمده است. در کابل کارخانه اسلحه سازی می سازند و مستشاران نظامی می فرستند و ازین قبیل حمایتها.

قبل از تهاجم به هزارستان، کمیسیونی تحت عنوان «گروه سرحدی افغان و انگلیس» به سرپرستی پی. جی میتلند. می روند و هزاره جات را سنگ به سنگ بررسی می کنند و تحقیقات گسترده ای درباره جمعیت قریه ها و راههای مواصلاتی و ... انجام می دهند. جالب است که ما خیلی از قریه های کوچک را آنجا می بینیم که جمعیت نفوس و افراد متنفذ منطقه را نام برده اند.

چندسال قبل، بخشهای از این تحقیقات در قالب کتابی به چاپ رسید. بر اساس برداشت برخی مورخین ما مثل استاد یزدانی، این تحقیقات گسترده، ارتباط مستقیمی با حمله عبدالرحمن و کشتارها و نسل کشی هایش در آینده ارتباط پیدا می کند.

جامعه هزاره در آنزمان از لحاظ جمعیت اگر نگوییم بیشتر، حداقل معادل پشتونها است و این نشان می دهد که شیعیان یک تهدید بزرگ در برابر حکومتی که در راسش عبدالرحمن و با حمایت انگلستان است مطرح بوده است.

دو سه مساله عبدالرحمن را درباره هزاره ها هراسناک می کند، اینکه اولا تعلق تباری بین عبدالرحمن و هزاره ها وجود ندارد و دوم اینکه پیوند مذهبی هم وجود ندارد.

هزاره ها به کسی باج نمی دهند

دو فاکتوری که در معادلات آنزمان به جد، تعیین کننده بوده است، - کما اینکه هنوز هم تعیین کننده است. – نکته دیگر همان طور که در خاطرات عبدالرحمن آمده هزاره ها تا آن زمان به کسی باج نداده بودند با قدرتهای بزرگی زورآزمایی کرده بودند. مثلاً طی چند مرحله بر سپاهیان نادرشاه افشار در «زمین داور» شکست های سخت و سنگینی وارد کرده بودند و... مجموع این عوامل فضای کاملا عاری از اعتمادی را به وجود آورده بود.

با این همه، در ابتدا بخشی از بزرگان، میرها و خوانین هزاره با عبدالرحمن همکاری می کنند در جنگ شمال شرکت می کنند ، برای همسو ساختن هزاره جات با حکومت اعلام همکاری می کنند. و در مجموع تلاشهای را برای جلوگیری از جنگ انجام می دهند. اما حکومت عبدالرحمان بدنبال اهداف دیگری چون حذف و تصفیه قومی بود. لذا حتی پس از همسویی بخش وسیعی از نیروهای موثر در هزاره جات، به دنبال بهانه برای سرکوب بودند.

بر اساس روایت تیمورخانوف، فیض محمد کاتب، ملا افضل ارزگانی و... نوع برخورد حکومت با هزاره ها پس از تسلیم و توافق با حکومت، فوق العاده تحقیرآمیز و توام با تعدی و تجاوز بوده است و این رویکرد اهانت بار و خشن در مناطق مختلف ادامه یافت لذا هزاره ها هم آنرا تاب نیاوردند و نهایتا منجر به قیام های بعدی و آن نسل کشی تاریخی شد.

یکی از دلایل عمده شکست هزاره ها این بود که قیام ها بر اساس یک طرح کلان پیشینی نبود بلکه عمدتاً در واکنش بر رفتار و جنایتهای عمال امیرکابل به وقوع پیوست.

ارزیابی حکومت کابل این بود که هزاره ها بعنوان یک تهدید جدی مطرح است و باید از میان برداشته شوند، به همین دلیل آن قتل عامهای وسیع صورت گرفت. اما بریتانیا که از مجرای حکومت عبدالرحمن سیاستهایش را در افغانستان پیش می برد و شکست هایش را جبران می کرد نیز در این جنگ با حمایت وسیع از حاکم دست نشانده اش، سهم گرفت.

این جنگ پیامدهای زیانباری برای افغانستان و برای جامعه هزاره داشته است. آنچه در این میان قتل عام شد هزاره بود اما بدیهی است که هر وجدان بیداری با این قتل عام ها مخالف است، من معتقدم در برابر این قضیه بیش از هزاره ها باید پشتونها به خصوص قشر روشنفکر، حساس باشند و چرا که با سوء استفاده از هویت قومی و آدرس تباری آنها این جنایت و نسل کشی صورت گرفت. اگر هزاره قربانی شد پشتون بعنوان قاتل معرفی شد و برای او حد اکثر یک غرور کاذب ایجاد نمود.

عبدالرحمان و وارثانش با انحصار قدرت و سیاست، نه برای افغانستان و نه مشخصا قوم پشتون، پیشرفت اقتصادی، انکشاف مدنی، رشد فکری و فرهنگی، اعتبار منطقه ای و بین المللی کسب نکرد بلکه سلطنت شان، حاکمیت هراس و وحشت، جنگ و استبداد، فقر و تبعیض بود!

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   لطفا ادامه حادثه قتل عام خونبار هزارها توسط عبدالرحمان را بنویسید.

>>>   امیر عبدالرحمن در شینوار که منطقه پشتونها بودند "کله مینار" جور کرد او قوم خاصی را زیر هدف نمیگرفت هر که مقاومت میکرد نابودش میکرد.

>>>   ...به عبدالرحمان. برو به جهنم

>>>   گناه نابخشودنی قوم گرایی در کشور افغانستان از همه
بیشتر به دوش نامانوس امیر عبدالحمن است که تا امروز
باقیمانده و مردم افغانستان را از ملت شدن دور نگهداشته
اگر انگلیس بیگانه و به منافع استعماری می نگرست
عندالرحمن خان از همین آب و خاک بود یک شخص با وجدان چرا به تحریک
یک مغرض و لو داخلی هم باشد خانۀ خود را آتش بزندو علیه
مردم به نسل کشی و اعمال خفت بار و بی ناموسانه دست
بزند
زمین بوس کابل

>>>   سلام!
عبدالرحمان جابر یک شخص مفعول بود که به جز تعصب چیزی دیگر بلد نبود.

>>>   ریشه انحصار طلبی ، و سیاست ، وحشت ، استبداد و تبعیض در مقابل هزاره ها وسایرین ادامه دارد .

>>>   لعنت بر او

>>>   هزاره ها که بخاطر تعصب نژادی و مذهبی ای ظالم از خود ما ره کم که نکشت لعنت خدا بر ای ظالم
فهیم دانشگاه کابل

>>>   امیر عبدالرحمن بخاطر رسیدن به قدرت به هر وسیله ممکن از قتل اعضای فامیل خویش ګرفته تا اقوام مختلف کشور فرو ګذاری نکرد. اختلاف آن با اقوام مانند هزاره ناشی از حمایت این اقوام از امیر شیر علی خان بود. در حالیکه اګر نظر ګذرا به تاریخ ګردد تعدای کثیری از سران اقوام هزاره،تاجک،بلوچ .... در رکاب نادر افشار ،احمد خان ابرالی قرار ګرفت. تاریخ ګواه حمایت اقوام هزاره از امیر شیر علی خان ګرفته تا نادر شاه غدار و اکنون امریکا را دارد.

>>>   این گونه تفکرات جاهلی و متعصبانه بوده و هست که باعث شده وضعیت وطن ما امروز این چنین آشفته باشد. به نظرم اگر عبدالرحمان سیاستمدار کاردانی می بود، ابتدا باید خود به عنوان بالاترین و تأثیرگذارترین مقام رسمی کشور سعی در ایجاد ثبات و اتحاد ملی و فراگیر کردن آن در تمامی سطوح می کرد و تمام مردم کشورش از هر قوم و مذهبی را به چشم یک هموطن می دید. در این صورت به مقتضای این روایت معروف که «الناس علی دین ملوکهم»:(یعنی مردم از رفتار و کردار رهبران و مسئولان خود تبعیت می‌کنند)،ملت مسلمان ما هم به سمت اتفاق و همدلی و آبادانی حرکت می کردند نه نفاق و جدایی و ویرانی.آن گاه عبدالرحمان می توانست به جای صرف هزینه و نیرو ، برای کشتار هموطنان خود که جز ضعف و ضرر برای کشور چیز دیگری به همراه نداشت، به ایجاد زیرساخت های کشور و توسعه آن بپردازد، همان گونه که سران و رهبران دیگر کشورها کردند. این ها یرای گذشته بود و گذشت. اما باید از آن عبرت بگیریم و با اتحاد و یک پارچگی امروزمان،آن را جبران کنیم تا فردایی روشن و پر افتخار داشته باشیم.این دو بیت زیبا هم تقدیم به تمام هموطنانم از هر قوم و مذهب. پشتون،هزاره و تاجیک و ازبک و سایرین که در باب اتفاق و اتحاد سروده شده.دولت همه ز اتفاق خیزد / بی دولتی از نفاق خیزد "سعدی"
حُسنت به اتفاقِ ملاحت، جهان گرفت
آری، به اتفاق، جهان می‌توان گرفت "حافظ"
"پسر افغان"

>>>   عبدالرحمن... از سیاست و سواد بی بهره بود.

>>>   دوستان عزیز
مقاله را خواندم ولی باید نکات آتی را درنظرداشت و با تاریخ و غلم نژاد شناسی نباید بازی کرد . هرازه ها که درافغانستان زندگی دارند کنون افغان اند. و از تمام حقوق حقه انسانی درین سرزمین بهره مند استند. اما آنچه درین مقال به نگارش گرفته شده نکات علمی نبوده و تنها ذوق و چذبه احساسات شماری از مردمان که از دنیای علم بهره ندارند. مرفوع کرده میتوانند. ولی درحقیقت هزاره ها را میتوان به هر قوم و هر گروه منسوب کرده میتوانید بدون دوم قوم تاریخی که یکی آز آن توران و دیگری هم ایران بوده است . از نام هزاره و وجیه تسمیه آن معلوم است که در دوران گورگانیان هند برسرشان گذاشته شده است. من به حیث یکی از شاگردان تاریخ و نژاد شناسی به نویسنده مشوره می دهم که بهتر است ریشه های نژادی این مردم را در تاریخ تبتی و منگولیایی جستجو نمایند....آهنگ های محلی هزاره گی که هزاره ها آنرا بلبی می گویند براساس تحقیق ّ پروفیسور افغان درهند پروفیسور رشید با اهنگ های مردم تبیت به تمام معنی مشابه استند. پس اگرچنین است تاریخ شناسی و نژاد شناسی را مسخ نکنید و اروای غوریان را گاهی هم در قبور شان نارام نسازید وخود را درچوکات علم نژاد شناسی به دنیا و مردم معرفی نمایید.
ّداکتر آرین نژاد از دهلی جدید

>>>   جناب عالی خلیلی بپاس کشتار و قتل عام قوم خود هزاره ها دست کرزی را بوس میکند و از کرزی تاآخرین نفس حنایت میکند. او از عبدالرحمن درس گرفته است که کرزی یعنی عدبالرحمن ظالم ثانی را پشتبانی میکند.....

>>>   اعلیحضرت امیر عبدالرحمان خان یکی از شاهان مقتدر باهوش وشجاع افغان - یک شاه با غرور وباعزم متین وعادل بود که تاریخ واقعی افغانستان شاهد ان است.

>>>   ابرمردم تاریخ که هرګز فراموش ناشدنی است مرحوم عبدالرحمن خان درقلوب مردم افغانستان جای شان تاابد خالی خواهد بود ومامردم هزاره از ایشان هیچ خاطره تلخ نداریم
نقوی

>>>   سلام هم وطنان عزیز!
روزگار تلخ تاریخ با ما سخن میگوید در دوران مکتب آموختم که تاریخ علمیست که ما را از احوال وکردار گذشته گان باخبر میسازد ما از کار های بد آنها پرهیز واز کار های نیک آنها پند بیگیریم .عبدالرحمان از همان گرگان... بود هر آنچه ظلم که از دستش بر می آمد در برابر مردم هزاره دریغ نکردند شنیدم حتی اطفال شیر خوار مردم هزاره را در میل سلاح های سنگین (توپ)بسته میکردند و از بین میبردند تا نسل مردم هزاره را از ریشه برکند تا قوم بنام مردم هزاره وجود نداشته باشد. بسیار جای شرم آور است که یک قوم قدرتمند در جستجوی نابودی قوم کم نفوس وکم قدرت باشیم ولی هرگز موفق نخواهید شد در جهان امروز اگر سری به مطبوعات وجهان بزنیم هیچ کشور پیدا نخواهید کرد که همه اتباع متشکل از یک قوم ویک زبان یا مذهب باشند طور مثال هندوستان مردمش به 72 زبان تکلم مینمایند وپیرو مذاهب مختلف نیز هستند همه منحیث بشر بیکدیگر احترام دارند .صلوات به روح تمام شهدای افغانستان و جهنم ابدی برای ظالمین و خائنین افغانستان از بارگاه خداوند متعال استدعا دارم
عزیزالله (فروتن)از کابل

>>>   اگر قکتور قتل و جنایت را همیشه مردود بدانیم باز هم آدم بدی نبوده است چون کفن کش قدیم بود و مقبره با شکوهش حالا هم در پارک زرنگار پا برجاست.

>>>   سلام خدمت تمام برادران هزاره و تاجک !
عبدللرحمن ثانی همین غنی کوچی زی است که میخواهد به همکاری انگلیس که همکار عبدالرحمن خائن بود و همچنان عده دیگر به قدرت برسد و باز هم همان اهداف بزرگان شانرا دوباره عملی کند مگر این خلیلی است که نمیدانم تاریخ را خوانده یا نخوانده که از یک کوچی تمام عیار حمایت میکند بنده منیحث یک فارسی زبان از همه فارسی زبانان خواهش دارم که در مقابل این غنی کوچی زی ایستاده گی نموده از رسیدن این شخص متعصب به کرسی ریاست جمهوری جلوگیری نمایند در غیر آن این شخص عبدالرحمان ثانی است و اهداف خائنانه شانرا پیش خواهند برد آنوقت هیچ کاری سود نخواهد داشت
خالد از کابل

>>>   عبدالرحمن یک شاه مقدر بود هر کس در مقابلش می استاد نابود میکرد یکی هم همین هزاره ها بود

>>>   گیرم که عبدالشیطان (عبد الرحمان )تمام اوصاف خوب راداشته ، سؤال که ازنسل نو پشتون ها می شود اینست که اگر شما معتقد به حساب و روز قیامت باشید ،که حتما هستید ،آیا در گناه آن سفاک شریک نخواهید بو د؟ وازسوی دگر ازآن لحظه ای که این جنایت کار زمام امو رکشور رابدست گرفت ،تاامروز این کشور روی خوبی راندیده است . مهم تر ازهمه مسؤل تمام مصائب این سر زمین ، بدوش حماقت های است که تاکنون بدان پافشاری می کنند .

>>>   آقای داکتر آرین نژاد به نظر شما از تاریخ افغانستان معلومات ندارید بی هوده اسم داکتر را روی خود ماندید مردم هزاره اصلی ترین ساکنین افغانستان است.
از هرات

>>>   حدیث مبارک از رسول خدا (چ) است که میگوید در نزد خداوند (ج)- سه کس ظالم محسوب میگردد. 1- کسی که ظلم میکند .2- کسی که با ظالم همکاری میکند. 3- کسی که کار ظالم را تایید میکند.

>>>   این نوشته بیشتر به شرایط و اوضاع کنونی مرتبط است...

>>>   عبدالرحمن مرد وپشت کارش رفت آیا قتل وکشتار وجنایت طالبان وملاعمر علیه هزاره ها وشیعه ها زیاد بود یا از عبدالرحمن ؟از نظر بنده که شاهد هستم ملاعمر وطالبان نسبت به عبدالرحمن بیشتر هزاره هارا قتل عام نمودند واشرفغنی که یگانه حامی وسخنگوی طالبان هست وبود اگر به قدرت برسد بیشتر از ملاعمر وعبدالرحمن هزاره هارا خواهد کشت زیرا حمایت مالیس وسیاسی خودرا از اسراییل انگلیس وسعودی های وهابی دریافت میکند درمقابل دریافت این امکانات وعده ازبین بردن هزاره ها وتضعیف ایران را نیز داده است

>>>   چراغ ظلم تاسحر نمی سوزد اگر سوزد شبی دیگر نمی سوزد
خداوند لعنت کنت کسانی که به مردم افغانستان خیانت کرده

>>>   آن زمان زمان جهالت ،نادانی وبیسوادی بود حالاشکر تمامی خود را بادانش ،روشنفکر وسیاست مدار میدانندحال خود زمان را تغیر بدهند تابکی کشتار وخون ریزی در کشور از عقل سلیم باید کار گرفت بس است به خصوص این دو نامزد ها که فریا د از ابادی کشور میزنند اما معلوم میشود که کشور را به نابودی سوق میدهند
نجیلا

>>>   میگن از بس که ظلم کرده بود قبرش آتش گرفت واقعا امروز نمونه های از عبدالرحمن در کشور زیاد است همین گلبدین ملاعمر ووووو از عبدالرحمن ظالم چی کم دارد
معروف بدخشان

>>>   خدا ل... کند این خان ... و بی وجدان وبی دین نژاد پرست ونوکر اجنبی را !
محمد

>>>   از روزیکه نام خراسان به افغانستان تبدیل شد از همان روز قوم پرستی وقوم گرایی یک قوم خاص در افغانستان شروع شد وتا الحال ادامه دارد واز همان روز افغانستان تا امروز روز خوبیی را ندید درتمام این دوره غمناک جنگ های بر سر قدرت حتی با برادر خود همین گروهن داشتند زراعت که زیر بنای اقتصادی افغانستان است ازبین بردن اقتصاد را را ازبین بردن افغانستان را ویران ومردم بیگناه را از اقوام دیگر کشتند وهنوز همین نواسه های عبدالرحمن خان قوم گرا و متعب نیز وجود دادر همین قوم گراها و متعصب ها نمی خواهند کسی دیگری درین مملکت که خانه تمام افغانها است ریس جمهور شود و ریاست جمهوری را مختص به قوم خاص میدانند که شما وافعا و عما در صحنه میبینید. شما خود قضاوت کنید قضاوت شما را خداوند (ج)میبیند

>>>   کسانیکه بی گناه کشته وشهید شده اند از خداوند برای شان بهشت می خواهم .هر نظام به خاطر بقای قدرت خویش سلسله اقدامات را انجام میدهد مثل که در سال های 1371الی میزان 1375 هزاره ها وسایرین انجام دادند.همیشه تاریخ قاضی است.
قادری

>>>   آقای آرین نژاد به هیچ وجه قوم شریف هزاره خود را افغان نمیدانند چون خود منحصرا یکی از اقوام ایرانی میباشند و افغان ها هم از دیگر اقوام ایرانی هستند
شما میتوانید از دانشمندان تاریخدانان و زبانشناسان پرسش کنید تا دیگر این سخنان بیهوده را نگویید

>>>   ملاعمر واشرفغنی سخنگوی تروریست هاو اولاده راستین این جلادکمتر ازعبدارحمن خان بالای هزاره ها وشیعه های افغانستان ظلم نکردند زیرا غیر قتل های دسته جمعی هزاران شیعه وهزاره به شهادت رسانیدن بزرگترین رهبر وپیشوای شیعه ها وهزاره های افغانستان ویکی از مجاهدان نامدار ومقاومت گر این سرزمین استاد مزاری بزرگترین آثار باستانی افغانستان وجهان (بت های بامیان) که سالانه ده ها وصد ها ملیون دالر برای افغانستان ومردم مظلوم بامیان عاید داشت را منهدم نمودند وبه اقتصاد این مردم مظلوم ومحروم برای ابد ضربه زدند که هیچ جبران نخواهد شد

>>>   آقای آرین نژاد اگر شما زبان شناس و نژادشناس و تاریخ و جغرافیا شناس باشید باید این واقعیت را بپذیرید که هزاره تاجیک فارس افغان بلوچ لر کرد مازنی گیلکی پامیری تالشی بختیاری آذری همه اقوام ایرانی هستند که همه در فلات ایران زندگی میکنند و در زمره زبان های ایرانی هستند که هزاران سال با هم تاریخ مشترک داشته اند و حدود دویست سال است که با فتنه انگلیس خراسان زمین از ایران بزرگ جدا شده است و در طی حکومت های پشتون ها سعی بسیار در پشتونیزه کردن خراسان شده است این که شما پشتون ها دوست دارید تاجیک و هزاره و بلوچ را افغان بدانید هم از سیاست پشتون سازی خودتان است و یک دروغ بزرگ است مثل این است که ایران به کرد ها و لرها بگوید شما فارس هستید آنها هیچ وقت نمیپذیرند ولی این که نام تاریخی ایران زمین بر فلات ایران اطلاق میشده است در صد ها کتب معتبر تاریخی و آثار بزرگان و دانشمندان شعرا و تاریخ دانان از هزار سال پیش تاکنون موجود است و همه بر آن اتفاق نظر دارند که اگر لازم بدانید آن ها را یک به یک برایتان بشمارم؟حتی جالب است بدانید نام خود شما هم مترادف با واژه ایران است و به معنی ایرانی میباشد و ایران هم به معنی سرزمین اقوام آریایی میباشد

>>>   اکثریت مطلق نظریات فوق مملو ازتعصب وقومګرایی بوده درحالیکه عبدالرحمن خان یک شخصیت بارز کشورمابوده ولی بعضی ازبرادران ما منجمله اقای نقوی نظر خوبی درمورد عبدالرحمن خان ارایه کرده واقعآ که مامردم هزاره هیچ نوع خاطره بدی ازعبدالرحمن خان نداریم این سیاستمداران ما هستند که تمام مسایل را سیاسی میسازند ومیخواهند اب راګل الودکنند وخودشان ماهی بیګیرند ویاهم شاید این کارهارا به دستور باداران شان انجام دهند
مصطفوی از شهرک جبرییلی هرات باستان

>>>   نویسنده محترم یک کاپی همین مضمون را به آقای خلیلی معاون دوم کرزی روانه کن ، تا با وجدان بیدار از حمایت اشرفغنی که وارث بد اندیش عبدالرحمن خان است دست بگیرد . اشرفغنی و عبدالرحمن خان هیچ فرقی ندارند . هر دو مزدور انگلیس و فاشیست تاریخی اند. به برادران اصیل پشتون همیش احترام دارم.

>>>   ... بر عبدالرحمن که خون انسانهای بی گناه را ریخت و علاوه بر قتل عام 62%مردم هزاره، تعداد دیگری از اقوام افغانستان را هم به قتل رسانید و همچنین 22 سال مردم هزاره را به بردگی کشید و این باعث شد که باقی ماندهای هزاره ها هم تاچند نسل بعد از پشرفت باز بماند و جای تعجب این است که امروز برادران پشتون ما ضمن تأیید جنایت عبدالرحمن سفاک او را حق به جانب می داند. این واقعا شرم نیست برای برادران پشتون ما که به جای لعن و نفرین فقط برای اینکه از قوم پشتون هست ولو سفاک از او حمایت کند و هنوز تنفر شان را به هزاره ها ابراز می کند در حالیکه هزاره در هیچ مقطع تاریخ حداقل جنایت بر علیه پشتون ها نکرده اند!!

>>>   سه دلیل عمده که عبدالرحمن خان در مقابل هزاره ها قد علم کرد عبارت است از:
۱. هزاره را نوک دستت را بدهی، از بند دستت محکم میگیرد.
۲. هزاره را روی دادی، بوی دامادی میدهد.
۴. هزاره هر چقدرکه به خود نسل جور کند و نسل خود را به پشتون و تاجک و پیغمبر و امام و ابراهیم و اسمعیل و اسحق برساند، همه اش دروغ است. هزاره از نسل ... است.
۵. در زمان عبدالرحمن خان و حبیب الله خان وامان الله خان کوه های چهار طرف کابل همه سر سبز و همه باغ ها بودند. به مجردی که در زمان ظاهر شاه آزادی مطبوعات و آزادی احزاب و دیگر آزادی های مدنی بمیان آمد، تمام هزاره ها به کابل هجوم آوردند و تمام کوه هارا خشک ساختند و خانه ساختند و تشناب های شان را در کوچه کشیدند و کوه های کابل را کثیف کردند.

>>>   وضعست کنوتی ناشی از استبداد خاندان محمد ذایی به خصوص عبدالرحمان خان وآل یحیی بوده واکنون نیز ادامه دارد حاکمیت کنونی ادامه همان سلطه قشر مستبد است اگر از طریق قانونی خلع قدرت نگردند برای مردم افغانستان مصیبت بار خواهد بود
حتیب اله از جهار آسیاب

>>>   برای پرجمی های متعصب در تبانی با گرو های ستمی موقعی خوبی است تا بااستعفاده از وسایل وامکانات که به دسترس شان قرار گرفته است موضع گیری جنایت کارانه شان پیگیری نماییند بار دیگر افعان را توهین ومطابق میل ایرانیان به خراسان برگردند
یوسف از چهارآسییاب کابل

>>>   وای بر آن جاهلانی که شاهان ظالم و غارتگر تاریخ را میستایند و خود را در ظلم و ستم آنها شریک میکنند

>>>   اجداد من نیز در کنار دیگر مردم کشور توسط عبدالرحمن قتل عام شده است . این شخص که این همه خون ریخته و آدم کشته است در وسط شهر کابل برای او مقبره ساخته اند البته این مقبره در دوران های حکومت ظاهر شاه و دواد و کمونستها زباله دان بود اما در زمان کرزی به شکل بسیار دلچسپ تعمیر شده و در کنارش هم مسجدی مجلل ساخته شده است. همانطوری که قبر تیمورشاه نیز در دوران حکومت کرزی بازسازی و پارک زیبایی در اطراف آن ساخته شده است! این ها خدماتی است که کرزی به این دو شخصیت اانجام داده و از کشتار آنان توسط کرزی قدردانی شده است.

>>>   آقاي مصطفوی از هرات اتفاقا معلوم است که خود شما از پشتون های متعصب و قوم گرا می‌باشید که شاهان ظالم پشتون را که در نسل کشی مردم هزاره و فارسی ستیزی و پشتون سازی نقش خود ره ایفا کرده اند و دستشان به خون بسیاری از مردم آلوده است را تطهیر و ستایش میکنید و مردمی که از ظلم پشتون ها خسته شده اند ره قوم گرا میدانید چون به خواسته شما باید ظلم را تحمل کنند و سکوت کنند

>>>   آقای نقوی شاید عبد الشیطان ظالم خان در قلب شما قرار داشته باشد ولی هیچ گاه در قلب مردم تاجیک و هزاره قرار ندارد هرکس ظالمی را دوست بدارد خداوند وی را با همان محشور سازد.

>>>   واقعیت قتل عام ونسل کشی های تاریخی راباید درس گرفت نه انکه ازآن نژادپرستی نمود .
برخی دوستان هنوز هم نظرات نژادپرستانه مطرح می کنند.
اسلام برتری قومیت ونزادراازبین برد وجنگ های جهانی هم به خاطر این نزادپرستی ونازیسم بوده است .
نواندیشان بلخ.شیوا

>>>   ...بر عبدالشیطان{نه عبد الرحمان} و پیروانش از گذشته و حال و آینده.
عاشق وطن

>>>   حقوقمل
نسل امروز پشتونها باید لکه های ننگ ناشی از جنایات عبدالرحمن را از دامن شان بزدایند آنها باید بدانند که عبدالرحمن قوم پشتون را همانطور که نویسنده گفته در پای قدرت طلبی کثیفش قربانی کرد. این که امروز جماعتی از پشتونها به انتحاری بدل شده نتیجه سیاست های ان خونخوار ظالم است

>>>   در زمان شروع سلطنت امیر عبد الرحمن عین شرایط امروزی افغانستان بود واشخاص چون عطا، محقق و.... حکومات فیودالی تشکیل ز واز اطاعت دولت مرکز سر بازدند که در نتیجه به قهر ملت گرفتار و قوم خودرا زیر وزبر ساخت!برادران هزاره باید خوابهای هزارستان را باز نبیند و تحت لوای دیموکراسی برای افغانستان عزیز کار کنند و به سخنان بلند پروازان بازی نخورند.
حسین علی(حسنی)دایکوندی

>>>   آقای حسین علی گفته ناحق نگویید و از ظالم حمایت نکنید و بدانید هر که از ظالمی به نیکی یاد کند خدا وی را با همو محشور سازد حقیقت نسل کشی هزاره ها بپذیرید و محکوم کنید و بدانید پادشاهانی که در پرونده اعمالشان قتل و غارت و ظلم موجود است جایگاهشان جهنم ابدی است

>>>   اگر با پشتون میشد کشور واحد داشت و ای قوم اصلا اقوام دیگر به هموطنی قبول می کردند در این دو صد سال داشتیم.هزاره و تاجیک و.....افغان نیست.بلکه خواهان جدایی و بازگشت به سرزمین مادری است.به اندازه کافی از بودن کنار برادران افغان و پیشرفتهای به دست امده استفاده کردیم!!پشتونهای عزیز هم به اسم هزاره و تاجیک ...نوشته نکنن که همه میدانن از چه قوم هستند و از چه دفاع میکنن.اگر با اوغان و اوغانستان پیشرفت حاصل میشد خب در ای دو صد سال شده بود.تاریخ ای را به ما یاد می دهد.خواه عبرت گیر خواه نگیر.

>>>   طالبان هم كه از أقوام عبد الرحمان بودند باز هم همان جنايات را مرتكب شدند شما اي قوم عبدالرحمان چرا از تاريخ درس نمي گيريد وبا أعمال تان صدها سال افغانستان را عقب مي بريد متاسفم براي شما البته طالبان كلا از يك قوم نبودند بلكه نظر بنده در مورد اكثر جمعيتشان است

>>>   ّبه داکتر آرین نژاد از دهلی جدید
اینطور کشفیات ناب را برای خود نگهدار وبروز نده!،زیرا که این شباهت ها در تمام ملت های کره زمین وجود دارد. اگر مه مغول یا تبتی باشم هیچ ننگ ندارم وخدارا شکر می کنم وفورا به مغولستان یا تبت می روم،خود را بی غم می سارم،نمیخواهم انفجار وانتحار را شما بمانید با انفجار وانتحار وتریاک وتقلب وقوم پرستی وجنگ وجدلتان.
از طرف داکتر آرین نژاد از دهلی کهنه

>>>   من ایرانی هستم . ما هزاره ها را افغانی تر از همه افغانها می دانیم .
اصلا هزاره که ببینم سریع می گوییم افغانی است .
چهره هزاره ها که شبیه اقوام ملل شرق است . حالا اینا کجا ایرانین؟

>>>   رحمان پادشاه پشتون بود و پشتون هیچ وفت حاضر نیست که دیگر اقوام را قبول کند در حقیقت پشتون از اقوامی عرب است در افغانستان پشتون مهاجر است در تاریخ ها نوشته شده و کشتار هزاره ها از دست یک... پاد شاه شد و این را همه میداند هزاره یک قومی وطن دوست است و پشتون یک وطن فروش است این را همه همه میداند در تول این چند سال افغانستان چند دفعه فروخته شده
احمد از کابل

>>>   این همه سال پشتونها در افغانستان حکومت کردند وومملکت را به بیراهه و آوارگی بردند وعبدالرحمان پلید وامثال او در حال حاضردر کشور از عقل خوبی برخوردار نیستند وهمه آنها فهمیده اند که هزاره ها از هوش بسیار بالایی برخوردار هستندوباغیرت.اگر حکومت به دیت هزاره ها بیفتد کشور را به سمت پیشرفت وترقی میبرندواوضاع را بهبود میبخسند.وادیگران نمیخواهند از فکر هزارها استفاده کنند.وبه خاطر همین میترسند حکومت به دست هزارها بیفتد انها را نابود میکنند.....(معروف به دکتر).

>>>   جناب من ایرانی هستم اگر شما ایرانی هستی نباید تفرقه افکنی کنی بروید از تاریخدانان زبانشناسان و قوم شناسان سوال کنید تا برایتان بگویند هزاره ها یکی از اقوام ایرانی هستند مگر به رنگ چهره ایرانی بودن مشخص میشود؟ رنگ چهره اقوام ایرانی هم سبزه هست و هم سفید و هم گندمی این به خاطر این است که نژاد ایرانی در طول تاریخ با نژاد های عربی و ترکی و مغولی آمیخته شده است به علاوه نژاد پرستی محکوم است اما وطن دوستی جرم نیست بلکه خوب است« حب الوطن من الایمان» ما باید بدانیم که ایران زمین با استعمار روس و انگلیس تکه پاره شده ما باید بدانیم همه اقوام ایرانی فلات ایران یک وطن داشته اند و تاریخ و فرهنگ و زبان مشترک داشته اند ممکن است بین پادشاهانی دست به دست شده باشد ولی هویت و اصالت یک ملت با این چیز ها عوض نمیشود
قرآن کریم می فرماید:«إنّا جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا إن اکرمکم عند الله أتقکم» ما شما را از ملت ها و قوم های مختلفی قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید همانا ارزشمند ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است ممکن است قومیت ما تاجیک ،هزاره، پشتون، بلوچ، فارس ،کرد، لر ، مازنی ، گیلکی ، تالشی، آذری ، پامیری باشد و ملیت ما ایرانی ،هندی، عربی ،ترکی و ... باشد ولی گرامی ترین ما نزد خداوند عظیم الشأن با تقواترین ماست یعنی قومیت و ایرانی بودن ما نزد خداوند پشیزی بدون اسلام عزیز و عمل به آن ارزشی ندارد ولی هنگامی که به خداوند ایمان داشته باشیم و تقوا را رعایت کنیم حب وطن هیچ اشکالی ندارد همان طور که در ادعیه میخوانیم:
اللّهم انّی اسئلک بحبّ النّبی الأمی القرشی الهاشمی العربی التهامی المکی المدنی أرجو الزلفة لدیک

>>>   نظر به یاد و ذهنیت های تاریخ عبدالرحمن لعین نه تنها هزاره ها بلکه تمام اقوام غیر اوغان را قتل عام کرد است از مردم مظلوم هزاره بیشتر و از تاجک های سرافراز کمتر و همینطور از مردمان ترک تبار این قوم ... با شهید کلکانی معروف به بچه سقو چی کردند اینها نه به عهد خود وفادارند و نه به دین خود
شاه آغا بگرامی

>>>   واقعا برای«من ایرانی هستم »متأسفم اگر قرار باشد از روی رنگ چهره ایرانی بودن را تشخیص داد پس بسیاری اقوام ایران زمین ایرانی نیستند و رنگ چهره شان همه گونه است چون در طول تاریخ با نژاد های عربی ترکی و مغولی آمیخته شده اند هزاره ها یکی از اقوام اصیل آریایی هستند که این با توجه به تاریخ و فرهنگ و زبان و آداب و رسوم آنها کاملا مشخص است و مطابق گفته تاریخ دانان این قوم قبل از حمله مغول در خراسان زمین بوده اند ولی متأسفانه عده ای از پشتون ها برای این که بتوانند آنها را از سرزمین مادری خود برانند آنها را خارجی و مغولی خطاب میکنند که این عمل بسیار زشتی است همان طور که عده ای پشتون ها را یهودی میدانند که این هم صحیح نیست تمام این ها فتنه های انگلیس و آمریکا برای تجزیه ایران زمین است آنها در طول تاریخ با ایرانیت و اسلامیت دشمنی سرسختی داشته اند

>>>   اگر به آثار تاریخی و به فرهنگ و قدامت مردمان این کشور از لحاظ تاریخی و جغرافیایی نظر انداخته شود- اصلآ در محوطه جغرافیایی و تاریخی این کشور افغان و پشتون بیگانه تر از هندوها و سکه ها است/ احد اقل هندوها در فرهنگ و تمدن تاریخی ما بابه نانگ را در جلال آباد دارند/ اما یک قبر پشتون را قبل از سلطنت میرویس هوتکی برای ما درین محدوده جغرافیایی نشان دهید؟؟؟؟؟
کابلی

>>>   آیا به این فکر کرده اید که در هندوستان مردمان با صدها فرهنگ و آداب و رسوم و زبان و قومیت و آیین های مختلف چگونه با هم متحد هستند و همه خود را هندو میدانند ولی در ایران زمین با این که مردم فرهنگ و تاریخ و زبان و آداب و رسوم مشترکی دارند دائما بین اقوام ایرانی اختلاف است پشتون هزاره را بد میگوید تاجیک پشتون را بد میگوید و ..در ایران نیز قبلا این گونه بود که با جوک های مختلف بین بلوچ و کرد و لر و فارس و مازنی اختلاف افکنی میشد تا بر اساس تحقیقاتی متوجه شدند تمام این اختلافات زیر سر سازمان های اطلاعاتی انگلیس است انگلیسی ها یک ضرب المثل دارند تفرقه بیانداز و حکومت کن با همین سیاست ها ایران زمین را تکه پاره کردند تا بر همه اقوام آن مسلط شوند و مثل زیردست از آنها فرمان برند اگر آگاه نباشیم باز هم تفرقه و تجزیه های جدید در دستور کار آمریکا و انگلیس است پس به هوش باشید!

>>>   عبدالرحمن یک فرد ازخدا بی خبر ویک...فاشیست بود. آدمک بی سواد دور ازعلوم اسلامی وعیاش معلوم الحال بود. به جهالت وسنگ دلی خودش مباهات می ورزید. بخاطر حفظ قدرتش دربین اقوام مختلف جاسوس های داشت. وهر کسی از اعمال وکارهای ناشایسته اش انتقاد می کرد ویاسر بلند می نمود .به جاسوس هایش می گفت :جستجو نمایید که دختر و یا پسر جوان دارد ویاخیر. تا آنها را به کنیزی و غلامی بگیرد. و سر فامیلش را نزد خود خم نماید.تا از شورش وسرکشی دست بردارد شما میدانید که از دختر و پسر آنها چی استفاده هایی........که نمیکرد. جالب اینکه بعضی نوشته ها اشعار ویایاداشت مفکوره وی دیگران را بنام خودمیکرد. (سرقت ادبی)....ههههه. تامردم بگویند امیر آدم عالم ورسیده است. وکسی را مجال نبود تادر برابرش حرفی بزند فورآ سرش بریده میشد.
(قیس)

>>>   به بازمانده گان عبدالرحمان و کسانیکه مفکوره آنرا دارد هشدار داده میشود که حالا آنزمان گذشت که قدرت سیاسی صد سال یا دوصد سال به نفع آنها تکیه کند حال تمام اقوام هوشیار وبیدار است هیچ قدرتی قومی نمیتواند حق دیگر قوم را بخورد حال الحمدالله تمام مردم افغانستان از مفکوره سیاسی فرهنگی اقتصادی نظامی وطن پرستی برخودار میباشند اگرکسی به نفع انگلیس ودیگر اجنبیها فعالیت میکند آن هدف شخصی او است بخاطریکه همچو انسانها وگروها در بین مردم کدام عزت وآبروی ندارد مجبور است به نفع خود وخارجیها کارکند مثل عبدالرحمان وسلام
حیدری

>>>   ... اول اینکه غور محل اصلی بودباش پشتونها بود ، ساکزی ها که تخت یما را تصرف شدند دیگر شاهان بلخ بودند ولی در اثر تعرضات ساسانی ها و سامانی ها و غیره اینها در مناطق مرکزی و نیمرزو امروز و هلمند و ویک تعداد هم به جنوب و شرق هواره شدند . غور از همان اوایل محل بودباش پشتون ها بود ، این هزاره ها در زمانیکه مغل وارد غور شدند و اکثر غوریان در هند و ملتان کشمیر مسکن گزی شده بودند و حکمروای داشتند این قوم های دیگر وارد غور شدند.
دوم در زمان عبدالرحمن خان یک تعداد سیاسیون هزاره که از طرف رژیم قاجاری ایران پشتیبانی میشدن سه بار اغتشاش کردند ، کاروان های مردم و حکومت را به یغما بردند و افراد را به بیرحمی به قتل رساندن ، عدالرحمن خان یک تعداد هزاره ها را که در کابل در حکومت ناز و نوازش میداد به بامیان روان کرد تا از اینها بخواهد بغاوت را آرام کنند ولی وقتی اینها رسیدند احوال دادند که ما نیز با کسانی هستیم که میخواهند مناطق مارا هزارستان اسلامی گفته آزاد اعلام کنیم . شاه مجبور شد تا جنگ را علیه اینها روان کند در این جنگ ها مردم از ترکمن ، ازبک و خود هزاره نیز سهم بیشتر داشتند. پس امروز نیز به عبدالرحمن نیاز است. دیگر اینکه آقای نویسنده هزاره جز در دایکندی و بامیان در هیچ نقطه کشور وجود نداشت. اینها از بازماندگان مغل هستند، شهر غلغله را که باشیندگانش مردم ضهاک یا سهاک بودند قتل عام کردند و خود جا به جا شده اند. به نظر من هزاره های امروز هموطن ما هستند افغان هستند و حق مساوی و برابر مانند همه اقوام در کشور ما دارند ولی نباید خودرا مظلوم قرار دهند که همیشه مورد گویا ستم قرار گرفته اند .دشمن اصلی ما جهل و فقر است.... قرن 21 است حد اقل باید متمدنتر فکر کنیم نه مانند زمان عبدالرحمن به مسایل که سبب بدبختی ما میشود توصل بجویم.
کابلی

>>>   کابلى : *اول اینکه غور محل اصلی بودباش پشتونها بود *
خى ڀشته سليمان کوه محل اصلی بود باش مردمان بلخ بود!
نه کند که زير نام کابلى مهاجرت ات را از وزيرستان به کابل کتمان مى کنى
*پس امروز نیز به عبدالرحمن نیاز است* زمان عبدالرحمان سپرى شده . عبدالرحمان خانهاى امروزى و نکتايى پوش خطرناکتر اند زيرا ظرفيت خود را پوشش دموکراتيک داده اند.اين شخص با لقب مغلى خان که ازچنگيزخان به ميراث گرفته نزد پشتونهاى آنطرف ديورند وىى به خاکفروش مشهور است وبه نفرين مى فرستند.50 کشور هم نتوانست به پشتون وحدت ملى دهد. تغير نام ضرورت است!
تا که ملک افغان ستان نام است
سرزمين با ناله و فغان است
نام که پاک شد ز افغان
مى تابد خور باز آسان

>>>   کابلی اینقدر گپ دروغ نزن این همه ...به هم بافتی تا عبدالشیطان را فرد نیکی جلوه دهی و به قوم شریف هزاره توهین کنی حرف هایت کدام مستند تاریخی ندارد این منطقه هزاران سال خراسان زمین بوده و جزء ایران بزرگ و ساکنان آن هزاره و تاجیک بوده اند و این در منابع تاریخی کهن به زبان عربی و فارسی و لاتین درج شده است اگر در یکی از منابع نام جعلی اوغانستان را که توسط انگلیس اختراع شده به ما نشان دهی که مربوط به قبل از صد و پنجاه سال پیش باشد جایزه بزرگی برایت بفرستم! نظرت را پیش خودت نگه دار کسی دیگر فریب شما را نمیخورد که تاجیک و هزاره خودشان را افغان بدانند.

>>>   شما برای این که بتوانید برای خود تاریخی برای پشتونستان بسازید مجبورید تمام همه ساکنان اصلی خراسان و همه سلسله های بزرگی که در ایران زمین حکومت کرده اند همچون مادها و هخامنشیان و پارتها و ساسانیان و سامانیان و صفاریان و غزنویان و سلجوقیان و خوارزمشاهیان و غوریان و صفویان و افشاریان و همه وهمه را به دروغ اشکال گر بنامید چون در همه منابع تاریخی آنها فقط و فقط نام خراسان و ایران زمین به چشم میخورد ولی خودتان کوچکترین مستندی بر حضورتان در این منطقه قبل از سیصد سال پیش ندارید پس خودتان اشغال گر هستید.

>>>   آقایان یک چیزی واضح است که غزنویان ترکان، سلجوقی ها نیز ترکان آنطرف دریای جیحون، سامانی ها از حکمرواهای آنطرف جیحون هستند همچنان یفتلی ها و ساسانیان و خوارزمشاهیان خو که 600 سال قبل از میلاد در ایران حکومت داشتند و بر کشور ما نیز تاخت و تاز داشتند این که یک واقعیت است یکی از اینها به بلخ باستان جز به شکل اشغالگر رابطه نداشتند و غوریان خو نام های سوری ها و غوری ها به همه معلوم است هیچ کس نمیتواند تاریخ را تحریف کند. فکر کنید زمانیکه سامانی و یفتلی و ساسانی و سلجوقی و غزنوی همه از بلخ نستند پس این آریایی های بلخ کی بودند؟ شما و دنگ دنگک هوش تاریخی تان، په اریانا چه خراسان و چه افغانستان سرزمین ما است و به هر ماجراجو اجازه هم داده نمیشود که گاهی اورا زیر پای ایرانی ها و گاهی جوگی ها و گاهی مغل و گاهی هم امریگایی ها تحفه بیاندازد این سرزمین از خود مالکین دارد این مالکین همه کسانی که مربوط هر قوم و سمت هستند ولی کشور خودرا دوست دارند به شمول عزیزان هزاره ما . کابلی

>>>   آقای کابلی حتی دانشنامه ویکیپدیا هم که توسط غربیها حمایت میشود و با ایران دشمنی دارد به این مطلب اعتراف کرده است:
غوریان دودمانی تاجیک-ایرانی بودند که بین سده‌های ۱۰ و ۱۱ میلادی «نهصد سال پیش » در نواحی صعب غور واقع در کوهستان‌های مابین هرات و غزنه فرمانروایی می‌کردند.غوریان به ملوک شنسبانیه یا آل‌شنسب نیز مشهور بوده‌اند. علت شهرت این دو سلسله به آل‌شنسب، انتساب آنان به شخصی است به نام شنسب که می‌گویند در صدر اسلام می‌زیسته‌است و بدست حضرت علی ابن ابی طالب علیه السلام اسلام آورده‌است.
شرف‌الدین عبداللّه شیرازی در تاریخ وصاف (تجزیة الامصار و تزجیة الاعصار) که از قدیمترین منابع در باره دوره ایلخانان ، به زبان فارسی است حدود هشتصد سال پیش در حق شمس الدین کرت از سلاله های غوری آورده است که «مصداق این دعوی آن است که سال ها است که تا گوش جان و جان گوش به آوازه جود مخدوم ملک اسلام شهریار ایران، خسرو بر و بحر شمس الحق و الدین که روزگار امر و نهی او را رام باد و جریان افلاک مرام شف و مروج گشته....»
در سال 818 هجری قمری چون بنای قلعه دارالسلطنه هرات (حصار اختیار الدین) را گذاشتند، بر کتیبه کاشی آن قصیده یی نوشتند در مدح شاهرخ که این سه بیت از آن است:
ایا پادشاهی که بر روی دفتر- کلامی نیامد ز مدح تو خوشتر
شهنشه الغ بیگ و سلطان براهیم-که هستند شایسته تخت و افسر
یکی را نشانده است بر تخت توران- دگر کرده از بهرش ایران مسخر

>>>   خونخوارترین چهره تاریخ. که همه بروی نفرین میکنند. چون ظلم بدترازطالب های مزدوربالای مردم غیرپشتون انجام داده است.

>>>   کابلى نگاه کن به تاريخ افغان خود!
بقلم : سيد جمال الدين حسيني افغاني که در درخواست عضويت در فراماسيون انگليس لوژ مصر *ال کابلى * هم تخلص کرده
نام کتاب: << تتمة البيان في تاريخ الأفغان >>
سال چاپ: 1901
محل چاپ: مصر
زبان کتاب به عربى
Tatimmat al-bayan fi tarikh al-Afghan
ترجمه به فارسى
هديه به عبدالرحمان خان
عکس اين نسل کش در کتاب درج است
*نابغهء بزرگ مشرق زمين * چه نوشته?
آغاز نقل قول
"فارسها اين مردم را *افغان* ناميده اند ؛ به اين علت كه هنگامي كه آنان در زمانهاي قديم توسط بخت النصر اسير شده بودند بسيار آه و ناله و فرياد و شيون مي كردند . از اينرو نام "افغان" كه در زبان فارسي معناي ناله وفرياد مي دهد آز آن زمانها يعني از زمان بخت النصر (شاهنشاه بابل باستان ؛ حدود سه هزار سال قبل) بر آنان اطلاق مي شده است .
همچنين گفته مي شود كه " افغان " نام يكي از نوادگان "شاؤول" جد افغانها ؛ بوده از اينرو آنان به نام جد اول خود شان خوانده شده اند .
عوام فارسي به زبان عاميانه اين مردم را " اوغان" مي نامند كه مشابه نام " پتان" است كه از طرف هندوان بر آنان اطلاق مي شده . اما بعضي از طوايف افغاني مثل ساكنين قندهار و غزني خود را پشتون و يا پشتانه مي خوانند . و بعضي هم مثل ساكنين نواحي خوست ؛ كورم و باجور خود را پختون و پختانه نا ميده اند .
و همچنين احتمال ميرود كه اصل اين كلمات از كلمه (بشيت) گرفته شده باشد. كه نام يكي از قصبات يا شهرهاي فلسطين است . اين احتمال از آنجا مطرح شده كه گفته مي شود كه افغانها اصلاً ازجمله اسباط بني اسرائيل بوده اند."
ختم نقل قول نابغه
نتيجه: اوغان نه تاريخ و نه تذکره و نه سجره دارند اين قوم گمشده و بى بام و نشان نه کند که راستى از اسرايل باشد چون پشتون و هيود بسيار نابغه دارند بگونه نمونه ترکى و احمدزى! و شباهتهاى ديگر با اسرايل: اشغال زمين , شهرکسازى قتل عام

>>>   احتمال زیادی است این تاریخ یاد شده در منابع مصری اشتباه باشد چون تاریخ انتشار کتاب مربوط به صد سال پیش است و همان طور که گفته شده در منابع تاریخی قبل از سیصد سال پیش نامی از افغان و افغانستان و پشتونستان به چشم نمیخورد به علاوه دلیل دیگر آن است که بخت النصر از پادشاهان بابل بوده و خود دشمن سرسخت ایرانیان بوده اند پس چه ربطی به پارسی ها دارد که مردم خراسان را افغان بنامند؟ ممکن است این هم برای جعل نام افغان و نسبت دادن آن برای پارسیان خراسان باشد تا بین فارسی زبانان خراسان و پارس اختلاف انداخته شود.احتمال قوی تر آن است که کلمه افغان ساخته خود انگلیس ها باشد

>>>   آقای کابلی
سامانیان (۲۶۱ - ۳۹۵ ق / ۸۷۴ - ۱۰۰۴ م) یکی از دودمان‌های ایران کهن نهصد سال پیش بودند که ماوراءالنهر جزیی از قلمرو آنها بوده و بر سرزمین‌های خراسان، هیرکان، مکران، سیستان، خوارزم و کرمان فرمان‌روایی کردند و زبان رسمی آنها فارسی بوده است و پایتخت آنها بلخ و بخارا بوده است و مردمان تاجیک امروز نیز از نسل همان ها هستند شما پشتون ها اگر تاریخی به این کهنی در خراسان دارید نام ببرید تا معلوم شود که اشغال گر بوده است باز هم تکرار میکنم که شما برای اثبات اصالت خود در این سرزمین مجبورید همه تاریخ قبل از سیصد سال پیش ایران زمین را انکار کنید و همه را غیر از خودتان اشغالگر بدانید
رودکی سمرقندی سخنور نامی قرن چهارم از نخستین سخن سرایانی است که خراسان و ایران را چونان نام یک کشور پرداز نموده است. او در ستایش ابو جعفر احمد بن محمد سامانی در قصیدۀ «مادر می» او را شاه خراسان و مفخر ایران توصیف می کند. ناگفته پیداست که پادشاهی سامانیان بیشتر در فرارودان در شمال خاوری فلات ایران متمرکز بود.
خسـرو بر تخت پیشگاه نشسته- شاه ملوک جهان امیر خراسان
شادی بوجعفر احمد ابن محمد- آن مه آزادگان و مفخر ایران

>>>   آقای کابلی پارسی زبان های امروز افغانستان همه ایرانی تبار هستند به علاوه طبق اطلاعات زبانشناسان و تاریخدانان پشتون ها هم یکی از اقوام ایرانی اند و زبانشان در زمره زبانهای ایرانی است و در شهر های هرات و بلخ و زرنج و خوارزم ساتراپ های اصلی هخامنشیان موجود بوده است و طبق تمام تواریخ کهن عربی و فارسی و لاتین خراسان زمین جزیی از ایران بزرگ بوده است پس لطف کنید تیشه به ریشه و هویت خود نزنید یا حداقل حرمت تاجیک ها و هزاره ها را نگه دارید و به نام شریف ایران زمین و ایرانی اهانت نکنید ایران نام این سرزمین بوده و نام آریانا هم نامی جعلی از طرف انگلیس برای تجزیه ایران زمین است که هیچ سندی ندارد نام آمریکا و روس و مغول را کنار نام عزیز ایران که نام اصلی سرزمین ما بوده است ذکر نکنید که توهینی بزرگ به اقوام ایرانی است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است