زندگینامه آیت الله محمداسحاق فیاض (حفظه الله)
حضرت علامه مدقق، فاضل محقق شیخ محمد اسحاق فیاض آینده روشن دارد بلکه منزلت فعلی وی با هیچ یک از فضلای افغانستان اعم از قدما و متاخرین قابل مقایسه نیست 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۹    ۱۳۹۳/۵/۲۵ کد خبر: 77529 منبع: پرینت

دو روز گذشته کابل شاهد برگزاری همایش بزرگداشت مقام و آثار علمی- فقهی آیت الله فیاض از علمای بزرگ افغاستان بود که با حضور مقام‌های دولتی، اعضای پارلمان و مجلس سنا و مقام‌های علمی کشور برگزار شد.

محتمر کرزی در پیامی خطاب به حاضرین این همایش گفت: آیت الله العظمی فیاض از علمای بزرگ جهان اسلام و افتخار بزرگ ملت افغانستان است که با تربیت شاگردان بسیار خدمت بزرگی به جهان اسلام کرده است.

آیت الله فیاض نیز در پیامی به این همایش، از همه ی مردم افغانستان خواست تا با حفظ وحدت و یکپارچگی و شناخت درست از دین اسلام در راه پیشرفت کشور سعی کنند.

لذا این موضوع را مغتنم شمرده و نگاهی داریم به زندگی این عالم بزگوار:

آيت الله فياض (دام ظله) در سال ۱۳۰۹ خورشیدی در روستای صوبه جاغوری از توابع ولایت غزنی در فاصله 120 کیلومتری جنوب کابل متولد شده و دومین فرزند خانواده است.

پدر ایشان مرحوم محمد رضا متوفای ۱۳۶۸ خورشیدی یک کشاورز ساده‌ای بود که از راه تلاش و کسب حلال زندگی خانواده ‌اش را اداره می کرد. او گرچه از نظر مالی فقیر بود اما مرد با ایمان و عاشق اهل‌بیت(ع) بود و نسبت به خانواده‌اش بسیار مهربان و دلسوز. او هنگام که در فرزندش محمد اسحاق، نشانه‌های نبوغ، تیزهوشی و ذکاوت را دید او را به خواندن درس ملزم کرد. اگرچه آن پدر مهربان نمی‌دانست که در آینده فرزندش از علمای تراز اول جهان اسلام می شود و شایستگی آن را می‌یابد که زعیم حوزه‌های دینی و پیشوای امت اسلامی گردد اما از هنگام ولادت فرزندش در او آثار فضل و بزرگی را مشاهده می‌کرد و مقام علمی، ورع و تقوا در وی نمایان بود و آشکار می‌دید که در آینده جایگاه بلندی را به دست آورده، نقش بارزی در ارایه خدمت به دین و مومنان خواهد داشت.

به اهتمام پدر بزرگوارش جهت فراگيرى علوم در حوزه هاى علميه مشغول به تحصيل شد و پس از آموختن قرآن، کتاب جامع المقدمات و بهجة المرضيه را نزد شيخ ملا اسماعيل و ملا حيدر على فرا گرفت. پس از فوت مادر گرامى شان اولين هجرت در راه تحصيل علم را متحمل شدند و به شهر مقدس مشهد در ايران رفت.

سپس به شهر نجف اشرف مهاجرت کرد و از حوزه هزار ساله آن ديار بهره ها برد و آداب و اخلاق حوزه علميه نجف را سرمشق خود قرار داد و به صورت خستگى ناپذير شروع به تکميل علوم حوزوى خود نمود و سپس به مراحل سطوح عالى رسيد تا به شرکت در جلسات درس بزرگان علم در دروس خارج نايل گشت.

در اصطلاح به اين مرحله خارج مى گويند زيرا کتاب معينى را استاد تدريس نمى کند و دروس در اين مرحله خارج از کتاب بيان مى شود بلکه موارد تحقيق شده از چندين کتاب و آرا و نظرات چند تن از علما صاحب نظر مورد نقد و بررسى قرار مى گيرد و اين مساله به قوه اجتهاد طلاب کمک فراوانى مى کند.

در همين ايام بود که خود ايشان شروع به تدريس کردند و به يکى از اساتيد مبرز در حوزه نجف بدل شدند و جمع کثيرى از فضلا و انديشمندان علوم دينيه به محضر درس شان حاضر مى گشتند و هم اکنون شاگردان زيادى در درس ايشان حاضر مى شوند که به تقرير درس مشغول هستند و برخى نيز به زودى اين تقريرات را به چاپ خواهند رساند.

تاليفات ایشان عبارتند از: ۱- محاضرات در اصول فقه، ده جلد ۲- الأراضى ۳- النظرة الخاطفة فى الاجتهاد ۴- حاشيه بر عروة الوثقى، ده جلد ۵- أحكام البنوك ۶- منهاج الصالحين ، سه جلد ۷- مناسك حج ۸- المباحث الأصولية، چهارده جلد

آیت الله خویی (ره) استاد ایشان با شناخت کامل و درستی که از آیت الله فیاض دارد، در اولین زندگینامه ای که برای ایشان تدوین شده، گفته است: "عالم بزرگ و دانشمند محقق حضرت آیت الله حاج شیخ محمد اسحاق فیاض یکی از علمای بزرگ افغانی مراجع نجف است… از دیگر نوابغ روزگار علامه بزرگ، محقق بی‌مانند حضرت آیت الله العظمی شیخ محمد اسحاق فیاض (دام ظله) است".

در این زندگینامه نقل شده: آیت الله محمد عیسی خراسانی در باره علامه فیاض در حدود ۲۷ سال پیش چنین نوشته است: حضرت علامه مدقق، فاضل محقق شیخ محمد اسحاق فیاض آینده روشن دارد بلکه منزلت فعلی وی با هیچ یک از فضلای افغانستان اعم از قدما و متاخرین قابل مقایسه نیست. وی اکنون از مفاخر حوزه علمیه است چنانکه در آینده از مراجع عظام تقلید خواهد بود. آینده وی بس روشن و امید بخش است….

نویسنده دیگر در باره وی می‌نویسد: «… او عالم فاضل و جلیل از اساتید فقه و اصول بوده در تحقیق، بحث و مطالعه پر کار و فعال است و در دروس خارج فقه و اصول حضرت آیت الله خویی شرکت کرد و مقام بلندی در فضل و کمال به دست آورد و اکنون مشغول تالیف و تدریس بوده از اصحاب خاص و ملازم آقای خویی است…»

در ادامه نویسنده (ناصری) آورده است: او وارث به حق استادش در صحنه تدریس فقه و اصول، تالیف و نشر علوم اسلامی است. تسلط کامل و همه جانبه بر علم اصول و فقه، داشتن نظر انتقادی و تحلیلی به برخی آرای مشهور، بیان شیوا و جذاب، تفهیم آسان مطالب پیچیده، قلم روان، داشتن دیدگاه‌های نسبتا جدید در علم رجال و استفاده مناسب از آن در مسایل فقهی از ویژگی‌های است که او را از میان انبوه شاگردان فاضل آقای خویی برجستگی بخشیده است.

خداوند انشالله بر توفیقات ایشان بیفزاید.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بلی من هم برای این عالم بزرگ اسلام موفقیت های بیشتر ی را از ایزید لایزال ارزو مندم . من قبلا شنیده بودم که ایشان چند مدتی را در ابتدا در مدرسه مرحوم وحیدی در حوتقول هم ازین علوم بهر مند شده بود که بعد از ان به قم و نجف ادامه داده تا به این مقام عالی نایل شده همیشه موفق باشد

>>>   من هم برای این عالم عامل ؛ فقیه عالقدر توفیقات روز افزون برای ایشان استدعادارم وطول عمرازخداوند برایش مسئلت دارم . اما یک سئوال : چرا ایشان خودش را پاکستانی معرفی می کند من یک مصاحبه ازایشان خواندم که گفته بود من پاکستانی هستم . دوما : چرا ایشان دامنه فعالیتهایش را برای افغانستان گسترش نمی دهد تاکی می خوهد درنجف بماند باید برای مردم خودش هم خدمات علمی داشته باشد .
امینی ازناهور

>>>   باعرض سلام دست عزیز حضرت حیات الله فیاض از جاغوری هست یا مالستان هست لطیف کند روشن شود تشکر
جعفری

>>>   خداوند این عالم بزرگ اسلام را زنده نگه دارد تا بلکه بیشتر به مردم و مسلمان خدمت کنه و راهنمایی مردم در راه دین باشید
جاوید

>>>   عجب تا بحال من فکر می کردم که این عالم پاکستانی و از کویته هست، چون هیچ وقت از ایشان و یا آقازاده ایشان و یا دفتر ایشان نشونیدم که این شیخ افغانی هست،خوب شد بر معلوماتم اضافه شد که این شیخ الاسلام هم از جاغوری بوده.
م - ترکمنی

>>>   شخصیت فقهی و اصولی آیت الله فیاض بر کسی پوشیده نیست، اما نباید انتظار داشت در همه امور از جمله سیاست و اجتماعیات نیز صاحی ذوق باشد، لذا بر اعضای دفتر و آقازاده ایشان لازم است که دفتر معظم له را صحیح مدیریت نمایندو دفاتر ایشان در شهرهای مختلف و بزرگ افغانستان فعال شود و خدمات عمومی و دینی برای عموم مردم داشته باشند.!!انشاء الله که چنین شود و از این حالت انفعال و سستی به درآیند و ارتباطات مردمی دفتر ایشان بیشتر شود!!

>>>   انشاالله همیش زیر سایه این علمای جلیل القدر باشیم.علمای واقعی هرگز به کشور خیانت نکردند ولی تاریخ تمام کشورهای اسلامی پر است از خیانت روشنفکران غربزده و خودباخته ای که هم ملت خود ره تحقیر کردند و می کنند و هم با دشمن کافر همکاری کردند و می کنند.

>>>   خداوند همه علماء راستین اسلام را حفظ کند. آمین

>>>   سلام بر ملت خراسان زمين.
من از جناب محتوم ايت الله فياض يك سؤال دارم و ان اينكه كه شما يك نابغه و محقق عالم دين تراز اول عالم اسلامي هستيد ايا اين راخبر داريد كه خانم سيما ثمر كمكهاي جامعه جهاني بنام تمام افغانستان جمع كرده و انرافقط و فقط در جاغوري خرج كرده براي ترويج مسيحيت كه ثمره ان هزارران خوانواده را در جاغوري مسيحي كرده است كه مسحيان جاغوري به مراتيب متعصب تر از يهوديان اسرايل است و در دگر نقاط هزاره جات كه نابغه ندارد هيج كس هنوز دين مقدس اسلام را رها نكرده است ايا اين نبوغ شما چه بدردي ميخورد؟؟؟ جناب عالي من در پاكستان با يك مسيحي جاغوري مصاحبه داشتم در جواب من گفت او ايله كو دين اسلام يك دين موله مود است ايا اين نبوغ شما موله مود نيست؟؟؟
بهزاد از شهر ملبرن استراليا..

>>>   خداوند این عالم بزرگ را در راه دین وقرآن واهلیت سلامت داشته باشد تا پرچمدار ویکی از سربازان امام عصر در افغانستان باشد آرزوی هر افغان داشتن مرجع بزرگی مانند فیاض است انشاالله که مصدر خیر وبرکت گردند تا کشور از این سر گمی نجات پیدا کند انشاالله فقط خدا کند توسط حزب وحدت ویا همان نصر مصادره نشود وفقط به نفع یک قوم کار نکند مانند محقق کابلی (ترکمنی) مرجع باید از قید قوم ونژاد و حزب وگروه آزاد باشد تا مصدر خیر گردد ورنه بسیار عالم بزرگی داریم که از مظر علم با فیاض برابر است یا حتا شاید بالا تر باشد ولی گرفتار حب دنیا و .... است
بینام از وردک

>>>   خدمت دوست عزیز آقای جعفری سلام! عرض کنم که آیت الله العظمی فیاض متولد منطقه به نام ناوه شیرداغ از توابع ولسوالی مالستان می باشد. نویسنده زندگی نامه آقای عبدالمجید ناصری نسبت به جاغوری تعصب ویژه ای دارد از این رو، همه کس را که مطرح باشد از جاغوری قلمداد می کند!!!!!
(مهاجر ساکن قم)

>>>   محترم بهزاد از شهر ملبرن استرالیا
محترم همانجا زیر سایه مسیحی ها ساندویچ خود را بخور و کیف کن
ما بدبخت های این وطن را به حال خود ما بگذار
شیرمحمد لغمانی

>>>   درود بر آیت الله فیاض
درود بر آیت الله مکارم شیرازی
درود بر آیت الله محقق کابلی
درود بر آیت الله سید علی سیستانی
درود بر آیت الله سید علی خامنه ای
درود بر آیت الله سید حسن نصرالله

>>>   نوت تشکر وثره از برادر جناب جهاجر از قم کار را روشن کرد
جعفری

>>>   پرسید زمن دوش رفیقی زکجای گفتم بشرم لیک ملل می نشناسم گفتا که تواز قلّۀ بلخابی و گفتم برقلّۀ توحید قلل می نشنا سم
العلماء ورثة الانبیاء، چه خوش گفت پیغمبر مهربان، که باشند عالمان ورّاث من، منش بهر ارث سیم و زر نی گذارم بود بلکه ارثم دانش و فضل من .
سید میر زا حسین مهدوی

>>>   باعرض سلام خدمت همه نظر دهندگان، مهم این است که آیت الله فیاض ، مرجع اعلم جهان اسلام است، آنهم از خطه ی خونین افغانستان می باشد و اسلام نمایانی که می خواستند مرجعیت را انحصاری کنند و به این هدف ضد اسلامی و بشری شان نرسیدند. جای شکر و قدر دانی می باشد.
و این بحث که از کجای افغانستان می باشد مهم نمی باشد. هرکس این مسئله ی پیش پا افتاده را دامن بزند جاهلند ....

>>>   حضرت آیت الله العظمی فیاض حفظه الله تعالی از منطقه شیرداغ از توابع ولسوالی مالستان ومتولد قریه صوبه جاغوری مربوط ولایت غزنی است. که پدر بزرکش ازشیرداغ به منطقه مسکه جاغوری مهاجرت نموده و سپس درکویته پاکستان رفته است. ازمردم شیرداغ تعداد 600 خانوار هم اکنون دارای شناخت کارت وتابعیت پاکستانی است که ازآن جمله حضرت آیت الله فیاض هم دارای مدارک پاکستانی می باشد.
( عوضعلی اعتمادی)

>>>   از ملبورن سیما ثمر هم عضو باند اشرف غنی است .
اسد کاویانی

>>>   مقام حضرت آیت الله فیاض عالی و متعالی باد. اما از جاغوری تا کنون خیری به این مملکت نرسیده است هرچه بدبختی است از جاغوری است. آقای ناصری در کتابش فقط مشاهیر جاغوری!! را پررنگ کرده است.
واعظ شهرستانی

>>>   سلام : این از نشانه های بی فر هنگی و منطقه گرایی ماست که در فکر این هستیم که آقای فیاض از جاغوری است یا مالستان ؟! ایشان متعلق به اسلام، و مکتب پر برکت اهلیت (ع) و افغانستان اگر از مالستان باشد ؟! چه اتفاقی برای آن دیار خواهد افتاد ؟!آقای که از شهرستان هستید شما هم قلم بدست بگیر مثل آقای ناصری کتاب بنویس از مشاهیر شهرستان زیاد نام ببر. حقیقت این است ما مردم شخصیت پرور نیستیم.
ق


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است